1. Για την ίδρυση Ε.Π.Μ.Μ.Μ., η Μ.Μ.Μ. πρέπει να έχει έκταση τουλάχιστον εκατόν πενήντα (150) στρέμματα για δραστηριότητες της κατηγορίας Α1 και εκατό (100) στρέμματα για δραστηριότητες της κατηγορίας Α2 περιβαλλοντικής κατάταξης της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 4014/2011 (Α’ 209).
2. Για τη χωροθέτηση του Ε.Π.Μ.Μ.Μ. απαιτείται τουλάχιστον μία από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) η εξάρτηση της Μ.Μ.Μ. από πρώτες ύλες και μεταφορικές υποδομές,
β) η τεκμηριωμένη αδυναμία εγκατάστασης της Μ.Μ.Μ. σε υφιστάμενο Επιχειρηματικό Πάρκο εντός της ίδιας Περιφέρειας και εντός θεσμοθετημένων βιομηχανικών χρήσεων γης, όπως ΒΙ.ΠΑ., ΒΙΟ.ΠΑ., Β.Ε.ΠΕ..
3. Για τη δημιουργία του Ε.Π.Μ.Μ.Μ. προβλέπονται ειδικοί όροι, προσαρμοσμένοι στα χαρακτηριστικά του, οι οποίοι στοχεύουν κυρίως στη βελτιστοποίηση της σχέσης του με τον περιβάλλοντα ευρύτερο χώρο, δηλαδή τη μείωση των επιπτώσεων, περιβαλλοντικού ή άλλου χαρακτήρα όχλησης από τη λειτουργία της μονάδας. Οι όροι δόμησης του Ε.Π.Μ.Μ.Μ. καθορίζονται με την κοινή υπουργική απόφαση έγκρισης της ανάπτυξής του, σύμφωνα με τις παρ. 2 και 3 του άρθρου 11 του παρόντος. Ειδικά για τις περιπτώσεις που το Ε.Π.Μ.Μ.Μ. δεν πολεοδομείται:
α) ο Συντελεστής Δόμησης μπορεί να ορίζεται μέχρι 0,9 για τις βιοτεχνικές και βιομηχανικές χρήσεις, μέχρι 0,8 για τα επαγγελματικά εργαστήρια και τις χρήσεις εφοδιαστικής και μέχρι 0,6 για τις υπόλοιπες χρήσεις,
β) το ποσοστό κάλυψης μπορεί να ορίζεται μέχρι πενήντα τοις εκατό (50%) και
γ) ο συντελεστής κατ’ όγκον εκμετάλλευσης ορίζεται το 4.
Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται το άρθρο 4 του από 24.5.1985 π.δ. (Δ΄270).
4. Ως Ε.Α.Δ.Ε.Π. για την ανάπτυξη και διαχείριση του Ε.Π.Μ.Μ.Μ. νοείται ο φορέας άσκησης της δραστηριότητας της Μ.Μ.Μ. με την προϋπόθεση ότι είναι ανώνυμη εταιρεία.
5. Σε περίπτωση υφιστάμενης Μ.Μ.Μ., η οποία διαθέτει Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων σε ισχύ, δεν απαιτείται υποβολή νέας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και οι περιβαλλοντικοί όροι συμπεριλαμβάνονται στην απόφαση έγκρισης του άρθρου 10.
Στο σχέδιο νόμου προσδιορίζονται ειδικότερες ρυθμίσεις για τις περιπτώσεις όπου δεν πολεοδομούνται τα ΕΠΜΜΜ. Για την πληρότητα του άρθρου, προτείνεται να οριστούν και οι όροι δόμησης για τα ΕΠΜΜΜ που πολεοδομούνται ώστε να μην παραμείνει ως εκκρεμότητα η οποία θα αντιμετωπιστεί με την επικείμενη έκδοση της απόφασης σύμφωνα με τις παρ. 2 και 3 του Άρθ.11.
Περαιτέρω, ιδιαίτερη σημαντική κρίνεται η διευκρίνιση της παρ.5, περί μη εκπόνησης και υποβολής νέας ΜΠΕ σε περιπτώσεις υφιστάμενων ΜΜΜ, ιδίως για τις περιπτώσεις που δεν πραγματοποιείται πολεοδόμηση και τα υφιστάμενα δίκτυα/έργα υποδομής έχουν τεκμηριωμένα την απαραίτητη επάρκεια, καθώς υπήρχε σχετικό θεσμικό κενό στην ισχύουσα εφαρμοστική ΚΥΑ των ΕΠΜΜΜ (υπ’ αριθμ. Φ/Α.15/3/οικ.112239/1270 (ΦΕΚ Β’ 4863/2020). Ωστόσο, δεδομένου ότι η διατύπωση είναι γενική ως προς τις υφιστάμενες ΜΜΜ, είναι απαραίτητο να διευκρινιστεί αν η επαρκεί η ισχύουσα ΑΕΠΟ και δεν απαιτείται υποβολή νέας ΜΠΕ και για περίπτωση υφιστάμενης ΜΜΜ που θα επιλέξει την πολεοδόμηση της έκτασής της ή/και θα προβεί στην υλοποίηση έργων υποδομής για να επιτευχθεί η απαιτούμενη επάρκεια.
Τέλος, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 19 και δεδομένου ότι σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ.6 του αρθ.10 η απόφαση έγκρισης ανάπτυξης ΕΠ συνιστά και την ΑΕΠΟ του ΕΠΕ, και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ.3 του αρθ. 16 με την έκδοση της διαπιστωτικής απόφασης επιτρέπεται η λειτουργία του ΕΠ, απαιτείται να διευκρινιστεί πότε δύναται να εκκινήσουν οι διαδικασίες ανάπτυξης νέας ΜΜΜ εντός ΕΠΜΜΜ και πότε αυτή μπορεί να ξεκινήσει νομίμως τη λειτουργία της.
Προτείνεται, στο εδάφιο 2β, η ευρύτερη περιοχή εντός της οποίας θα διερευνάται η δυνατότητα εγκατάστασης, εντός υφιστάμενου Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. ή θεσμοθετημένων βιομηχανικών χρήσεων, να αφορά σε Περιφερειακή Ενότητα και όχι σε Περιφέρεια. Η εξέταση σε επίπεδο Περιφέρειας είναι πολύ πιθανό να οδηγεί σε εντοπισμό δυνητικών περιοχών που καλύπτουν μεν τα αναφερόμενα κριτήρια, αλλά υποχρεώνουν τη ΜΜΜ σε εκτεταμένες χωρικές αλλαγές που δεν θα εξυπηρετούν τη βιωσιμότητα της λειτουργίας της (πχ μετακίνηση υφιστάμενου προσωπικού, απόσταση από συνεργαζόμενες επιχειρήσεις κλπ.). Αντίστοιχα, υπάρχει περίπτωση να εντοπίζεται διαθεσιμότητα οικοπέδων σε ΟΥΜΕΔ (ή σε θεσμοθετημένες βιομηχανικές χρήσεις), ο οποίος δεν περιλαμβάνει εγκατεστημένες επιχειρήσεις καθώς έχει αποδειχθεί ότι η θέση του δεν είναι κατάλληλη και δεν ευνοεί της ιδιωτικές συναλλαγές (μακριά από συνδυασμένους κόμβους μεταφορών κλπ.).
1. Η έκταση που κατέχει η Μ.Μ.Μ. μπορεί να προκύπτει και από συνένωση γηπέδων αποκτηθέντων σταδιακά, χωρίς την ανάγκη συμβολαιογραφικής πράξης συνένωσης.
Επιπλέον, μπορεί να λαμβάνονται υπόψη γήπεδα τα οποία διαχωρίζονται μεταξύ τους από δημοτική, κοινοτική ή αγροτική οδό.
2. Οι απαιτήσεις περί τεκμηρίωσης είναι πολύ γενικές ενώ η απαίτηση τεκμηρίωσης περί μη δυνατότητας μετεγκατάστασης σε οργανωμένο υποδοχέα εντός της ίδιας περιφέρειας, πολύ αυστηρή, καθώς εντός της ίδιας περιφέρειας υπάρχουν συχνά αρκετοί οργανωμένοι υποδοχείς οι οποίοι λειτουργούν με ελλείψεις, ενώ είναι εξαιρετικά πιθανό να μην υπάρχει οργανωμένος υποδοχέας εντός της ίδιας Περιφερειακής Ενότητας. Να αντικατασταθεί η Περιφέρεια από την Περιφερειακή Ενότητα και να ορισθούν με μεγαλύτερη σαφήνεια, τα κριτήρια περί τεκμηρίωσης.
Προτείνεται επίσης, σαν κριτήριο να είναι και η τεκμηριωμένα πολύχρονη εγκατάσταση της ενδιαφερόμενης Μ.Μ. στον χώρο του υπό ίδρυση Ε.Π.Μ.Μ.Μ.
Με την κατάργηση του Ν. 3982/2011 που προβλέπεται στο νομοσχέδιο δημιουργείται κενό ως προς τους όρους δόμησης των Επιχειρηματικών Πάρκων Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας, δεδομένου ότι το προς ψήφιση νομοσχέδιο δεν προβλέπει κάτι για τους τους όρους αυτούς. Για το λόγο αυτό, προτείνεται η προσθήκη περίπτωσης δ στην παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου ως εξής:
δ) ειδικώς για τα Ε.Π. Εφοδιαστικής Εθνικής εμβέλειας της παραγράφου 1 του άρθρου 14 του ν. 4302/14 ορίζονται:
i. το ποσοστό κάλυψης έως 60%,
ii. ο συντελεστής δόμησης μέχρι 0,8 για τα ακίνητα στα οποία ασκούνται δραστηριότητες Εφοδιαστικής και 0,6 για της λοιπές της
iii. μέγιστο ύψος οικοδομής όχι ανώτερο των είκοσι πέντε (25) μέτρων,
iv. ο μέγιστος συντελεστής κατ΄ όγκον εκμετάλλευσης ορίζεται το 9,5
v. Ελάχιστο ποσοστό κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων 25% υπολογιζόμενο επί της συνολικής επιφάνειας του Επιχειρηματικού/Εμπορευματικού Πάρκου Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας. Στο ποσοστό αυτό περιλαμβάνονται χώροι εντός του Επιχειρηματικού/Εμπορευματικού Πάρκου με ήδη διαμορφωμένη τέτοια χρήση..
Στην παράγραφο 2 να προστεθεί περίπτωση γ ως εξής:
γ) Ειδικότερα για τα Ε.Π. Εφοδιαστικής, η άμεση πρόσβαση σε υφιστάμενες υποδομές συνδυασμένης μεταφοράς εμπορευμάτων. Πρόσβαση σε συνδυασμένη μεταφορά θεωρείται ότι υφίσταται εφόσον εντός της έκτασης στην οποία αναπτύσσεται η εγκατάσταση εφοδιαστικής ευρίσκεται είτε εγκατάσταση σιδηροδρομικού σταθμού με δυνατότητα διακίνησης εμπορευματικών συρμών είτε λιμενική εγκατάσταση με δυνατότητα εξυπηρέτησης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τουλάχιστον είτε αερολιμενική εγκατάσταση που εξυπηρετεί αεροσκάφη μεταφοράς φορτίων ή εφόσον η εγκατάσταση εφοδιαστικής εφάπτεται με τέτοιες εγκαταστάσεις.
Επίσης στην παραγραφο 3 να προστεθεί περίπτωση δ ως εξής:
Ειδικώς για τα Ε.Π. Εφοδιαστικής και υπό την προϋπόθεση της διάσπασης του συνολικά υλοποιούμενου όγκου κτηρίων τουλάχιστον σε τέσσερα (4) ανεξάρτητα κτήρια, με μέγιστο όγκο το καθένα μικρότερο του 30% του συνολικού, το μέγιστο ύψος κτηρίου μπορεί να ορίζεται μέχρι είκοσι (20,00) μέτρα, ο συντελεστής κατ΄ όγκον εκμετάλλευσης μέχρι 9,5 και η απόσταση μεταξύ των κτηρίων κύριας χρήσης, να είναι μεγαλύτερη των είκοσι (20,00) μέτρων.
1. Τα ανώτατα όρια των όρων δόμησης του ΕΠΜΜΜ, όταν πολεοδομείται, πρέπει να καθοριστούν στο παρόν άρθρο, όπως γίνεται και για την περίπτωση που δεν πολεοδομείται.
2. Και για τα ΕΠΜΜΜ επιβάλλεται να ρυθμιστεί η δυνατότητα:
o αξιοποίησης δασικών εκτάσεων μέσω έγκρισης επέμβασης
o απαλλοτρίωσης σε ποσοστό 20%
o προσάρτησης εδαφών τρίτων ιδιοκτησιών για την αρτίωση της έκτασης του ΕΠΜΜΜ για λόγους προσβασιμότητας (επαφή με οδό πρόσβασης), μέσω συναίνεσης των ιδιοκτητών που κατέχουν τις εν λόγω εκτάσεις, είτε μέσω απόδοσης ανεξάρτητων άρτιων οικοπέδων, από πράξη εφαρμογής, όταν το επενδυτικό σχέδιο περιέχει και το σενάριο της πολεοδόμησης του υποδοχέα μεμονωμένης μεγάλης μονάδας.
3. Στη νέα εφαρμοστική ΚΥΑ για τον τρόπο εφαρμογής του παρόντος, να θεραπευτούν οι ατέλειες της προηγούμενης (όροι δόμησης)