Στο άρθρο 14 του ν. 3959/2011 (Α’ 93), α) στην παρ. 1 συγκεκριμενοποιείται η αναφορά στην αρμοδιότητα άλλων αρχών, προστίθεται αναφορά στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την εφαρμογή της παρ. 2Α και προστίθεται δεύτερο εδάφιο, β) στην παρ. 2 διορθώνονται και αποσαφηνίζονται οι παραπομπές στις αναφερόμενες διατάξεις, τροποποιούνται η περ. γ) ως προς τις προϋποθέσεις λήψης κανονιστικών μέτρων, η περ. ι), προκειμένου να προστεθεί η αρμοδιότητα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη διενέργεια πράξεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού, η περ. ιζ) ως προς την ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την περάτωση της διαδικασίας, καθώς και για τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων, προστίθενται περ. κ) και λ) και το άρθρο 14 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 14
Αρμοδιότητες της Επιτροπής Ανταγωνισμού
1. Με την επιφύλαξη των αρμοδιοτήτων άλλων αρχών που ορίζονται με την περ. στ) της παρ. 2 του άρθρου 113 του ν. 4727/2020 (Α’ 184), η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι αρμόδια για την τήρηση του παρόντος νόμου και των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι δε αποκλειστικά αρμόδια για την εφαρμογή του άρθρου 2Α. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού εκτελεί τα καθήκοντά της και ασκεί τις εξουσίες της με αμεροληψία και προς το συμφέρον της αποτελεσματικής και ομοιόμορφης εφαρμογής των άρθρων αυτών.
2. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ιδίως:
α) Διαπιστώνει αν υφίσταται παράβαση των άρθρων 1 και 2 του παρόντος και των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και λαμβάνει τις αποφάσεις που αναφέρονται στο άρθρο 25 του παρόντος,
β) εγκρίνει ή απαγορεύει, κατά τα άρθρα 7 και 8, την πραγματοποίηση συγκέντρωσης επιχειρήσεων που γνωστοποιείται σε αυτή κατά το άρθρο 6. Σε περίπτωση που η συγκέντρωση έχει πραγματοποιηθεί κατά παράβαση του παρόντος νόμου ή των σχετικών αποφάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού, βάσει των άρθρων 7 και 8, μπορεί να λάβει μέτρα, κατά την παρ. 4 του άρθρου 9. Μπορεί να επιτρέψει παρέκκλιση από την υποχρέωση αναστολής της πραγματοποίησης της συγκέντρωσης επιχειρήσεων, κατά τις παρ. 2 και 3 του άρθρου 9,
γ) λαμβάνει κάθε αναγκαίο κανονιστικό μέτρο που αποσκοπεί στη δημιουργία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού, σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 11.
δ) απειλεί ή και επιβάλλει τα πρόστιμα και τις άλλες κυρώσεις, όπως ορίζεται στις ειδικότερες διατάξεις,
ε) λαμβάνει προσωρινά μέτρα κατά τις παρ. 9 και 10 του άρθρου 8 και ασφαλιστικά μέτρα κατά το άρθρο 25Γ,
στ) επιτρέπει, με απόφασή της, την εξαίρεση συμπράξεων κατά κατηγορίες, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 1,
ζ) ανακαλεί με απόφασή της το ευεργέτημα της απαλλαγής:
αα) σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 29 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1/2003 του Συμβουλίου, της 16ης Δεκεμβρίου 2002, για την εφαρμογή των κανόνων ανταγωνισμού που προβλέπονται στα άρθρα 81 και 82 της Συνθήκης για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (L 1),
ββ) όταν σε συγκεκριμένη περίπτωση, συμφωνίες, εναρμονισμένες πρακτικές ή αποφάσεις ενώσεων επιχειρήσεων που εμπίπτουν σε απόφαση εξαίρεσης συμπράξεων κατά κατηγορίες που έχει εκδοθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού κατά την περ. στ, παράγουν αποτελέσματα τα οποία δεν συμβιβάζονται με την παρ. 3 του άρθρου 1,
η) συλλέγει, επεξεργάζεται και αξιολογεί, τηρώντας το καθήκον της εχεμύθειας, τα αναγκαία για την εκπλήρωση της αποστολής της στοιχεία και πληροφορίες, σύμφωνα με τα άρθρα 38 και 39,
θ) με εξαίρεση τη διαδικασία ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών κατά το άρθρο 30 και τη διαδικασία ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας κατά τα άρθρα 11 παρ. 7 και 32, μπορεί να υποβάλει παρατηρήσεις είτε γραπτά, με δική της πρωτοβουλία, είτε προφορικά, με την άδεια του αρμόδιου δικαστηρίου, για θέματα εφαρμογής των άρθρων 1 και 2, καθώς και των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην περίπτωση προφορικής διατύπωσης γνώμης, την Επιτροπή Ανταγωνισμού εκπροσωπεί ο Πρόεδρος ή ο Αντιπρόεδρος, ή κατόπιν εξουσιοδότησης του Προέδρου, μέλος της Επιτροπής ή ο Γενικός Διευθυντής ή μέλος του προσωπικού της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού μπορεί να ζητεί, από το κατά περίπτωση αρμόδιο δικαστήριο, κάθε έγγραφο που κρίνεται αναγκαίο για τη διατύπωση της γνώμης της κατά τα προηγούμενα εδάφια,
ι) διατυπώνει γνώμη επί θεμάτων ανταγωνισμού και επί των προτάσεων τροποποίησης του παρόντος νόμου κατά το άρθρο 23 και διενεργεί πράξεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με την πολιτική ανταγωνισμού,
ια) εκδίδει ανακοινώσεις και κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου,
ιβ) διατυπώνει, με απόφασή της, πρόταση για την έκδοση του Κανονισμού Λειτουργίας και Διαχείρισής της,
ιγ) διορίζει, με απόφασή της, τον Γενικό Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού.
ιδ) εκδίδει με απόφασή της:
αα) τα κριτήρια της κατά προτεραιότητα εξέτασης των υποθέσεων και των στρατηγικών στόχων, κατόπιν διενέργειας δημόσιας διαβούλευσης. Η σχετική απόφαση λαμβάνει υπόψη ιδίως το δημόσιο συμφέρον, τις πιθανές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό, την προστασία του καταναλωτή, τις προθεσμίες παραγραφής του άρθρου 42, καθώς και το αποτέλεσμα που προσδοκάται από την παρέμβασή της σε συγκεκριμένη υπόθεση. Η εφαρμογή των κριτηρίων της κατά προτεραιότητα εξέτασης και η επιδίωξη των στρατηγικών στόχων αποτελεί αντικείμενο της έκθεσης που υποβάλλεται ετησίως στη Βουλή κατά το άρθρο 29,
ββ) τον καθορισμό των όρων, των προϋποθέσεων και των διαδικασιών ένταξης μίας επιχείρησης ή ενός φυσικού προσώπου στο Πρόγραμμα Επιείκειας της Επιτροπής σύμφωνα με όσα ορίζονται στα άρθρα 29Β επ.,
γγ) τον τρόπο υπολογισμού των προστίμων που επιβάλλονται στις περιπτώσεις των άρθρων 25, 25Β, 29Α, 38 παρ. 4 και 39 παρ. 5,
δδ) τη διαδικασία επιβολής δεσμεύσεων κατά το άρθρο 25Β,
εε) τον καθορισμό της διαδικασίας, των όρων και των προϋποθέσεων της διαδικασίας διευθέτησης διαφορών κατά το άρθρο 29Α,
ιε) Με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που αναρτάται στον διαδικτυακό της τόπο, ποσοτικοποιούνται τα κριτήρια της κατά προτεραιότητα εξέτασης των υποθέσεων και των στρατηγικών στόχων, κατ` εφαρμογή συστήματος μοριοδότησης και καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής αυτού. Με την πιο πάνω απόφαση μπορεί να προβλέπεται ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν εξετάζει καταγγελίες οι οποίες συγκεντρώνουν, κατ` εφαρμογή του συστήματος μοριοδότησης, χαμηλή βαθμολογία. Οι απορριπτικές αποφάσεις καταγγελιών λόγω χαμηλής βαθμολογίας εκδίδονται από τον Πρόεδρο της Επιτροπής, κατόπιν εισήγησης της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, είναι αιτιολογημένες και κοινοποιούνται στον καταγγέλλοντα μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από τη λήψη τους. Η σειρά κατάταξης των υποθέσεων μπορεί, όταν αυτό κρίνεται δικαιολογημένο, να αναθεωρείται με απόφαση του Γενικού Διευθυντή, η οποία υποβάλλεται για έγκριση στην πρώτη Ολομέλεια της Επιτροπής που συγκαλείται μετά από τη λήψη της απόφασης. Η Ολομέλεια μπορεί να απορρίπτει την απόφαση του Γενικού Διευθυντή. Το σύστημα μοριοδότησης χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τον εσωτερικό χειρισμό των υποθέσεων από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τα αποτελέσματα της κατάταξης ούτε δημοσιοποιούνται ούτε κοινοποιούνται στον καταγγέλλοντα ή σε οποιονδήποτε τρίτο,
ιστ) με την επιφύλαξη της περ. ια της παρ. 1 του άρθρου 19, αποφασίζει για τη διενέργεια αυτεπάγγελτων ερευνών από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού,
ιζ) συνεργάζεται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις αρχές ανταγωνισμού των άλλων κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εφαρμογή της ενωσιακής νομοθεσίας για τον ανταγωνισμό, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο και τον Κανονισμό 1/2003 και ενημερώνει σχετικά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την περάτωση της διαδικασίας, την οποία έχει αρμοδίως κοινοποιήσει κατά την παρ. 3 του άρθρου 11 του Κανονισμού 1/2003, καθώς και για τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων,
ιη) παρέχει προς τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ύστερα από έγγραφο αίτημα του, κάθε πληροφορία γενικής φύσεως που κατέχει, με την επιφύλαξη του επιχειρηματικού απορρήτου και εφόσον οι ζητούμενες πληροφορίες δεν αφορούν σε στοιχεία που εμπίπτουν στην ερευνητική διαδικασία ή σε υποβληθείσες αιτήσεις για ένταξη στο Πρόγραμμα Επιείκειας σύμφωνα με όσα ορίζονται στα άρθρα 29Α επ.,
κ) προβαίνει σε χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού σε όλες τις αγορές ή όλους τους κλάδους της οικονομίας, όταν αυτό απαιτείται για την αποτελεσματική άσκηση των αρμοδιοτήτων της. Με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού καθορίζονται οι αγορές ή οι κλάδοι της οικονομίας προς χαρτογράφηση.
λ) διαπιστώνει αν υφίσταται παράβαση του άρθρου 2Α και λαμβάνει τις αποφάσεις που προβλέπονται στις παρ. 7 και 8 του άρθρου 2Α και στις περ. α και β της παρ. 1 του άρθρου 25.
3. Όλες οι δημόσιες υπηρεσίες και αρχές, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, καθώς και οι φορείς που ανήκουν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, κατά τις διατάξεις του ν. 1892/1990 (Α` 101), υποχρεούνται να υποβοηθούν το έργο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ύστερα από σχετική έγγραφη αίτηση του Προέδρου της, παρέχοντας ιδίως τη συνδρομή τους στο πλαίσιο της διεξαγωγής των ερευνών κατά το άρθρο 39 με τη συλλογή και παροχή πληροφοριών και στοιχείων σχετικά με:
α) την εξέλιξη, διάρθρωση και τις τάσεις της εγχώριας κατανάλωσης, την οργάνωση και δομή κλάδων της αγοράς, καθώς και τις συνθήκες ανταγωνισμού κάθε κλάδου,
β) την κατάρτιση πινάκων διακλαδικών κοστολογικών σχέσεων και δεικτών,
γ) την παρακολούθηση του βαθμού συγκέντρωσης των επιχειρήσεων, κατά κλάδο οικονομικής δραστηριότητας ή την ύπαρξη εναρμονισμένων πρακτικών και τη διερεύνηση καταχρηστικής συμπεριφοράς της δεσπόζουσας θέσης επιχειρήσεων,
δ) την παρακολούθηση της εκτέλεσης των αποφάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού που εκδίδονται βάσει του παρόντος νόμου, καθώς και των δικαστικών αποφάσεων που εκδίδονται στις περιπτώσεις προσβολής των προηγούμενων αποφάσεων.».
Σχόλιο επί του Άρθρο 13 με τίτλο «Αρμοδιότητες της Επιτροπής Ανταγωνισμού – Τροποποίηση παρ. 1 και 2 άρθρου 14 ν.3959/2011», με το οποίο τροποποιείται το άρθρο 14 του ν. 3959/2011:
2.1 παρ. 1 του Άρθρου 14:
Κατά τα ανωτέρω σχόλια για το άρθρο 4 του Κεφαλαίου Β με το οποίο προστέθηκε άρθρο 2Α στο ν. 3959/2011, ομοίως πρέπει να διαγραφεί η αναφορά της παρ. 1 του άρθρου 14 στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Επιτροπής για την εφαρμογή του προαναφερόμενου προτεινόμενου άρθρου 2Α. Σημειώνουμε δε ότι με την εν λόγω πρόβλεψη «αποκλειστικής αρμοδιότητας» της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την εφαρμογή του προτεινόμενου άρθρου 2Α δημιουργείται επιπλέον ζήτημα σύγκρουσης αρμοδιοτήτων μεταξύ της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων κατά την εφαρμογή του ν. 3959/2011 στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες. Καθόσον αρμόδια για την εφαρμογή του δικαίου του ανταγωνισμού στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες έχει οριστεί η ΕΕΤΤ, η εν λόγω προτεινόμενη πρόβλεψη επιτείνει την ανασφάλεια δικαίου για τις επιχειρήσεις του κλάδου.
2.2 παρ. 2 Άρθρου 14:
-εδάφιο (κ): προσθήκη της φράσης «σύμφωνα με τις αρμοδιότητές της», στο τέλος του εδαφίου (κ)