1. Η Αρχή αποτελείται από επτά (7) μέλη, περιλαμβανομένων του Προέδρου και των Αντιπροέδρων της, τα οποία επιλέγονται από τη Βουλή, σύμφωνα με το άρθρο 101 Α παρ. 2 του Συντάγματος και την προβλεπόμενη από τον Κανονισμό της Βουλής διαδικασία, και προτείνονται ως εξής:
α) ένα (1) μέλος, ως Πρόεδρος, από τον Υπουργό Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας,
β) δύο (2) μέλη, ως Αντιπρόεδροι, αφενός από τον Υπουργό Οικονομικών και αφετέρου από τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ο οποίος μπορεί να προτείνει για τη θέση αυτή ένα από τα μέλη της Αρχής Ελέγχου Μελετών και Έργων και
γ) τέσσερα (4) μέλη από τους Υπουργούς Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Εθνικής Άμυνας, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων αντίστοιχα.
2. Ως μέλη της Αρχής επιλέγονται πρόσωπα εγνωσμένου κύρους και υψηλής επιστημονικής κατάρτισης, με ακαδημαϊκή ή επαγγελματική εξειδίκευση στο πεδίο των δημοσίων συμβάσεων, όπως ενδεικτικά, μέλη Δ.Ε.Π. των ημεδαπών και αλλοδαπών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, δικηγόροι, συνταξιούχοι δικαστικοί λειτουργοί, καθώς και εν ενεργεία ή μη μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
3. Μετά την επιλογή τους από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, τα μέλη της Αρχής διορίζονται για πενταετή θητεία, με την επιφύλαξη της παρ. 6, με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Η θητεία τους μπορεί να ανανεώνεται για μία μόνο πενταετία, με όμοια απόφαση και με την ίδια διαδικασία.
4. Σε περίπτωση θανάτου, παραίτησης, παύσης, κωλύματος ή έκπτωσης μέλους της Αρχής, διορίζεται αντικαταστάτης για το υπόλοιπο της θητείας του μέλους που εξέλιπε, με την ίδια διαδικασία. Δεν επιτρέπεται να ορισθούν εκ νέου πρόσωπα που έχουν εκπέσει από την ιδιότητα αυτή.
5. Οι παράγραφοι 4 και 6 του άρθρου 3 του ν. 3051/2002 (ΦΕΚ 220 Α`), όπως ισχύει, εφαρμόζονται και στα μέλη της Αρχής.
6. Για να διασφαλισθεί η συνέχεια της λειτουργίας της Αρχής κατά την πρώτη εφαρμογή της παραγράφου 3 του άρθρου αυτού, δύο (2) από τα τέσσερα (4) μέλη κληρώνονται αμέσως μετά τη λήψη της απόφασης επιλογής τους και διορίζονται για θητεία τριών (3) και τεσσάρων (4) ετών αντίστοιχα. Στην κλήρωση αυτή δεν περιλαμβάνεται ο Πρόεδρος και οι Αντιπρόεδροι της Αρχής, που διορίζονται για πλήρη θητεία. Αν ανανεωθεί η θητεία μέλους που σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο διορίστηκε για περιορισμένη θητεία, η ανανέωση χωρεί για πλήρη θητεία πέντε (5) ετών.
Σημείο 2.
Ως μέλη της Αρχής επιλέγονται πρόσωπα εγνωσμένου κύρους και υψηλής επιστημονικής κατάρτισης, με ακαδημαϊκή ή επαγγελματική εξειδίκευση στο πεδίο των δημοσίων συμβάσεων, όπως ενδεικτικά, μέλη Δ.Ε.Π. των ημεδαπών και αλλοδαπών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, δικηγόροι, συνταξιούχοι δικαστικοί λειτουργοί, Διπλωματούχοι Μηχανικοί μέλη του ΤΕΕ, Ιατροί, καθώς και εν ενεργεία ή μη μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Δεν γίνεται κατανοητό γιατί τα μέλη της αρχής πρέπει να είναι μέλη ΔΕΠ, δικηγόροι και συνταξιούχοι νομικοί? Δεν μπορεί δηλαδή να είναι ένας τεχνοκράτης που να γνωρίζει από θέματα προμηθειών, σύνταξης προδιαγραφών κ.α. Πως δηλαδή ένα μέλος ΔΕΠ ή ένας συνταξιούχος μπορεί να αποτελεί εγγύηση για την ομαλή διεξαγωγή των δημοσίων συμβάσεων; Πότε άλλοτε συμμετείχαν σε διαγωνιστική διαδικασία;
Υπάρχει άλλη ευρωπαϊκή χώρα με παρόμοια αρχή που να έχει αυτή την σύνθεση?
Στη παράγραφο 2 να συμπεριληφθεί και η απαίτηση για συμμετοχή σαν μέλος της αρχής και Διπλωματούχος(οι) Μηχανικός (οι) με εμπειρία στις Δημόσιες Συμβάσεις.
Σε παρακαλώ βάλε μου «μιά απο τα ίδια».
Στην υγειά σας και Eυχαριστώ.
Εδώ σχεδιάζεται μια δημόσια αρχή για να επιβλέπει τις συμβάσεις, και θα είναι πλαισιωμένη από νομικούς και πανεπιστημιακούς.
Δηλαδή, κάνεις ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ συμφωνίες και δίνεις την επίβλεψη (και διαπραγμάτευση τους) σε δικηγόρους και πανεπιστημιακούς; Και ποιος θα ελέγξει αν το πιο σημαντικό στην συμφωνία, το ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ της και το ΚΟΣΤΟΣ της είναι σωστό; Εδώ θέλεις επαγγελματίες στο αντικείμενο του κάθε έργου. Που έχουν υλοποιήσει, έχουν αξιολογήσει προσφορές και έχουν διαχειριστεί τέτοια έργα. Ανθρώπους με ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ.
Εδώ βάζουμε θεωρητικούς.
Αυτή η αρχή έχει όλα τα χαρακτηριστικά του (κλασικού) Ελληνικού Δημοσίου: Επιτροπές, αναρμοδιότητα, λειτουργία μέσω εγκυκλίων, ράθυμους ρυθμούς, μεγάλο κόστος, πενιχρά αποτελέσματα. Αλλά μπορεί να βολέψει κόσμο από τις μετατάξεις.
Αλλού αυτά. Καιρός να κάνετε και κάτι χρήσιμο.
Ανεξάρτητη αρχή με πρόσωπα διορισμένα από μία κυβέρνηση μοιάζουν πράγματα αντιφατικά…
Επειδή όμως κάποιος πρέπει να τους διορίζει, θα πρότεινα η θητεία τους να είναι ΠΑΝΤΑ ορισμένη, ας πούμε για 5 χρόνια, και να μη μπορεί η επόμενη κυβέρνηση να τους αλλάξει. Έτσι σιγά-σιγά θα υπάρξει κάποια απεμπλοκή από την κομματική εξάρτηση.
Εξαιρετικά «ανεξάρτητη» η Αρχή με διορισμό μελών από Υπουργούς!!!
ΣΕ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΕΣ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΝΑ ΜΕΤΕΧΟΥΝ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΗΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ. ΒΕΒΑΙΑ ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΟ ΚΑΝΟΥΝ ΓΙΑ ΚΑΝΕΝΑ «ΕΞΤΡΑΔΑΚΙ». ΑΛΛΑ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΕΞΟΥΣΙΩΝ. ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ Η ΝΟΜΙΜΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΤΗΝ ΛΑΙΚΗ ΒΟΥΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΙΟΡΙΣΕΙ ΧΩΡΙΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥΣ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΘΑ ΦΕΡΟΥΝ ΣΕ ΠΕΡΑΣ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΟΥΣ. ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΑ ΤΥΠΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΟΠΩΣ Η ΕΚΠΛΗΡΩΣΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ ΚΑΙ Η ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ. ΜΑΛΙΣΤΑ ΘΑ ΠΡΟΤΕΙΝΑ ΝΑ ΠΡΟΤΙΜΩΝΤΑΙ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΥΨΗΛΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ ΔΙΟΤΙ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ ΘΑ ΣΗΜΑΙΝΕ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΑ ΑΤΟΜΑ!!! ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΣΧΕΤΙΚΗ ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΠΤΥΧΙΟ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ Η ΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΧΩΡΑΣ.
Αν τα μέλη εκλέγονται, κάθε φορά από τους υπουργούς, τι θα γίνεται στα ενδιάμεσα χρονικά διαστήματα, όταν στη χώρα θα υπάρχει πηρεσιακή κυβέρνηση ή πολιτική μεν, αλλά με αποστολή την διενέργεια εκλογών.ή ανα καθυστεςρούν οι υπουργοί μιάς βνεάς κυβέρνησης να διορίσουν τα πρόσωπα της διοίκησης της αρχής; Πρέπει, κάποτε να υπάρχει συνέχεια στο κράτος και αυτό να λειτουργεί και χωρίς την ύπαρξη πολιτικής ηγεσίας και ανεξάρτητα από αυτήν.
Συμφωνώ με τις παρατηρήσεις των ΓΣ, Βασίλη και ΓΔ. Αν και θα πρέπει να υπάρχουν νομικοί στην Αρχή, εκπρόσωποι εφαρμοσμένων επιστημών, με σχετική εμπειρία, πρέπει να πλαισιώνουν την Αρχή.
Προτείνω η διαδικασία επιλογής για τις θέσεις του Προέδρου, Αντιπροέδρων και των μελών της Αρχής να γίνονται και αυτές από τη Βουλή και όχι από τους Υπυργούς της εκάστοτε κυβέρνησης έτσι ώστε η σύνθεσή της να φέρει τη σφραγίδα του συνόλου του Κοινοβουλίου χωρίς να δημιουργείται η εντύπωση οτι σε αυτή τη διαδικασία εμπλέκεται μόνο η Κυβέρνηση γιατί τότε ο όρος Ανεξάρτητη Αρχή δεν θα είναι τόσο πιστευτός. Καλό θα είναι να δημιουργηθεί εξ’ αρχής μια σχέση εμπιστοσύνης της νέας αυτής Αρχής.
1. Νομικοί, νομικοί, νομικοί… Η μόνιμη επιλογή της πολιτείας.
Αποκλείοντας και απαξιώνοντας τόσες Επιστήμες, μένουν αναξιοποίητοι άξιοι άνθρωποι -μη νομικοί- που η επιστήμη τους, τους δίνει την εμπειρία να απλοποιούν τα πράγματα καλύτερα από ότι ίσως οι νομικοί (σχεδόν ριζοσπαστικά και φαντάζομαι αποκρουστικά για τα αυτία πολλών θα πρότεινα τους επιστήμονες Πληροφορικής της θεωρίας των Αλγορίθμων, οι οποίοι έχουν εκπαιδευτεί να καταλήγουν στις απλούστερες λύσεις και αποφάσεις).
Τέτοιες επιτροπές δεν πρέπει να φωτογραφίζουν επιστήμονες αλλά να διαφυλάσσουν τον πλουραλισμό. Έτσι μόνο θεωρώ ότι μπορεί να έχουν αποτελεσματικότητα στο να καταλήγουν στις βέλτιστες και απλούστερες λύσεις.
Άλλωστε το χάος με το νομικό καθεστώς στην Ελλάδα θα έπρεπε να μας έχει προϊδεάσει ότι ίσως κάνουμε λάθος επιλογές.
2. Επίσης, για ποιο λόγο πρέπει να είναι μέσα στην Επιτροπή τόσοι Υπουργοί/Υφυπουργοί κλπ. Αρκετές σκοτούρες δεν έχουν ήδη στο κεφάλι τους για να βρουν το χρόνο να ασχοληθούν και με αυτό? Επίσης ποιος εγγυάται ότι δεν θα υποστηρίξουν τα συμφέροντα των Υπουργείων τους σε κρίσιμα σημεία ενάντια στο γενικό συμφέρον? Σε τέτοιες επιτροπές όσοι επιλέγονται πρέπει να είναι αποδεσμευμένοι από υποχρεώσεις, ώστε να μπορούν τουλάχιστο να δουλέψουν απρόσκοπτοι και αμερόληπτα.
Προτείνω να δύνεται η δυνατότητα η Αρχή να στελεχώνεται και απο άτομα τα οποία δεν έχουν πτυχίο νομικής σχολής αλλα κάποιας άλλης σχολής και έχουν ασχοληθεί χρόνια με το ζήτημα των προμηθειών και κατάρτισης συμβάσεων του Δημοσίου είτε ως στελέχη του Δημόσιου είτε του Ιδιωτικού τομέα. Μάλιστα αν κάποιος εργάζεται στον Ιδιωτικό Τομέα έχει αντιμετωπίσει προμήθειες και συμβάσεις πολλων φορέων του Δημοσίου με αποτέλεσμα να έχει πλούσιες προσλαβάνουσες παραστάστεις ενω κάποιο στέλεχος του Δημοσίου γνωρίζει τις διαδικασίες που πραγματοποιεί η Υπηρεσία στην οποία απασχολείται με όλα τα θετικά και αρνητικά που τυχόν υπάρχουν.