ΜΕΡΟΣ Β’ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 4548/2018 Άρθρο 3 Ορισμοί – Τροποποίηση άρθρου 2 ν. 4548/2018 (περ. β) παρ. 2 άρθρου 1 Οδηγίας 2022/2464/ΕΕ)

Στο άρθρο 2 του ν. 4548/2018 (Α’ 104), περί ορισμών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι περ. ε) και ιβ) αντικαθίστανται, β) προστίθενται περ. ιστ) έως ιθ), και το άρθρο 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 2
Ορισμοί
Για τους σκοπούς του παρόντος νόμου, ισχύουν οι εξής ορισμοί:
α) «ρυθμιζόμενη αγορά»: η ρυθμιζόμενη αγορά κράτους-μέλους κατά την έννοια της περίπτωσης 21 του άρθρου 4 του ν. 4514/2018 (Α΄ 14) και της περίπτωσης 21 της παρ. 1 του άρθρου 4 της Οδηγίας 2014/65/ΕΕ της 15ης Μαΐου 2014 για τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων και την τροποποίηση της Οδηγίας 2002/92/ΕΚ και της Οδηγίας 2011/61/ΕΕ (ΕΕ L 173/349 12.6.2014),
β) μετοχές ή άλλοι τίτλοι «εισηγμένοι σε ρυθμιζόμενη αγορά» ή απλώς «εισηγμένοι»: οι μετοχές ή άλλοι τίτλοι που είναι εισηγμένοι για διαπραγμάτευση σε ρυθμιζόμενη αγορά,
γ) «ηλεκτρονικά μέσα»: οι τρόποι ηλεκτρονικής επικοινωνίας, μέσω διαδικτύου ή άλλου δημόσιου ή ιδιωτικού δικτύου, οι οποίοι επιτρέπουν την ευχερή αναγνώριση της ταυτότητας των χρηστών και την ασφάλεια της επικοινωνίας,
δ) υποβολή εταιρικής πράξης ή άλλου στοιχείου «σε δημοσιότητα»: η δημοσιότητα του άρθρου 13 του παρόντος νόμου,
ε) «Γ.Ε.ΜΗ.»: το Γενικό Εμπορικό Μητρώο του ν. 4919/2022 (Α’ 71),
στ) «κεντρικό αποθετήριο τίτλων»: το νομικό πρόσωπο κατά την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 2 του Κανονισμού 909/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Ιουλίου 2014 σχετικά με τη βελτίωση του διακανονισμού αξιογράφων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κεντρικά αποθετήρια τίτλων και για την τροποποίηση των Οδηγιών 98/26/ΕΚ και 2014/65/ΕΕ και του Κανονισμού (ΕΕ) 236/2012 (ΕΕ L 257/28.8.2014),
ζ) «επιχείρηση επενδύσεων»: η επιχείρηση επενδύσεων κατά την έννοια της περίπτωσης 1 του άρθρου 4 του ν. 4514/2018 (Α΄ 14) και της περίπτωσης 1 της παρ. 1 του άρθρου 4 της Οδηγίας 2014/65/ΕΕ της 15ης Μαΐου 2014 για τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων και την τροποποίηση της Οδηγίας 2002/92/ΕΚ και της Οδηγίας 2011/61/ΕΕ (ΕΕ L 173/349),
η) «Πολυμερής Μηχανισμός Διαπραγμάτευσης» ή «ΠΜΔ»: ο Πολυμερής Μηχανισμός Διαπραγμάτευσης κατά την έννοια της περίπτωσης 22 του άρθρου 4 του ν. 4514/2018 και της περίπτωσης 22 της παρ. 1 του άρθρου 4 της Οδηγίας 2014/65/ΕΕ της 15ης Μαΐου 2014 για τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων και την τροποποίηση της Οδηγίας 2002/92/ΕΚ και της Οδηγίας 2011/61/ (ΕΕ L 173/349 12.6.2014),
θ) «απλή απαρτία και πλειοψηφία»: η απαρτία και η πλειοψηφία που απαιτούνται για τη λήψη αποφάσεων από τη γενική συνέλευση, σύμφωνα με τα τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 130 και την παράγραφο 1 του άρθρου 132,
ι) «αυξημένη απαρτία και πλειοψηφία»: η απαρτία και η πλειοψηφία που απαιτούνται για τη λήψη αποφάσεων από τη γενική συνέλευση, σύμφωνα με τα τις παραγράφους 3 και 4 του άρθρου 130 και την παράγραφο 2 του άρθρου 132,
ια) «πολύ μικρές», «μικρές», «μεσαίες» και «μεγάλες» επιχειρήσεις: οι αντίστοιχες οντότητες του ν. 4308/2014 (Α΄ 251). Για τις νεοϊδρυόμενες εταιρείες και μέχρι τη σύνταξη του πρώτου ισολογισμού, ως «πολύ μικρές», «μικρές» και «μεσαίες» εταιρείες νοούνται εκείνες των οποίων το κεφάλαιο δεν υπερβαίνει τα ποσά των εκατό χιλιάδων (100.000), πεντακοσίων χιλιάδων (500.000) και ενός εκατομμυρίου (1.000.000) ευρώ, αντίστοιχα, ενώ ως «μεγάλες» νοούνται εκείνες των οποίων το κεφάλαιο υπερβαίνει το ποσό του ενός εκατομμυρίου (1.000.000) ευρώ,
ιβ) «οντότητες δημοσίου ενδιαφέροντος»: οι οντότητες του ν. 3429/2005 (Α΄ 314), του Παραρτήματος Α΄ του ν. 4308/2014, του άρθρου 3 του ν. 4261/2014 (Α’ 107), του ν. 4972/2022 (Α’ 181), του άρθρου 4 του Κανονισμού 575/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 26ης Ιουνίου 2013, σχετικά με τις απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας για πιστωτικά ιδρύματα και επιχειρήσεις επενδύσεων και την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 648/2012 (L 176) και του άρθρου 38 του π.δ. 5/2022 (Α’ 15).
ιγ) «άυλες μετοχές ή ομολογίες»: οι μετοχές ή ομολογίες που εκδίδονται ή τηρούνται:
ιγα) σε λογιστική μορφή σε κεντρικό αποθετήριο τίτλων (κ.α.τ.) σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 909/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Ιουλίου 2014, σχετικά με τη βελτίωση του διακανονισμού αξιογράφων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κεντρικά αποθετήρια τίτλων και για την τροποποίηση των Οδηγιών 98/26/ΕΚ και 2014/65/ΕΕ και του Κανονισμού (ΕΕ) αρ. 236/2012 (L 257) και τον ν. 4569/2018 (Α’ 179), ή
ιγβ) με τη χρήση τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού (τ.κ.κ.) σε κεντρικό αποθετήριο τίτλων σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 909/2014 και σε υποδομή αγοράς τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού (τ.κ.κ.) (Distributed Ledger Technology – DLT) σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/858 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 30ης Μαΐου 2022, σχετικά με ένα πιλοτικό καθεστώς για υποδομές της αγοράς που βασίζονται σε τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού και την τροποποίηση των Κανονισμών (ΕΕ) 600/2014 και 909/2014 και της Οδηγίας 2014/65/ΕΕ (L 151),
ιδ) «κατανεμημένο καθολικό»: αποθετήριο πληροφοριών που τηρεί αρχεία συναλλαγών και το οποίο διαμοιράζεται και συγχρονίζεται μεταξύ ενός συνόλου κόμβων δικτύου DLT, με τη χρήση μηχανισμού συναίνεσης.
ιε) «μητρώο κεντρικού αποθετηρίου τίτλων ή μητρώο υποδομής αγοράς τ.κ.κ.»: το αρχείο στο οποίο αποθηκεύονται τα δεδομένα χρηματοπιστωτικών μέσων, που έχουν καταχωρισθεί σε κεντρικό αποθετήριο τίτλων ή σε σύστημα διακανονισμού τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού ή σύστημα διαπραγμάτευσης και διακανονισμού τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού, αντίστοιχα, στο οποίο έχει πρόσβαση, με τεχνικές, διαδικασίες και μέσα, που εξασφαλίζουν την αυθεντικότητα, την εγκυρότητα, τη μοναδικότητα και τη μη αποποίηση, ο διαχειριστής του κεντρικού αποθετηρίου τίτλων ή συστήματος διακανονισμού τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού ή συστήματος διαπραγμάτευσης και διακανονισμού τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού, ο οποίος και έχει τον αποκλειστικό έλεγχο πρόσβασης επί των δεδομένων των καταχωρισμένων χρηματοπιστωτικών μέσων.
ιστ) «θέματα βιωσιμότητας»: τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά θέματα, τα θέματα ανθρωπίνων δικαιώματα και οι παράγοντες διακυβέρνησης, στους οποίους περιλαμβάνονται οι παράγοντες αειφορίας, όπως ορίζονται στην περ. 24 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/2088 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019 περί γνωστοποιήσεων αειφορίας στον τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών (L 317),
ιζ) «υποβολή εκθέσεων βιωσιμότητας»: η υποβολή πληροφοριών σχετικά με θέματα βιωσιμότητας σύμφωνα με τα άρθρα 151, 154 και 154Β,
ιη) «βασικοί άυλοι πόροι»: οι πόροι χωρίς υλική υπόσταση από τους οποίους εξαρτάται θεμελιωδώς το επιχειρηματικό μοντέλο της επιχείρησης και οι οποίοι αποτελούν πηγή δημιουργίας αξίας για την επιχείρηση,
ιθ) «ανεξάρτητος πάροχος υπηρεσιών διασφάλισης»: οργανισμός αξιολόγησης της συμμόρφωσης που είναι διαπιστευμένος, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) 765/2008 (L 218) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα αξιολόγησης της συμμόρφωσης, που προβλέπεται στην υποπερ. αγ’ της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 154Γ. Αποκλειστικά για ζητήματα υπηρεσιών διασφάλισης εκθέσεων βιωσιμότητας, όπου στον παρόντα νόμο γίνεται αναφορά σε ορκωτό ελεγκτή λογιστή ή σε ελεγκτική εταιρεία, η αναφορά αυτή περιλαμβάνει και τον ανεξάρτητο πάροχο υπηρεσιών διασφάλισης.».

  • 28 Νοεμβρίου 2024, 09:16 | Στέφανος

    Ενώ η έννοια της «διπλής ουσιαστικότητας» είναι στον πυρήνα εφαρμογής των εκθέσεων βιωσιμότητας, δεν υπάρχει η σχετική αναφορά παρόλο που τα πρότυπα ESRS αναλώνουν ένα μεγάλο κεφάλαιο στην αναφορά της.
    Προτείνεται η εισαγωγή της διαδικασίας διερεύνησης της διπλής ουσιαστικότητας, τόσο στις εκθέσεις βιωσιμότητας όσο και στις ενοποιημένες.
    Ενδεχομένως με σχετική εξουσιοδοτική, μαζί με την έκδοση των οδηγιων ESRS.

  • 28 Νοεμβρίου 2024, 09:08 | HellasCert

    Σχετικά με τους ορισμούς και συγκεκριμένα την παράγραφο «ιθ»:

    ιθ) «ανεξάρτητος πάροχος υπηρεσιών διασφάλισης»: οργανισμός αξιολόγησης της συμμόρφωσης που είναι διαπιστευμένος κατά EN ISO/IEC 17029 (να προστεθεί), σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) 765/2008 (L 218) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα αξιολόγησης της συμμόρφωσης, που προβλέπεται στην υποπερ. αγ’ της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 154Γ. Αποκλειστικά για ζητήματα υπηρεσιών διασφάλισης εκθέσεων βιωσιμότητας, όπου στον παρόντα νόμο (να διαγραφεί) στο άρθρο 13 του παρόντος νόμου (να προστεθεί) γίνεται αναφορά σε ορκωτό ελεγκτή λογιστή ή σε ελεγκτική εταιρεία, η αναφορά αυτή περιλαμβάνει και τον ανεξάρτητο πάροχο υπηρεσιών διασφάλισης.».

    Σημειώνουμε πως πρέπει να γίνει ένας προσεκτικός έλεγχος των άρθρων για τα οποία θα πρέπει να ισχύσει η συμπερίληψη του ανεξάρτητου παρόχου υπηρεσιών διασφάλισης με τις αναφορές σε ορκωτό ελεγκτή λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία καθώς το άρθρο 13 που αναφέρεται παραπάνω ίσως να μην είναι το μόνο όπου πρέπει να ισχύσει η προαναφερόμενη συμπερίληψη.

  • 28 Νοεμβρίου 2024, 09:26 | ΟΠΑΠ

    Στο άρθρο 3 ο ορισμός «οντότητες δημοσίου ενδιαφέροντος» που χρησιμοποιείται στον Ν. 4548/2018 τροποποιείται ώστε να περιλαμβάνει πλέον περισσότερες κατηγορίες οντοτήτων. Παράλληλα, με το αρθρο 21 αντικαθίσταται και ο ορισμός «οντότητες δημοσίου συμφέροντος» που χρησιμοποιούταν στον Ν. 4449/2017 από τον ορισμό «οντότητες δημοσίου ενδιαφέροντος». Επισημαίνουμε ότι στα αντίστοιχα άρθρα της Οδηγίας 2022/2464/ΕΕ χρησιμοποιείται αποκλειστικά ο ορισμός «οντότητες δημοσίου συμφέροντος». Η κατανόησή μας είναι ότι ο Έλληνας νομοθέτης επέλεξε να αντικαταστήσει τον όρο «οντότητες δημοσίου συμφέροντος» της Οδηγίας με τον όρο «οντότητες δημοσίου ενδιαφέροντος». Ωστόσο, παρά τα ανωτέρω, σε διάφορα σημεία του Σχεδίου Νόμου εξακολουθεί να χρησιμοποιείται ο όρος «οντότητες δημοσίου συμφέροντος». Θα πρέπει να επιβεβαιωθεί εάν πρόκειται για λεκτική παρατυπία ή αν εξακολουθούν να υφίστανται οντότητες δημοσίου συμφέροντος ως υποκατηγορία των οντοτήτων δημοσίου ενδιαφέροντος και να δοθεί ένας νέος ορισμός αποκλειστικά για αυτές.

  • 28 Νοεμβρίου 2024, 09:18 | CSR HELLAS

    – στο άρθρο 3 με τους ορισμούς και στο εδάφιο ιθ) για τους ανεξάρτητους παρόχους υπηρεσιών διασφάλισης και σε συνδυασμό με τη δυνατότητα που παρέχεται, σε ορκωτό ελεγκτή λογιστή, πέραν εκείνου που διενεργεί των έλεγχο των χρηματοοικονομικών καταστάσεων καθώς και σε ανεξάρτητο πάροχο υπηρεσιών διασφάλισης, να διατυπώνει τη γνώμη της υποπερίπτωσης αγ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 13, θα πρέπει μετά την υποπερίπτωση αγ’ να προστεθεί και η υποπερίπτωση αδ’ η οποία αφορά γνώμη επί της Ευρωπαϊκής ταξινομίας (EU Taxonomy), άρθρο 8 του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/852, διότι σύμφωνα με τα πρότυπα υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας, οι απαιτήσεις δημοσίευσης της Ευρωπαϊκής ταξινομίας συμπεριλαμβάνονται ως μέρος της έκθεσης βιωσιμότητας.

  • 28 Νοεμβρίου 2024, 00:07 | TIC HELLAS

    Ορισμοί

    …ιστ) «θέματα βιωσιμότητας»: τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά θέματα, τα θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων (όχι «δικαιώματα») και οι παράγοντες διακυβέρνησης, στους οποίους περιλαμβάνονται οι παράγοντες αειφορίας…

    ιη) «βασικοί άυλοι πόροι»: οι πόροι χωρίς υλική υπόσταση από τους οποίους εξαρτάται θεμελιωδώς το επιχειρηματικό μοντέλο της επιχείρησης και οι οποίοι αποτελούν πηγή δημιουργίας αξίας για την επιχείρηση.

    ιθ) «ανεξάρτητος πάροχος υπηρεσιών διασφάλισης»: οργανισμός αξιολόγησης της συμμόρφωσης που είναι διαπιστευμένος (να προστεθεί) κατά ΕΝ ISO 17029, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) 765/2008 (L 218) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα αξιολόγησης της συμμόρφωσης, που προβλέπεται στις υποπερ. αγ’ (να προστεθεί) και αδ’ της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 154Γ. Αποκλειστικά για ζητήματα υπηρεσιών διασφάλισης εκθέσεων βιωσιμότητας, όπου (να προστεθεί) στα άρθρα …………… του παρόντος νόμου γίνεται αναφορά σε ορκωτό ελεγκτή λογιστή ή σε ελεγκτική εταιρεία, η αναφορά αυτή περιλαμβάνει και τον ανεξάρτητο πάροχο υπηρεσιών διασφάλισης.».

    Αιτιολογική:

    ιη) οι Άυλοι πόροι ΕΕ 2018/2464 – σημείο 32,
    (32) Σύμφωνα με την οδηγία 2013/34/ΕΕ, δεν απαιτείται η δημοσιοποίηση πληροφοριών σχετικά με άυλους πόρους εκτός των άυλων στοιχείων ενεργητικού που αναγνωρίζονται στον ισολογισμό. Είναι ευρέως αποδεκτό ότι η υποβολή πληροφοριών σχετικά με τα άυλα στοιχεία ενεργητικού και άλλους άυλους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των άυλων πόρων που δημιουργούνται εσωτερικά, είναι ανεπαρκής, γεγονός που δεν επιτρέπει την ορθή αξιολόγηση της εξέλιξης, των επιδόσεων και της θέσης μιας επιχείρησης ούτε την παρακολούθηση των επενδύσεων. Για να μπορούν οι επενδυτές να κατανοούν καλύτερα το αυξανόμενο χάσμα μεταξύ της λογιστικής αξίας πολλών επιχειρήσεων και της αποτίμησής τους στην αγορά, το οποίο παρατηρείται σε πολλούς τομείς της οικονομίας, θα πρέπει να απαιτείται επαρκής υποβολή εκθέσεων για τους άυλους πόρους για όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις και όλες τις επιχειρήσεις, εκτός από τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, των οποίων οι κινητές αξίες έχουν εισαχθεί προς διαπραγμάτευση σε ρυθμιζόμενη αγορά στην Ένωση. Ωστόσο, ορισμένες πληροφορίες σχετικά με τους άυλους πόρους είναι εγγενείς σε θέματα βιωσιμότητας και, ως εκ τούτου, θα πρέπει να αποτελούν μέρος της υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας. Για παράδειγμα, οι πληροφορίες σχετικά με τις δεξιότητες, τις ικανότητες, την πείρα, την αφοσίωση των εργαζομένων στην επιχείρηση και τη θέλησή τους να βελτιώσουν διαδικασίες, αγαθά και υπηρεσίες αποτελούν πληροφορίες βιωσιμότητας σχετικά με κοινωνικά θέματα που θα μπορούσαν επίσης να θεωρηθούν πληροφορίες για τους άυλους πόρους. Ομοίως, οι πληροφορίες σχετικά με την ποιότητα των σχέσεων μεταξύ της επιχείρησης και των ενδιαφερομένων μερών της, συμπεριλαμβανομένων των πελατών, των προμηθευτών και των κοινοτήτων που επηρεάζονται από τις δραστηριότητές της, αποτελούν πληροφορίες βιωσιμότητας σχετικές με κοινωνικά θέματα ή θέματα διακυβέρνησης, οι οποίες θα μπορούσαν επίσης να θεωρηθούν πληροφορίες για τους άυλους πόρους. Τέτοια παραδείγματα φανερώνουν πώς, σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν είναι δυνατή η διάκριση των πληροφοριών για τους άυλους πόρους από τις πληροφορίες για θέματα βιωσιμότητας

    Ιθ) Η Οδηγία (ΕΕ) 2022/2464 στο αντίστοιχο σημείο (Άρθρο 1, εδάφιο 13)α)ii)) συμπεριλαμβάνει στο αντίστοιχο σημείο και τον έλεγχο της συμμόρφωσης ως προς τις απαιτήσεις του άρθρου 8 του κανονισμού (ΕΕ) 2020/852 (EU Taxonomy), για το οποίο στο επόμενο εδάφιο γ) το κράτος μέλος μπορεί να αναθέτει σε ανεξάρτητο πάροχο υπηρεσιών διασφάλισης.

    Στο σημείο αυτό, προτείνεται να γίνει μια προσεκτική απογραφή των συγκεκριμένων άρθρων του νόμου όπου πράγματι η αναφορά σε ορκωτό λογιστή ή σε ελεγκτική εταιρεία αφορά και τον ανεξάρτητο πάροχο υπηρεσιών διασφάλισης. Σε αντίθετη περίπτωση, είναι πολύ πιθανό κατά την εφαρμογή του νόμου να οδηγηθούμε σε σύγχυση για τις επιμέρους απαιτήσεις που αφορούν την διαπίστευση, την λειτουργία, την παρακολούθηση της ανεξαρτησίας, καθώς και την εποπτεία των ανεξάρτητων παρόχων υπηρεσιών διασφάλισης, κατ΄ αναλογία με όσα προβλέπονται στο ν. 4449/2017 (Α’ 7), όπως αυτός ισχύει, για την δημόσια εποπτεία επί του ελεγκτικού έργου.

  • 27 Νοεμβρίου 2024, 15:59 | ΣΩΜΑ ΟΡΚΩΤΩΝ ΕΛΕΓΚΤΩΝ ΛΟΓΙΣΤΩΝ

    (1) Εδάφιο (ιβ) προτεινόμενης ρύθμισης – προτείνουμε ο ορισμός των οντοτήτων δημοσίου ενδιαφέροντος θα πρέπει να είναι συνεπής σε όλους τους σχετικούς νόμους, πχ. Ν. 4308/2014, Ν. 4548/2018, Ν. 4449/2017.