Άρθρο 2 Αντικείμενο

Αντικείμενο του νόμου είναι η θέσπιση διατάξεων που θα επιτρέψουν τη μείωση του χρόνου και του κόστους σύστασης εταιρείας μέσω της ηλεκτρονικοποίησης των διαδικασιών και της διασύνδεσης των πληροφοριακών συστημάτων Γ.Ε.ΜΗ. και Υ.Μ.Σ. με άλλα μητρώα του Δημοσίου, καθώς και με το σύστημα διασύνδεσης των μητρώων επιχειρήσεων των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Σ.ΔΙ.ΜΗ.Ε. – B.R.I.S.). Παράλληλα, αντικείμενο του νόμου είναι η δημιουργία ενός σαφούς και απλουστευμένου πλαισίου καταχώρισης και δημοσίευσης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.) των πράξεων δηλώσεων ή στοιχείων εταιρειών που απαιτούν εμπορική δημοσιότητα, καθώς και η θεσμοθέτηση ενός, διακριτού από το Γ.Ε.Μ.Η., Μητρώου Μη Εμπορικής Οικονομικής Δραστηριότητας (Μ.Μ.Ε.Ο.Δ.), προκειμένου να είναι δυνατή η καταγραφή του συνόλου της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα σε ηλεκτρονικά μητρώα.

  • 4 Φεβρουαρίου 2022, 15:27 | ΕΒΕΘ

    Προβλέπεται η θεσμοθέτηση Μητρώου Μη Εμπορικής Οικονομικής Δραστηριότητας προκειμένου να είναι δυνατή η καταγραφή του συνόλου της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα σε ηλεκτρονικό μητρώο.
    Από την ανάγνωση του άρθρου μπορεί να υποστηριχθεί ότι στο παραπάνω Μητρώο θα εγγράφονται όλες οι οντότητες, επιχειρήσεις , οργανισμοί , νομικά και φυσικά πρόσωπα που δεν είναι υπόχρεοι εγγραφής στο ΓΕΜΗ. Ωστόσο στα άρθρα 3 περ. κθ και 52 του σχεδίου νόμου ως Μητρώο Μη Εμπορικής Οικονομικής Δραστηριότητας ορίζεται το Μητρώο στο οποίο εγγράφονται μόνο τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν ελεύθερη επαγγελματική δραστηριότητα και δεν διενεργούν εμπορικές πράξεις. Παρακαλούμε να αποσαφηνιστεί.

  • 3 Φεβρουαρίου 2022, 10:04 | ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

    Ως Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών χαιρετίζουμε το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, που αφορά σε ρυθμίσεις για τη σύσταση των εταιριών μέσων των Υπηρεσιών Μίας Στάσης (Υ.Μ.Σ.), αλλά και την οργάνωση και λειτουργία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ.). Από την επισκόπησή του είναι σαφής η πρόθεση του νομοθέτη να διατηρήσει την προσπάθεια των τελευταίων ετών περί εκσυγχρονισμού των εν λόγω υπηρεσιών, με πιο πρόσφατη αυτή του νόμου 4635/2019.
    Από την πλευρά μας, διαπιστώνουμε ότι οι νομοθετικές αυτές παρεμβάσεις βοηθούν αποτελεσματικά το εγχώριο επιχειρείν, καθώς μειώνουν αισθητά το χρόνο αλλά και τις απαιτούμενες για την ίδρυση μίας εταιρίας διαδικασίες. Τέτοιες ρυθμίσεις είναι γεγονός ότι επιδρούν θετικά στην άμεση και άνευ εμποδίων σύσταση νέων επιχειρήσεων, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και κατ’ επέκταση στην ενίσχυση της εγχώριας οικονομίας.
    Η απλοποίηση των διαδικασιών σύστασης εταιριών επιτυγχάνεται μέσω της ασφαλούς και γρήγορης απομακρυσμένης ίδρυσης εταιριών, δηλαδή με τη δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής των αιτημάτων σύστασης, τα οποία παραλαμβάνονται και αξιολογούνται από τις υπηρεσίες σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, παρέχοντας στο νομικό πρόσωπο όλα τα απαραίτητα νομιμοποιητικά της σύστασης έγγραφα, χορηγώντας ταυτόχρονα και αριθμό φορολογικού μητρώου, ελαχιστοποιώντας έτσι το χρόνο αλλά και τις εργασίες, που θα απαιτούνταν για τη σύσταση ενός νομικού προσώπου. Περαιτέρω η επίσης ηλεκτρονική υποβολή αιτημάτων μεταβολής των νομικών προσώπων συμβάλει σημαντικά στην υποστήριξη των επιχειρήσεων, οι οποίες ενδεικτικά αναφέρουμε ότι μπορούν πολύ σύντομα να αλλάξουν τη διαχείριση και εκπροσώπησή τους, αλλά και να προβούν εν γένει σε οιαδήποτε μεταβολή κρίνουν απαραίτητη για την ανάπτυξη και τη βιωσιμότητά τους χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν μεγάλα χρονικά διαστήματα για την αξιολόγηση των αιτημάτων τους. Περαιτέρω, στα θετικά των μηχανισμών εκσυγχρονισμού του Γενικού Εμπορικού Μητρώου είναι βεβαίως η ύπαρξη ηλεκτρονικού εταιρικού φακέλου, του ηλεκτρονικού προφίλ μίας επιχείρησης, όπου εύκολα κανείς ανατρέχει και αναζητά τα στοιχεία της επιχείρησης μέσω της δημοσιότητας του Γ.Ε.ΜΗ., αλλά και οι ίδιες οι επιχειρήσεις μπορούν ως πιστοποιημένοι χρήστες να αιτούνται της λήψης πιστοποιητικών, να προβαίνουν σε τροποποιήσεις, ως προαναφέρθηκε, αλλά και να εξοφλούν άμεσα χωρίς φυσική παρουσία στις υπηρεσίες τα τέλη των αιτήσεων, που υποβάλλουν, αλλά και το ετήσιο τέλος για τη μερίδα της επιχείρησής τους στο Γ.Ε.ΜΗ., εξοικονομώντας έτσι πολύτιμο χρόνο.
    Πρέπει, όμως, να προβούμε και σε ορισμένες καίριες επισημάνσεις επί των ρυθμίσεων του παρόντος σχεδίου νόμου.
    Αρχικά, στην παράγραφο 7 του άρθρου 12 ορίζεται ότι για την ίδρυσης μίας εταιρίας μέσω της ηλεκτρονικής Υπηρεσίας Μίας Στάσης, δεν απαιτείται η υποβολή των νομιμοποιητικών εγγράφων στο πληροφοριακό σύστημα, ούτε και η διαβίβαση του φυσικού φακέλου στην αρμόδια υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ. Ούτως, η εταιρία συστήνεται και οφείλει να διατηρεί τα σχετικά έγγραφα προς έλεγχο από την αρμόδια υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ. όποτε της ζητηθεί. Είναι κατανοητό ότι η εν λόγω ρύθμιση βοηθά στην απλούστευση των διαδικασιών ίδρυσης, όμως, κατά τη γνώμη μας, ο έλεγχος δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι δειγματοληπτικός, όπως αναφέρει η εν λόγω διάταξη. Ο έλεγχος για την ορθή σύσταση των εταιριών είναι επιβεβλημένος και θα πρέπει να τάσσεται από το νομοθέτη ορισμένη προθεσμία εντός της οποίας η ιδρυθείσα πλέον εταιρία θα έχει την υποχρέωση να διαβιβάσει με οιοδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό ή φυσικό φάκελο) τα νομιμοποιητικά της έγγραφα προς αξιολόγηση στην αρμόδια υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ., άλλως θα υπάρξουν επιχειρήσεις που θα συναλλάσσονται, ενώ μπορεί να έχουν πλημμέλειες στη σύστασή τους, γεγονός που όπως γίνεται αντιληπτό ουδόλως προάγει το αίσθημα ασφάλειας των συναλλαγών και της εμπιστοσύνης των πολιτών προς τις επιχειρήσεις.
    Περαιτέρω, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στη ρύθμιση του άρθρου 28 περί διαγραφής προσώπου από το Γ.Ε.ΜΗ. και θέσεως σε κατάσταση αναστολής της καταχώρισης. Ειδικότερα, οι περιπτώσεις της παραγράφου 4 κρίνεται σκόπιμο να επαναξιολογηθούν, καθώς αφενός δίνεται η δυνατότητα αναστολής των καταχωρίσεων μίας επιχείρησης είτε αυτεπάγγελτα από την ίδια την υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ. είτε ύστερα από αίτηση προσώπου, το οποίο έχει έννομο συμφέρον, γεγονός το οποίο κρίνεται κατά περίπτωση και μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στη λειτουργία μίας επιχείρησης, και αφετέρου θέτει αρκετά αυστηρά, κατά τη γνώμη μας, πλαίσια σε ορισμένες εκ των υποχρεώσεων των επιχειρήσεων. Πιο συγκεκριμένα, το διάστημα των τεσσάρων (4) μηνών στην περίπτωση β’, το οποίο αφορά σε νομικό πρόσωπο το οποίο παραμένει χωρίς νόμιμη διοίκηση ή χωρίς εκκαθαριστές για διάστημα μεγαλύτερο του ως άνω (4 μηνών) ή το διάστημα του ενός (1) έτους μετά τη θέση σε διαδικασία εκκαθάρισης, εντός του οποίου θα πρέπει να έχει προβεί σε δημοσίευση ισολογισμού έναρξης εκκαθάρισης στην περίπτωση γ’ της παραγράφου 4 του άρθρου 28. Ειδικά για την τελευταία αυτή ρύθμιση, είναι γνωστές οι δυσκολίες, που μπορεί να αντιμετωπίσει ένα νομικό πρόσωπο, το οποίο επιδιώκει να τεθεί σε εκκαθάριση, όταν για παράδειγμα η εκκαθάριση είναι αποτέλεσμα μίας δικαστικής απόφασης, η οποία μπορεί να διορίζει εκκαθαριστή, ο οποίος εν συνεχεία να παραιτείται και να πρέπει να διορισθεί νέος, καθυστερώντας έτσι κατά πολύ τις διαδικασίες έναρξης της εκκαθάρισης.
    Μία τελευταία επισήμανση κρίνεται σκόπιμο να τεθεί προς αξιολόγηση, η οποία αφορά στο άρθρο 51 του παρόντος σχεδίου νόμου. Είναι σαφής η προσπάθεια συγκέντρωσης και αποτύπωσης όλων των διοικητικών κυρώσεων σε ένα άρθρο, όμως θεωρούμε ότι το αρκετά μεγάλο εύρος αυτών θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί, καθώς το εγχώριο επιχειρείν, αποτελείται ως επί το πλείστον από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, στις οποίες μία κύρωση 1.000,00 € και άνω μπορεί να πλήξει σημαντικά την οικονομική τους ρευστότητα.
    Τούτων δοθέντων, είμαστε στη διάθεσή των αρμόδιων φορέων, προκειμένου να υποστηρίξουμε την προσπάθεια εκσυγχρονισμού των υπηρεσιών Υπηρεσίας Μίας Στάσης και Γενικού Εμπορικού Μητρώου και διατηρούμε τη βεβαιότητα ότι οι παρούσες επισημάνσεις μας αναφορικά με το παρόν σχέδιο νόμου θα ληφθούν σοβαρά υπ’ όψιν με γνώμονα την υποστήριξη των υπό σύσταση εταιριών, αλλά και την ανάπτυξη και πρόοδο των υπαρχουσών επιχειρήσεων.

    Με εκτίμηση,
    Γιάννης Χατζηθεοδοσίου
    Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών

  • 26 Ιανουαρίου 2022, 23:01 | Steve Stratidis

    Ο προτεινόμενος νόμος φαίνεται να μην λαμβάνει υπόψη του τα σχετικα recommendation της Επιτροπής και του στατιστικού συστήματος και καμία αναφορά δεν γίνεται σε αυτά.
    Σκοπός είναι:
    1. H εγγραφή πάσης φύσεως επιχείρησης που έχει οικονομική δραστηριότητα στην χώρα,
    2. Η δημοσίευση των νομικών γεγονότων,
    3. Η συγκέντρωση όλου του φάσματος της οικονομικής δραστηριότητας που παράγεται στην Ελλάδα από Ελληνικές επιχειρήσεις και Οργανισμούς και πάσης φύσεως εγκατάστασης από ξένες επιχειρήσεις στην Ελλάδα εγκατεστημένες με οποιαδήποτε μορφή,
    4. Η δραστηριότητα που παράγεται στην Ελλάδα από Ελληνικές off-shore επιχειρήσεις,
    5.Αποτελεσματικότητα και ποιότητα στην καταγραφη των επιχειρήσεων,
    6. Η στατιστική μελέτη και δημογραφία των επιχειρήσεων από την Εθνική στατιστική αρχή με στοιχεία μόνο από το εμπορικό μητρώο και η παράθεση της δημογραφίας των επιχειρήσεων.
    7. Warnings & alerts για κρίσιμα γεγονότα (ρευστοποίηση, κλείσιμο, συγχώνευση, διάσπαση, προειδοποίηση πριν την κατάρρευση της επιχείρησης, στατιστική επεξεργασία ισολογισμών, συμμετοχή σε παράλληλες δραστηριότητες του δημοσίου, χρηματοδοτήσεις από δημόσιους πόρους και άλλα πολλά).

    Από τα παραπάνω και άλλα πολλά φαίνεται να ικανοποιείται το κριτήριο 2 μόνο. Τα άλλα δεν συμβαίνουν καθόλου ή δεν παρέχει το Company Register πληροφόρηση. Δείτε τους σχετικούς συνδέσμους προς ενημέρωση σας https://ec.europa.eu/eurostat/ramon/statmanuals/files/KS-32-10-216-EN-C-EN.pdf και https://ec.europa.eu/eurostat/ramon/statmanuals/files/KS-BG-03-001-__-N-EN.pdf

  • 23 Ιανουαρίου 2022, 07:32 | Βασιλης

    Bravo