1. Για τη διευκόλυνση επίτευξης συμφωνίας εξυγίανσης μεταξύ οφειλέτη και πιστωτών του, το πτωχευτικό δικαστήριο κατ’ αίτηση του οφειλέτη ή πιστωτών ή και αυτεπαγγέλτως δύναται να διορίσει μεσολαβητή είτε με την απόφαση που ανοίγει τη διαδικασία είτε και με μεταγενέστερη απόφαση. Ο μεσολαβητής δύναται να είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο.
2. Ο μεσολαβητής επιλέγεται ελεύθερα από το δικαστήριο, που λαμβάνει υπόψη τις προτάσεις του οφειλέτη ή των πιστωτών. Ιδίως δύναται να διορισθεί ως μεσολαβητής πρόσωπο του καταλόγου του άρθρου 63 § 1 ή και διαμεσολαβητής του ν. 3898/2010 για τη διαμεσολάβηση στις αστικές και εμπορικές υποθέσεις. Ως μεσολαβητής δύναται να διορισθεί και ο εμπειρογνώμονας του άρθρου 100.
3. Ο διορισμός μεσολαβητή είναι υποχρεωτικός, αν το ζητήσει ο οφειλέτης. Ο οφειλέτης υποχρεούται να ζητήσει το διορισμό μεσολαβητή, αν ζητεί τη σύγκληση συνέλευσης των πιστωτών σύμφωνα με το άρθρο 105.
4. Ο μεσολαβητής έχει ως αποστολή να επιτύχει τη σύναψη συμφωνίας μεταξύ του οφειλέτη και των πιστωτών του, που να είναι ικανή να επικυρωθεί από το δικαστήριο. Για την εκπλήρωση των καθηκόντων του ο μεσολαβητής δύναται να ζητεί από τον οφειλέτη όλα τα κατά την κρίση του αναγκαία οικονομικά στοιχεία, να λαμβάνει αντίγραφα από τα εμπορικά βιβλία του οφειλέτη και να ζητεί πληροφορίες σχετικές με τον οφειλέτη από πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα και ΕΠΕΥ κατά παρέκκλιση από τις κείμενες διατάξεις. Τα πρόσωπα αυτά είναι υποχρεωμένα να παράσχουν μέσα σε δέκα ημέρες από την υποβολή σε αυτά σχετικού αιτήματος του μεσολαβητή ή, σε περίπτωση μη διορισμού μεσολαβητή, του ίδιου του οφειλέτη, χωρίς επιβάρυνση αναλυτική κατάσταση των προς αυτά οφειλών κατά κεφάλαιο, τόκους και έξοδα.
5. Αν ο μεσολαβητής διαπιστώσει ότι η επίτευξη συμφωνίας είναι ανέφικτη ή ότι ο οφειλέτης εγκαταλείπει την προσπάθεια επίτευξης συμφωνίας εξυγίανσης, ενημερώνει χωρίς καθυστέρηση τον πρόεδρο του πτωχευτικού δικαστηρίου, ο οποίος εισάγει αμέσως την υπόθεση στο δικαστήριο, προκειμένου να θέσει τέλος στη διαδικασία και την αποστολή του μεσολαβητή. Η απόφαση του δικαστηρίου κοινοποιείται στον οφειλέτη και δεν υπόκειται σε ένδικα μέσα.
6. Με την απόφαση με την οποία ανοίγει τη διαδικασία ή και με μεταγενέστερη απόφαση, το δικαστήριο, μετά από αίτηση του οφειλέτη ή πιστωτή του, δύναται να ορίσει πρόσωπο από τον κατάλογο του άρθρου 63 παράγραφος 1 ως ειδικό εντολοδόχο, για τη διενέργεια ειδικών πράξεων, τις οποίες ορίζει το δικαστήριο, ιδίως για τη διαφύλαξη της περιουσίας του οφειλέτη, τη διενέργεια ειδικών διαχειριστικών πράξεων ή την επίβλεψη της εκτέλεσης της συμφωνίας εξυγίανσης. Τα καθήκοντα αυτά δύνανται να ανατεθούν και στο μεσολαβητή.
Ορθώς διευρύνονται οι κατηγορίες όσων μπορούν να διορισθούν ως μεσολαβητές ώστε να περιλαμβάνονται και δικηγόροι, καθότι αποτελεί σε μεγάλο βαθμό νομικό έργο, ωστόσο με την εν λόγω ρύθμιση δεν γίνεται μνεία για τη δυνατότητα ορισμού ως μεσολαβητών οικονομολόγων, ειδικών περί της αναδιοργάνωσης εταιρειών, πτυχιούχων βιομηχανικής διοίκησης και τεχνολογίας – logistics κτλ, οι οποίοι περιλαμβάνονται σήμερα στους καταλόγους πραγματογνωμόνων που τηρούνται στα Πρωτοδικεία και οι οποίοι στήριξαν έως σήμερα τη διαδικασία συνδιαλλαγής.
Επίσης πρέπει να γίνεται μνεία περί της δυνατότητα των δικηγόρων – μεσολαβητών να μπορούν να αναλαμβάνουν υποθέσεις σε οποιοδήποτε Πρωτοδικείο της χώρας δίχως να υφίσταται περιορισμός με βάση την έδρα τους και το δικηγορικό σύλλογο όπου είναι εγγεγραμμένοι, όπως το άρθρο 63 ΠτΚ προβλέπει.
Σε ο, τι αφορά δε την υποχρέωση των τραπεζών να απαντούν εντός δέκα ημερών απαιτείται η εν λόγω ρύθμιση να συνοδεύεται από τις σχετικές κυρώσεις σε περίπτωση μη απόκρισης. Σε κάθε περίπτωση σχετική ρύθμιση πρέπει να προβλεφθεί και για το Δημόσιο και ασφαλιστικούς φορείς. Θα ήταν θετικό επίσης να υποχρεώνονται οι εν λόγω φορείς να αποκρίνονται στις προτάσεις των μεσολαβητών εντός συγκεκριμένων χρονικών ορίων.
Συμεών Χατζηαριστεράς
LL.B. (Hons), Cert., LL.M., Δικηγόρος
chatziaristeras@de-jure.gr
symeon.chatziaristeras@ext.ec.europa.eu
Το συγκεκρμένο άρθρο 102, όπως και το άρθρο 100 παρ.2 & 3 ουσιαστικά δημιουργεί μία κλειστή διαδικασία επιλογής διαμεσολαβητή, από τη στιγμή που δε δίνει τη δυνατότητα στις προσφεύγουσες εταιρείες να επιλέξουν ελεύθερα από την αγορά πραγματογνώμονα οικονομολόγο μέλους του οικονομικού επιμηλετηρίου ή από τις επίσημες καταστάσεις πραγματογνώμονων που υπάρχουν στα πρωτοδικεία.
Θα ήθελα να σημειώσω ότι με την εφαρμογή του Άρθρου 99 (Νόμος 3588/2007) συνάδελφοι οικονομολόγοι εγεγγραμένοι στις καταστάσεις πραγματογνωμόνων στα πρωτοδικεία της χώρας έχουν διοριστεί διαμεσολαβητές σύμφωνα με τη διαδικασία του συγκεκριμένου άρθρου. Πολλοί από αυτούς κατάφεραν να φέρουν εις πέρας δύσκολες υποθέσεις διαμεσολάβησης αποκτώντας πολύτιμη εμπειρία που μπρορεί να θεωρηθεί και χρήσιμη προϋπηρεσία. Αυτούς τους διαμεσολαβητές – οικονομολόγους το υπουργείο δεν μπορεί να τους αγνοεί με τη ρύθμιση αυτού του άρθρου εξαιρώντας τους από μία διαδικασία στην οποία διαθέτουν μεγαλύτερη εμπειρία από αυτούς που προκρίνονται από τη νέα ρύθμιση
Επομένως το άρθρο πρέπει να μεταρρυθμισθεί δίνοντας και στους είτε σε οικονομολόγο μέλους του οικονομικού επιμηλετηρίου είτε σε οικονομολόγους που έχουν ήδη αναλάβει διαδικασία διαμεσολάβησης με το άρθρο 99 να διορισθούν και μετά την τροποποίηση του νόμου.
Κοπατσάρης Χρήστος
Αντιπρόεδρος ΟΕΕ-ΠΤΚΜ Κ.Μακεδονίας