1. Η σύσταση της Ε.Α.Δ.Ε.Π. απαλλάσσεται από τον φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου. Το ποσό της απαλλαγής συνυπολογίζεται στο ποσό της δημόσιας επιχορήγησης στην περίπτωση ένταξης της Ε.Α.Δ.Ε.Π. σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα κρατικών ενισχύσεων.
2. Κάθε σύμβαση αγοραπωλησίας, δωρεάς έκτασης, σύστασης δικαιώματος επιφανείας, αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, εισφοράς ακινήτων προς την Ε.Α.Δ.Ε.Π. για τον σκοπό της διασφάλισης έκτασης, από την Ε.Α.Δ.Ε.Π. ή από και προς επιχείρηση που έχει εγκατασταθεί, πρόκειται να εγκατασταθεί ή να μετεγκατασταθεί εντός του Ε.Π. απαλλάσσεται από τον φόρο μεταβίβασης και τον φόρο δωρεάς, αντιστοίχως. Η επιχείρηση που ωφελείται αυτού του κινήτρου, για πέντε (5) έτη από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης, δεν διαθέτει σε τρίτο την εν λόγω έκταση.
3. Τα δικαιώματα συμβολαιογράφου και άμισθου ή έμμισθου υποθηκοφύλακα ή προϊσταμένου Κτηματολογικού Γραφείου για τη σύναψη ή μεταγραφή των παραπάνω δικαιοπραξιών, καθώς και το σύνολο των τελών για την εγγραφή τους στα κατά νόμο δημόσια βιβλία δεν μπορεί να υπερβούν τις οκτώ χιλιάδες (8.000) ευρώ για τον συμβολαιογράφο και τις τέσσερις χιλιάδες (4.000) ευρώ για τον υποθηκοφύλακα ή για το Ελληνικό Κτηματολόγιο, ανεξαρτήτως της αξίας της συναλλαγής. Τα ανωτέρω ποσά μπορεί να αναπροσαρμόζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
4. Για τις Ε.Α.Δ.Ε.Π., ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) αποτελεί μέρος του κόστους του έργου, καθώς και επιλέξιμη δαπάνη προς επιχορήγηση, με την προϋπόθεση ότι δεν ασκούν δραστηριότητα μέσω της οποίας μπορούν να συμψηφίσουν τον Φ.Π.Α..
5. Το ποσό της εισφοράς σε χρήμα, με το οποίο συμμετέχει έκαστος ιδιοκτήτης πλην της Ε.Α.Δ.Ε.Π., στις δαπάνες για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων και έργων υποδομής, αποτελεί παραγωγική δαπάνη και εντάσσεται στις εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες, εφόσον πληρούνται και οι λοιπές προϋποθέσεις του άρθρου 22 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’ 167).
6. Οι ρυθμίσεις του παρόντος καταλαμβάνουν όλους τους Ο.Υ.Μ.Ε.Δ..
Άρθρο 28: Κίνητρα για την ίδρυση Επιχειρηματικού Πάρκου, Παρ. 2.:
Υφίσταται ρύθμιση, που απαλλάσσει τον αγοραστή έκτασης σε βιομηχανικό πάρκο, όταν το αγοράζει από Ε.Α.Δ.Ε.Π., από το φόρο μεταβίβασης και του μειώνει τα έξοδα συμβολαιογράφου και υποθ/κείου. Προτείνεται αυτά να ισχύουν και σε περαιτέρω μεταβιβάσεις, προκειμένου να πωληθούν εκτάσεις που έχουν αγοραστεί από επιχείρηση, η οποία για διάφορους λόγους επιθυμεί να την μεταπουλήσει, με την εξής προσθήκη: «Κάθε σύμβαση αγοραπωλησίας, δωρεάς έκτασης, σύστασης δικαιώματος επιφανείας, αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, εισφοράς ακινήτων προς την Ε.Α.Δ.Ε.Π. για τον σκοπό της διασφάλισης έκτασης, από την Ε.Α.Δ.Ε.Π. ή από και προς επιχείρηση που έχει εγκατασταθεί, πρόκειται να εγκατασταθεί ή να μετεγκατασταθεί εντός του Ε.Π. απαλλάσσεται από τον φόρο μεταβίβασης και τον φόρο δωρεάς, αντιστοίχως. Η ως άνω ρύθμιση ισχύει και σε οιαδήποτε περαιτέρω νόμιμη αιτία μεταβίβασης ακινήτου εντός Ε.Π., από επιχείρηση που έχει εγκατασταθεί εντός αυτής. Η επιχείρηση που ωφελείται αυτού του κινήτρου, για πέντε (5) έτη από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης, δεν διαθέτει σε τρίτο την εν λόγω έκταση.»
Άρθρο 28: Κίνητρα για την ίδρυση Επιχειρηματικού Πάρκου, Παρ. 2., Νέα παράγραφος: Αναφορικά με τις εγγραφές προσημειώσεων, υπάρχει ρύθμιση που κάνει λόγο για την πληρωμή του 1/5 των τελών. Προτείνεται να τεθεί ρύθμιση, που να μειώνει στο ελάχιστο τις χρεώσεις σε περίπτωση εμπράγματου βάρους ως εξής : «Στην περίπτωση εγγραφής υποθήκης, προσημείωσης, ενεχύρου (πλασματικού ή μη) καθώς και οιουδήποτε άλλου εμπράγματου βάρους, επί ακινήτου ή κινητού εξοπλισμού επιχείρησης εντός Ε.Π., επιβάλλεται η χρέωση εγγραφής πάγιας πράξης».
Άρθρο 28 κίνητρα για την ίδρυση επιχειρηματικού πάρκου, παρ. 4
Σχολιασμός: Δεδομένου ότι η Ε.Α.Δ.Ε.Π. αποτελεί εταιρία με αποκλειστικό σκοπό την ανάπτυξη και λειτουργία επιχειρηματικού πάρκου, η όποια άλλη δευτερεύουσα δραστηριότητα (ΚΑΔ) θα εντάσσεται στο πλαίσιο της λειτουργίας του επιχειρηματικού πάρκου (π.χ. παροχή υπηρεσιών υδροδότησης/αποχέτευσης, πρόσβασης σε δίκτυα κλπ). Η νομοθεσία περί Φ.Π.Α. προβλέπει τους όρους του συμψηφισμού. Συνεπώς προτείνεται η διαγραφή της πρότασης «… με την προϋπόθεση … τον Φ.Π.Α.»
Προτείνεται η εξής διατύπωση: «4. Για τις Ε.Α.Δ.Ε.Π., ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) αποτελεί μέρος του κόστους του έργου, καθώς και επιλέξιμη δαπάνη προς επιχορήγηση».
Βελτίωση των κινήτρων: στο ν.3982/2011 (αρθ. 51) υπάρχει σαφής πρόνοια για τη χρηματοδότηση των Επιχειρηματικών Πάρκων από Δημόσιους ή Κοινοτικούς Πόρους προκειμένου να μειωθεί το κόστος που βαρύνει τις επιχειρήσεις και τους ιδιοκτήτες γης, ενώ στο νέο νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμιά διάταξη που να προβλέπει αυτή τη δυνατότητα και για τις ΕΑΔΕΠ που θα δημιουργηθούν στις Άτυπες Βιομηχανικές Συγκεντρώσεις. Κατά συνέπεια είναι απαραίτητο να υπάρξουν ρυθμίσεις για την επιχορήγηση Φορέων ΕΑΔΕΠ ή την επιχορήγηση της εισφοράς σε χρήμα που βαρύνει τις επιχειρήσεις κατά την πολεοδόμηση, προκειμένου αυτές (οι επιχειρήσεις) να έχουν κίνητρο για να συστήσουν Φορείς Υλοποίησης και να εργαστούν για να μετατρέψουν τις Άτυπες Συγκεντρώσεις των περιοχών τους σε Επιχειρηματικά Πάρκα ή Επιχειρηματικά Πάρκα Εξυγίανσης. (άρθρο 28-31)
Παράγραφος 5:
Πολύ θετική προσθήκη στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, διευκολύνει σημαντικά εγκατεστημένες επιχειρήσεις σε ΑΒΣ που μετασχηματίζονται σε ΕΠΕ, καθώς επίσης γενικότερα προ-εγκατεστημένες επιχειρήσεις σε περιοχές που αναπτύσσονται ΕΠ.
Παράγραφος 5:
Πολύ θετική προσθήκη στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, διευκολύνει σημαντικά εγκατεστημένες επιχειρήσεις σε ΑΒΣ που μετασχηματίζονται σε ΕΠΕ, καθώς επίσης γενικότερα προ-εγκατεστημένες επιχειρήσεις σε περιοχές που αναπτύσσονται ΕΠ.