1. Το εγγεγραμμένο στο Γ.Ε.ΜΗ. φυσικό πρόσωπο, που είναι υπόχρεο εγγραφής σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 16, διαγράφεται από το Γ.Ε.ΜΗ.:
α) είτε με τη διακοπή εργασιών του που πραγματοποιείται στην αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.), οπότε η αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ. ενημερώνεται είτε ηλεκτρονικά μέσω διασύνδεσης του Ο.Π.Σ.Φ. ΤΑXIS και του πληροφοριακού συστήματος του Γ.Ε.ΜΗ., είτε με την προσκόμιση του εντύπου διακοπής εργασιών από τον υπόχρεο,
β) είτε με την οριστική απώλεια των προϋποθέσεων εγγραφής του, οπότε η διαγραφή διενεργείται κατόπιν υποβολής στην αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ. δήλωσης του ν. 1599/1986 (Α΄ 75), από τον υπόχρεο ή από όποιον έχει έννομο συμφέρον και φέρει το βάρος απόδειξης της οριστικής απώλειας των προϋποθέσεων εγγραφής,
γ) είτε με τον θάνατό του ή την κήρυξή του σε αφάνεια, οπότε, με την επιφύλαξη του άρθρου 29, η διαγραφή διενεργείται με την προσκόμιση, από οποιονδήποτε έχει έννομο συμφέρον, της ληξιαρχικής πράξης θανάτου ή της τελεσίδικης απόφασης κήρυξης σε αφάνεια, η οποία συνοδεύεται από πιστοποιητικό δημοσίευσής της, σύμφωνα με το άρθρο 47 ΑΚ,
δ) είτε με την υποβολή του σε πλήρη ή μερική στερητική δικαστική συμπαράσταση, που το καθιστά ανίκανο για δικαιοπραξίες σχετικές με την εμπορία, οπότε η διαγραφή διενεργείται με την προσκόμιση στην αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ. της σχετικής δικαστικής απόφασης, υποχρεωτικά και επι ποινή έκπτωσης από το λειτούργημά του, από όποιον ορίστηκε δικαστικός συμπαραστάτης ή από όποιον έχει έννομο συμφέρον,
ε) είτε, εφόσον πρόκειται για ομόρρυθμο εταίρο, με την έξοδο ή με τον αποκλεισμό του από την προσωπική εταιρεία, εφόσον δεν συμμετέχει σε άλλη προσωπική εταιρεία.
2. Η ανάκληση ή εξαφάνιση της απόφασης κήρυξης του φυσικού προσώπου της παρ. 1 σε αφάνεια ή η εξαφάνιση της απόφασης υποβολής του σε πλήρη ή μερική δικαστική συμπαράσταση, που το καθιστά ανίκανο για δικαιοπραξίες σχετικές με την εμπορία, δικαιολογεί την επανεγγραφή του στο Γ.Ε.ΜΗ..
3. Το εγγεγραμμένο στο Γ.Ε.ΜΗ. νομικό πρόσωπο, που είναι υπόχρεο εγγραφής, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 16, διαγράφεται από το Γ.Ε.ΜΗ. με την περάτωση της εκκαθάρισης, οπότε η διαγραφή διενεργείται ύστερα από αίτηση του εκκαθαριστή ή των εκκαθαριστών, ενός από τους εταίρους ή ενός εκ των μελών της ένωσης ή οποιουδήποτε τρίτου έχει έννομο συμφέρον.
4. Αν σε νομικό πρόσωπο της παρ. 3 που διαγράφηκε από το Γ.Ε.ΜΗ. υπάρχει περιουσιακό στοιχείο ή υποχρέωση που παραλείφθηκε στη διαδικασία της ολοκληρωθείσας εκκαθάρισης, το νομικό πρόσωπο επανεγγράφεται στο Γ.Ε.ΜΗ., μετά από αίτηση όποιου έχει έννομο συμφέρον που υποβάλλεται στην αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ. και επανέρχεται σε κατάσταση εκκαθάρισης. Η ως άνω αίτηση αναφέρει τους τελευταίους διορισμένους εκκαθαριστές και συνοδεύεται από έγγραφα που αποδεικνύουν το παραλειφθέν περιουσιακό στοιχείο ή την παραληφθείσα υποχρέωση. Μετά από έλεγχο νομιμότητας της αίτησης και των δικαιολογητικών, η αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ. επανεγγράφει το νομικό πρόσωπο στο Γ.Ε.ΜΗ., οπότε αναβιώνουν η διαδικασία της εκκαθάρισης και τα καθηκόντα των εκκαθαριστών. Σε περίπτωση που οι εκκαθαριστές δεν αναλάβουν άμεσα τα αναβιώσαντα καθήκοντά τους, αντικαθίστανται, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην παρ. 3 του άρθρου 786 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. Με τον ίδιο τρόπο καταχωρίζεται στο Γ.Ε.ΜΗ. η αναβίωση, στις περιπτώσεις τελεσίδικης επικύρωσης σχεδίου αναδιοργάνωσης, παύσης των εργασιών της διαδικασίας πτώχευσης λόγω της εξόφλησης των πτωχευτικών πιστωτών, πτωχευτικής αποκατάστασης ή σε όποια άλλη περίπτωση προβλέπεται αναβίωση νομικού προσώπου.
3. Το εγγεγραμμένο στο Γ.Ε.ΜΗ. φυσικό πρόσωπο ή νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων, που δεν είναι υπόχρεο εγγραφής, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 16, διαγράφεται από το Γ.Ε.ΜΗ. είτε αυτεπάγγελτα, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 29, είτε κατόπιν σχετικής αίτησης από όποιον έχει έννομο συμφέρον προς την αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ..
4. Η αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ. θέτει σε κατάσταση αναστολής καταχωρίσεων, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αίτησης όποιου έχει έννομο συμφέρον, εγγεγραμμένο στο Γ.Ε.ΜΗ. πρόσωπο που εμπίπτει σε μία από τις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) αν αυτό δεν έχει δημοσιεύσει εμπρόθεσμα στο Γ.Ε.ΜΗ τις ετήσιες οικονομικές του καταστάσεις, εφόσον απαιτείται,
β) αν αυτό παραμένει χωρίς νόμιμη διοίκηση ή χωρίς εκκαθαριστές για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από τέσσερις (4) μήνες,
γ) αν ένα (1) έτος μετά τη θέση του, για οποιονδήποτε λόγο, σε διαδικασία εκκαθάρισης, δεν έχει προβεί σε δημοσίευση ισολογισμού έναρξης εκκαθάρισης,
δ) αν έχει ανασταλεί ή έχει απενεργοποιηθεί ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου του,
ε) αν δεν έχει προβεί σε διαδικασία πιστοποίησης του μετοχικού ή του εταιρικού του κεφαλαίου εντός των προθεσμιών που ορίζονται στη νομοθεσία περί εταιρικού δικαίου.
5. Η κατάσταση αναστολής καταχωρίσεων αίρεται αν εκλείψουν οι παραπάνω λόγοι, με απόφαση της αρμόδιας Υ.Γ..Ε.ΜΗ.. Μέχρι την άρση της κατάστασης αναστολής καταχωρίσεων, επιτρέπονται μόνο οι ενέργειες που προβλέπονται στο άρθρο 29, περί αυτεπάγγελτων καταχωρίσεων, διορθώσεων, μεταβολών και διαγραφών από την αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ.. Αν παρέλθει πενταετία από τη θέση του προσώπου που είναι εγγραγραμμένο στο Γ.Ε.ΜΗ. σε κατάσταση αναστολής καταχώρισης, τότε αυτό διαγράφεται αυτοδίκαια από το Γ.Ε.ΜΗ..
6. Η αρμόδια Δ.Ο.Υ. ενημερώνεται ηλεκτρονικά από την αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ, ή με οποιονδήποτε νόμιμο τρόπο από όποιον έχει έννομο συμφέρον, για τη θέση προσώπου που είναι εγγεγραμμένο στο Γ.Ε.ΜΗ. σε κατάσταση αναστολής καταχωρίσεων ή για την άρση της.
Άρθρο 28: Λαμβάνοντας υπόψη πως στην παρ. 5 του ίδιου άρθρου η αναστολή καταχώρησης αίρεται με ΑΠΟΦΑΣΗ της Υπηρεσίας ΓΕΜΗ, μήπως πρέπει να διευκρινιστεί στην παρ. 4 εάν απαιτείται απόφαση και για την θέση σε αναστολή καταχώρησης και να συμπληρωθεί.
Η παρ.4 να διορθωθεί ως εξής » Εφόσον το εγγεγραμμένο στο Γ.Ε.ΜΗ πρόσωπο εμπίπτει σε μια από τις ακόλουθες περιπτώσεις τίθεται αυτόματα από το πληροφοριακό σύστημα του Γ.Ε.ΜΗ. σε αναστολή καταχωρίσεων.
Η αυτόματη αναστολή καταχωρήσεων από το ΓΕΜΗ αποτελεί εξαιρετικά επαχθή πρόβλεψη ειδικά όσον αφορά την πιστοποίηση του αρχικού μετοχικού ή του εταιρικού κεφαλαίου εταιρειών με αλλοδαπούς μετόχους/εταίρους και αλλοδαπά μέλη ΔΣ/διαχειριστές εντός των προθεσμιών που ορίζονται στη νομοθεσία περί εταιρικού δικαίου, καθώς η συχνότερη αιτία για τέτοιου είδους καθυστέρηση είναι η χρονοβόρα διαδικασία ανοίγματος τραπεζικού λογαριασμού, που σπάνια ολοκληρώνεται εντός της προθεσμίας πιστοποίησης που τάσσει ο νόμος. Να ελεγχθεί εάν από τη συγκεκριμένη διάταξη δύναται να εξαιρεθεί η μη εμπρόθεσμη πιστοποίηση του αρχικού κεφαλαίου λόγω καθυστέρησης στο άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού.
Άρθρο 28 παρ. 4, 5
Ως προς την αυτεπάγγελτη θέση του νομικού προσώπου σε καθεστώς αναστολής καταχωρίσεων από την Υπηρεσία Γ.ΕΜΗ., να διευκρινιστεί πώς ακριβώς θα επιλαμβάνεται η Υπηρεσία από απόψεως χρόνου και διαδικασίας, ιδίως ως προς τις περ. α), β) και ε), αν θα υπάρχει π.χ. μία αυτόματη ενημέρωση από το ηλεκτρονικό σύστημα που θα ειδοποιεί ότι το νομικό πρόσωπο παρέλειψε να προβεί στις σχετικές ενέργειες που προβλέπουν οι ανωτέρω περιπτώσεις, οπότε να πρέπει να ενεργήσει αυτεπαγγέλτως η Υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ. και γενικώς πώς θα παρακολουθείται από την Υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ. ότι κάποιο νομικό πρόσωπο πληροί τις σχετικές προϋποθέσεις για τη θέση του σε καθεστώς αναστολής καταχωρίσεων, δεδομένου του πλήθους υπόχρεων εγγραφής που είναι εγγεγραμμένοι σε κάποια Επιμελητήρια. Ομοίως να υπάρξει σχετική διευκρίνιση και για την αυτοδίκαιη διαγραφή από το Γ.Ε.ΜΗ. μετά την παρέλευση πενταετίας από τη θέση της εταιρίας σε καθεστώς αναστολής καταχωρίσεων που προβλέπει το νομοσχέδιο στην παράγραφο 5. Επίσης, να διευκρινιστεί αν, όταν το νομικό πρόσωπο τίθεται σε καθεστώς αναστολής καταχωρίσεων, αναστέλλεται και η χορήγηση πιστοποιητικών, π.χ. εκπροσώπησης.
Άρθρο 28 παρ. 1 β)
Να αναφερθούν συγκεκριμένα ποιες είναι οι προϋποθέσεις εγγραφής του φυσικού προσώπου που δικαιολογούν τη διαγραφή του από το ΓΕΜΗ σε περίπτωση απώλειας τους.
στην παρ 4 η λεξη «παραληφθείσα» πρεπει να ειναι ορθογραφικό λάθος αντί της σωστής «παραλειφθείσα» και μπορει να οδηγήσει σε παρερμηνεία. Καλύτερα να περιγραφεί περιφραστικά.
-Διόρθωση αρίθμησης παραγράφων από την παραγρ. 4 και μετά.
– Η κατάσταση αναστολής καταχωρίσεων να γίνεται Αυτοματοποιημένα, εφόσον ο υπόχρεος εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. εμπίπτει σε μια από τις προβλεπόμενες περιπτώσεις. Όχι από την ΥΓΕΜΗ, καθώς είναι σχεδόν ανέφικτό να παρακολουθείται ανά περίπτωση
Στην παρ. 5 γίνεται λόγος για αυτοδίκαιη διαγραφή νομικού προσώπου λόγω ύπαρξης σε καθεστώς αναστολής καταχωρήσεων για περισσότερο από 5 έτη. Όμως η διαγραφή νομικού προσώπου είναι μια πράξη που δεν προκρίνεται στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο γενικότερα. Η διαγραφή ΑΕ με πράξη της διοίκησης έχει καταργηθεί προ πολλού. Η διαγραφή Ενεργειακών Κοινοτήτων λόγω μη προσκόμισης πιστοποίησης αρχικού κεφαλαίου εντός 3 μηνών από τη σύσταση έχει κατακριθεί σφόδρα. Ποια η σκοπιμότητα της ύπαρξης της εν λόγω διάταξης δεδομένου ότι στην αιτιολογική δεν γίνεται καθόλου λόγος για την εν λόγω διάταξη?
Θεωρώ ότι σε αυτό το άρθρο θα πρέπει να ορισθούν και οι αναγνωρισμένες καταστάσεις που μπορεί να βρεθεία μία εταιρεία ήτοι ενεργή (δεν αναφέρεται σε κανένα σημείο του νόμου αλλά ωστόσο υπάρχει στη δημοσιότητα του ΓΕΜΗ), λύση, εκκαθάριση ή ρευστοποίηση (έτσι συναντάται στο εν γένει ευρωπαϊκό δίκαιο), πτώχευση, ανάκληση/περατωση πτώχευσης και διαγραφή. Επίσης θα πρέπει να σημειωθει ότι ενόσω υπάρχει συνέλευση πιστωτών που αποφασίζει οι μέτοχοι και τα δικαιώματα τους αναστέλλονται (τα ανακτούν μετά το πέρας της διαδικασίας). Δεν φαίνεται να υπάρχει συντονισμός μεταξύ του παρόντος και του νόμου 4738 του έτους 2020 και κινούνται παράλληλα.
Στην παράγραφο 4 η αμόδια Υπηρεσία ΓΕΜΗ θέτει αυτεπαγγέλτως ή μετά από λήψη σχετικής αίτησης από αιτούντα που έχει έννομο συμφέρον την εταιρεία σε αναστολή καταχώρισης χωρίς έκδοση απόφασης. Όμως για να εξέλθει η εταιρεία του σταδίου της αναστολής απαιτείται απόφαση της αρμόδιας Υπηρεσίας ΓΕΜΗ. Υπάρχει ασυνέπεια μεταξύ της παρ.4 και 5 καθώς είτε η Υπηρεσία ΓΕΜΗ με απόφαση της θα θέτει την εταιρεία σε κατάσταση αναστολής και με απόφαση της θα την βγάζει είτε δεν θα πρέπει να απαιτείται απόφαση τόσο στην περίπτωση της παρ.4 όσο και σε αυτήν της παρ.5.
Επίσης γιατί απαιτείται έννομο συμφέρον – είναι λάθος – αν κάποιος διαπιστώσει την σχετική παράβαση που δεν έχει έννομο συμφέρον δεν προστατευονται καλύτερα οι τρίτοι;
Το 1α «είτε με τη διακοπή εργασιών του που πραγματοποιείται στην αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.), οπότε η αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ. ενημερώνεται είτε ηλεκτρονικά μέσω διασύνδεσης του Ο.Π.Σ.Φ. ΤΑXIS και του πληροφοριακού συστήματος του Γ.Ε.ΜΗ., είτε με την προσκόμιση του εντύπου διακοπής εργασιών από τον υπόχρεο» δεν φαίνεται να έχει νόημα γιατί:
1. o έμπορος διακόπτει εργασίες στο «εμπορικό μητρώο» άρα στο ΓΕΜΗ κατ’ αναλογία με τις λοιπές οντότητες και
2. ο μη έμπορος διακόπτει την οικονομική δραστηριότητα στην ΔΟΥ γιατί εκέι την κάνει έναρξη.
Επίσης οι διατάξεις του ν.4738/20 είναι διαφορετικές από αυτές του 3588/07 και θα πρέπει να εξετασθούν τα στοιχεία που θα καταχωρισθούν στο ΓΕΜΗ. Ειδικότερα θα πρέπει να καταχωρούνται στο ΓΕΜΗ η σύμβαση αναδιάρθρωσης, η εξυγίανση ως προπτωχευτική διαδικασία, η επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης καθώς και η ακύρωση αυτής, η αίτηση πτώχευσης, η ανακοπή αυτής και η πτωχευτικήανάκληση, ο διοριμός συνδίκου και των βοηθητικών προσώπων, η συνέλευση των πιστωτών, η αναγγελία και τα πτωχευτικά πιστώματα, μεταβίβαση ενεργητικού και περάτωση τηςδιαδικασίας εκποίησης, παύση εργασιών πτώχευσης και παύση πληρωμών, απαλλαγές και ποινικές ευθύνες.
Για την αναστολή καταχώρισης μετα την πάροδο τετραμήνου από την πιστοποίηση η την 10/9 η 10/3 θα τίθεται άμεσα σε αναστολή καταχώρισης. Έστω και για μία ημέρα καθυστέρησης; Ειναι εξαιρετικά αυστηρό αν αναλογιστούμε ότι για πολλά χρόνια υπάρχει πλήρη ατιμωρησία στο ΓΕΜΗ.
Προσέξτε λίγο το νέο νόμο 4738/2020 περί αφερεγγυότητας. Καταργήθηκε ο Ν 3588/2007 ΠτωχΚ και δεν υπάρχει πλέον σχέδιο αναδιοργάνωσης συνεπώς πρέπει να αλλάξει όλο το «Με τον ίδιο τρόπο καταχωρίζεται στο Γ.Ε.ΜΗ. η αναβίωση, στις περιπτώσεις τελεσίδικης επικύρωσης σχεδίου αναδιοργάνωσης, …»
Σε σχέση με την παρ. 4: Γιατί να αναβιώνει το νομικό πρόσωπο αν απλώς αποκαλυφθεί μία υποχρέωση; Αυτό δεν έχει νόημα, αν δεν έχει απομείνει και κάποιο περιουσιακό στοιχείο για την ικανοποίησή του.
Η διάταξη επαναλαμβάνει μεν υφιστάμενη διάταξη του ν. 4635, αλλά η ακόμη προγενέστερη διάταξη του άρ. 170 παρ. 1 ν. 4548/2018 όριζε ότι: «Η πράξη διαγραφής ανακαλείται με αίτηση όποιου έχει έννομο συμφέρον προς το δικαστήριο, με τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, αν αποκαλυφθούν νέα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας ή χρέη της, που δεν ικανοποιήθηκαν μολονότι υπήρχε υπόλοιπο ενεργητικού.»
Τέλος, παρατηρείται ότι στην Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης υπάρχει αναντιστοιχία με τη διάταξη, αφού αναφέρεται μόνο η περίπτωση αποκάλυψης περιουσιακών στοιχείων (και όχι χρεών).