1. Οι αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού και οι αποφάσεις του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, που εκδίδονται με βάση το άρθρο 7 παράγραφος 4, υπόκεινται σε προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών μέσα σε προθεσμία εξήντα (60) ημερών από την κοινοποίησή τους.
2. Η προθεσμία για την άσκηση προσφυγής και η άσκησή της δεν αναστέλλει την εκτέλεση της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Σε περίπτωση όμως ύπαρξης αποχρώντος λόγου, μετά από αίτηση του ενδιαφερομένου, δύναται το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών σε Συμβούλιο να αναστείλει εν όλω ή εν μέρει ή υπό όρους την εκτέλεση της απόφασης κατά της οποίας ασκήθηκε προσφυγή, εφαρμοζομένων αναλόγως των διατάξεων των άρθρων 200 επ. του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας.
Ειδικά, στην περίπτωση άσκησης προσφυγής κατά απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού περί επιβολής προστίμου, μετά από αίτηση του προσφεύγοντος, το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών σε Συμβούλιο μπορεί, με αιτιολογημένη απόφασή του, να διατάξει την αναστολή μέρους του προστίμου, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει το 80% αυτού. Η αίτηση αναστολής γίνεται δεκτή μέχρι το ως άνω ανώτατο μέρος προστίμου, και υπό την επιφύλαξη όσων επιβάλλει η αρχή της αναλογικότητας στη συγκεκριμένη υπόθεση, όταν κρίνεται ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης θα προκαλέσει στον αιτούντα βλάβη ανεπανόρθωτη ή δυσχερώς επανορθώσιμη σε περίπτωση ευδοκίμησης της προσφυγής. Αν το δικαστήριο εκτιμά ότι η προσφυγή είναι προδήλως βάσιμη, μπορεί να δεχθεί, με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή του, την αίτηση αναστολής, ακόμη και ως προς το σύνολο του προστίμου, ακόμη και αν η βλάβη του αιτούντος από την άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης δεν κρίνεται ως ανεπανόρθωτη ή δυσχερώς επανορθώσιμη. Με την απόφαση, με την οποία διατάσσεται η αναστολή εκτέλεσης ή άλλο κατάλληλο μέτρο, το Δικαστήριο, ακόμη και χωρίς να υποβληθεί σχετικό αίτημα, λαμβάνει και κάθε αναγκαίο μέτρο, για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος όπως α) την κατάθεση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, μέσα σε τακτή προθεσμία, εγγυητικής επιστολής πληρωτέας σε πρώτη ζήτηση, αξιόχρεου πιστωτικού ιδρύματος, για συγκεκριμένο χρηματικό ποσό που καθορίζεται με την ίδια απόφαση, β) την εγγραφή από την Επιτροπή Ανταγωνισμού προσημείωσης υποθήκης σε ακίνητο του αιτούντος, για συγκεκριμένο χρηματικό ποσό που καθορίζεται με την ίδια απόφαση, γ) την κατάθεση ορισμένου χρηματικού ποσού στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Το Δικαστήριο μπορεί, αντί των ανωτέρω ή και συμπληρωματικά, να διατάξει την τήρηση οποιουδήποτε άλλου κατάλληλου όρου κρίνει αναγκαίο για την προστασία των συμφερόντων της Επιτροπής Ανταγωνισμού από την αναστολή. Η χορήγηση αναστολής αποκλείεται κατά το μέρος που η προσβαλλόμενη πράξη έχει ήδη εκτελεσθεί.
Η αίτηση αναστολής μπορεί να απορριφθεί, ακόμη και σε περίπτωση ανεπανόρθωτης ή δυσχερώς επανορθώσιμης βλάβης του αιτούντος, αν το δικαστήριο εκτιμά ότι η προσφυγή είναι προδήλως απαράδεκτη ή προδήλως αβάσιμη. Η αίτηση μπορεί να απορριφθεί, αν κατά τη στάθμιση της βλάβης του αιτούντος, των συμφερόντων τρίτων και του δημοσίου συμφέροντος, κρίνεται ότι οι αρνητικές συνέπειες από την αποδοχή θα είναι σοβαρότερες από την ωφέλεια του αιτούντος.
3. Δικαίωμα προσφυγής έχουν:
α) οι επιχειρήσεις ή ενώσεις επιχειρήσεων, κατά των οποίων εκδόθηκε η απόφαση,
β) εκείνος που υπέβαλε καταγγελία για παράβαση των διατάξεων του παρόντος νόμου,
γ) το Δημόσιο δια του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας,
δ) οποιοσδήποτε τρίτος που έχει έννομο συμφέρον.
4. Η προσφυγή πρέπει να εκδικάζεται εντός τριμήνου από την ημέρα που περιήλθε στο Διοικητικό Εφετείο Αθηνών μετά από κλήτευση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Αναβολή της συζητήσεως είναι δυνατή μόνο μία φορά για αποχρώντα λόγο σε δικάσιμο που δεν απέχει πάνω από ένα (1) μήνα από την αρχική δικάσιμο, εκτός αν υφίσταται περίπτωση συνεκδικάσεως περισσότερων προσφυγών.
5. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται, όπως κάθε φορά ισχύουν οι διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας.
6. Στις δίκες του παρόντος άρθρου μπορούν να παρεμβαίνουν και επιχειρήσεις ή ενώσεις επιχειρήσεων που συνέπραξαν, κατά την έννοια των άρθρων 1 και 2, με τη διάδικο επιχείρηση ή ένωση επιχειρήσεων, καθώς και οποιοσδήποτε τρίτος, ο οποίος έχει έννομο συμφέρον.
Πρέπει να διευκρινιστεί στο νόμο ή στην εισηγητική έκθεση ότι ο τρίτος που έχει έννομο συμφέρον να ασκεί προσφυγή και να παρεμβαίνει στη δίκη στο Εφετείο πρέπει να είναι θιγόμενος από την αντιανταγωνστική συμπεριφορά και τέτοιος είναι: ο ανταγωνιστής, ο προμηθευτής, ο διανομέας, ο καταναλωτής. Η διευκρίνηση επιβάλλεται λόγω της δυχέρειας των διοικητικών δικαστηρίων να προσδιορίσουν την έννοια του τρίτου με συνέπεια η τόσο ουσιώδης διάταξη να παραμένει κενό γράμμα.
Το Διοικητικό Εφετείο σε προσφυγές τρίτων (πχ του καταγγέλοντα ενός καρτέλ) ζητάει να καταβάλει ο τρίτος τα από τον νομο προβλεπομενα ποσά προκαταβολής, δηλαδή τον αντιμετωπίζει ανάλογα με την τιμωρημένη εταιρεία η οποία πρέπει αν καταβάλει ένα ποσό ώστε η προσφυγή της να ειναι νομοτυπη. Να προβλεφθεί ξεκάθαρα οτι κάθε τρίτος που προσφευγει κατά απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού δεν υποχρεούται να καταβάλει κανένα ποσό.
Με εκτίμηση
Φλωράς Γιώργος
Επιβεβαίωση από την Πολιτεία των οικονομικών στοιχείων που καταθέτουν στο Διοικητικό Εφετείο οι καταδικασμένες εταιρείες
Οι καταδικασμένες από την Επιτροπή Ανταγωνισμού εταιρείες προσφεύγουν στο Διοικητικό Εφετείο εναντίον των αποφάσεων και ζητούν αναστολή αυτών και της καταβολής των σχετικών προστίμων.
Βασική επιδίωξη των εταιρειών είναι η απόδειξη της «δεινής» οικονομικής τους θέσης με στόχο να αποφύγουν την καταβολή μέρους του προστίμου ως προκαταβολή. Για να αποδείξουν την δεινή τους οικονομική θέση προσκομίζουν ισολογισμό και έκθεση του συνεργαζόμενου ορκωτού ελεγκτή (εκθέσεις που ούτε η επίσημη Πολιτεία δεν αποδέχεται και για αυτό ελεγχει και πάλι φορολογικά κάθε εταιρεία) που παρουσιάζει τα προσωρινά οικονομικά τους στοιχεία, τα οποία βεβαίως εμφανίζονται πλήρως απογοητευτικά. «Ίσως» οι εταιρείες αυτές να παρουσιάζουν τα στοιχεία αυτά όχι αληθινά, παραποιημένα, ώστε να επιτύχουν την θετική απόφαση του Δικαστή. Σήμερα ουδείς εξετάζει την αλήθεια των στοιχείων αυτών.
Προτείνουμε όπως η Πολιτεία θεσπίσει τον έλεγχο των στοιχείων αυτών με έναν από τους ακόλουθους τρόπους:
• Έλεγχος από το ΣΔΟΕ ή τα ΠΕΚ της αλήθειας των στοιχείων
• Ανάθεση σε εταιρεία ορκωτών ελεγκτών την οποία ορίζει το Δημόσιο να ελέγξει τα στοιχεία αυτά. Το κόστος της εταιρείας Ορκωτών Ελεγκτών θα το καλύπτει υποχρεωτικά η προσφεύγουσα στα Δικαστήρια εταιρεία.
Με εκτίμηση
Φλωράς Γιώργος