1. Για την πραγματοποίηση Στρατηγικών Επενδύσεων σε χώρους εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων επιτρέπονται συγκεκριμένες και ειδικές παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής, καθώς και από τις διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ν. 4067/2012, Α’ 79) για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, όπως αυτοί προσδιορίζονται και εξειδικεύονται στο Πλαίσιο Εθνικού Χωροταξικού Σχεδιασμού.
2. Οι συγκεκριμένες και ειδικές παρεκκλίσεις της παρ. 1 καθορίζονται με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μετά από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.ΘΑ.) και δύναται να αφορούν: α) στις αποστάσεις των κτιρίων από τα όρια του οικοπέδου, καθώς και τις αποστάσεις μεταξύ των κτιρίων και άλλων εγκαταστάσεων, β) στον συντελεστή δόμησης, γ) στον συντελεστή κατ’ όγκο εκμετάλλευσης, δ) στην κάλυψη και ε) στο ύψος, με εξαίρεση το ύψος των πυλώνων φωτισμού, το οποίο καθορίζεται από την αντίστοιχη μελέτη φωτοτεχνικής κάλυψης.
Αρχική Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσειςΆρθρο 4 Πολεοδομικές ρυθμίσεις
Άρθρο 4 Πολεοδομικές ρυθμίσεις
- 8 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α’ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΕΝΝΟΙΑ, ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ Άρθρο 1
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 2 Κατηγορίες και κριτήρια Στρατηγικών Επενδύσεων
- 8 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ B’ ΕΙΔΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ Άρθρο 3 Περιβαλλοντικές ρυθμίσεις
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 4 Πολεοδομικές ρυθμίσεις
- 19 ΣχόλιαΆρθρο 5 Παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και παραλίας
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 6 Βοηθητικά και συνοδά έργα
- 2 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΕΙΣ Άρθρο 7 Διαδικασία αναγκαστικών απαλλοτριώσεων για την εκτέλεση στρατηγικών επενδύσεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 8 Δικαστική προστασίαΆρθρο 8 Δικαστική προστασία
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 9 Κτηματολογικά στοιχεία – Αναγνώριση δικαιούχων
- 4 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΤΡΩΝ Άρθρο 10 Κίνητρο Χωροθέτησης
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 11 Φορολογικά κίνητρα
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 12 Κίνητρο ταχείας αδειοδότησης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 13 Κίνητρα ενίσχυσης δαπανών στρατηγικών επενδύσεων
- 2 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ Άρθρο 14 Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 15 Υποβολή και τεκμηρίωση αίτησης χαρακτηρισμού επένδυσης ως Στρατηγικής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 16 Προδικασία χαρακτηρισμού επένδυσης ως ΣτρατηγικήςΆρθρο 16 Προδικασία χαρακτηρισμού επένδυσης ως Στρατηγικής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 17 Διαδικασία ωρίμανσης επενδυτικών έργων σε ακίνητα του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέαΆρθρο 17 Διαδικασία ωρίμανσης επενδυτικών έργων σε ακίνητα του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 18 Απόφαση χαρακτηρισμού επένδυσης ως στρατηγικής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ Άρθρο 19 Απόφαση χορήγησης ενισχύσεωνΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ Άρθρο 19 Απόφαση χορήγησης ενισχύσεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 20 Υποχρεώσεις φορέα επένδυσηςΆρθρο 20 Υποχρεώσεις φορέα επένδυσης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 21 Παρακολούθηση υλοποίησης στρατηγικής επένδυσηςΆρθρο 21 Παρακολούθηση υλοποίησης στρατηγικής επένδυσης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 Κυρώσεις λόγω μη τήρησης των όρων της επένδυσης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 23 Αξιολόγηση συνεπειών των κινήτρων
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ’ ΕΠΙΛΥΣΗ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΕΠΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ Άρθρο 24 Διαιτητική επίλυση διαφορών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 25 Δικαστική επίλυση διαφορών-Αρμοδιότητα δικαστηρίωνΆρθρο 25 Δικαστική επίλυση διαφορών-Αρμοδιότητα δικαστηρίων
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Η’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ Άρθρο 26 Γενικοί κανόνες χωροθέτησης και γενικές χρήσεις γης – Τροποποίηση παρ. Β άρθρου 11 ν. 3986/2011
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 27 Χωρικός προορισμός – Επενδυτική ταυτότητα δημόσιων ακινήτων – Τροποποίηση άρθρου 12 ν. 3986/2011
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 28 Δικαίωμα επιφανείας επί δημοσίων κτημάτων – Ορισμοί – Τροποποίηση του άρθρου 18 του ν. 3986/2011Άρθρο 28 Δικαίωμα επιφανείας επί δημοσίων κτημάτων – Ορισμοί – Τροποποίηση του άρθρου 18 του ν. 3986/2011
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ’ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΗ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΩΝ ΑΔΕΙΩΝ Άρθρο 29 Προέγκριση οικοδομικής άδειας για τις Στρατηγικές επενδύσεις– Τροποποίηση του άρθρου 35 του ν. 4495/2017
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 30 Προέγκριση οικοδομικής άδειας – Κ.Υ.ΔΟΜ. – Τροποποίηση άρθρου 139 ν. 4759/2020Άρθρο 30 Προέγκριση οικοδομικής άδειας – Κ.Υ.ΔΟΜ. – Τροποποίηση άρθρου 139 ν. 4759/2020
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Α’ Άρθρο 31 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Α’ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Α’ Άρθρο 31 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Α’
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 32 Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Α’Άρθρο 32 Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Α’
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 33 Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Α’Άρθρο 33 Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Α’
- 16 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Β’ ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΕΝΙΣΧΥΟΜΕΝΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΥΠΑΓΩΓΗΣ, ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΥΠΑΓΟΜΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ Άρθρο 34 Υπαγόμενα και εξαιρούμενα επενδυτικά σχέδια – Τροποποίηση του άρθρου 7 του ν. 4399/2016
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 35 Ειδικές κατηγορίες ενισχύσεων – Τροποποίηση άρθρου 12 του ν. 4399/2016
- 24 ΣχόλιαΆρθρο 36 Διαδικασίες Υποβολής και Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 13 του ν. 4399/2016
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 37 Περιεχόμενο και διαδικασία αξιολόγησης – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 14 ν. 4399/2016
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 38 Έλεγχος επενδυτικών σχεδίων – Τροποποίηση άρθρου 16 του ν. 4399/2016
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 39 Τροποποιήσεις απόφασης υπαγωγής – Έγκριση μεταβολών μετά την ολοκλήρωση – Τροποποίηση του άρθρου 17 του ν. 4399/2016
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 40 Ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης – Τροποποίηση των παρ. 1 και 2 του άρθρου 18 του ν. 4399/2016
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 41 Καταβολή ενισχύσεων – Τροποποίηση παρ. 1 και 2 του άρθρου 20 του ν. 4399/2016
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 42 Μητρώο Αξιολογητών – Τροποποίηση του άρθρου 24 του ν. 4399/2016
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΕΝΤΑΞΗ ΝΕΩΝ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΚΑΘΕΣΤΩΤΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ Ν. 4399/2016 Άρθρο 43 Δικαιούχοι ενισχύσεων – Αντικατάσταση του άρθρου 47 του ν. 4399/2016
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 44 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια – Αντικατάσταση του άρθρου 48 του ν. 4399/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 45 Επιλέξιμες δαπάνες και ύψος ενισχύσεων – Αντικατάσταση του άρθρου 49 του ν. 4399/2016Άρθρο 45 Επιλέξιμες δαπάνες και ύψος ενισχύσεων – Αντικατάσταση του άρθρου 49 του ν. 4399/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 46 Είδη και εντάσεις ενισχύσεων – Αντικατάσταση του άρθρου 50 του ν. 4399/2016Άρθρο 46 Είδη και εντάσεις ενισχύσεων – Αντικατάσταση του άρθρου 50 του ν. 4399/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 47 Διαδικασία αξιολόγησης και ελέγχου – Αντικατάσταση του άρθρου 51 του ν. 4399/2016Άρθρο 47 Διαδικασία αξιολόγησης και ελέγχου – Αντικατάσταση του άρθρου 51 του ν. 4399/2016
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 48 Είδη, εντάσεις και ύψος ενισχύσεων του καθεστώτος «Επιχειρηματικότητα Πολύ Μικρών και Μικρών Επιχειρήσεων» – Τροποποίηση της παρ. 4 του άρθρου 60 του ν. 4399/2016
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 49 Αντικατάσταση του τίτλου του Κεφαλαίου ΙΒ΄ του ν. 4399/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 50 Δικαιούχοι και υπαγόμενα επιχειρηματικά σχέδια μεταποιητικών επιχειρήσεων – Αντικατάσταση του άρθρου 62 του ν. 4399/2016Άρθρο 50 Δικαιούχοι και υπαγόμενα επιχειρηματικά σχέδια μεταποιητικών επιχειρήσεων – Αντικατάσταση του άρθρου 62 του ν. 4399/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 51 Επιλέξιμες δαπάνες επιχειρηματικών σχεδίων μεταποιητικών επιχειρήσεων – Προσθήκη άρθρου 62Β στον ν. 4399/2016Άρθρο 51 Επιλέξιμες δαπάνες επιχειρηματικών σχεδίων μεταποιητικών επιχειρήσεων – Προσθήκη άρθρου 62Β στον ν. 4399/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 52 Είδος και ύψος ενίσχυσης επενδυτικών σχεδίων μεταποιητικών επιχειρήσεων – Αντικατάσταση του άρθρου 63 του ν. 4399/2016Άρθρο 52 Είδος και ύψος ενίσχυσης επενδυτικών σχεδίων μεταποιητικών επιχειρήσεων – Αντικατάσταση του άρθρου 63 του ν. 4399/2016
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 53 Διαδικασία ταχείας αδειοδότησης – Αντικατάσταση του άρθρου 64 του ν. 4399/2016
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 54 Διαδικασία αξιολόγησης και ελέγχου – Προσθήκη άρθρου 64Β στον ν. 4399/2016
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 55 Είδος και ύψος ενίσχυσης για το καθεστώς «Επενδύσεις Μείζονος Μεγέθους» – Τροποποίηση του άρθρου 67 του ν. 4399/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 56 Διαδικασία αξιολόγησης και ελέγχου του καθεστώτος «Επενδύσεις Μείζονος Μεγέθους» – Αντικατάσταση της παρ. 3 του άρθρου 69 του ν. 4399/2016Άρθρο 56 Διαδικασία αξιολόγησης και ελέγχου του καθεστώτος «Επενδύσεις Μείζονος Μεγέθους» – Αντικατάσταση της παρ. 3 του άρθρου 69 του ν. 4399/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΝΟΜΩΝ 4399/2016 (Α’ 117), 3908/2011 (Α΄8) 3299/2004 (Α΄ 261) Άρθρο 57 Διακριτές κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων – Τροποποίηση του άρθρου 79 του ν. 4399/2016ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΝΟΜΩΝ 4399/2016 (Α’ 117), 3908/2011 (Α΄8) 3299/2004 (Α΄ 261) Άρθρο 57 Διακριτές κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων – Τροποποίηση του άρθρου 79 του ν. 4399/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 58 Θέματα λειτουργίας Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (Π.Σ.Κ.Ε.) του αναπτυξιακού νόμου – Προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 81 του ν. 4399/2016Άρθρο 58 Θέματα λειτουργίας Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (Π.Σ.Κ.Ε.) του αναπτυξιακού νόμου – Προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 81 του ν. 4399/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 59 Μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 85 του ν. 4399/2016 – Τροποποίηση του άρθρου 85 του ν. 4399/2016Άρθρο 59 Μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 85 του ν. 4399/2016 – Τροποποίηση του άρθρου 85 του ν. 4399/2016
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 60 Προϋποθέσεις και διαδικασίες τροποποίησης φυσικού και οικονομικού αντικειμένου- Όροι ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων των ν. 3299/2004 και ν. 3908/2011 και τροποποίησης των αποφάσεων υπαγωγής – Ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων των ν. 3299/2004 και ν. 3908/2011 – Τροποποίηση του άρθρου 14Β του ν. 3908/2011
- 3 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ Α.Ν. 89/1967 Άρθρο 61 Διαδικασία υπαγωγής και υποχρεώσεις των υπαγόμενων επιχειρήσεων -Τροποποίηση των παρ. 1 και 2 του άρθρου 1 του α.ν. 89/1967
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 62 Βελτίωση της μεθόδου προσδιορισμού των ακαθάριστων εσόδων και ρύθμιση θεμάτων σχετικών με το περιεχόμενο των αποφάσεων υπαγωγής και την τροποποίηση αυτών και τη λειτουργία της Επιτροπής ελέγχου του ποσοστού κέρδους – Τροποποίηση του άρθρου 2 του α.ν. 89/1967
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 63 Εφαρμογή Πληροφοριακού Συστήματος – Προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 3 του α.ν. 89/1967
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 64 Απαιτούμενος ελάχιστος αριθμός νέων θέσεων απασχόλησης – Τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 7 του α.ν. 89/1967Άρθρο 64 Απαιτούμενος ελάχιστος αριθμός νέων θέσεων απασχόλησης – Τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 7 του α.ν. 89/1967
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄ ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ B’ Άρθρο 65 Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Β’
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 66 Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Β’
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 67 Έναρξη ισχύοςΆρθρο 67 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
26 Αυγούστου 2021, 22:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
9 Σεπτεμβρίου 2021, 22:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
7 Σχόλια 188 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 14237 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2464 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 537/2014...
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ «ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ,ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΡΥΘΜΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ...
- Σχέδιο νόμου με τίτλο: "Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027"
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου: "Δίκαιη Αναπτυξιακή μετάβαση και ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων απολιγνιτοποίησης"
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2101 ... άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1151 ...
- Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία (ΕΕ) 2019/2161
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2019/2121 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 27ΗΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2019 ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2017/1132
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας ΕΕ-2020/1828 του ΕΚ και του Συμβ. της 25ης Νοεμβρ.2020 σχετικά με τις αντιπροσωπευτικές αγωγές για την προστασία των καταναλωτών,ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών...
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/882 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απριλίου 2019 σχετικά με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών
- Ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων -Ενιαίο πλαίσιο ρύθμισης για τους φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων
- Κανονισμός Απονομής Ελληνικού Σήματος στον ζύθο
- Δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου με τίτλο «Εξυγίανση Ναυπηγείων Ελευσίνας»
- Ενσωμάτωση Κεφαλαίου III της Οδηγίας (ΕΕ)2017/1132,όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία 2019/1151 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019
- Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο:«Ρυθμίσεις για τις Εταιρείες - Τεχνοβλαστούς»
- Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις
- Εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού για την ψηφιακή εποχή-Τροποποίηση ν. 3959/2011 & ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018
- Δημόσια διαβούλευση για την "Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων"
- Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας λαϊκών αγορών και υπαίθριου εμπορίου
- Σχέδιο νόμου για την παραγωγή, εξαγωγή και διάθεση τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L
- Δημόσια διαβούλευση για το "Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων"
- Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:"ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ, ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ"
- Συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1150-δίκαιη μεταχείριση και της διαφάνειας για τους επιχειρηματικούς χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (L 186)
- Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την προώθηση των Πράσινων Δημοσίων Συμβάσεων (2020 – 2023)
- Διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021 - 2025
- Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, διατάξεις για την ανάπτυξη, την έρευνα και την καινοτομία»
- Σχέδιο διατάξεων για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης
- ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΜΗΤΡΩΟ
- Γενικό Εμπορικό Μητρώο
- ΕΘΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
- Διατάξεις για την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα
- Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2015/2436 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
- Νόμος για την προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων
- Εναρμόνιση νομοθετικού πλαισίου για την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο Δημοσίων Συμβάσεων.
- Σχέδιο νόμου «Περί εταιρικών μετασχηματισμών»
- Διαδικασίας καθορισμού, οριοθέτησης και οργάνωσης, των απαιτούμενων δικαιολογητικών, του τρόπου λειτουργίας και διαχείρισης του Επιχειρηματικού Πάρκου Μεμονωμένης Μεγάλης Μονάδας (ΕΠΜΜΜ)
- Περί Ανωνύμων Εταιρειών
- «Ενισχύσεις Καινοτομικού Χαρακτήρα για ΜΜΕ» του Αναπτυξιακού νόμου 4399/16
- Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο
Για την πραγματοποίηση Στρατηγικών Επενδύσεων σε χώρους εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων επιτρέπονται συγκεκριμένες και ειδικές παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής, καθώς και από τις διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ν. 4067/2012, Α’ 79) για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, όπως αυτοί προσδιορίζονται και εξειδικεύονται στο Πλαίσιο Εθνικού Χωροταξικού Σχεδιασμού.
Ανακύπτει ζήτημα άναρχου πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού, αφού δεν υπάρχει καν η ελάχιστη πρόνοια να συμβαδίζει η πραγματοποίηση της στρατηγικής επένδυσης με τα ειδικά χωροταξικά (του Τουρισμού ακόμη δεν έχει επανεκδοθεί μετά την δικαστική του ακύρωση!) καθώς και περιφερειακά πλαίσια χωροταξικού σχεδιασμού. Δηλαδή ό,τι ορίζουν οι πάγιες διατάξεις για ιεράρχηση των εργαλείων χωροταξικού σχεδιασμού, αναιρείται πλήρως από το νομοσχέδιο για να γίνουν στρατηγικές επενδύσεις ακόμη και ως ««λίθοι και πλίνθοι και ξύλα και κέραμοι ατάκτως ερριμμένα» ανά την επικράτεια.
Ανακύπτει ζήτημα επιτρεπτού τέτοιων πολεοδομικών παρεκκλίσεων ενόψει της οικιστικής επιβάρυνσης των περιοχών που θα υποδεχθούν την επένδυση που αναπόδραστα θα επηρεάσει σε βάθος χρόνου την ποιότητα ζωής των κατοίκων της αφού οι παρεκκλίσεις μεταφράζονται σε περισσότερους ορόφους, περισσότερη κάλυψη, περισσότερες επιφάνειες, περισσότερο μπετό κ.ο.κ.
Τίθεται προδήλως ζήτημα αντιθέσεως της διατάξεως στο άρθρο 24 Συντ.
Για την πραγματοποίηση Στρατηγικών Επενδύσεων σε χώρους εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων επιτρέπονται συγκεκριμένες και ειδικές παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής, καθώς και από τις διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ν. 4067/2012, Α’ 79) για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, όπως αυτοί προσδιορίζονται και εξειδικεύονται στο Πλαίσιο Εθνικού Χωροταξικού Σχεδιασμού.
Ανακύπτει ζήτημα άναρχου πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού, αφού δεν υπάρχει καν η ελάχιστη πρόνοια να συμβαδίζει η πραγματοποίηση της στρατηγικής επένδυσης με τα ειδικά χωροταξικά (του Τουρισμού ακόμη δεν έχει επανεκδοθεί μετά την δικαστική του ακύρωση!) καθώς και περιφερειακά πλαίσια χωροταξικού σχεδιασμού. Δηλαδή ό,τι ορίζουν οι πάγιες διατάξεις για ιεράρχηση των εργαλείων χωροταξικού σχεδιασμού, αναιρείται πλήρως από το νομοσχέδιο για να γίνουν στρατηγικές επενδύσεις ακόμη και ως «λίθοι και πλίνθοι και ξύλα και κέραμοι ατάκτως ερριμμένα» ανά την επικράτεια.
Ανακύπτει ζήτημα επιτρεπτού τέτοιων πολεοδομικών παρεκκλίσεων ενόψει της οικιστικής επιβάρυνσης των περιοχών που θα υποδεχθούν την επένδυση που αναπόδραστα θα επηρεάσει σε βάθος χρόνου την ποιότητα ζωής των κατοίκων της αφού οι παρεκκλίσεις μεταφράζονται σε περισσότερους ορόφους, περισσότερη κάλυψη, περισσότερες επιφάνειες, περισσότερο μπετό κ.ο.κ.
Τίθεται προδήλως ζήτημα αντιθέσεως της διατάξεως στο άρθρο 24 Συντ.
Η παράκτια ζώνη (αιγιαλός, παραλία, θαλάσσιος χώρος, πυθμένας) αποτελεί ένα ενιαίο και δυναμικό οικοσύστημα εξαιρετικά ευαίσθητο από τη φύση του. Η διαμόρφωση της παράκτιας ζώνης καθορίζεται από φυσικούς ουσιαστικούς παράγοντες, οι κυριότεροι των οποίων είναι ο υδροδυναμικός (προσπίπτων κυματισμός), ο ατμοσφαιρικός (ροή μέσω ποταμών και βροχοπτώσεων) και η λιθολογική της σύσταση. Όσο μακροχρόνια είναι η διαδικασία επίτευξης οικολογικής ισορροπίας στο οικοσύστημα αυτό, τόσο εύκολη και γρήγορη είναι και η αποσταθεροποίησή του εξ αιτίας των ανθρωπίνων παρεμβάσεων. Παρεμβάσεις που καθίστανται όλο και πιο επικίνδυνες και καταστροφικές υπό το κράτος της κλιματικής αλλαγής*.
Όλα τα παραπάνω τα γνωρίζει εδώ και χρόνια η επιστήμη (παράκτια γεωλογία, ιζηματολογία, γεωλογική ωκεανογραφία). Τα επιβάλλει το Σύνταγμα (άρθρο 24), η αρχή της βιώσιμης ανάπτυξης και η διεθνής και ενωσιακή νομοθεσία (αρχές Ολοκληρωμένης Διαχείρισης της Παράκτιας Ζώνης [Integrated Coastal Zone Management], αρχές της Θαλάσσιας Στρατηγικής [Marine Strategy] και του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού [Maritime Spatial Planning], η Σύμβαση της Βαρκελώνης για την προστασία της Μεσογείου, το Πρωτόκολλο για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση των Παράκτιων Ζωνών της Μεσογείου, κυρωθέν με την απόφαση του Συμβουλίου Ε.Ε. 4/12/2008 κ.λπ.). Τα επικυρώνει παγίως και η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας**. Ο μόνος που φαίνεται να μην τα γνωρίζει είναι ο Έλληνας νομοθέτης. Επιμένει διαχρονικά και πεισματικά να θεωρεί την παράκτια ζώνη, τον αιγιαλό, ακόμα και το θαλάσσιο χώρο, ως ιδιωτική του περιουσία, την οποία μπορεί να μεταχειρίζεται κατά το δοκούν.
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο δίνει τη χαριστική βολή στη μακροχρόνια κακοποίηση των ακτών της χώρας. Έχουν προηγηθεί αμέτρητες καταπατήσεις, αυθαίρετες ανοικοδομήσεις, χαριστικές παραχωρήσεις και πλήθος διατάξεων που ροκανίζουν αποσπασματικά τα παράκτια οικοσυστήματα. Έχει προηγηθεί η απόπειρα ιδιωτικοποίησης του αιγιαλού και της παραλίας το 2014, μέσω μιας επιστημονικά διάτρητης διαδικασίας καθορισμού των οριογραμμών τους, η οποία ματαιώθηκε τότε χάρη στην έντονη αντίδραση πολιτών και φορέων σε πανελλαδικό επίπεδο.
Σήμερα επιχειρείται απροκάλυπτα κάτι πολύ πιο ριζικό και επικίνδυνο. Επικίνδυνο τόσο περιβαλλοντικά όσο και κοινωνικά. Ο νομοθέτης δηλώνει, απερίφραστα πλέον, ότι ο αιγιαλός, η παραλία και η θάλασσα παύουν να είναι οικοσυστήματα και κοινόχρηστα δημόσια αγαθά. Παύουν να υπόκεινται στους φυσικούς νόμους που αναγνωρίζει η επιστήμη και στους νομικούς περιορισμούς που επιβάλλονται από τη διεθνή νομοθεσία και δεσμεύουν τη χώρα. Παύουν να ανήκουν σε όλους. Τέλος η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών σε θάλασσες και ακτές και η απόλαυσή τους σύμφωνα με τον προορισμό τους.
Από δω και πέρα η παράκτια ζώνη αντιμετωπίζεται ως το ελκυστικό αντάλλαγμα που προσφέρεται στους επίδοξους επενδυτές, στρατηγικούς και μη, προκειμένου να τους δελεάσει. Μπορούν να την μπαζώσουν, να δημιουργήσουν προσχώσεις, ακόμα και νησιά, να την αποκλείσουν από κάθε πρόσβαση, να την οικοδομήσουν και γενικά να τη μεταχειριστούν με όποιο τρόπο έχει φανταστεί το επενδυτικό τους σχέδιο. Και επιπλέον δεν χρειάζεται να ανησυχούν για όρους και απαγορεύσεις. Σύμφωνα με τα άρθρα 3, 4 και 5 του νομοσχεδίου, το κάθε επενδυτικό σχέδιο θα αντιμετωπίζεται ξεχωριστά. Ο επενδυτής θα εξασφαλίζει ειδικό κατά παρέκκλιση προνομιακό καθεστώς που θα προτείνει ο ίδιος και θα εγκρίνεται με συνοπτικές ad hoc διαδικασίες (ευτυχώς πάντως προβλέπεται επταήμερη διαβούλευση!!!). Τα ειδικά αυτά πολεοδομικά καθεστώτα θα απαλλάσσουν το εκάστοτε επενδυτικό σχέδιο από τους χωροταξικούς, πολεοδομικούς και περιβαλλοντικούς περιορισμούς που ισχύουν για τους κοινούς θνητούς. Θα προβλέπουν όρους δόμησης κατά παραγγελία (αποστάσεις κτιρίων από τα όρια του οικοπέδου και μεταξύ τους, συντελεστές δόμησης, συντελεστές εκμετάλλευσης κατ’ όγκο, ανώτατο ύψος και ποσοστό κάλυψης και κάθε είδους παρεμβάσεις στις θάλασσες και τις ακτές). Τα καθεστώτα αυτά θα επιτρέπονται παντού, ακόμα και σε περιοχές Natura, χωρίς να απαιτείται η συμβατότητά τους με τα διαχειριστικά σχέδια και τις ανάγκες ειδικής προστασίας των περιοχών αυτών. Η ειδική και κατά παρέκκλιση διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης που θεσπίζει το επίμαχο νομοσχέδιο αποτελεί διακωμώδηση του Συντάγματος, της ενωσιακής νομοθεσίας και της πάγιας νομολογίας του ΣτΕ.
Όσο για την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στις ακτές και τη θάλασσα, το άρθρο 5 του νομοσχεδίου είναι σαφές. Αν ενοχλείται ο επενδυτής, η καθ’ οιονδήποτε τρόπο χρήση από τρίτους απαγορεύεται.
Εν κατακλείδι, η παρούσα διαβούλευση αποτελεί ευτελισμό της ίδιας της διαδικασίας καθ’ εαυτήν. Στην πραγματικότητα, πολίτες και φορείς καλούνται να τοποθετηθούν απέναντι σε κάτι εξ ορισμού απαράδεκτο: Τη μετατροπή των ελληνικών ακτών και θαλασσών από κρίσιμο στοιχείο του φυσικού περιβάλλοντος και κοινόχρηστο δημόσιο αγαθό σε ιδιωτικό οικόπεδο διατιθέμενο στην αγορά για κάθε χρήση. Το μέλημα του νομοθέτη οφείλει να είναι η αποκατάσταση και εξυγίανση των παντοιοτρόπως κακοποιημένων ακτών της Ελλάδας. Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τις στρατηγικές επενδύσεις έπρεπε επομένως, αν μη τι άλλο, να θωρακίζει την παράκτια ζώνη, το μοναδικό αυτό συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας, έναντι της διεθνούς και εγχώριας αγοράς, ώστε να μην σπαταληθεί ανεπανόρθωτα μέσα σε λίγα μόνο χρόνια.
Με λίγα λόγια, τα κρίσιμα άρθρα 3, 4 και 5 του νομοσχεδίου δεν επιδέχονται παρατηρήσεις ούτε βελτίωση. Μόνο απόσυρση και συγγνώμη.
——————————-
*Ο Καθηγητής Γεώργιος Χρόνης, τ. Δ/ντης του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (θεσμικού επιστημονικού συμβούλου της Κυβέρνησης) και μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος, επισημαίνει ότι ο ρόλος της ανθρώπινης παρέμβασης στην ακτογραμμή είναι καθοριστικός για να αλλάξει όλη την ακτογραμμή σε διάστημα που κανείς δεν μπορεί να συλλάβει. Αρκεί να ρίξεις έναν ογκόλιθο δύο μέτρα μακριά από την ακτογραμμή προς το μέρος της θάλασσας για να εισπράξεις άμεσα την αντίδραση της φύσης. Το πολύ σε δύο μήνες η ακτογραμμή θα έχει ενωθεί με τον ογκόλιθο. Μάθημα για παιδιά, κι όμως σε ένα μεγάλο αριθμό των ελληνικών ακτογραμμών έχουν ασελγήσει δεκάδες διπλωματούχοι μηχανικοί ακόμα και καθηγητές λιμενολόγοι […]
Το σημαντικότερο χαρακτηριστικό του άρθρου 5 του νομοσχεδίου είναι η επιστημονική ανεπάρκεια του συντάκτη σε ό,τι αφορά τις δυναμικές διεργασίες που επικρατούν στον αιγιαλό και οφείλονται ιδίως στον άνεμο και τούς επικρατούντες κυματισμούς. Η μετατόπιση του αιγιαλού (χερσαία παραλία) προς το υδρογραφικό μηδέν της ακτογραμμής λόγω της προώθησής της (εξαιτίας των κατασκευών επάνω σε αυτή), θα προκαλέσει αλλοίωση στην εγκάρσια διατομή της παραλίας με αποτέλεσμα την διατάραξη της υδροδυναμικής ισορροπίας. Στο ίδιο άρθρο επιτρέπεται η δημιουργία «ακόμα και προσχώσεων». Η αναγραφόμενη πρόταση είναι τελείως αόριστη και επικίνδυνη. Όπως είναι άλλωστε γνωστό, η Συνθήκη της Βαρκελώνης απαγορεύει το dapping στη θάλασσα. Οι ακτογραμμές της Χώρας έχουν ήδη υποστεί την μεγαλύτερη περιβαλλοντική ασέλγεια μέσα από προγράμματα “αναβάθμισης”. Χιλιάδες είναι τα παραδείγματα όπως η παραλία της Κατερίνης, της Κρήτης, οι ακτές στην βόρεια Πελοπόννησο κ.λπ.
——————————-
** Το ΣτΕ διαχρονικά επιτάσσει την ήπια ανάπτυξη των ακτών ως ευπαθών οικοσυστημάτων, την ίδρυση αγκυροβολίων και τουριστικών λιμένων μόνο στα πλαίσια ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού, την προστασία του αισθητικού κάλλους των ακτών, την προστασία των ακτών κολύμβησης, την προστασία των παραδοσιακών λιμένων και της μορφολογίας των ακτών των παραδοσιακών οικισμών, την απαγόρευση επέκτασης η δημιουργίας νέων οικισμών σε μικρά νησιά χωρίς συνάρτηση προς το χωροταξικό σχέδιο αυτών κ.λπ.
Η δυνατότητα που δίνεται στο άρθρο 4 «Πολεοδομικές ρυθμίσεις» του σ/ν, αφενός για ειδικές παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής χωροθέτησης των ΕΣΧΑΔΑ και ΕΣΧΑΣΕ, και αφετέρου από τις διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ν. 4067/2012, Α’ 79), αναιρεί τον χωρικό σχεδιασμό σε όλες τις κλίμακες, από την εθνική και περιφερειακή (χωροταξικά σχέδια) μέχρι την τοπική (ρυμοτομικά σχέδια και σχέδια πόλεως ή/και πολεοδομικές μελέτες), εκφράζοντας έτσι ένα γενικότερο πνεύμα υποβάθμισης του σχεδιασμού και αναγκαίας διερεύνησης τυχόν τοπικών και υπερτοπικών αλληλεξαρτήσεων.
Η διάταξη είναι νέα και εξαιρετικά προβληματική. Το Υπουργείο Ανάπτυξης θα πρέπει να εξηγήσει σε τι συνίσταται η «στρατηγικότητα» επενδύσεων που υποβαθμίζουν, αντί να αναβαθμίζουν, τις περιοχές εγκατάστασής τους, και μάλιστα (κατά κανόνα) εντός του οικιστικού ιστού (σχεδίων πόλεως): στοιχειώδεις και αυτονόητες αρχές βιωσιμότητας, ειδικά στο οικιστικό περιβάλλον, επιβάλλουν αυστηροποίηση και όχι υποβάθμιση των όρων και περιορισμών δόμησης – με τη μορφή ανοιχτών και πράσινων χώρων, βιώσιμης μετακίνησης, εξοικονόμησης πόρων και άμβλυνσης των αποκλεισμών και των ανισοτήτων. Είναι, επίσης, αμφίβολης συνταγματικότητας, κρίση που πιθανότατα θα κληθούν να εκφράσουν τα αρμόδια δικαστήρια.
Στην ουσία, πρόκειται για διάταξη που επιτρέπει την εξαίρεση των στρατηγικών επενδύσεων από κάθε όρο και περιορισμό που θέτει ο πολεοδομικός ή ο ρυθμιστικός σχεδιασμός οποιουδήποτε επιπέδου: η επιφύλαξη ότι αυτό θα συμβεί για λόγους που «προσδιορίζονται και εξειδικεύονται στο Πλαίσιο Εθνικού Χωροταξικού Σχεδιασμού» είναι μηδαμινής αξίας. Δυστυχώς, η νομοθεσία δεν γνωρίζει «Πλαίσιο Εθνικού Χωροταξικού Σχεδιασμού» (με κεφαλαία), και είναι άγνωστο αν υπονοείται η «Εθνική Χωρική Στρατηγική» (3 παρ. 1 ν. 4447/2016), η το «σύστημα χωρικού σχεδιασμού» [1 περ. γ) ν. 4447/2016]. Εφόσον υπονοείται η πρώτη, τότε θα πρέπει να σημειωθεί ότι όχι μόνο δεν έχει εκδοθεί ακόμα, αλλά δεν είναι και δεσμευτική (3 παρ. 1 ν. 4447/2016), οπότε η επιφύλαξη υπέρ της δεν έχει νομικές συνέπειες.
Επιπλέον, σε αντίθεση με άλλες παρόμοιες πολεοδομικές ή χωροταξικές διατάξεις, που επιτρέπουν παρεκκλίσεις, οι παρεκκλίσεις του σχολιαζόμενου άρθρου δεν υπόκεινται σε κάποιον περιορισμό (πρβλ., π.χ., τις «παρεκκλίσεις» στο πλαίσιο της εκτός σχεδίου δόμησης, 33 ν. 4759/2020). Πρόκειται για μία εξουσιοδότηση χωρίς όρια, που επιτρέπει να κτιστεί οτιδήποτε και οπουδήποτε. Επί της ουσίας, η παρέκκλιση ισοδυναμεί με τροποποίηση σχεδίου πόλεως, και απαιτεί στρατηγική εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, κατ’ επιταγή του ενωσιακού δικαίου: αυτό ισχύει ιδίως όπου οι στρατηγικές επενδύσεις εγκαθίστανται σε ευαίσθητες περιοχές (3 παρ. 3 οδηγίας 2001/42). Σημειωτέον ότι, ακόμα και με βάση τη ελληνικό δίκαιο, παρόμοιες παρεκκλίσεις απαιτούν ειδική μελέτη (ΣτΕ Ολ. 123/2007, 27/2014, 376/2014), η οποία θα τεκμηριώνει ότι οι σχετικές σταθμίσεις έχουν γίνει με βάση την επιστήμη (24 Σ).
Απαράδεκτο να βλέπουμε διαφορετική μεταχείριση μεταξύ μικρομεσσαίων επιχειρήσεων και μεγάλων εταιρικών σχημάτων. Αδιαφορώντας για τα μικρομεσσαία επιχειρηματικά σχήματα προάγουμε ολιγοπώλεια με ό,τι αρνητικό περί χειραγώγησης αγοράς τούτο συνεπάγεται!
Οι «ειδικές» παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής, καθώς και από τις διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ν. 4067/2012, Α’ 79) ανοίγουν την πόρτα για καταστροφικές για τους πολίτες «αναπτυξιακές» πολιτικές και επενδύσεις τύπου Costa del Sol στην Ισπανία (https://anamorfosis.net/blog/?p=1808) και θα δίνουν στον εκάστοτε ιδιώτη «επενδυτή» την δυνατότητα να παρεκκλίνει από όλους τους κανόνες και νομοθετικές διατάξεις στις οποίες ο κάθε άλλος πολίτης είναι υποχρεωμένος να υπακούει σε σχέση με το που, με ποιο τρόπο και πόσο μπορεί να χτίσει στο οικόπεδό του (κοινώς αποστάσεις κτηρίων από τα όρια του οικοπέδου, συντελεστή δόμησης, συντελεστή κατ’ όγκο εκμετάλλευσης, κάλυψη του οικοπέδου και πολύ βασικό, το ύψος)…
Δηλαδή ο ιδιώτης θα έχει το δικαίωμα να χτίζει εκτρώματα όπως το παράνομο MALL στο Μαρούσι, καταστρέφοντας και υποβαθμίζοντας τις ιδιοκτησίες των ετέρων πολιτών της περιοχής νόμιμα πλέον (σε αντίθεση με το MALL που έπρεπε να φτάσει το 2020 για να νομιμοποιηθεί μέσα από πολύ μπλεγμένες διαδικασίες).
Το να επικαλείται το άρθρο λόγους δημοσίου συμφέροντος σε επενδύσεις ιδιωτικών συμφερόντων είναι το λιγότερο τραγικό.
Το άρθρο αυτό στο σύνολό του πρέπει να διαγραφεί από το νομοσχέδιο
Το άρθρο αυτό