1. Η Αρχή μεριμνά για την εκπλήρωση του σκοπού της και, με την επιφύλαξη των αρμοδιοτήτων του Προέδρου της, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 8 του παρόντος νόμου, αποφασίζει για κάθε θέμα που εμπίπτει στις αρμοδιότητές της καθώς και για θέματα της εσωτερικής λειτουργίας της, ιδίως:
α) θεσπίζει τον Κανονισμό της σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ. 1 του παρόντος νόμου,
β) καταρτίζει τον ειδικό κανονισμό οικονομικής διαχείρισης σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 3 του παρόντος νόμου,
γ) υποβάλλει πρόταση σύστασης θέσεων και οργάνωσης των υπηρεσιών της, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 4,
δ) μεριμνά για την πρόσληψη του πάσης φύσεως προσωπικού της και του Νομικού Συμβούλου, σύμφωνα με τα άρθρα 9 και 10 παρ. 1, αντίστοιχα, του παρόντος νόμου, και
ε) συνάπτει για τις ανάγκες της δημόσιες συμβάσεις με τρίτους, σύμφωνα με την ισχύουσα ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία και τον ειδικό κανονισμό του άρθρου 4 παρ. 3 του παρόντος νόμου.
2. Για την υποβοήθηση του έργου της, η Αρχή δύναται, ιδίως:
α) να αναθέτει την κατάρτιση προσχεδίων διατάξεων, προτύπων τευχών και κατευθυντηρίων οδηγιών για τη βελτίωση του νομικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσίευση πληροφοριών και στοιχείων της εθνικής βάσης δεδομένων δημοσίων συμβάσεων, καθώς και κάθε επί μέρους έργο το οποίο συμβάλλει στην εκπλήρωση του σκοπού της, σε δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς, φυσικά ή νομικά πρόσωπα και ενώσεις προσώπων με συναφή εξειδίκευση, σύμφωνα με την ισχύουσα ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία και τον ειδικό κανονισμό του άρθρου 4 παρ. 3 του παρόντος νόμου,
β) να θέτει σε δημόσια διαβούλευση, μέσω του διαδικτύου, σχέδια, προτάσεις και ερωτήματα σχετικά με την ενοποίηση, αναμόρφωση και συμπλήρωση του νομικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων,
γ) να επιδιώκει τη συνεργασία για την ανταλλαγή και τη διατύπωση απόψεων σε ζητήματα δημοσίων συμβάσεων εκ μέρους των αναθετουσών αρχών, οικονομικών φορέων και εμπειρογνωμόνων.
3. Η Αρχή δύναται να υποστηρίζεται κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της από το Κέντρο Διεθνούς και Ευρωπαϊκού Οικονομικού Δικαίου (Κ.Δ.Ε.Ο.Δ.) του ν. 717/1977 (ΦΕΚ Α’ 297) για την υλοποίηση, σε συνεργασία με την Αρχή, κύριων και συμπληρωματικών δράσεων στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, σύμφωνα με τους καταστατικούς σκοπούς του Κέντρου Διεθνούς και Ευρωπαϊκού Οικονομικού Δικαίου.
Στη παράγραφο 3 γράφει ότι η αρχή δύναται να υποστηρίζεται από ένα κέντρο. Ποια θα είναι η αμοιβή του κέντρου για κάθε συνεργασία του ; Πως θα πληρώνεται; Θα ισχύει το δημόσιο λογιστικό;
Εάν το κέντρο αμείβεται μπαίνει ένα θέμα ηθικής γιατί τότε μιλάμε για μια απευθείας ανάθεση. Πως είναι δυνατόν μια αρχή που θα είναι υπεύθυνη για την διαφάνεια να προτείνει κάτι τέτοιο και να καταστρατηγεί τις βασικές αρχές της ίσης μεταχείρισης, της αποφυγής των διακρίσεων και της αρχής της διαφάνειας.
Θα πρέπει να απαγορεύεται κάθε είδους συνεργασία με οποιοδήποτε αμειβόμενο φορέα. Θα υπάρχουν τόσοι νομικοί στην προτεινόμενη αρχή που δεν απαιτούνται άλλοι. Απαιτούνται στελέχη εργατικά, αδιάφθορα και με γνώση του αντικειμένου.
Άλλως να αναλάβει το συγκεκριμένο κέντρο τον ρόλο της ενιαίας αρχής σε αγαστή συνεργασία με το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αυτό φαίνεται σαν πιο αποτελεσματικό σχήμα.
Σύμφωνα με τις παγκόσμια παραδεκτές αρχές του Μάνατζμεντ όπως αυτές διδάσκονται σε όλα τα Πανεπιστήμια του κόσμου, για να φτάσεις στη στελέχωση ενός φορέα θα πρέπει πρώτα:
*** Να αποτυπώσεις πολύ συγκεκριμένα το τι θέλεις να κάνει αυτός ο φορέας (πχ τα επόμενα πέντε έτη)***
Δηλαδή, να ορίσεις το τι θέλεις να πετύχεις στα έτη αυτά, με υλοποίηση συγκεκριμένης στρατηγικής, με σύνθετη ομαδοποίηση ανά τομέα ενδιαφέροντος και συγκεκριμένο προϋπολογισμό (προγράμματα), τα οποία το κάθε ένα εξειδικεύεται σε συγκεκριμένες δράσεις σε επίπεδο ατόμων. Τις δράσεις αυτές τις ομαδοποιείς ανά άτομο που θα πρέπει να τις υλοποιήσει, και μέσω των απαιτήσεων που έχει η καλή υλοποίηση των δράσεων αυτών βγαίνουν οι προδιαγραφές της κάθε θέσης.
Εδώ δεν βλέπω να υπάρχει κάτι σχετικό, ούτε και διάθεση για να υιοθετηθούν καλές πρακτικές. Αντίθετα, συνεχίζουν να υιοθετούνται οι κλασικές πρακτικές που έχουν οδηγήσει στη σημερινή κατάσταση.
Κύριο χαρακτηριστικό των νοήμονων όντων είναι η ικανότητα τους να μαθαίνουν από τα λάθη τους. Με λύπη μου δεν το παρατηρώ στην σημερινή κυβέρνηση.
Στέφανος
Σύμβουλος Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων, υπερδεκαετή εμπειρία
Μηχανικός Παραγωγής & Διοίκησης
Μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ)
Αυτό το Κέντρο ποιός καθηγητής ΑΕΙ το τρέχει;;