1. Τα μέλη της Αρχής απολαύουν προσωπικής ανεξαρτησίας κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και δεσμεύονται μόνο από το νόμο και τη συνείδηση τους. Ο Πρόεδρος της Αρχής τελεί σε καθεστώς πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Οι Αντιπρόεδροι και τα λοιπά μέλη της Αρχής δεν επιτρέπεται να ασκούν οποιοδήποτε έμμισθο ή άμισθο δημόσιο λειτούργημα ή οποιαδήποτε άλλη επαγγελματική δραστηριότητα που δεν συμβιβάζονται με την ιδιότητα και τα καθήκοντα μέλους της Αρχής. Δεν συνιστά ασυμβίβαστο για τους Αντιπρόεδρους και τα λοιπά μέλη της Αρχής η άσκηση διδακτικών καθηκόντων μέλους Δ.Ε.Π. Α.Ε.Ι. με καθεστώς πλήρους ή μερικής απασχόλησης, η άσκηση καθηκόντων μέλους του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, καθώς και η άσκηση του δικηγορικού λειτουργήματος με την επιφύλαξη των αναφερομένων στο προηγούμενο εδάφιο περιορισμών.
2. Οι παράγραφοι 7 και 8 του άρθρου 3 του ν. 3051/2002, όπως ισχύει, εφαρμόζονται και στα μέλη της Αρχής.
3. Οι πιστώσεις για τη λειτουργία της Αρχής εγγράφονται υπό ίδιο φορέα στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Τον προϋπολογισμό εισηγείται στον Υπουργό Οικονομικών ο Πρόεδρος της Αρχής, ο οποίος είναι και διατάκτης των δαπανών της. Ειδικότερα θέματα οικονομικής διαχείρισης ρυθμίζονται σε ειδικό κανονισμό που εγκρίνεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η Αρχή για τη συμμετοχή της στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, σε ευρωπαϊκά ή συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, όπως ενδεικτικά στο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) 2007-2013, δύναται να χρηματοδοτείται μέσω της συλλογικής απόφασης έργου (ΣΑΕ) του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
4. Η σύσταση θέσεων και γενικότερα η οργάνωση των υπηρεσιών της Αρχής καθορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, έπειτα από πρόταση της Αρχής και γνώμη του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
5. Η Αρχή παρίσταται αυτοτελώς σε κάθε είδους δίκες που έχουν ως αντικείμενο εκτελεστές πράξεις ή παραλείψεις της. Ένδικα βοηθήματα κατά των κατ’ άρθρο 2 του παρόντος νόμου εκτελεστών πράξεων της Αρχής μπορούν να ασκούν και οι Υπουργοί που αναφέρονται στο άρθρο 3 παρ. 1 του παρόντος νόμου.
Γιατί γίνεται αυτή η εξαίρεση σε συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελμάτων να καταλαμβάνουν 2 έμμισθες θέσεις ενώ για οποιονδήποτε άλλο αυτό αποτελεί ασυμβίβαστο; Γιατί ακόμη και τα μέλη ΔΕΠ όταν είναι διοικητές ΔΕΚΟ έχουν ασυμβίβαστο και δεν λαμβάνουν άλλο μισθό ενώ στη συγκεκριμένη περίπτωση επιτρέπεται. Δεν θα είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης; Πως θα μπορούν να ανταποκρίνονται στα πολλά και σοβαρά καθήκοντα τους όταν θα πρέπει να πηγαίνουν και στο Πανεπιστήμιο τους ή στα δικαστήρια; Άλλως γιατί να αμείβονται από 2 θέσεις?
Εάν αυτή η αρχή κάνει αυτό που προβλέπεται (έλεγχος συμβάσεων και επίβλεψη καλής υλοποίησης έργων) τότε όλα καλά.
Σε περίπτωση, όμως, που η αρχή αδρανεί και δεν κάνει τίποτα, τι γίνεται;
Παράδειγμα: εταιρεία συνάπτει σύμβαση με το Δημόσιο για την κατασκευή ενός αυτοκινητοδρόμου. Το Δημόσιο υπογράφει τη σύμβαση, η οποία είναι μια συνήθης, καθ’ όλα νόμιμη, σύμβαση του Δημοσίου. Το έργο πάει στη συνηθισμένη κατάληξη: αργεί, κοστίζει περισσότερο και το Δημόσιο αργεί να εξοφλήσει τις υποχρεώσεις του.
Η αρχή αυτή τι θα συνεισφέρει;
Α) Θα προσέξει η σύμβαση να είναι πιο καλογραμμένη και με λιγότερα «παραθυράκια». ΟΚ, αλλά αν ο εργολάβος είναι τζιμάνι, τα παραθυράκια θα πάνε σύννεφο. Οπότε, αυτό που θέλεις είναι να γνωρίζεις τι κάνει για να μπορείς να κάνεις επίβλεψη. Άρα, το έργο της αρχής σε αυτό το κομμάτι είναι ΜΗΔΕΝ. Το κόστος της όμως, παραμένει.
Β) Θα κάνει επίβλεψη της καλής υλοποίησης. Οι δικηγόροι που τη στελεχώνουν θα βγάλουν τα κοστούμια και θα βάλουν φόρμες για να πάνε στη λασπουριά στο εργοτάξιο για να κάνουν την επίβλεψη, και μετά θα γυρίσουν να δώσουν αναφορά. Και γυρνάνε, και κάνουν την αναφορά, και ο εργολάβος τους έχει δουλέψει ψιλό γαζί, τα τσιμέντα είναι από κάτω όλο ..άμμος και δεν έχουν σίδερα. Την αναφορά την κάνουνε, όμως, και ο εργολάβος πληρώνεται.
Οπότε, στην περίπτωση που όλα πάνε με αυτόν τον (τυπικό θα έλεγα) τρόπο, ο φορέας του Δημοσίου που ανέθεσε το έργο κινείται νομικά εναντίων αυτής της ανεξάρτητης αρχής. Το θέμα μετά από 2-3 χρόνια πάει στα δικαστήρια, γίνονται κάποιες αναβολές, και μετά από 3-4 χρόνια δικάζεται. Στη δίκη, όλοι φαίνεται ότι έκαναν καλά τη δουλειά τους (Βλέπε περίπτωση …Ζήμενς), και βγαίνει το πόρισμα ότι φταίει ο εργολάβος. Τον οποίο κυνηγάνε νομικά, και φτάνουν μετά από 15 χρόνια σε δίκη. Το έργο στο μεταξύ έχει σκαφτεί τρεις φορές από διάφορες δημόσιες υπηρεσίες (ΔΕΗ κλπ), και τα αρχικά τσιμέντα έχουν πάει περίπατο…
(Και πείτε μου ότι αυτό το σενάριο είναι εξωπραγματικό.)
Αυτό που χρειάζεται είναι να γίνει πολύ πιο άμεση η διευθέτηση των διαφορών, και η πορεία του έργου να έχει ΑΜΕΣΗ επίπτωση στον φορέα. Αν το έργο πάει καλά, BONUS. Αν το έργο πάει κατά ..διαβόλου, MALUS. Πρόστιμο. Στην αρχή, στον Διευθυντή της, στους Υπεύθυνους. Μπικικίνια. Αρνητική αξιολόγηση. Στασιμότητα στην μισθολογική εξέλιξη. Απόλυση και εισαγγελική έρευνα.
Δαμόκλεια Σπάθη. Τέρμα το Δημόσιο όπως το ξέρατε. Αν κάνεις καλά τη δουλειά σου ΚΑΙ δεν συμβεί καμμιά στραβή, κρατάς τη θέση σου. Ηλεκτρική καρέκλα, που λέμε και στον ιδιωτικό τομέα.
Άντε, για να δούμε και κανένα χαΐρι.
Προτείνουμε η λειτουργία της επιτροπής να χρηματοδοτείται από τέλος που θα πληρώνει τόσο οι συμμετέχοντες στους διαγωνισμούς όσο και αυτοί που θα κερδίζουν τους διαγωνισμούς με μεγαλύτερη συμμετοχή των τελευταίων με μροφή ποσοστού π.χ. 0,1%.
Καμία επιβάρυνση του Δημοσίου και καμία εξάρτηση από το δημόσιο. Δίνετε τη δυνατότητα σε ένα Υπουργό να μην χρηματοδοτεί επαρκώς την επιτροπή και έτσι να μην μπορεί να λειτουργήσει.
Με εκτίμηση,
Παναγιώτης Ντάβος
Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής
Γραφείο Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή
Ντάβου Παναγιώτη
info@pdavos.gr
http://www.pdavos.gr