1. Στο Γ.Ε.ΜΗ. εγγράφονται υποχρεωτικά:
α) η Ανώνυμη Εταιρεία (Α.Ε.) του ν. 4548/2018 (Α΄ 104),
β) η Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης (Ε.Π.Ε.) του ν. 3190/1955 (Α΄ 91),
γ) η Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία (Ι.Κ.Ε.) του ν. 4072/2012 (Α΄ 86),
δ) η Ομόρρυθμη και Ετερόρρυθμη (απλή ή κατά μετοχές) Εταιρεία του ν. 4072/2012,
ε) ο αστικός συνεταιρισμός του ν. 1667/1986 (Α΄ 196), στον οποίο περιλαμβάνονται ο αλληλασφαλιστικός, ο πιστωτικός, ο οικοδομικός συνεταιρισμός και η ενεργειακή κοινότητα,
στ) η Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (Κοιν.Σ.ΕΠ.) και ο Συνεταιρισμός Εργαζομένων του ν. 4430/2016 (Α΄ 205),
ζ) ο Κοινωνικός Συνεταιρισμός Περιορισμένης Ευθύνης (Κοιν.Σ.Π.Ε.) του άρθρου 12 του ν. 2716/1999 (Α΄ 96),
η) η αστική εταιρεία με οικονομικό σκοπό του άρθρου 784 ΑΚ και του άρθρου 270 του ν. 4072/2012,
θ) ο Ευρωπαϊκός Όμιλος Οικονομικού Σκοπού του Κανονισμού 2137/1985/ΕΟΚ (L 199, διορθωτικό L 247) που έχει την έδρα του στην ημεδαπή,
ι) η Ευρωπαϊκή εταιρεία του Κανονισμού 2157/2001/ΕΚ (L 294) που έχει την έδρα της στην ημεδαπή,
ια) η Ευρωπαϊκή Συνεταιριστική εταιρεία του Κανονισμού 1435/2003/ΕΚ (L 207) που έχει την έδρα της στην ημεδαπή,
ιβ) τα υποκαταστήματα ή πρακτορεία που διατηρούν στην ημεδαπή οι αλλοδαπές εταιρείες που αναφέρονται στο άρθρο 29 της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132 (L 169) και έχουν έδρα τους σε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.),
ιγ) τα υποκαταστήματα ή τα πρακτορεία που διατηρούν στην ημεδαπή οι αλλοδαπές εταιρείες που έχουν έδρα σε τρίτη χώρα και έχουν νομική μορφή ανάλογη με εκείνη των αλλοδαπών εταιρειών που αναφέρεται στην περ. ιβ),
ιδ) τα υποκαταστήματα ή τα πρακτορεία, μέσω των οποίων ενεργούν εμπορικές πράξεις στην ημεδαπή τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων που έχουν την κύρια εγκατάσταση ή την έδρα τους στην αλλοδαπή και δεν εμπίπτουν στις περ. ιβ) και ιγ),
ιε) η κοινοπραξία του άρθρου 293 του ν. 4072/2012,
ιστ) τα λοιπά νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων που διενεργούν εμπορικές πράξεις και δεν συμπεριλαμβάνονται στις ανωτέρω περιπτώσεις.
2. Στο Γ.Ε.ΜΗ. εγγράφονται υποχρεωτικά οι ατομικές επιχειρήσεις με εγκατάσταση στην ημεδαπή και σκοπό το κέρδος που:
α) διενεργούν εμπορικές πράξεις στο όνομά τους, κατά σύνηθες επάγγελμα, ή
β) διαθέτουν αγαθά ή υπηρεσίες ή διαμεσολαβούν στη διάθεση αυτών με επιχειρηματικό κίνδυνο, μέσω οργανωμένης υποδομής ή και μέσω εκμετάλλευσης της εργασίας τρίτων προσώπων.
3. Σε περίπτωση θανάτου του φυσικού προσώπου που είναι φορέας ατομικής επιχείρησης, οι κληρονόμοι, εντός αποκλειστικής προθεσμίας δώδεκα (12) μηνών, μπορούν να επιλέξουν τη συνέχισή της με σύσταση νέου νομικού τύπου. Αν η ως άνω προθεσμία παρέλθει άπρακτη, η κοινωνία κληρονόμων διαγράφεται από το ΓΕ.Μ.Η., σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην παρ. 3 του άρθρου 28.
4. Τα υποκαταστήματα ημεδαπών εταιρειών ή επιχειρήσεων εγγράφονται ηλεκτρονικά στο Γ.Ε.ΜΗ. από τους υπόχρεους εγγραφής των παρ. 1 και 2 και απαλλάσσονται από τα τέλη της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 50.
5. Δεν εγγράφονται στο Γ.Ε.ΜΗ.:
α. τα σωματεία, σύμφωνα με τα άρθρα 78 έως και 107 ΑΚ,
β. τα ιδρύματα, σύμφωνα με τα άρθρα 108 έως και 121 ΑΚ,
γ. οι επιτροπές εράνων, σύμφωνα με τα άρθρα 122 έως και 126 ΑΚ,
δ. οι αστικές εταιρείες για την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας δικηγόρων, συμβολαιογράφων και δικαστικών επιμελητών,
ε. τα γραφεία ή υποκαταστήματα αλλοδαπών εταιρειών ή επιχειρήσεων που έχουν εγκατασταθεί στην Ελλάδα, σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν. 27/1975 (Α΄ 77) και τον α.ν. 378/1968 (Α΄ 82),
στ. η Ναυτική Εταιρεία που συστήνεται κατά τον ν. 959/1979 (Α΄ 192) και η Ναυτιλιακή εταιρεία Πλοίων Αναψυχής (Ν.Ε.Π.Α.) που συστήνεται κατά τον ν. 3182/2003 (Α΄ 220),
ζ. τα γραφεία αλλοδαπών εταιρειών που εγκαθίστανται στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον α.ν. 89/1967 (Α΄ 132).
6. Η παράλειψη εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. από τα υπόχρεα πρόσωπα επιφέρει σε αυτά την επιβολή των κυρώσεων του άρθρου 51.
Αναφορικά με το άρθρο 16 «Υπόχρεοι εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ.»:
α) Να εξασφαλιστεί η τήρηση και απόδοση του Α.Γε.Μ.Κ.Ο. (Αριθμός Γενικού Μητρώου Κοινωνικής Οικονομίας ) από το νομοσχέδιο στους υφιστάμενους και στους νέους φορείς Κ.Αλ.Ο. του Ν. 4430/2016 , ως χαρακτηριστικό της ιδιαίτερης σημασίας του Τρίτου Τομέα και της Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας, με την διατύπωση :
«Με το Άρθρο 16, δεν καταργείται, αλλά συνεχίζεται η απόδοση και τήρηση Α.Γε.Μ.Κ.Ο. σύμφωνα με τις προβλέψεις του αρ. 4 του Ν.4430/2016 στις επιχειρήσεις και τους λοιπούς φορείς που εγγράφονται ή/και υποχρεούνται εγγραφής στο Γενικό Μητρώο Φορέων Κ.ΑΛ.Ο., από το Τμήμα Μητρώου Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, της Διεύθυνση Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, του Υπουργείου Εργασίας, σαν χαρακτηριστικό γνώρισμα της λειτουργίας τους ως μέλη της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, την έννοια και τους ορισμούς που προκύπτουν από το άρθρο 3 του Ν.4430/2016 .»
β) Υπόχρεοι εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. να είναι και όσες επιχειρήσεις επιθυμούν να τους αποδοθεί Α.Γε.Μ.Κ.Ο. με την εγγραφή τους στο Μητρώο Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, της Διεύθυνση Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, του Υπουργείο Εργασίας πχ Σύλλογοι, ΜΚΟ, κλπ. , με την διατύπωση :
«Υποχρεούνται εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. τα νομικά πρόσωπα, ήδη εγγεγραμμένα ή/και που επιθυμούν να εγγραφούν στο Μητρώο Φορέων Κ.ΑΛ.Ο. και τους αποδίδεται Α.Γε.Μ.Κ.Ο. σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο στοιχείο δ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του Ν.4430/2016 από το Τμήμα Μητρώου Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, της Διεύθυνση Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα για την λειτουργία της ειδικής Υ.Γ.Ε.ΜΗ.»
Άρθρο 16 παρ.4: Διαβάζοντας καταλαβαίνουμε πως η παράγραφος αναφέρεται σε όλα τα υποκαταστήματα της επιχείρησης στην ημεδαπή και στο εξωτερικό. Ωστόσο, δεν είναι ξεκάθαρη η διαδικασία ιδιαίτερα σε συνδυασμό με το άρθρο 32 παρ. 1 η) που αναφέρεται μόνο σε υποκαταστήματα του υπόχρεου στην αλλοδαπή. Χρειάζεται επιπλέον διευκρίνιση το θέμα των υποκαταστημάτων των ημεδαπών επιχειρήσεων.
Άρθρο 16 παρ.3: Παρακαλούμε για μια πιο ξεκάθαρη διατύπωση.
α.Υπόχρεοι να εγγραφούν στο ΓΕΜΗ να είναι και όσες επιχειρήσεις θέλουν να λάβουν ΑΓΕΜΚΟ (Αριθμός Γενικού Μητρώου Κοινωνικής Οικονομίας ) πχ Σύλλογοι, ΜΚΟ, κλπ.
β.Ο ΑΓΕΜΚΟ να διατηρηθεί στους φορείς Κ.Αλ.Ο. ως χαρακτηριστικό της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας.
Στην παρ. 5 να προστεθεί η) Οι Αγροτικοί Συνεταιρισμοί.
Άρθρο 16 παρ. 1
Προσθήκη της ιστ. Περ. στους υπόχρεους εγγραφής.
Η διάταξη ενδέχεται να δημιουργήσει σύγχυση καθώς ανοίγει τον δρόμο για την προαιρετική εγγραφή στο ΓΕΜΗ λοιπών νομικών προσώπων που δεν περιλαμβάνονται στις περ. α) έως ιε) και καθιστά την ΥΓΕΜΗ υπεύθυνη να κρίνει εάν πληρούται το κριτήριο διενέργειας εμπορικών πράξεων. Εάν η σκοπιμότητα της διάταξης είναι να εγγραφούν στο ΓΕΜΗ οι αγροτικοί συνεταιρισμοί που επιθυμούν να κάνουν εξαγωγές, όπως τούτο προκύπτει από την αιτιολογική έκθεση, να συμπεριληφθούν στους υπόχρεους εγγραφής.
Άρθρο 16 παρ. 1 η: να εμπλουτιστεί το άρθρο αναφορικά με τις προϋποθέσεις που κατατάσσουν μια αστική εταιρία υπόχρεη ΓΕΜΗ, ήτοι πως καθορίζεται ο οικονομικός σκοπός της
Άρθρο 16 παρ.3 : Από την ανάγνωση του νόμου δημιουργείται η εντύπωση ότι οι κοινωνίες κληρονόμων εγγράφονται στο ΓΕΜΗ με αποκλειστική προθεσμία 12 μηνών, καθώς στη διάταξη αναφέρεται η διαγραφή τους από ΓΕΜΗ (δεν μπορεί να γίνει διαγραφή εάν δεν προηγηθεί εγγραφή). Παρακαλούμε να αποσαφηνιστεί
– Να απαλειφθεί η περ. ιστ’ της παρ. 1., διότι λόγω της ασαφούς διατύπωσης δεν θα είναι εύκολο να διαπιστωθεί από την υπηρεσία ΓΕΜΗ οι οποιεσδήποτε ενώσεις προσώπων ασκούν εμπορικές πράξεις
Αναφορικά με το αρ. 16 παρ. 4: Να ξεκαθαριστεί η διαδικασία εγγραφής και κυρίως ποιο είναι το αρμόδιο Επιμελητήριο για την εγγραφή των Υποκαταστημάτων Ημεδαπής.
Αναφορικά με το αρ. 16 παρ. 5 περ. στ): Η Ναυτική Εταιρεία και η ΝΕΠΑ να μην αποκλείονται από την εγγραφή στο ΓΕΜΗ καθώς αρκετές από τις εν λόγω εταιρείες χρειάζονται Αριθμό ΓΕΜΗ στις συναλλαγές τους.
Να αναφέρεται στο νομοσχέδιο, πέραν της υποχρεωτικής εγγραφής στο ΓΕΜΗ των ατομικών επιχειρήσεων, ο τρόπος και η διαδικασία εγγραφής τους και καταχώρησης των μεταβολών τους.
στην παράγραφο 3 δεν ειναι δοκιμο να υπαρχει η λεξη «κοινωνια» γιατι δεν εγγραφονται κοινωνιες στο ΓΕΜΗ θα δημιουργησει συγχυση με την ΔΟΥ. Θα μπορουσε με την καταχώρηση της Ληξιαρχικης πραξης θανατου να προστίθεται η λέξη ΚΛΗΡΟΝΟΜΟΙ στην επωνυμία και να έχει τις υποχρεώσεις ΟΕ μέχρι την τροποποίηση η την αυτεπάγγελτη διαγραφή.
1. Στο Γ.Ε.ΜΗ. εγγράφονται υποχρεωτικά:
…
ε) ο αστικός συνεταιρισμός του ν. 1667/1986 (Α΄ 196), στον οποίο περιλαμβάνονται ο
αλληλασφαλιστικός, ο πιστωτικός, ο οικοδομικός συνεταιρισμός και η ενεργειακή κοινότητα
Να ενταχθούν και οι αγροτικοί συνεταιρισμοί
-Να προστεθεί νέο άρθρο για τις καταστάσεις της επιχείρησης σε:
1. Ενεργή
2. Λύση
3. Εκκαθάριση
4. Αναδιοργάνωση (προπτωχευτική)
5. Εκκαθάριση
6. Πτώχευση
7. Εμπορική αδράνεια (με βάση κύκλο εργασιών)
Τα Υποκαταστήματα ημεδαπών εγγράφονται στην ΥΓΕΜΗ της έδρας της μητρικής τους ή στην ΥΓΕΜΗ της έδρας τους?
Θα πρέπει το ΓΕΜΗ να παρουσιάζει το σύνολο των επιχειρήσεων, ατομικών επιχειρήσεων και Οργανισμών ακόμη και ΝΠΔΔ. Για τους επαγγελματίες είναι κρίσιμη και σημαντική η πληροφόρηση για την κατάσταση τους. Ένα σημείο όλη η πληροφορία. Θα είναι μια εξαιρετική ενέργεια που βοηθά όλους στην χώρα και στο εξωτερικό.
Στην παράγραφο 1, περ. στ, στην αιτιολογική, γίνεται αναφορά στους αγροτικούς συνεταιρισμούς. Ίσως θα έπρεπε να μπει στον νόμο για να είναι πιο ξεκάθαρο σε τι αναφέρεται η εν λόγω περίπτωση.
H συγκέντρωση όλων των εταιρειών χωρίς εξαιρέσεις σε ένα μητρώο διευκολύνει τους πολίτες , τις επιχειρήσεις και το κράτος. Οι εξαιρέσεις και μη προσπελάσιμα μητρώα δημιουργούν συνθήκες άνισου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων. Θα πρέπει στο Μητρώο η πρόσβαση να είναι απομακρυσμένη και ολοκληρωμένη σε ένα σημείο. Επίσης εφόσον υπάρχουν άλλα μητρώα η πληροφορία θα πρέπει να αποστέλλεται στο «βασικό» μητρώο. Αν τα μητρώα αυτά δεν είναι αναπτυγμένα θα πρέπει να κλείσουν και οι εταιρείς να παρουσιάζονται στο βασικό μητρώο που είναι το ΓΕΜΗ.
Στην Κύπρο όλες οι εταιρείες είναι στον έφορο εταιρειών, στην Ελλάδα όχι γιατί είναι διάσπαρτες σε διάφορες άλλες υπηρεσίες. Επίσης η διανοητική ιδιοκτησία είναι στον έφορο εταιρειών όπως και η αφερεγγυότητα των εταιρειών μαζί με το μητρώο πραγματικού δικαιούχου. Όλα μαζί για να αντλούνται τα στοιχεία από ένα σημείο. Ο έφορος εφαρμόζει την αρχή once only principle γιατί αυτό δεν μπορεί να γίνει στην Ελλάδα; Ο υπό ψήφιση νόμος χρήζει σημαντικής βελτίωσης για να φθάσει στο επίπεδο χωρών της Ευρώπης. Δεν βλέπω σημαντικές διαφορές σε σχέση με τον προηγούμενο.
Γιατί όλες οι εταιρείες δεν μπορεί να είναι συγκεντρωμένες σε ένα μητρώο δηλαδή στο ΓΕΜΗ; Γιατί υπάρχουν εξαιρέσεις; Αναλαμβάνουμε υποθέσεις και θα πρέπει να αντλήσουμε στοιχεία από το ΓΕΜΗ (ηλεκτρονικά ευτυχώς) για ναυτιλιακές στο Υπουργείο Ναυτιλίας όπου φαίνεται ότι όλα σε φακέλους και θα πρέπει να μεταβείς εκεί και δεν υπάρχουν πληροφορίες΄ούτε συστηματικός τρόπος καταγραφής (περιμένεις απάντηση αρκετό καιρό), για τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς στο Αγροτικής Ανάπτυξης όπου και εκεί δεν υπάρχουν στοιχεία αλλά ευτυχώς κάποιοι είναι και στο ΓΕΜΗ και για τις Αστικές στα Πρωτοδικεία που για να πάρεις αντίγραφο θέλεις πλέον μήνες.
Επιτέλους ένα Μητρώο που είναι στοιχείο διαφάνειας. Τα πολλά μητρώα είναι ζημία για την χώρα και γνωρίζετε ότι στην Ευρώπη όλες οι εταιρείες και οι επαγγελματίες είναι συγκεντρωμένες σε ένα μητρώο.
Εξαιρέσεις από το ΓΕΜΗ για εταιρείες η Οδηγία που αναφέρεστε δεν δίνει μήπως υπάρχουν εξαιρέσεις σε άλλες Οδηγίες;
Τα σωματεία, τα ιδρύματα και οι επιτροπές εράνων θα πρέπει να γράφονται στο ΓΕΜΗ. Γνωρίζετε πόσο δύσκολο είναι η άντληση στοιχείων (που δεν υπάρχουν) από Πρωτοδικείο ή Υπουργείο Οικονομικών; Αφού το ΓΕΜΗ έγινε και Μητρώο Οικονομικής Δραστηριότητας δεν είναι κατανοητό γιατί δεν εγγράφονται. Επίσης δεν είναι οξύμωρο να εγγράφονται οι δικηγόροι, συμβολαιογράφοι και δικαστικοί επιμελητές στο μητρώο οικονομικής δραστηριότητας αλλά να εξαιρούνται οι αστικές εταιρείες που συμμετέχουν (που έτσι και αλλιώς έχουν οικονομικό σκοπό);
Η Οδηγία 2017/1132 δεν φαίνεται να εξαιρεί από το ΓΕΜΗ την εγγραφή των εταιρειών της παρ.5ε, 5στ και 5ζ μήπως είναι κάποιο λάθος;
Αποσύρω το παραπάνω σχόλιό μου, καθώς δεν είχε υπόψη το άρθρο 52 του νομοσχεδίου.
Σύμφωνα με το άρθρο 3 της υπουργικής απόφασης 90043/2021 (Β΄4066):
«1. …Μη εμπορικές δραστηριότητες θεωρούνται ιδίως αυτές που έχουν κυρίαρχα επιστημονικό ή/και καλλιτεχνικό χαρακτήρα, οι δραστηριότητες πρωτογενούς παραγωγής και διάθεσης αγαθών, καθώς και όσες…
Τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν μη εμπορική δραστηριότητα:
α) εγγράφονται υποχρεωτικά στο ΓΕ.Μ.Η.»
Ένα παράδειγμα που εμπίπτει στη διάταξη της Υ.Α. αυτής είναι και οι δικηγόροι. Όμως σύμφωνα με το άρθρο 16 του νομοσχεδίου και την ανάλυσή του οι κατηγορίες αυτές επιστημόνων, καλλιτεχνών κτλ. δεν υπάγονται στα προς καταχώριση πρόσωπα στο ΓΕΜΗ.
Θα πρέπει έτσι ή να συμπληρωθεί το άρθρο 16 ή να καταργηθεί το άρθρο 3 της Υ.Α., η έναρξη ισχύος του οποίου μάλιστα μετατέθηκε με νέα υπουργική απόφαση (138352, Β΄6054) για την 1η Απριλίου 2022.
Μετά την έκδοση του ν.4673/2020, ο οποίος είναι μεταγενέστερος του ν. 4635/2019 (περί λειτουργίας του ΓΕΜΗ που αφορά τους αστικούς συνεταιρισμούς), οι Αγροτικοί Συνεταιρισμοί δεν ανήκουν στους υπόχρεους εγγραφής στο ΓΕΜΗ, καθόσον η εποπτεία τους ανήκει ρητά πια στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ενώ το μητρώο τους είναι αποκλειστικά το Εθνικό Μητρώο Αγροτικών Συνεταιρισμών και άλλων συλλογικών φορέων (ΕΜΑΣ) (άρθρα 4,21 & 22 του ν.4673/2020).
Θα πρέπει να γίνει συγκεκριμένη αναφορά σε αγροτικούς συνεταιρισμούς και ότι ισχύει για αυτούς, γιατί υπάρχει πρόβλημα με την συγκεκριμένη εταιρική μορφή.