- Στο άρθρο 50 του ν. 4919/2022 (Α’ 71), περί διοικητικών κυρώσεων που επιβάλλονται στους υπόχρεους εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ., επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1: αα) το πρώτο εδάφιο αντικαθίσταται, αβ) στην περ. β) πριν από τη λέξη «e-Υ.Μ.Σ» προστίθεται η λέξη «πλατφόρμας», αγ) στην περ. β οι λέξεις «από πεντακόσια (500)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «από χίλια (1.000)», αδ) στην περ. γ) οι λέξεις «από διακόσια (200)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «από εκατό (100)», αε) οι περ. ε) έως η) αντικαθίστανται, αστ) οι περ. θ) και ι) καταργούνται, β) στην παρ. 2: βα) μετά από τις λέξεις «Το πρόστιμο επιβάλλεται» προστίθενται οι λέξεις «, από την αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ.,», ββ) μετά από τη λέξη «κατόπιν» διαγράφεται η λέξη «σχετικής», βγ) οι λέξεις «του ν. 2690/1999 (Α’ 45) και ο ενδιαφερόμενος μπορεί να διατυπώσει τις απόψεις του σχετικά, είτε εγγράφως είτε ηλεκτρονικά, εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την λήψη της» αντικαθίσταται από τις λέξεις «του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α΄ 45). Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να διατυπώσει τις απόψεις του ηλεκτρονικά, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από τη λήψη της», βδ) στο τρίτο εδάφιο μετά τις λέξεις «του επιβαλλόμενου προστίμου» προστίθενται οι λέξεις «της παρ. 1», γ) οι παρ. 3, 4, 5 και 6 αντικαθίστανται, και κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων, το άρθρο 50 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 50
Διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται στους υπόχρεους εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ.
- Για παραβάσεις του παρόντος, σε συνδυασμό με τις ειδικότερες προβλέψεις για τις υποχρεώσεις δημοσιότητας, ανά εταιρική μορφή του άρθρου 16, επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης, τον εταιρικό τύπο, την κατάσταση της οντότητας (ενεργή, σε εκκαθάριση ή σε πτώχευση), την κατηγορία της οντότητας (δημοσίου ενδιαφέροντος ή μη) ή την κατηγορία μεγέθους που ανήκει η οντότητα, σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 4308/2014 (Α΄ 251).
Ειδικότερα:
α) Για παραβάσεις του άρθρου 12, σχετικά με τη σύσταση εταιρείας μέσω της πλατφόρμας e-Υ.Μ.Σ., επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ,
β) για παραβάσεις του άρθρου 16, σχετικά με την παράλειψη εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. επιβάλλεται πρόστιμο από χίλια (1.000) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ,
γ) για παραβάσεις των άρθρων 22 και 37, σχετικά με παράλειψη εγγραφής των προβλεπόμενων στοιχείων στα έγγραφα και τις επιστολές εταιρείας ή υποκαταστήματος αλλοδαπής, επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως πεντακόσια (500) ευρώ,
δ) για παραβάσεις του άρθρου 25, σχετικά με την εκπρόθεσμη υποβολή αίτησης για καταχώριση στο Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως πεντακόσια (500) ευρώ,
ε) για παραβάσεις των άρθρων 26, 38 και 41, σχετικά με τις αυτόματες καταχωρίσεις στο Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από διακόσια (200) έως δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ,
στ) για παραβάσεις των άρθρων 30, 33, 34, 35, 39 και 43, σχετικά με τα στοιχεία που καταχωρίζονται και δημοσιεύονται υποχρεωτικά στο Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από διακόσια (200) έως δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ,
ζ) για παράλειψη υποβολής των οικονομικών καταστάσεων της περ. ια) της παρ. 1 του άρθρου 35, της περ. θ) του άρθρου 39, της περ. ι) του άρθρου 43 και των άρθρων 44 και 45, επιβάλλεται πρόστιμο από χίλια (1.000) έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ,
η) για παραβάσεις του άρθρου 54, σχετικά με την επωνυμία, επιβάλλεται πρόστιμο από διακόσια (200) έως δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ,
θ) Καταργείται,
ι) Καταργείται.
- Το πρόστιμο επιβάλλεται, από την αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ., κατόπιν ηλεκτρονικής ειδοποίησης των υπόχρεων ή των νόμιμων εκπροσώπων τους, η οποία υπέχει θέση έγγραφης κλήσης προς ακρόαση, με την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 6 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α΄ 45). Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να διατυπώσει τις απόψεις του ηλεκτρονικά, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από τη λήψη της. Σε περίπτωση υποτροπής για την ίδια παράβαση εντός τριετίας, το ποσό του επιβαλλόμενου προστίμου της παρ. 1 διπλασιάζεται και σε περίπτωση επανειλημμένης υποτροπής εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος το ποσό του προστίμου τριπλασιάζεται.
- Η είσπραξη του προστίμου διενεργείται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190). Το πρόστιμο που εισπράττεται αποτελεί κατά τριάντα τοις εκατό (30%) έσοδο του επιμελητηρίου της Υ.Γ.Ε.ΜΗ. στην οποία υπάγεται ο υπόχρεος και κατά εβδομήντα τοις εκατό (70%) έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού. Αν το πρόστιμο επιβάλλεται από την Υ.Γ.Ε.ΜΗ. του Υπουργείου Ανάπτυξης, αυτό εισπράττεται ως έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού.
- Το ύψος του προστίμου μειώνεται στο ήμισυ αν ο υπόχρεος, εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της διοικητικής πράξης επιβολής προστίμου προβεί σε καταβολή του προστίμου και στην άρση της παράβασης για την οποία επιβλήθηκε το πρόστιμο. Η καταβολή του προστίμου συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της διοικητικής πράξης επιβολής του προστίμου.
- Η αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ. του Υπουργείου Ανάπτυξης έχει πρόσβαση σε όλες τις υποθέσεις επιβολής διοικητικών κυρώσεων και εποπτεύει την εύρυθμη εφαρμογή των σχετικών διαδικασιών. Στο πλαίσιο αυτό, δύναται να συστήνει ομάδες με αντικείμενο τον δειγματοληπτικό έλεγχο υποθέσεων που συνιστούν παράβαση κατά την παρ. 1, προκειμένου να διασφαλίζεται η ορθή τήρηση των διαδικασιών από τις Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ.
- Από τις διατάξεις του παρόντος άρθρου εξαιρούνται οι υπόχρεοι εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ., το μητρώο των οποίων τηρείται από την Υ.Γ.Ε.ΜΗ. του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης της υποπερ. αβ) της περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 20.».
- Η παρ. 17 του άρθρου 57 του ν. 4919/2022, περί εξουσιοδοτικών διατάξεων αντικαθίσταται ως εξής:
«17. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης συστήνονται ομάδες δειγματοληπτικού ελέγχου που αποτελούνται από υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, με αντικείμενο τον έλεγχο της ορθής τήρησης των διαδικασιών επιβολής διοικητικών κυρώσεων από τις Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ. των Επιμελητηρίων.».
Ο ρόλος του ΓΕΜΗ δε χρειάζεται να είναι τιμωρητικός απέναντι στις ήδη πολύ επιβαρυμένες από πολλαπλές κυρώσεις και πρόστιμα επιχειρήσεις, ειδικά σε μια εποχή τεράστιου πληθωρισμού, ενεργειακής κρίσης και μεγάλης παγκόσμιας πολιτικής και οικονομικής αστάθειας. Προτιμότερη είναι η προληπτική και όχι κατασταλτική στάση της διοίκησης απέναντι στις επιχειρήσεις με σκοπό φυσικά τη σύννομη και άρα υγιή λειτουργία τους. Η ψηφιακή αναβάθμιση του ΓΕΜΗ είναι αναγκαία για να επιτευχθεί ολοκληρωτική μετάβαση στη νέα ψηφιακή εποχή καθώς και στην αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη λειτουργία των ΥΓΕΜΗ, με τη βοήθεια επαρκούς στελέχωσής τους.
Επιπλέον, επισημαίνεται η ανάγκη να εντοπίζονται όσο το δυνατόν περισσότερες παραβάσεις αυτόματα μέσω του συστήματος του ΓΕΜΗ αλλά και η ανάγκη για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συστημική διασφάλιση ότι οι πληροφορίες που εισάγονται από τους συναλλασσόμενους στο σύστημα είναι πλήρεις και αληθείς.
Προτείνεται η διαπίστωση των παραβάσεων από τους Προϊσταμένους ΥΓΕΜΗ και η διαβίβαση αιτιολογημένης εισήγησής τους σε ανεξάρτητη Επιτροπή που θα αποτελείται από δικηγόρο, φοροτεχνικό και λοιπά ανεξάρτητα και καταρτισμένα πρόσωπα, η οποία θα κρίνει επί των δεδομένων συνεκτιμώντας τις απόψεις της εκάστοτε εταιρείας ή ατομικής επιχείρησης και θα αποφαίνεται αναφορικά με την επιβολή ή μη προστίμου, προκειμένου να διασφαλίζεται η μέγιστη διαφάνεια της διαδικασίας.
Τέλος, προτείνεται η συγκεκριμενοποίηση της διαδικασίας προσβολής της διοικητικής απόφασης επιβολής του προστίμου από τους συναλλασσόμενους.
Προτείνουμε τη συμπερίληψη στην παρ. 1 των εξής καταστάσεων οντοτήτων: εξυγίανση, ειδική εκκαθάριση, αναγκαστική διαχείριση, εφόσον και οι εταιρείες που βρίσκονται σε αυτή την κατάσταση έχουν υποχρεώσεις δημοσιότητας.
Δεν ανήκει στην αρμοδιότητα των ΥΓΕΜΗ ο έλεγχος των εγγράφων και των επιστολών των εταιρειών, πέραν όσων τους κατατίθενται προς καταχώριση και θα πρέπει να διευκρινισθεί επακριβώς πώς θα επιβάλλουν οι ΥΓΕΜΗ πρόστιμα για παραβάσεις των αρ. 22 και 37 ενεργώντας στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων τους.
Θα πρέπει να διευκρινισθεί το τι συνιστά παράβαση με βάση τα αρ. 30, 33, 34, 35, 39 και 43, καθώς τα άρθρα αυτά καταλαμβάνουν όλες τις κατηγορίες αιτήσεων για όλες τις νομικές μορφές.
Εν γένει επισημαίνεται η ανάγκη για σαφείς οδηγίες: 1) για το τι συνιστά παράβαση αναλόγως την εκάστοτε κατηγορία, 2) για τη διαδικασία επικοινωνίας με τους συναλλασσόμενους προ της ειδοποίησης επιβολής προστίμου αλλά και όταν θα έχουν ειδοποιηθεί για την επικείμενη επιβολή προστίμου, 3) για τη διαδικασία επιβολής προστίμου και 4) για τον τρόπο είσπραξης του προστίμου.
Προτείνουμε τη συμπερίληψη στην παρ. 1 των εξής καταστάσεων οντοτήτων: εξυγίανση, ειδική εκκαθάριση, αναγκαστική διαχείριση, εφόσον και οι εταιρείες που βρίσκονται σε αυτή την κατάσταση έχουν υποχρεώσεις δημοσιότητας.
Δεν ανήκει στην αρμοδιότητα των ΥΓΕΜΗ ο έλεγχος των εγγράφων και των επιστολών των εταιρειών, πέραν όσων τους κατατίθενται προς καταχώριση και θα πρέπει να διευκρινισθεί επακριβώς πώς θα επιβάλλουν οι ΥΓΕΜΗ πρόστιμα για παραβάσεις των αρ. 22 και 37 ενεργώντας στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων τους.
Θα πρέπει να διευκρινισθεί το τι συνιστά παράβαση με βάση τα αρ. 30, 33, 34, 35, 39 και 43, καθώς τα άρθρα αυτά καταλαμβάνουν όλες τις κατηγορίες αιτήσεων για όλες τις νομικές μορφές.
Εν γένει επισημαίνεται η ανάγκη για σαφείς οδηγίες: 1) για το τι συνιστά παράβαση αναλόγως την εκάστοτε κατηγορία, 2) για τη διαδικασία επικοινωνίας με τους συναλλασσόμενους προ της ειδοποίησης επιβολής προστίμου αλλά και όταν θα έχουν ειδοποιηθεί για την επικείμενη επιβολή προστίμου, 3) για τη διαδικασία επιβολής προστίμου και 4) για τον τρόπο είσπραξης του προστίμου.
Επιπλέον, επισημαίνεται η ανάγκη να εντοπίζονται όσο το δυνατόν περισσότερες παραβάσεις αυτόματα μέσω του συστήματος του ΓΕΜΗ αλλά και η ανάγκη για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συστημική διασφάλιση ότι οι πληροφορίες που εισάγονται από τους συναλλασσόμενους στο σύστημα είναι πλήρεις και αληθείς.
Προτείνεται η διαπίστωση των παραβάσεων από τους Προϊσταμένους ΥΓΕΜΗ και η διαβίβαση αιτιολογημένης εισήγησής τους σε ανεξάρτητη Επιτροπή που θα αποτελείται από δικηγόρο, φοροτεχνικό και λοιπά ανεξάρτητα και καταρτισμένα πρόσωπα, η οποία θα κρίνει επί των δεδομένων συνεκτιμώντας τις απόψεις της εκάστοτε εταιρείας ή ατομικής επιχείρησης και θα αποφαίνεται αναφορικά με την επιβολή ή μη προστίμου, προκειμένου να διασφαλίζεται η μέγιστη διαφάνεια της διαδικασίας.
Τέλος, προτείνεται η συγκεκριμενοποίηση της διαδικασίας προσβολής της διοικητικής απόφασης επιβολής του προστίμου από τους συναλλασσόμενους.
Ο ρόλος του ΓΕΜΗ δε χρειάζεται να είναι τιμωρητικός απέναντι στις ήδη πολύ επιβαρυμένες από πολλαπλές κυρώσεις και πρόστιμα επιχειρήσεις, ειδικά σε μια εποχή τεράστιου πληθωρισμού, ενεργειακής κρίσης και μεγάλης παγκόσμιας πολιτικής και οικονομικής αστάθειας. Προτιμότερη είναι η προληπτική και όχι κατασταλτική στάση της διοίκησης απέναντι στις επιχειρήσεις με σκοπό φυσικά τη σύννομη και άρα υγιή λειτουργία τους. Η ψηφιακή αναβάθμιση του ΓΕΜΗ είναι αναγκαία για να επιτευχθεί ολοκληρωτική μετάβαση στη νέα ψηφιακή εποχή καθώς και στην αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη λειτουργία των ΥΓΕΜΗ, με τη βοήθεια επαρκούς στελέχωσής τους.
Αγαπητοί,
Η αύξηση των προστίμων, δεν αλλάζει τη στάση των ατόμων που δεν επιθυμούν να υποβάλουν γνωστοποιήσεις, έγγραφα και λοιπά στη δημοσιότητα.
Δυστυχώς τα πρόστιμα κυρίως αφορούν τους εργαζόμενους και τους λογιστές που ασχολούνται με την δημοσίευση, όπου για διάφορους λόγους, πχ. υπέρμετρο φόρτο εργασίας, ασθένειες, ανθρώπινο λάθος υποβάλλουν εκτός προθεσμίας τα έντυπα. Αποτελεί άδικο και εκδικητικό μέτρο προς αυτούς.
Τις περισσότερες φορές οι εργαζόμενοι είναι που επιβαρύνονται τα πρόστιμα. Οπότε η αύξηση των προστοίμων είναι μόνο μια εισπρακτική απόφαση του κράτους για να αυξήσει με αυτό το τρόπο τα έσοδά του και δεν επιφέρει κάποιο άλλο αποτέλεσμα, κυριότερα επιφέρει μεγαλύτερη κοινωνική επιβάρυνση στους εργαζομένους.
Αλλα μέτρα χρειάζονται για να πιέζονται οι εταιρείες που δεν επιθυμούν τη δημοσίευση των στοιχείων τους και να προβαίνουν στη δημοσίευσή τους, και όχι άδικη οριζόντια υποβολή προστίμων, που πλήττουν τους εργαζόμενους, π.χ. πάγωμα εμπορικών τραπεζικών κινήσεων μετά από γνωστοποίησή με 20ήμερη προθεσμία κτλ.
Με εκτίμηση