1. Επιτρέπεται η εγκατάσταση και λειτουργία των μεταποιητικών και συναφών δραστηριοτήτων οι οποίες εμπίπτουν στην κατηγορία Α2 της περιβαλλοντικής κατάταξης της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 4014/2011 (Α’ 209) στα Επιχειρηματικά Πάρκα εντός της Περιφέρειας Αττικής για τα οποία έχει διαπιστωθεί η ολοκλήρωση των έργων υποδομής τους.
2. Για τις δραστηριότητες που είναι εγκατεστημένες σε περιοχή, όπου σύμφωνα με τις πολεοδομικές διατάξεις έχει επέλθει μεταβολή της χρήσης γης ή, για οποιονδήποτε λόγο, επιβάλλεται η απομάκρυνσή τους, οι δαπάνες μετεγκατάστασης αυτών σε Ε.Π. θεωρούνται επιλέξιμες προς χρηματοδότηση και επιχορηγούνται είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είτε από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέχρι το ανώτατο επιτρεπόμενο ποσοστό, σύμφωνα με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων. Στις δαπάνες αυτές περιλαμβάνονται το κόστος ανέγερσης νέου κτιρίου, κτιριακού εκσυγχρονισμού υφιστάμενου κτιρίου, εγκατάστασης στο νέο κτίριο, αντικατάστασης του μηχανολογικού εξοπλισμού λόγω βλάβης που οφείλεται στη μετεγκατάσταση και το κόστος αποσυναρμολόγησης και συναρμολόγησης αυτού.
3. Οι επιχειρήσεις που μετεγκαθίστανται σε Ε.Π., απαλλάσσονται από την καταβολή φόρου εισοδήματος για την υπεραξία που προκύπτει από την εκποίηση των ακινήτων και των λοιπών εγκαταστάσεών τους, κατά το μέρος που αντιστοιχεί στο κόστος μετεγκατάστασής τους. Αν, μέσα σε πέντε (5) έτη από τη μετεγκατάσταση, η επιχείρηση παύσει να ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα μέσα στο Ε.Π., υποχρεούται σε επιστροφή του ποσού της φοροαπαλλαγής με τις νόμιμες προσαυξήσεις. Το ποσό που αποτελεί αντικείμενο απαλλαγής συνυπολογίζεται στο ποσό της δημόσιας επιχορήγησης, εφόσον η επιχείρηση ενταχθεί σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα κρατικών ενισχύσεων.
4. Τα κίνητρα του εκάστοτε ισχύοντος Αναπτυξιακού Νόμου ισχύουν και για επιχειρήσεις που έχουν εγκατασταθεί, πρόκειται να εγκατασταθούν ή να μετεγκατασταθούν εντός Ο.Υ.Μ.Ε.Δ..
5. Οι ρυθμίσεις του παρόντος καταλαμβάνουν όλους τους Ο.Υ.Μ.Ε.Δ..
Άρθρο 30: Κίνητρα για την εγκατάσταση εντός Επιχειρηματικού Πάρκου
Για την ουσιαστική υποστήριξη του θεσμού των Επιχειρηματικών Πάρκων θα πρέπει τα κίνητρα που δίδονται να είναι ουσιαστικά, αποθαρρύνοντας τις επιχειρήσεις από εγκατάσταση εκτός ορίων Ε.Π. και επιβραβεύοντας την επιλογή που προάγει την περιβαλλοντική και ασφαλή βιομηχανική ανάπτυξη, εντός πολεοδομημένου και περιβαλλοντικά ρυθμισμένου πλαισίου.
Άρθρο 30: Κίνητρα για την εγκατάσταση εντός Επιχειρηματικού Πάρκου, Παρ. 2: Ειδικά για το εδάφιο «Για τις δραστηριότητες που είναι εγκατεστημένες σε περιοχή, όπου σύμφωνα με τις πολεοδομικές διατάξεις έχει επέλθει μεταβολή της χρήσης γης ή, για οποιονδήποτε λόγο, επιβάλλεται η απομάκρυνσή τους, οι δαπάνες μετεγκατάστασης αυτών σε Ε.Π. θεωρούνται επιλέξιμες προς χρηματοδότηση και επιχορηγούνται είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είτε από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέχρι το ανώτατο επιτρεπόμενο ποσοστό, σύμφωνα με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων.», να διευκρινιστεί πως διαφέρει αυτό από επιχειρήσεις που μετεγκαθίστανται εκτός Ε.Π.
Άρθρο 30: Κίνητρα για την εγκατάσταση εντός Επιχειρηματικού Πάρκου, Νέα παράγραφος:
Είναι απαραίτητο να ισχυροποιηθούν τα κίνητρα εγκατάστασης σε Επιχειρηματικά Πάρκα. Ακόμα και στις υφιστάμενες εντός πάρκων επιχειρήσεις, πρέπει να δοθεί προτεραιότητα σε περιπτώσεις ιδίως επενδύσεων και ενεργειακών επενδύσεων, δεδομένης της δραστηριοποίησής τους εντός οργανωμένου χώρου.
Στο πλαίσιο ιδίως της ενεργειακής κρίσης, που βιώνει όλη η Ευρώπη, πολλές επιχειρήσεις προβαίνουν σε έργα είτε μείωσης των ενεργειακών τους αναγκών, είτε παραγωγής ρεύματος για ίδια χρήση, χωρίς αυτές να επιδοτούνται βάσει αναπτυξιακού νόμου. Προτείνεται λοιπόν η ακόλουθη προσθήκη: «Σε περίπτωση που επιχείρηση εντός Ε.Π. προβαίνει σε επένδυση για την παραγωγή ρεύματος για ίδια χρήση (με ιδιοκατανάλωση ή net metering), οι επενδύσεις αυτές εντάσσονται στις επιλέξιμες δαπάνες του εκάστοτε ισχύοντος αναπτυξιακού νόμου για την εν λόγω περιοχή».
Η παροχή οικονομικών κινήτρων για την εγκατάσταση οικονομικών δραστηριοτήτων εντός Ε.Π. κινείται προς την σωστή κατεύθυνση τόσο για την προσέλκυση αυτών όσο και τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της λειτουργίας τους. Ωστόσο, η μόχλευση ενωσιακών και εθνικών πόρων τελεί υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι τηρείται η αρχή της «μη πρόκλησης σημαντικής βλάβης» στο περιβάλλον, ώστε θα πρέπει να συμπεριληφθούν οι σχετικές προβλέψεις στην παρούσα διάταξη[14].
[14] Βλ. σχετικά το άρθρο 10 του ΕΧΠΣΑΑ για τη βιομηχανία. Επίσης, Βλ. σχετικά τον Κανονισμό (ΕΕ) 2020/852 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιουνίου 2020 σχετικά με τη θέσπιση πλαισίου για τη διευκόλυνση των βιώσιμων επενδύσεων και για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 2019/2088·Κανονισμό (ΕΕ) 2021/241 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Φεβρουαρίου 2021 για τη θέσπιση του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας·Ανακοίνωση της Επιτροπής Τεχνική καθοδήγηση σχετικά με την εφαρμογή της αρχής της «μη πρόκλησης σημαντικής βλάβης» στο πλαίσιο του κανονισμού για τη θέσπιση του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (2021/C 58/01).
Τα κίνητρα για την εγκατάσταση επιχειρήσεων εντός Ε.Π. είναι πολύ ασθενή.
Προτείνεται να εξετασθούν περαιτέρω κίνητρα, όπως μεγαλύτερα ποσοστά επιδοτήσεων στον Αναπτυξιακό Νόμο, ισχυρότερες φοροαπαλλαγές καθώς και έμμεσα κίνητρα, όπως η κατά προτεραιότητα σύνδεση επιχειρήσεων εντός Ε.Π. σε δίκτυα ΑΠΕ – net metering, κ.α.