- Στο άρθρο 38 του ν. 4449/2017 (Α’ 7), περί αρχών δημόσιας εποπτείας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) αντικαθίσταται ο τίτλος, β) προστίθενται παρ. 1Α και 4Α, γ) στην περ. β της παρ. 3, μετά από τις λέξεις «και τους ελέγχους» προστίθενται οι λέξεις «και τη διασφάλιση της υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας», και κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων το άρθρο 38 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 38
Αρχές δημόσιας εποπτείας
(άρθρο 32 της Οδηγίας 2006/43/ΕΚ)
- Η δημόσια εποπτεία επί των ορκωτών ελεγκτών λογιστών και των ελεγκτικών εταιρειών ασκείται από την Ε.Λ.Τ.Ε. σύμφωνα με τις αρχές που διατυπώνονται στον ν. 3148/2003 (Α’ 136).
1Α. Η διοίκηση της Ε.Λ.Τ.Ε. ανατίθεται σε μη επαγγελματίες του τομέα, δηλαδή σε πρόσωπα που δεν είναι εγγεγραμμένα στο Δημόσιο Μητρώο του άρθρου 14, οι οποίοι έχουν καλή γνώση των θεμάτων που σχετίζονται με τον υποχρεωτικό έλεγχο και, κατά περίπτωση, με τη διασφάλιση της υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας και επιλέγονται με ανεξάρτητη και διαφανή διαδικασία διορισμού, κατόπιν εφαρμογής του άρθρου 1 του ν. 3148/2003 (Α’ 136) και του ν. 5062/2023 (Α’ 183)
- Η Ε.Λ.Τ.Ε. δύναται να αναθέτει σε επαγγελματίες την εκτέλεση συγκεκριμένων καθηκόντων και να επικουρείται από εμπειρογνώμονες, όταν αυτό απαιτείται για τη δέουσα εκπλήρωση των καθηκόντων της. Στις περιπτώσεις αυτές, ούτε οι επαγγελματίες ούτε οι εμπειρογνώμονες συμμετέχουν σε τυχόν λήψη αποφάσεων από την Ε.Λ.Τ.Ε.
- Η Ε.Λ.Τ.Ε. έχει την τελική ευθύνη για την εποπτεία:
α) της έγκρισης και εγγραφής στο Δημόσιο Μητρώο,
β) της υιοθέτησης προτύπων όσον αφορά την επαγγελματική δεοντολογία, τον εσωτερικό έλεγχο ποιότητας των ελεγκτικών εταιρειών και τους ελέγχους και τη διασφάλιση της υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας, εκτός εάν τα πρότυπα αυτά έχουν υιοθετηθεί ή εγκριθεί από αρχές άλλου κράτους – μέλους,
γ) της συνεχούς εκπαίδευσης,
δ) των συστημάτων διασφάλισης της ποιότητας,
ε) των ερευνών και διοικητικών πειθαρχικών συστημάτων.
- Η αρμόδια επαγγελματική ένωση (ΣΟΕΛ), οι αρχές ή τα όργανα στα οποία ανατίθενται καθήκοντα οργανώνονται ώστε να αποφεύγονται οι συγκρούσεις συμφερόντων. Όταν η Ε.Λ.Τ.Ε. αναθέτει καθήκοντα στην αρμόδια επαγγελματική ένωση, σε άλλες αρχές ή όργανα, είναι σε θέση να ανακαλεί τις αρμοδιότητες αυτές κατά περίπτωση.
4Α. Οι αρμόδιες επαγγελματικές ενώσεις, οι αρχές ή τα όργανα στα οποία ανατίθενται καθήκοντα, οργανώνονται ώστε να αποφεύγονται οι συγκρούσεις συμφερόντων. Όταν η Ε.Λ.Τ.Ε. αναθέτει καθήκοντα στις αρμόδιες επαγγελματικές ενώσεις σχετικά με τον υποχρεωτικό έλεγχο και κατά περίπτωση, σχετικά με τη διασφάλιση των εκθέσεων βιωσιμότητας, σε άλλες αρχές ή όργανα, μπορεί να ανακαλεί τις αρμοδιότητες αυτές κατά περίπτωση.
- Όταν η Ε.Λ.Τ.Ε. απασχολεί εμπειρογνώμονες για τη διενέργεια συγκεκριμένων αποστολών, διασφαλίζει ότι δεν υφίσταται σύγκρουση συμφερόντων μεταξύ των εμπειρογνωμόνων αυτών και του συγκεκριμένου ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας. Οι εν λόγω εμπειρογνώμονες πληρούν τις απαιτήσεις που προβλέπονται στην παρ. 5 του άρθρου 33.
- Η Ε.Λ.Τ.Ε. διέπεται από διαφάνεια. Δημοσιεύει ετήσια προγράμματα εργασίας και εκθέσεων δραστηριότητας.
- Οι διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 26 και αυτές του άρθρου 36 του ν. 4170/2013 εφαρμόζονται από την έναρξη ισχύος του ν. 3693/2008.».
- Στην παρ. 8 του άρθρου 1 του ν. 3148/2003 (Α’ 136), περί της σύστασης Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων, προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο και η παρ. 8, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:
«8. Μέλη του Δ.Σ. δεν ορίζονται πρόσωπα για τα οποία συντρέχουν τα κωλύματα διορισμού που προβλέπονται στα άρθρα 8 και 9 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α’ 26). Μέλη του Δ.Σ. δεν ορίζονται πρόσωπα που είναι εγγεγραμμένα στο Δημόσιο Μητρώο του άρθρου 14 του ν. 4449/2017 (Α’ 7). Τα μέλη του Δ.Σ. εκπίπτουν αυτοδικαίως από την ιδιότητα τους, αν κατά τη διάρκεια της θητείας τους συντρέξει ένα από τα πιο πάνω κωλύματα.».