Άρθρο 31-Αξιοποίηση έκτασης εντός Επιχειρηματικού Πάρκου

1. Προορισμός των επιχειρηματικών οικοπέδων είναι η εγκατάσταση, μετεγκατάσταση και λειτουργία επ’ αυτών των δραστηριοτήτων που προβλέπονται να ασκούνται εντός του Ε.Π., αναλόγως της κατηγορίας αυτού.
2. Όσοι διαθέτουν ή αποκτούν επιχειρηματικό οικόπεδο εντός του Ε.Π., εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) ετών, είτε από την έναρξη λειτουργίας του Ε.Π. είτε από την απόκτησή του, αν έπεται αυτής, προβαίνουν σε αποδεδειγμένη έναρξη άσκησης της εγκατεστημένης δραστηριότητας ή διάθεσή του προς αξιοποίηση.
3. Μη αξιοποίηση των επιχειρηματικών οικοπέδων σύμφωνα με τον ως άνω προορισμό τους απαγορεύεται. Ως μη αξιοποίηση νοείται για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου:
α) η μη έγκαιρη ανέγερση των απαιτούμενων κτιριακών ή άλλων εγκαταστάσεων επί των επιχειρηματικών οικοπέδων,
β) η μη έναρξη της νόμιμης λειτουργίας της δραστηριότητας, είτε από τους ιδιοκτήτες των επιχειρηματικών οικοπέδων, είτε από τρίτους στους οποίους αυτοί έχουν παραχωρήσει δικαίωμα νόμιμης λειτουργίας,
γ) η ουσιαστική αναστολή, τυπική ή άτυπη, ή η διακοπή της λειτουργίας εγκαταστάσεων, τυπική ή άτυπη, που υφίστανται εντός Ε.Π. για χρονικό διάστημα πέραν των τριών (3) συναπτών ετών.
4. Εφόσον δεν έχει αξιοποιηθεί το ακίνητο ή έχει παύσει η λειτουργία της εγκατεστημένης επιχείρησης για διάστημα πάνω από πέντε (5) έτη εντός των έξι (6) πρώτων ετών από την απόκτησή του, οι ιδιοκτήτες δύναται να το διαθέσουν, χωρίς να καταγράφουν λογιστικές ζημίες που προκύπτουν από την αξιοποίησή του.
5. Με το πέρας της προθεσμίας της παρ. 2, τα μη αξιοποιηθέντα κατά τα ανωτέρω επιχειρηματικά οικόπεδα με τα συστατικά τους, μπορεί να απαλλοτριώνονται αναγκαστικά υπέρ και με δαπάνες της Ε.Α.Δ.Ε.Π., με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, μετά από αίτηση της Ε.Α.Δ.Ε.Π., η οποία συνοδεύεται υποχρεωτικά από όλο το απαραίτητο υλικό τεκμηρίωσης. Αν η μη αξιοποίηση γίνεται από μη κύριο, στον οποίο έχει χορηγηθεί τέτοια εξουσία, ο κύριος ή επικαρπωτής του ακινήτου αποκτά νόμιμο έρεισμα για την άμεση καταγγελία και λύση της σύμβασης με τον μη κύριο. Μετά από τη λύση της σύμβασης εκκινεί ισόχρονη προθεσμία αξιοποίησης για τον κύριο ή επικαρπωτή, μετά από την άπρακτη πάροδο της οποίας δύναται να απαλλοτριωθεί το ακίνητο κατά τα ανωτέρω.
6. Ως προς τη διαδικασία απαλλοτρίωσης που προβλέπεται στην παρ. 5 εφαρμόζεται ο ν. 2882/2001 (Α΄17). Οφειλές του δικαιούχου της αποζημίωσης λόγω απαλλοτρίωσης προς την Ε.Α.Δ.Ε.Π., από οποιαδήποτε αιτία, συμψηφίζονται με την οφειλόμενη αποζημίωση. Με τη συντέλεση της απαλλοτρίωσης αποσβέννυται κάθε εμπράγματο δικαίωμα τρίτων επί του επιχειρηματικού οικοπέδου και λύεται για την Ε.Α.Δ.Ε.Π. κάθε ενοχική σχέση που συνδέεται με το επιχειρηματικό οικόπεδο που απαλλοτριώνεται.
7. Η υποχρέωση των ιδιοκτητών αδόμητων επιχειρηματικών οικοπέδων για την καταβολή των εξόδων διοίκησης και διαχείρισης περιορίζεται σε ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) των εξόδων που θα αντιστοιχούσαν σε αυτούς, αν το οικόπεδο είχε δομηθεί, με εξάντληση του συντελεστή δόμησης.

  • 10 Σεπτεμβρίου 2022, 15:38 | ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ

    Άρθρο 31 Αξιοποίηση έκτασης Επιχειρηματικού Πάρκου, Παρ. 7

    Σχολιασμός: Η έννοια του «αδόμητου γηπέδου», με την οποία συναρτάται η πρόβλεψη περιορισμού των κοινοχρήστων δαπανών, δεν θα πρέπει να εξαρτάται από το βαθμό ανάπτυξης της δόμησης. Αδόμητο γήπεδο που θα απολαμβάνει τον περιορισμό του 15% πρέπει να είναι αποκλειστικά εκείνο το οποίο δεν φέρει καμία κτιριακή ή κινητή εγκατάσταση και σε κάθε περίπτωση η χρέωση του δομημένου είναι ανεξάρτητη από την εξάντληση του συντελεστή δόμησης Συνεπώς, προτείνεται η διαγραφή της φράσης «…, με εξάντληση του συντελεστή δόμησης».

    Προτείνεται η εξής διατύπωση: «7. Η υποχρέωση των ιδιοκτητών αδόμητων επιχειρηματικών οικοπέδων για την καταβολή των εξόδων διοίκησης και διαχείρισης περιορίζεται σε ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) των εξόδων που θα αντιστοιχούσαν σε αυτούς, αν το οικόπεδο είχε δομηθεί.».

  • 8 Σεπτεμβρίου 2022, 16:25 | ΠΑΣΕΒΙΠΕ (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΒΙ.ΠΕ)

    Με το άρθρο αυτό προβλέπεται αναγκαστική απαλλοτρίωση υπέρ της ΕΑΔΕΠ με απόφαση του αρμοδίου Υπουργού και μετά από αίτηση της ΕΑΔΕΠ για τα μη αξιοποιηθέντα επιχειρηματικά οικόπεδα (τα λεγόμενα αδρανή).
    Η σχετική διάταξη είναι προβληματική ως αντιστυνταγματική, καθώς επιβάλλεται υπέρμετρος περιορισμός της ιδιοκτησίας κατά παρέκκλιση άλλων ηπιότερων μέσων.

    Συνυπογράφοντες:
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Ηρακλείου
    Ένωση Βιομηχανιών & Βιοτεχνιών Λαμίας
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Τρίπολης – ΣΕΒΙΠΕΤ
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Σερρών
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Καλαμάτας
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Σχιστού – ΒΙΠΑΣ
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Δράμας
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Πάτρας
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Ιωαννίνων
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Πρέβεζας
    Σύνδεσμος Βιομηχανιών & Βιοτεχνιών Έβρου
    Σύνδεσμος Βιομηχάνων & Βιοτεχνών Νομού Ροδόπης – ΣΒΒΝΡ

  • Περιττές πρόσθετες αδειοδοτήσεις: προκειμένου να εφαρμοστεί ένα εγκεκριμένο πολεοδομικό σχέδιο εγκεκριμένου Επιχειρηματικού Πάρκου, η πολεοδομία απαιτεί την έκδοση αδειών από κάθε έναν ιδιοκτήτη (πχ σε περίπτωση απαίτησης μετακίνησης περιφράξεων παράδειγμα το Ε.Π. Βαμβακιάς). Θα πρέπει να εκδίδεται μία ενιαία άδεια για όλες τις περιτοιχίσεις που ρυμοτομούνται (και για αντίστοιχες παρεμβάσεις) και όχι να χρειάζεται η έκδοση άδειας οικοδομής για κάθε ιδιοκτησία ξεχωριστά.

  • Αντικίνητρα αδράνειας: ενώ το άρθρο 31 ρυθμίζει αποτελεσματικά την μη αξιοποιούμενη έκταση από ιδιώτες, δεν διασφαλίζει την επιταγή αξιοποίησης των ακινήτων που θα εισέλθουν στην κατοχή της ΕΑΔΕΠ. Προς αποφυγή του να μετατραπεί η ίδια η ΕΑΔΕΠ σε ιδιοκτήτη μη αξιοποιούμενων ακινήτων (όπως συμβαίνει με τις τράπεζες που εξαιρούνται του ΕΝΦΙΑ στα ακίνητα που δεν έχουν έσοδα) και προς ενίσχυση της αξιοποίησης ακινήτων εντός Επιχειρηματικού Πάρκου, προτείνεται η επιβάρυνση μη αξιοποιούμενων ακινήτων με αντικίνητρα όπως πχ αυξημένο ΕΝΦΙΑ (αρθ.31).

  • 26 Αυγούστου 2022, 12:27 | Re.De-Plan AE Consultants

    Στην παρ. 5, η εφαρμογή του μέτρου της απαλλοτρίωσης χρειάζεται ιδιαίτερη τεκμηρίωση και προσοχή και τη μη καταστρατήγηση του μέτρου