1. Η διαχείριση και η λειτουργία του Ε.Π. ρυθμίζονται με τον Κανονισμό Λειτουργίας που καταρτίζεται από την Ε.Α.Δ.Ε.Π..
2. Ο Κανονισμός Λειτουργίας αποτελεί ιδιωτική σύμβαση που συνάπτεται με έγγραφο και προσχωρούν σε αυτόν οι επιχειρήσεις που εγκαθίστανται στο Ε.Π.. Αν υπάρχουν προεγκατεστημένες επιχειρήσεις στην έκταση του Ε.Π., ο Κανονισμός Λειτουργίας καταρτίζεται μεταξύ της Ε.Α.Δ.Ε.Π. και αυτών.
3. Ο Κανονισμός Λειτουργίας περιλαμβάνει:
α) τους όρους λειτουργίας και χρήσης των υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών του Ε.Π.,
β) τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, ως προς τις μεταξύ τους σχέσεις και ως προς την Ε.Α.Δ.Ε.Π.,
γ) τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της Ε.Α.Δ.Ε.Π. προς τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις, καθώς και
δ) την αμοιβή διαχείρισης της Ε.Α.Δ.Ε.Π., ώστε να διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία του Ε.Π., σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις, υπό τις οποίες χορηγήθηκε η έγκριση ανάπτυξής του.
4. Με τον Κανονισμό Λειτουργίας Ε.Π. ρυθμίζεται κάθε θέμα σχετικό με τη διοίκηση, τη διαχείριση και τη λειτουργία του Ε.Π. και ιδίως:
α) τα ειδικότερα δικαιώματα και οι ειδικότερες υποχρεώσεις των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και της Ε.Α.Δ.Ε.Π., οι ειδικότεροι περιορισμοί που μπορεί να τίθενται προς όφελος της λειτουργίας του Ε.Π., καθώς και των λοιπών εγκατεστημένων επιχειρήσεων,
β) ο τρόπος διαχείρισης των κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων εντός Ε.Π., καθώς και τα ειδικότερα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις επ’ αυτών,
γ) τα ζητήματα που αφορούν στη διοίκηση και διαχείριση του Επιχειρηματικού Πάρκου,
δ) η αμοιβή της Ε.Α.Δ.Ε.Π. για τις παρεχόμενες από αυτήν υπηρεσίες,
ε) οι απαιτούμενες για τη λειτουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου δαπάνες και ο τρόπος καθορισμού, γνωστοποίησης, έγκρισης, είσπραξης και κατανομής τους στους ιδιοκτήτες γης και στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις,
στ) οι διαδικασίες για την ανάθεση έργων, προμηθειών και υπηρεσιών σε τρίτους παρόχους για τη λειτουργία, συντήρηση, κατασκευή και την επέκταση των έργων υποδομής του Ε.Π., με τη δυνατότητα ενσωμάτωσης Κανονισμού Σύναψης και Εκτέλεσης Συμβάσεων Έργων και Προμηθειών, οι οποίες διέπονται από τις αρχές της ίσης μεταχείρισης, της αμεροληψίας και της διαφάνειας,
ζ) η διαδικασία ελέγχου τήρησης του Κανονισμού Λειτουργίας τόσο από τις επιχειρήσεις όσο και από την Ε.Α.Δ.Ε.Π.,
η) η διάρκεια της πρώτης διαχειριστικής περιόδου και κάθε διαχειριστικής περιόδου,
θ) το ποσό ετήσιας εισφοράς για τον σχηματισμό αποθεματικού κεφαλαίου, και
ι) η διαδικασία πρόσβασης της Ε.Α.Δ.Ε.Π. στα στοιχεία του Ηλεκτρονικού Μητρώου Αποβλήτων (Η.Μ.Α.) του άρθρου 42 του ν. 4042/2012 (Α΄24) που εισάγουν οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις εντός του Ε.Π.,
5. Στον Κανονισμό Λειτουργίας του Ε.Π. καταγράφονται οι όροι και οι περιορισμοί που αποσκοπούν στην προστασία του περιβάλλοντος, σύμφωνα με την απόφαση έγκρισης ανάπτυξης του Ε.Π., τους οποίους τηρούν οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις. Εφόσον το Ε.Π. εξυπηρετείται από Μονάδα Καθαρισμού Αποβλήτων, στον Κανονισμό Λειτουργίας περιλαμβάνονται και οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη διάθεση των υγρών αποβλήτων στο δίκτυο ακαθάρτων και στη Μονάδα.
6. Ειδικότερα ως προς τα Ε.Π. τα οποία αναπτύσσονται στο πλαίσιο συμβάσεων παραχώρησης κατά την έννοια του ν. 4413/2016 (Α΄ 148) ή Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, κατά την έννοια του ν. 3389/2005 (Α΄232), ή με παραχώρηση χρήσης ή μίσθωση δημοσίων ή δημοτικών ακινήτων ή ακινήτων εταιρειών που ανήκουν άμεσα ή έμμεσα στο ελληνικό Δημόσιο, ο Κανονισμός Λειτουργίας διέπεται από τους όρους των οικείων συμβάσεων.
7. Ο Κανονισμός Λειτουργίας αναθεωρείται ύστερα από διαπραγματεύσεις μεταξύ της Ε.Α.Δ.Ε.Π. και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, ή εάν υποβληθεί σχετικό αίτημα προς την Ε.Α.Δ.Ε.Π. από εγκατεστημένες επιχειρήσεις που καλύπτουν ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) της συνολικής έκτασης των επιχειρηματικών οικοπέδων και είναι ενήμερες ως προς τη συμμόρφωσή τους σχετικά με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Κανονισμό Λειτουργίας.
Άρθρο 23 παρ. 7
Σχολιασμός: Με την υφιστάμενη διατύπωση του ΣχΝ δεν καθίσταται σαφές: α) με ποιανού πρωτοβουλία εκκινούν οι διαπραγματεύσεις για την αναθεώρηση του ΚανΛειτ και β) πώς οριστικοποιείται το αναθεωρημένο κείμενο του ΚανΛειτ μετά τις διαπραγματεύσεις. Με την προτεινόμενη διατύπωση δεν δίδουμε απάντηση στο β). Εκτός αν θεωρήσουμε ότι αποφασίζει από μόνη της η ΕΑΔΕΠ.
Προτείνεται η εξής διατύπωση: «7. Ο Κανονισμός Λειτουργίας αναθεωρείται με πράξη της ΕΑΔΕΠ ύστερα από διαπραγματεύσεις μεταξύ της Ε.Α.Δ.Ε.Π. και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, οι οποίες διεξάγονται είτε με πρωτοβουλία της Ε.Α.Δ.Ε.Π. είτε των εγκατεστημένων επιχειρήσεων που έχουν στην ιδιοκτησία τους ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) της συνολικής έκτασης των επιχειρηματικών οικοπέδων και είναι ενήμερες ως προς τη συμμόρφωσή τους σχετικά με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Κανονισμό Λειτουργίας.».
α. Ισχύουν τα σχόλια του άρθρου 22
β. Στην Εισηγητική Έκθεση περιλαμβάνεται ότι ο Κανονισμός Λειτουργίας περιβάλλεται τον τύπο του συμβολαιογραφικού εγγράφου. Αυτό δεν επαναλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου.
γ. Σύμφωνα με την παρ 2 «ο Κανονισμός Λειτουργίας αποτελεί ιδιωτική σύμβαση που συνάπτεται με έγγραφο και προσχωρούν σε αυτόν οι επιχειρήσεις που εγκαθίστανται στο Ε.Π.» Το γεγονός ότι πλέον ο Κανονισμός Λειτουργίας αποτελεί ιδιωτική σύμβαση τον καθιστά ανίσχυρο ως προς την συμμόρφωση του σε αντίθεση με το υφιστάμενο πλαίσιο.
δ. Σύμφωνα με την ίδια παρ 2 «Αν υπάρχουν προεγκατεστημένες επιχειρήσεις στην έκταση του Ε.Π., ο Κανονισμός Λειτουργίας καταρτίζεται μεταξύ της Ε.Α.Δ.Ε.Π. και αυτών». Προτείνεται να προβλεφθεί η υποχρεωτικότητα προσχώρησης των προεγκατεστημενων επιχειρήσεων στον ισχύον Κανονισμό Λειτουργίας από την στιγμή που με βάση το άρθρο 47 παρ 11 οι Κανονισμοί Λειτουργίας που είχαν εγκριθεί με κανονιστικές αποφάσεις αποβάλλουν τον χαρακτήρα της κανονιστικής απόφασης και ισχύουν ως Κανονισμοί Λειτουργίας του άρθρου 23.
ε. Προβληματική επίσης είναι η διάταξη του άρθρου 23 παρ 7 περί αναθεώρησης του Κανονισμού, η οποία συμφωνείται με «διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΕΑΔΕΠ και των εγκατεστημένων», αλλά δεν ορίζεται πώς θα εκπροσωπηθούν οι εγκατεστημένοι για την αναθεώρηση του κανονισμού.
Το δε ποσοστό (70%) που απαιτείται για την αναθεώρηση είναι εξαιρετικά υψηλό, επίσης δεν διευκρινίζεται αν η συνολική έκταση περιλαμβάνει πχ τα αδόμητα οικόπεδα, πτωχευμένες, υπό εκκαθάριση και κλειστές επιχειρήσεις. Σημειώνεται ότι για την τροποποίηση κανονισμού ΕΠ ο ισχύων νόμος απαιτεί αίτηση του 20% των εγκατεστημένων (59 ν. 3982/2011).
Η δε απαίτηση να είναι οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις ενήμερες πέραν του ότι είναι αντιδημοκρατική καθιστά ανέφικτη την τροποποίηση του Κανονισμού
Τέλος προτείνεται να προβλεφθεί ότι εφόσον αναθεωρηθεί ο Κανονισμός Λειτουργίας θα δεσμεύει το σύνολο των εγκατεστημένων επιχειρήσεων
Με το άρθρο αυτό ρυθμίζονται το καθεστώς και το ελάχιστο περιεχόμενο του Κανονισμού Λειτουργίας κατά τρόπο πολύ γενικό. Αναφορικά με τους κανονισμούς λειτουργίας δεν διευκρινίζεται αν θα αποφασίζονται από κοινού ή μονομερώς από το διαχειριστή, αλλά ότι θα καταρτίζεται μεταξύ, γεγονός που αποτελεί άλλη μια ασάφεια. Για παράδειγμα στα ήδη υπάρχοντα πάρκα προκύπτουν ερωτήματα όπως: θα πραγματοποιηθούν εξατομικευμένοι κανονισμοί μεταξύ του διαχειριστή και κάθε εγκατάστασης ξεχωριστά ανάλογα με το αντικείμενό της ή κοινός κανονισμός ; Σε περίπτωση διαφωνίας με τις προϋπάρχουσες εγκαταστάσεις πως θα επιλύονται οι διαφορές που θα προκύψουν; Το ύψος της αμοιβής διαχείρισης, της τιμολόγησης ύδατος και του αποθεματικού θα αποφασίζεται μονομερώς από το διαχειριστή ; αν όχι με ποιο τρόπο θα πραγματοποιείται; Σε περίπτωση διαφωνιών με τις προϋπάρχουσες εγκαταστάσεις πως θα διευθετούνται οι διαφορές που θα ανακύψουν ;
Φαίνεται ότι εξουσιοδοτείται κατά τα λοιπά εν λευκώ την ΕΑΔΕΠ που είναι ένας ιδιωτικός φορέας να ρυθμίζει μονομερώς τα πάντα. Μάλιστα σύμφωνα με το εν λόγω άρθρο η ΕΑΔΕΠ μπορεί να ρυθμίζει κάθε θέμα σχετικό με η διοίκηση, τη διαχείριση και τη λειτουργία του ΕΠ, τις απαιτούμενες δαπάνες κλπ χωρίς καν προηγουμένως να έχει ενημερώσει τους εγκατεστημένους που θα επιβαρύνονται με το σύνολο των δαπανών. Η κατάρτιση του Κανονισμού γίνεται μονομερώς από την ΕΑΔΕΠ στον οποίο προσχωρούν οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις χωρίς να έχει προηγηθεί διαπραγμάτευση των όρων και χωρίς καμία συμφωνία (σύμβαση προσχώρησης δηλαδή που δεν συνάδει με τη φύση και λειτουργία των ΕΠ και τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εγκατεστημένων επιχειρήσεων).
Όπως αναφέρει και η αιτιολογική έκθεση του νόμου, οι σχέσεις μεταξύ του φορέα διαχείρισης και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων είναι σχέσεις μεταξύ ιδιωτών. Ωστόσο, το σχέδιο νόμου παραβλέπει ότι μεταξύ ιδιωτών ισχύει η ελευθερία των συμβάσεων και συνακόλουθα ο καθορισμός των όρων των εκατέρωθεν δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των μερών πρέπει να γίνεται κατόπιν διαπραγμάτευσης και κοινής συμφωνίας.
Επειδή επί της ουσίας ο Κανονισμός αποτελεί ιδιωτική σύμβαση (όπως άλλωστε αναφέρεται και στην αιτιολογική έκθεση και για το λόγο αυτό καταργείται η διάταξη με την οποία εγκρινόταν με υπουργική απόφαση ο Κανονισμός), η οποία ρυθμίζει εκατέρωθεν δικαιώματα και υποχρεώσεις και μάλιστα ο Κανονισμός καταρτίζεται μεταξύ της ΕΑΔΕΠ και των ήδη εγκατεστημένων επιχειρήσεων, πρέπει οι όροι του να αποτελούν αντικείμενο κοινής συμφωνίας. Τούτο πρέπει να προβλεφθεί ρητώς στο σχέδιο νόμου στο συγκεκριμένα άρθρο. Αλλιώς δεν υπάρχει καμία δικλείδα ασφάλειας για τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις και ελέγχου των πράξεων διαχείρισης. Εξάλλου, σύμφωνα με τις «Διεθνείς Καλές Πρακτικές», οι κανόνες λειτουργίας των ΕΠ συμφωνούνται συμβατικά μεταξύ του φορέα διαχείρισης και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων (όπως λχ συμβαίνει στη Γαλλία, τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο). Το ίδιο ισχύει αναφορικά και με την παροχή των υπηρεσιών σε εγκατεστημένες επιχειρήσεις και τον τρόπο κατανομής των τελών κοινοχρήστων δαπανών, ενώ η τιμολόγηση των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας προς τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις εναπόκειται στην ελευθερία των συμβάσεων μεταξύ των κάθε φορά συμβαλλόμενων μερών. Η ποιότητα και η τιμολόγηση των κοινωφελών υπηρεσιών καθορίζεται από τον ανταγωνισμό με βάση την διαπραγμάτευση κάθε εγκατεστημένης επιχείρησης, είτε με τον φορέα διαχείρισης, είτε με τρίτους παρόχους, καθώς οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις έχουν δικαίωμα να λαμβάνουν υπηρεσίες κοινής ωφέλειας από πάροχο της επιλογής τους.
Τα ίδια ισχύουν αναφορικά με το αποθεματικό και την αμοιβή της ΕΑΔΕΠ για τη διαχείριση: θα πρέπει να διαμορφώνονται συμβατικά μεταξύ των μερών. Άλλως, κατ’ ελάχιστον, Ο κανονισμός λειτουργίας θα πρέπει να περιλαμβάνει το ύψος του αποθεματικού και της αμοιβής της ΕΑΔΕΠ. Επίσης, προς αντιμετώπιση των δυσμενών συνεπειών της επιβολής σε βάρος των εγκατεστημένων επιχειρήσεων χρεώσεων άνευ δυνατότητας διαπραγμάτευσης είναι σκόπιμο να προβλεφθεί ότι τα εκάστοτε τιμολόγια της ΕΑΔΕΠ δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της, Θα πρέπει επίσης, να προβλεφθεί ότι οι διαφωνίες μεταξύ των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και της ΕΑΔΕΠ επιλύονται από τα αρμόδια κατά τόπο πολιτικά Δικαστήρια.
Περαιτέρω, στο άρθρο 23 παρ. 7 του σχεδίου νόμου, προβλέπεται ότι «ο Κανονισμός Λειτουργίας αναθεωρείται ύστερα από διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΕΑΔΕΠ και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, ή εάν υποβληθεί αίτημα προς την ΕΑΔΕΠ από εγκατεστημένες επιχειρήσεις που καλύπτουν ποσοστό 70% της συνολικής έκτασης των επιχειρηματικών οικοπέδων και είναι ενήμερες ως προς τη συμμόρφωσή τους σχετικά με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Κανονισμό Λειτουργίας».
Η πρόβλεψη χωρίς πρακτική σημασία αφού επί της ουσίας ποτέ δεν θα μπορεί να τροποποιείται ο Κανονισμός, παρά μόνο μονομερώς από την ΕΑΔΕΠ σύμφωνα με την πρόβλεψη του άρθρου 22 παρ. 5 περ. β) του σχεδίου νόμου.
Θα πρέπει να προβλεφθεί ότι ο Κανονισμός Λειτουργίας και οι όροι αυτού πρέπει να αποτελούν αντικείμενο συμφωνίας μεταξύ της ΕΑΔΕΠ και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και ότι ο Κανονισμός αναθεωρείται είτε ύστερα από διαπραγματεύσεις μεταξύ των μερών, είτε εφόσον το ζητήσει το 20% των εν λειτουργία εγκατεστημένων επιχειρήσεων υπό την προϋπόθεση ότι είναι ενήμερες ως προς τη συμμόρφωσή τους σχετικά με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Κανονισμό Λειτουργίας (κατ’ αντιστοιχία περίπου με την υφιστάμενη ρύθμιση του ν. 3982/2011: Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Βιομηχανίας, μετά από αίτημα που υποβάλλεται από τον Φορέα Διαχείρισης ή από επιχειρήσεις ή σωματείο αυτών που εκπροσωπεί τουλάχιστον το είκοσι τοις εκατό (20%) των εγκατεστημένων επιχειρήσεων σε ΒΙΠΕ του ν. 4458/1965,ΒΕΠΕ του ν. 2545/1997 και ΕΠ του ν. 3982/2011, συστήνεται Επιτροπή Διαβούλευσης για την εξέταση των προτάσεων τροποποίησης υφιστάμενου κανονισμού λειτουργίας. Στην Επιτροπή συμμετέχουν εκπρόσωποι της αρμόδιας Διεύθυνσης της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, του Φορέα Διαχείρισης, του πλέον αντιπροσωπευτικού Σωματείου με μέλη τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις ή ελλείψει αυτού εκπροσώπου τους, καθώς και του αρμόδιου Επιμελητηρίου. Των εργασιών της Επιτροπής προεδρεύει ο εκπρόσωπος της αρμόδιας Διεύθυνσης της ΓΓΒ. Έργο της Επιτροπής Διαβούλευσης είναι η διατύπωση έκθεσης, η οποία διαβιβάζεται στον Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, με απόφαση του οποίου συντελείται η τροποποίηση του κανονισμού λειτουργίας.»).
Συνυπογράφοντες:
Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Ηρακλείου
Ένωση Βιομηχανιών & Βιοτεχνιών Λαμίας
Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Τρίπολης – ΣΕΒΙΠΕΤ
Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Σερρών
Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Καλαμάτας
Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Σχιστού – ΒΙΠΑΣ
Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Δράμας
Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Πάτρας
Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Ιωαννίνων
Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Πρέβεζας
Σύνδεσμος Βιομηχανιών & Βιοτεχνιών Έβρου
Σύνδεσμος Βιομηχάνων & Βιοτεχνών Νομού Ροδόπης – ΣΒΒΝΡ
Στο άρθρο 23 στην παράγραφο 4 η πρόταση στ) να τροποποιηθεί ως εξής:
στ) οι διαδικασίες για την ανάθεση έργων, προμηθειών και υπηρεσιών σε τρίτους παρόχους για τη ΜΕΛΕΤΗ, κατασκευή λειτουργία, συντήρηση,
και την επέκταση των έργων υποδομής του Ε.Π., με τη δυνατότητα ενσωμάτωσης του Κανονισμού Σύναψης και Εκτέλεσης
Συμβάσεων Έργων και Προμηθειών, οι οποίες διέπονται από τις αρχές της ίσης μεταχείρισης, της αμεροληψίας και της διαφάνειας.
Είναι απαραίτητο να περιληφθεί η ΜΕΛΕΤΗ των έργων υποδομής στον Κανονισμό Σύναψης και Εκτέλεσης Συμβάσεων Έργων και Προμηθειών ο οποίος
μπορεί να είναι ενσωματωμένος στον Κανονισμό Λειτουργίας ή ανεξάρτητος.
Θα πρέπει να προβλέπονται διαγωνιστικές διαδικασίες για την ανάθεση των εργολαβιών των έργων υποδομής είτε στη φάση κατασκευής είτε στη φάση
λειτουργίας τουλάχιστον για ποσά ανώτερα των 20.000 €.
Οι διατάξεις που θα υιοθετηθούν θα πρέπει να εφαρμοστούν σε όλα τα εγκεκριμένα Πάρκα τα οποία είναι ακόμη σε φάση κατασκευής με τροποποίηση
του Κανονισμού Λειτουργίας τους όπου απαιτείται.
Τροποποίηση του καταστατικού λειτουργίας: το 70% που απαιτείται είναι επαχθές. Προτείνεται η τροποποίηση του καταστατικού να μπορεί να γίνει όταν το επιθυμεί το 51% των νομίμως εγκατεστημένων και σε λειτουργία επιχειρήσεων (αρθ.23 παρ7).
Στο άρ. 7 να προστεθεί ο Κανονισμός Λειτουργίας στα δικαιολογητικά έγκρισης ανάπτυξης ΕΠ, ο οποίος να περιλαμβάνει τις αρμοδιότητες και τις χρεώσεις της ΕΑΔΕΠ, προς γνώση των υπό εγκατάσταση επιχειρήσεων. Δείτε σχόλια άρ. 7.
Στην Εισηγητική Έκθεση περιλαμβάνεται ότι ο Κανονισμός Λειτουργίας περιβάλλεται τον τύπο του συμβολαιογραφικού εγγράφου. Αυτό δεν επαναλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου.
Προβληματική είναι η διάταξη του άρθρου 23.7 περί αναθεώρησης του Κανονισμού, η οποία συμφωνείται με «διαπραγματεύεσεις μεταξύ της ΕΑΔΕΠ και των εγκατεστημένων», αλλά δεν ορίζεται πώς θα εκπροσωπηθούν οι εγκατεστημένοι για την αναθεώρηση του κανονισμού. Η δε απαίτηση του νομοσχεδίου να ζητήσει την τροποποίηση το 70% των εγκατεστημένων και ταμειακώς ενήμερων είναι αντιδημοκρατική, καθόσον το ποσοστό που ζητά την τροποποίηση είναι εξαιρετικά υψηλό, δεν προβλέπεται τρόπος εκπροσώπησης (δεν υπάρχει εδώ κάποια γενική συνέλευση), ούτε διαδικασία τροποποίησης. Σημειώνεται ότι για την τροποποίηση κανονισμού ΕΠ ο ισχύων νόμος απαιτεί αίτηση του 20% των εγκατεστημένων (59 ν. 3982/2011).
Σημειώνουμε ότι η έννοια της ΕΔΕΠ που αποτελείται από τους εγκατεστημένους και ουσιαστικά τους εκπροσωπεί δεν υπάρχει στο νέο νόμο.
Θα πρέπει να προβλεφθεί ότι ο Κανονισμός Λειτουργίας και οι όροι αυτού πρέπει να αποτελούν αντικείμενο συμφωνίας μεταξύ της ΕΑΔΕΠ και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και ότι ο Κανονισμός αναθεωρείται είτε ύστερα από διαπραγματεύσεις μεταξύ των μερών, είτε εφόσον το ζητήσει το 20% των εν λειτουργία εγκατεστημένων επιχειρήσεων υπό την προϋπόθεση ότι είναι ενήμερες ως προς τη συμμόρφωσή τους σχετικά με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Κανονισμό Λειτουργίας (κατ’ αντιστοιχία με την υφιστάμενη ρύθμιση του ν. 3982/2011 όπως προστέθηκε με την Παρ.6 Άρθρο 10 ΝΟΜΟΣ 4605/2019 ).
«Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Βιομηχανίας, μετά από αίτημα που υποβάλλεται από τον Φορέα Διαχείρισης ή από επιχειρήσεις ή σωματείο αυτών που εκπροσωπεί τουλάχιστον το είκοσι τοις εκατό (20%) των εγκατεστημένων επιχειρήσεων σε ΒΙΠΕ του ν. 4458/1965,ΒΕΠΕ του ν. 2545/1997 και ΕΠ του ν. 3982/2011, συστήνεται Επιτροπή Διαβούλευσης για την εξέταση των προτάσεων τροποποίησης υφιστάμενου κανονισμού λειτουργίας. Στην Επιτροπή συμμετέχουν εκπρόσωποι της αρμόδιας Διεύθυνσης της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, του Φορέα Διαχείρισης, του πλέον αντιπροσωπευτικού Σωματείου με μέλη τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις ή ελλείψει αυτού εκπροσώπου τους, καθώς και του αρμόδιου Επιμελητηρίου. Των εργασιών της Επιτροπής προεδρεύει ο εκπρόσωπος της αρμόδιας Διεύθυνσης της ΓΓΒ. Έργο της Επιτροπής Διαβούλευσης είναι η διατύπωση έκθεσης, η οποία διαβιβάζεται στον Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, με απόφαση του οποίου συντελείται η τροποποίηση του κανονισμού λειτουργίας.»
Όπως αναφέρει και ο κ.Μπαλτάς στο άρθρο με την έρευνα 12 Προτάσεις Για Τα Νέα Επιχειρηματικά Πάρκα
Μερικές προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας για τα Επιχειρηματικά Πάρκα, από τη νέα, της διαΝΕΟσις
(ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΠΑΛΤΑΣ | ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2022)
«…Με την υπόμνηση ότι τα ΕΠ είναι έργα δημόσιας ωφέλειας, απόψεις που ισχυρίζονται ότι οι σχέσεις Φορέα Διαχείρισης και εγκατεστημένων επιχειρήσεων είναι αμιγώς ιδιωτικές και οι κανονισμοί λειτουργίας είναι ελεύθερες συμβάσεις που πρέπει να συνάπτονται ελεύθερα μεταξύ των μερών, χωρίς την παρέμβαση-ανάμειξη του κράτους, είναι εκτός του πλαισίου των ΕΠ.
Ειδικότερα και σε ό,τι αφορά στους νέους Κανονισμούς Λειτουργίας, επιβάλλεται η θεσμοθέτηση ενός κοινού πλαισίου αναφοράς που θα στηρίζεται σε αρχές και κανόνες που προάγουν το αμοιβαίο συμφέρον και την κοινή ανάπτυξη των Φορέων Διαχείρισης και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων…»