Άρθρο 51 Διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται στους υπόχρεους εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ.

1. Για παραβάσεις του παρόντος επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης και τον εταιρικό τύπο ή την κατηγορία μεγέθους που ανήκει η οντότητα, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 2 του ν. 4308/2014 (Α’ 251).
Ειδικότερα, τα πρόστιμα που επιβάλλονται ανά είδος παράβασης έχουν εύρος ως εξής:
α) Για παραβάσεις του άρθρου 12, σχετικά με τη σύσταση εταιρείας μέσω της e-Υ.Μ.Σ., επιβάλλεται πρόστιμο από χίλια (1.000) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.
β) Για παραβάσεις του άρθρου 16, σχετικά με την παράλειψη εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. επιβάλλεται πρόστιμο από χίλια (1.000) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.
γ) Για παραβάσεις των άρθρων 22 και 36, σχετικά με παράλειψη εγγραφής των προβλεπόμενων στοιχείων στα έγγραφα και τις επιστολές εταιρείας ή υποκαταστήματος αλλοδαπής, επιβάλλεται πρόστιμο από διακόσια (200) έως πεντακόσια (500) ευρώ.
δ) Για παραβάσεις του άρθρου 25, σχετικά με την εκπρόθεσμη υποβολή αίτησης για καταχώριση στο Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως τριακόσια (300) ευρώ.
ε) Για παραβάσεις του άρθρου 26, σχετικά με τις αυτόματες καταχωρίσεις στο Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ,
στ) Για παραβάσεις του άρθρου 29, σχετικά με τις αυτεπάγγελτες καταχωρίσεις στο Γ.Ε.ΜΗ. επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως χίλια (1000) ευρώ.
ζ) Για παραβάσεις των άρθρων 32, 33, 34, 38, και 42, σχετικά με τις στοιχεία που καταχωρίζονται και δημοσιεύονται υποχρεωτικά στο Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ.
η) Για παράλειψη υποβολής των οικονομικών καταστάσεων της περ. ια’ της παρ. 1 του άρθρου 34, της περ. θ’ του άρθρου 38, της περ. στ’ του άρθρου 42 και των άρθρων 43 και 44, επιβάλλεται πρόστιμο από πέντε χιλιάδες (5.000) έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ.
θ) Για παραβάσεις των άρθρων 37 και 40, σχετικά με την επιγραμμική καταχώριση υποκαταστημάτων αλλοδαπών εταιρειών και την επιγραμμική υποβολή πράξεων και στοιχείων, επιβάλλεται πρόστιμο από χίλια (1.000) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.
ι) Για παραβάσεις του άρθρου 46, σχετικά με την επωνυμία, επιβάλλεται πρόστιμο από πέντε χιλιάδες (5.000) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.
Το πρόστιμο επιβάλλεται κατόπιν σχετικής ηλεκτρονικής ειδοποίησης των υπόχρεων ή των νόμιμων εκπροσώπων τους, η οποία υπέχει θέση έγγραφης κλήσης προς ακρόαση, με την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 2690/1999 (Α’ 45) και ο ενδιαφερόμενος μπορεί να διατυπώσει τις απόψεις του σχετικά, είτε εγγράφως είτε ηλεκτρονικά, εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την λήψη της. Σε περίπτωση υποτροπής για την ίδια παράβαση εντός τριετίας, το ποσό του επιβαλλόμενου προστίμου διπλασιάζεται και σε περίπτωση επανειλημμένης υποτροπής εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος το ποσό του προστίμου τριπλασιάζεται.
2. α) Αν το υπόχρεο πρόσωπο υπάγεται στην ειδική Υ.Γ.Ε.ΜΗ. του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η παράβαση βεβαιώνεται από το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ή αυτόματα από το Πληροφοριακό Σύστημα του Γ.Ε.ΜΗ. Τα πρόστιμα της παρ. 1 επιβάλλονται από το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
β) Αν το υπόχρεο πρόσωπο υπάγεται σε Υ.Γ.Ε.ΜΗ. επιμελητήριου, η παράβαση βεβαιώνεται από τον προϊστάμενο του τμήματος ή της διεύθυνσης της οικείας Υ.Γ.Ε.ΜΗ. ή αυτόματα από το Πληροφοριακό Σύστημα του Γ.Ε.ΜΗ. Τα πρόστιμα της παρ. 1 επιβάλλονται από τον προϊστάμενο του τμήματος ή της διεύθυνσης της οικείας Υ.Γ.Ε.ΜΗ.
3. Κατά των πράξεων επιβολής προστίμου χωρεί άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής, η οποία ασκείται:
α) για τους υπόχρεους της περ. α’ της παρ. 2, ενώπιον του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, και
β) για τους υπόχρεους της περ. β’ της παρ. 2, ενώπιον της επιτροπής που ορίζεται με την απόφαση της παρ. 16 του άρθρου 53.
4. Η είσπραξη του προστίμου διενεργείται με βάση τον ν. 1867/1989 (Α’ 227), περί Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων και με ηλεκτρονικό τρόπο. Το πρόστιμο που εισπράττεται αποτελεί κατά τριάντα τοις εκατό (30%) έσοδο του επιμελητηρίου της Υ.Γ.Ε.ΜΗ. που το επιβάλλει και κατά εβδομήντα τοις εκατό (70%) έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού. Αν το πρόστιμο επιβάλλεται από την ειδική Υ.Γ.Ε.ΜΗ. του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αυτό εισπράττεται ως έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού.

  • 5 Φεβρουαρίου 2022, 18:27 | ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ

    Άρθρο 51 παρ.4: Τα ποσοστά έχουν διαφοροποιηθεί αισθητά από την προηγούμενη πρόβλεψη, σε βάρος των Επιμελητηρίων.

  • 5 Φεβρουαρίου 2022, 17:21 | ΚΑΡΑΜΑΝΗΣ ΝΙΚΟΣ (Υ.ΓΕΜΗ)

    Προβλέπονται υπερβολικά πρόστιμα που δεν θα βοηθήσουν στην επίλυση του σκοπού που καθορίζονται διότι η μη τήρηση των προθεσμιών στις περισσότερες περιπτώσεις δεν υποκρύπτει αμέλεια.Θα ήταν προτιμότερο μια αυτοματοποιημένη ενημέρωση.Επίσης η αναλογία απόδοσης των επιβαλλόμενων προστίμων αδικεί τις Υ.ΓΕΜΗ που καθημερινά προσπαθούν για την μη ύπαρξη εκκρεμοτήτων από τις επιχειρήσεις και την αποφυγή των σχετικών προστίμων.

  • 5 Φεβρουαρίου 2022, 00:12 | Κατερίνα

    Τα πρόστιμα που προβλέπονται είναι υπέρογκα και δεν γίνεται εύστοχη διάκριση μεταξύ των περιπτώσεων παράλειψης η καθυστέρησης καταχώρισης
    Υπάρχουν περιπτώσεις που οι απαιτήσεις δημοσιότητας είναι πολύ εκτενείς και ο χαρακτήρας της δημοσιοτητας δηλωτικός (πχ υποκαταστήματα αλλοδαπών) στις οποίες τα αναφερόμενα υπέρογκα πρόστιμα δεν έχουν καμία δικαιολογητική βάση και λειτουργούν ως αντικίνητρο εγκατάστασης αλλοδαπών εταιριών στην Ελλάδα
    Θα πρέπει να γίνει επαναξιολόγηση και μείωση των σχετικών προστίμων

  • 4 Φεβρουαρίου 2022, 22:57 | ΛΙΤΣΑ ΣΙΑΚΚΑ

    Η παρ 2β να διορθωθεί «…Τα πρόστιμα της παρ. 1 επιβάλλονται από τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων», καθώς το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων εποπτεύει την ομοιόμορφη εφαρμογή του νόμου.

  • 4 Φεβρουαρίου 2022, 15:51 | ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΚΥΚΛΑΔΩΝ

    -Στην παρ. 1, Από μία επισκόπηση του προτεινόμενου άρθρου τα προβλεπόμενα πρόστιμα της παραγράφου 1 των περιπτώσεων α) έως και ι), τόσο ως προς τα ελάχιστα όσο και ως προς τα μέγιστα όριά τους, ιδιαίτερα για περιπτώσεις αμέλειας και συνδρομής λόγων ανωτέρας βίας [πού εμπόδισαν π.χ. την έγκαιρη υποβολή των στοιχείων, κρίνονται υπερβολικά]. Ως εκ τούτου προτείνεται τα ελάχιστα και τα μέγιστα ποσά των προστίμων να μειωθούν κατά 50% για κάθε μία προβλεπόμενη παράβαση των περιπτώσεων α) έως και ι)
    -Στην παρ. 4, θα πρέπει, λόγω του ότι οι ΥΓΕΜΗ θα είναι επιφορτισμένες με την διαδικασία διαπίστωσης των παραβάσεων και επιβολής των προστίμων, να γίνει μετατροπή των ποσοστών από 30% για τα επιμελητήρια και 70% για τον κρατικό προϋπολογισμό, σε 50% για τα επιμελητήρια και 50% για τον κρατικό προϋπολογισμό.

  • 3 Φεβρουαρίου 2022, 16:22 | ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

    Αναφορικά με το αρ. 51 παρ. 4: Το πρόστιμο που εισπράττεται να αποτελεί κατά 50% (πενήντα τοις εκατό) έσοδο του Επιμελητηρίου της ΥΓΕΜΗ που το επιβάλλει και κατά 50% (πενήντα τοις εκατό) έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού.

  • 2 Φεβρουαρίου 2022, 17:02 | ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΑΣ

    Παράγρ. 4: Το πρόστιμο που εισπράττεται να αποτελεί κατά 50% έσοδο του Επιμελητηρίου της ΥΓΕΜΗ που το επιβάλλει και κατά 50% έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού

  • 1 Φεβρουαρίου 2022, 09:35 | Χρήστος

    Στην παράγραφο 2 του άρθρου 51 θα πρέπει να προστεθεί αναφορά ποιο όργανο είναι αρμόδιο να επιβάλει πρόστιμο στους υπαγόμενους στην Ειδική Υ.Γ.Ε.Μ.Η. του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και στην παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου ενώπιον ποιοι οργάνου ασκούνται οι ενδικοφανείς προσφυγές τους.

  • 29 Ιανουαρίου 2022, 18:06 | ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ

    Αρθρο 51.
    Πλεον το επαγγελμα του λογιστή έχει γίνει δυσβασταχτο. Διορίες, ευθύνες, τεραστιος όγκος δουλειάς. Και πρόστιμα για κάθε διαδικασία. Καθε λογιστικό γραφείο χρειάζεται αρκετές εταιρείες για να μπορέσει να να φτάσει το breaking point – χωρις καν κέρδος. Πολλές εταιρείες είναι μικρές χωρις ενδιαφέρον για τα οικονομικά αποτελέσματα ώστε να εγείρονται πρόστιμα. Να μην υπάρχουν πρόστιμα για μη εγκαιρη υποβολή οικονομικών καταστάσεων

  • 28 Ιανουαρίου 2022, 14:05 | Παναγόπουλος Γεωργιος

    Υπάρχουν εταιρείες που συστηματικά αγνοούν την προθεσμία ανάρτησης των οικονομικών καταστάσεων. Επειδή ασχολούμαι με την ανάλυση των οικονομικών καταστάσεων μπορώ να σας αναφέρω πάνω από 50 περιπτώσεις σημαντικών εταιρειών. Μήπως θα έπρεπε να ορισθεί επακριβώς το πρόστιμο για αυτές τις περιπτώσεις.
    Σε αντίθετη περίπτωση με 100 Ευρώ μία εταιρεία μπορεί να ξεμπερδεύει και να αναρτά τις οικονομικές καταστάσεις μετά από ένα χρόνο.
    Ο νομοθέτης δεν παραδειγματίστηκε από την περίπτωση του ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ.

    Υπάρχουν εταιρείες που
    • υποβάλλουν οικονομικές καταστάσεις των οποίων τα οικονομικά τους στοιχεία είναι δυσδιάκριτα, κουνημένο pdf αρχείο,
    • λείπουν τα αποτελέσματα χρήσης,
    • δεν αναρτούν το Προσάρτημα ενώ είναι υποχρεωμένες
    • δεν αναρτούν τον Πίνακα αποσβέσεων ενώ είναι υποχρεωμένες
    • παραθέτουν στοιχεία προηγούμενης χρήσης αντί της τρέχουσας κλπ
    Για αυτές τις περιπτώσεις προβλέπεται κάποιο πρόστιμο ;
    Όλα τα παραπάνω αφορούν περίπου το 10% των εταιρειών που υποβάλλουν τα στοιχεία τους στο ΓΕΜΗ.
    Υπάρχουν σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα τα οποία μπορούν να αποτρέψουν τα περισσότερα από τα παραπάνω και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης να στέλνουν αυτόματα το προβλεπόμενο πρόστιμο.

  • 27 Ιανουαρίου 2022, 00:42 | ΝΕΣΤΟΡΑΣ ΜΑΡΟΝΙΑΝ

    Ο νόμος έχει υπερβολικές αναφορές σε πρόστιμα, κυρώσεις και ποινές σχεδόν σε κάθε άρθρο. Θα πρέπει να συγκεντρωθούν όλα αυτά σε ένα άρθρο. Δεν συναντάται τέτοια παράθεση σε άλλον νόμο που αφορά εταιρείες.

  • 26 Ιανουαρίου 2022, 22:50 | Νικόλαος Χατζηστρατής

    Στο σχέδιο νόμο αναφέρεται σε 19 σημεία η λέξη «κυρώσεις» και σε 25 σημεία η λέξη «πρόστιμο». Θεωρώ ότι είναι υπερβολή και δημιουργεί μια εξαιρετικά αρνητική εικόνα για νόμο που ρυθμίζει το καθεστώς σύστασης εταιρειών και δημοσιότητας των πράξεων σε εμπορικό μητρώο. Μάλιστα τον θεωρώ αντικίνητρο προσέλκυσης επενδύσεων καθώς δημοσιοποιεί παγκόσμια ότι οι εγεγραμμένες εταιρείες κατά κανόνα δεν δημοσιεύουν τα απαιτούμενα από τον νόμο ή τους νόμους και το κράτος δεν τις τιμωρεί. Από την διεθνή εμπειρία μου την οποία την καταθέτω παραπέμπει σε παρωχήμενο νόμο και ελάχιστα συναντάται σήμερα σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Επίσης οι εταιρείες και οι νομικοί συνεργάτες τους σίγουρα θα αποτρέψουν την εγκατάσταση τους στην Ελλάδα με αυτό το πλαίσιο. Προτείνω την απαλοιφή τους και την συγκέντρωση τους σε ένα άρθρο έτσι ώστε να αποφεύγεται η διπλή παραπομπή που μάλιστα δεν συναντάται σε άλλο νομοθέτημα στην Ελλάδα επίσης.

  • 26 Ιανουαρίου 2022, 21:07 | Θανάσης Κανελλόπουλος

    O Κωδιξ Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων είναι το Νομοθετικόν Διάταγμα 356/1974 θα πρέπει να γίνει σχετική διόρθωση. Ο ν. 1867/1989 αφορά Προσωπική κράτηση κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του Κώδικος Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων και έχει καταργηθεί στην πλειονότητα του. Πρόκειται για λάθος αναφορά.