1. Ως φορείς λειτουργίας-αρμόδιες αρχές για την εν γένει λειτουργία των υπαίθριων αγορών ορίζονται οι δήμοι της χώρας, πλην των λαϊκών αγορών της παρ. 2 και των Κυριακάτικων Αγορών για τις οποίες αρμόδιες είναι οι περιφέρειες.
2. Για τις λαϊκές αγορές που λειτουργούν εντός των γεωγραφικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, αρμόδιοι φορείς ορίζονται η Περιφέρεια Αττικής και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αντίστοιχα.
Με απόφαση του οικείου φορέα λειτουργίας της λαϊκής αγοράς (περιφέρειας ή δήμου, κατά περίπτωση) δύναται να ιδρύεται νομικό πρόσωπο το οποίο αναλαμβάνει συνολικά τις αρμοδιότητες του φορέα λειτουργίας στη διαχείριση και τη λειτουργία των λαϊκών αγορών ευθύνης του.
3. Οι φορείς λειτουργίας των παρ. 1 και 2 είναι αρμόδιοι ειδικότερα για:
α) Την καταχώριση στο πληροφοριακό σύστημα των υπαίθριων αγορών του άρθρου 41, για κάθε αγορά ευθύνης τους, σε αποκλειστική προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά με ειδικότερη διάταξη στο παρόν, των κάτωθι στοιχείων από την έκδοσή τους σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος: αα) απόφασης ίδρυσης της αγοράς, αβ) κανονισμού λειτουργίας της αγοράς και αγ) τοπογραφικού διαγράμματος της αγοράς.
Αγορές για τις οποίες δεν έχουν καταχωρηθεί επικαιροποιημένα τα στοιχεία του προηγούμενου εδαφίου εντός της ως άνω προθεσμίας υπόκεινται στις διοικητικές κυρώσεις της παρ. 7 του άρθρου 47.
β) Την έκδοση προκήρυξης, την αξιολόγηση των υποψήφιων πωλητών και τη σχετική ενημέρωση του πληροφοριακού συστήματος του άρθρου 41.
Ειδικά για την έκδοση της προκήρυξης λαϊκών αγορών, αρμόδιες αρχές είναι οι Περιφέρειες. Αρμόδια για την ψηφιακή έκδοση της άδειας δραστηριοποίησης των πωλητών στις λαϊκές αγορές είναι η κατά τόπο αρμόδια Περιφέρεια. Η άδεια δραστηριοποίησης των πωλητών στις λαϊκές αγορές καταχωρείται ψηφιακά στο μηχανογραφικό σύστημα του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης (Ο.Π.Σ.Π.Α.).
γ) Την ψηφιακή ανανέωση της άδειας και της θέσης δραστηριοποίησης και της πλανόδιας δραστηριοποίησης, καθώς και την ενημέρωση του πληροφοριακού συστήματος σχετικά. Ειδικά για τις λαϊκές αγορές αρμόδιες για την ανανέωση είναι οι Περιφέρειες.
δ) Την ίδρυση, μετακίνηση, επέκταση, χωροθέτηση και την εν γένει λειτουργία των υπαίθριων αγορών.
ε) Την έκδοση Κανονισμού Λειτουργίας.
στ) Ειδικά για τις λαϊκές αγορές των δήμων που ανήκουν στην Περιφέρεια Αττικής και τη ΜητροπολιτικήΕνότητα Θεσσαλονίκης, αρμόδια αρχή ίδρυσης και κατάργησης είναι το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας αντίστοιχα, ύστερα από πρόταση του οικείου δημοτικού συμβουλίου και γνωμοδότηση της αρμόδιας αστυνομικής αρχής για τις κυκλοφοριακές επιπτώσεις.
ζ) Την ψηφιακή χορήγηση βεβαίωσης δραστηριοποίησης, για την οποία αρμόδιος είναι ο δήμος μόνιμης κατοικίας του πωλητή, ο οποίος οφείλει να ενημερώσει σχετικά και το πληροφοριακό σύστημα Ο.Π.Σ.Π.Α.
η) Τη διαπίστωση της συνδρομής των λόγων απώλειας της θέσης πωλητή σύμφωνα με το άρθρο 37, και την ενημέρωση του πληροφοριακού συστήματος σχετικά, καθώς και του ίδιου του πωλητή.
4. Για το στάσιμο εμπόριο αρμόδιες αρχές για την έκδοση προκήρυξης, την ψηφιακή έκδοση της άδειας, καθώς και την ανανέωση της άδειας και της θέσης δραστηριοποίησης, τη διαπίστωση της συνδρομής των λόγων απώλειας της θέσης πωλητή σύμφωνα με το άρθρο 47 και την ενημέρωση του πληροφοριακού συστήματος σχετικά, καθώς και του ίδιου του πωλητή είναι οι δήμοι. Για το πλανόδιο εμπόριο αρμόδιες αρχές για τις αντίστοιχες ενέργειες σχετικά με την πλανόδια δραστηριοποίηση είναι οι περιφέρειες.
Αρμόδιες αρχές για την έκδοση προκήρυξης χορήγησης θέσεων δραστηριοποίησης και δικαιώματος πλανόδιας δραστηριοποίησης σε υφιστάμενους πωλητές και πωλητές που λαμβάνουν άδεια σύμφωνα με το παρόν, είναι α) για τις λαϊκές αγορές οι φορείς λειτουργίας αυτών με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 51, β) για το στάσιμο εμπόριο οι δήμοι και γ) για το πλανόδιο εμπόριο οι περιφέρειες.
5. Αρμόδιες αρχές για την αναπλήρωση-υποβοήθηση πωλητή, καθώς και για την πρόσληψη υπαλλήλου είναι: α) ο φορέας λειτουργίας της λαϊκής αγοράς (ή η περιφέρεια για το σύνολο των λαϊκών αγορών της περιφέρειας στις οποίες δραστηριοποιείται ο πωλητής) β) ο δήμος, για το στάσιμο εμπόριο, τις αγορές χειροτεχνών-καλλιτεχνών και τις βραχυχρόνιες αγορές και γ) η περιφέρεια για το πλανόδιο εμπόριο. Οι ανωτέρω αρχές διενεργούν τα οριζόμενα στο άρθρο 48 και ενημερώνουν το πληροφοριακό σύστημα Ο.Π.Σ.Π.Α. και τον πωλητή.
6. Αρμόδιες αρχές για τη μεταβίβαση της άδειας και των θέσεων δραστηριοποίησης, καθώς και της πλανόδιας δραστηριοποίησης είναι:
α) ο φορέας λειτουργίας της λαϊκής αγοράς ή η περιφέρεια για το σύνολο των λαϊκών αγορών της περιφέρειας στις οποίες δραστηριοποιείται ο πωλητής,
β) ο δήμος για το στάσιμο εμπόριο και
γ) η περιφέρεια για το πλανόδιο εμπόριο.
Οι ανωτέρω αρχές διενεργούν τα οριζόμενα στα άρθρα 33 και 34 και ενημερώνουν το πληροφοριακό σύστημα (Ο.Π.Σ.Π.Α.) και τον πωλητή.
Αρμόδιες αρχές για τη χορήγηση της άδειας με τις αντίστοιχες δραστηριοποιήσεις (θέσεις και πλανόδιες), μετά την ψηφιακή έκδοσή της, είναι: α) για τις υπαίθριες αγορές, οι φορείς λειτουργίας αυτών (ειδικά για τις λαϊκές αγορές και οι περιφέρειες), β) για το στάσιμο εμπόριο, οι δήμοι και γ) για το πλανόδιο εμπόριο, οι περιφέρειες της χώρας.
7. Αρμόδιες αρχές για την αλλαγή λαϊκών αγορών, θέσεων στο στάσιμο εμπόριο και τόπου πλανόδιας δραστηριοποίησης, λόγω αλλαγής μόνιμης κατοικίας του πωλητή είναι:
α) για τις λαϊκές αγορές και το πλανόδιο εμπόριο οι περιφέρειες,
β) για το στάσιμο εμπόριο οι δήμοι, οι οποίοι ενημερώνουν και το πληροφοριακό σύστημα Ο.Π.Σ.Π.Α. σύμφωνα με το άρθρο 35.
8. Οι φορείς λειτουργίας των υπαίθριων αγορών δύνανται:
αα) να δημιουργούν πρότυπες αγορές σύμφωνα με το άρθρο 7,
αβ) να δημιουργούν νομικές οντότητες, προκειμένου να συμμετέχουν σε χρηματοδοτικά προγράμματα, σε διακρατικές και διαπεριφερειακές δράσεις με κοινωνικό, πολιτιστικό και οικονομικό περιεχόμενο,
αγ) να αναπτύσσουν εκπαιδευτικά προγράμματα για την ασφάλεια και υγιεινή των προϊόντων, το μάρκετινγκ προϊόντων και άλλους αντίστοιχους σκοπούς και
αδ) να αναθέτουν σε ιδιωτικό φορέα τον έλεγχο της καθαριότητας και υγιεινής, τη φύλαξη, διαγράμμιση, τήρηση κανόνων εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς και άλλα αντίστοιχα καθήκοντα.
Για την υλοποίηση των δράσεων των υποπερ. αβ και αγ, οι φορείς λειτουργίας δύνανται να συμπράττουν με άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς.