29) Μετά το άρθρο 34 του Π.Δ. 118/2007 (ΦΕΚ Α’ 150) προστίθεται άρθρο 34Α ως εξής:
«Άρθρο 34Α»
Καταγγελία-Λύση της Συμφωνίας-Πλαισίου
1. Η αναθέτουσα αρχή μπορεί με απόφαση του αρμοδίου οργάνου να καταγγείλει οποτεδήποτε τη συμφωνία – πλαίσιο για λόγους δημοσίου συμφέροντος, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και οι λόγοι αποδεδειγμένης αδυναμίας τήρησης της συμφωνίας και για οικονομικούς λόγους, που θα οδηγούσαν σε δυσανάλογες συνέπειες. Η ανωτέρω απόφαση κοινοποιείται σε όλα τα μέλη της συμφωνίας – πλαίσιο επί αποδείξει με βεβαίωση παραλαβής ή σύμφωνα με το ν. 2672/1998 (ΦΕΚ Α΄290). Τα αποτελέσματα της καταγγελίας επέρχονται ένα (1) μήνα μετά την κοινοποίησή της. Στην περίπτωση αυτή η αναθέτουσα αρχή μπορεί να καταγγείλει και τις με όμοιο τρόπο τυχόν συναφθείσες εκτελεστικές συμβάσεις, με υποχρέωση να καταβάλλει στους αναδόχους το τμήμα της αμοιβής που αναλογεί στις παροχές που εκτελέσθηκαν.
2. Η έκπτωση ενός αναδόχου από μία εκτελεστική σύμβαση συνεπάγεται αυτοδίκαια και την έκπτωσή του από τη συμφωνία – πλαίσιο.
3. Στην περίπτωση των συμφωνιών – πλαίσιο με περισσότερους οικονομικούς φορείς η έκπτωση ενός ή περισσότερων μελών της συμφωνίας-πλαίσιο δεν επηρεάζει την ισχύ αυτής για τα λοιπά συμβαλλόμενα – μέλη, εφόσον παραμένουν τουλάχιστον δύο από αυτά.
Στην παράγραφο 5 του άρθρου 34 του ισχύοντος ΠΔ προβλέπεται αναζήτηση από το Δημόσιο αποθετικών ζημιών.
Προτείνεται να προστεθεί το εξής εδάφιο στο τέλος της περίπτωσης β της παραγράφου 5 του άρθρου 34: “Σε κάθε περίπτωση, η αποζημίωση για θετικές και αποθετικές ζημίες δεν θα μπορεί να υπερβεί το ποσό του συμβατικού τιμήματος.”
Η προστεθείσα στην παρ. 1 διάταξη περί καταγγελίας – λύσης της συμφωνίας- πλαισίου με την οποία η αναθέτουσα αρχή μπορεί να καταγγείλει αζημίως (!), «οποτεδήποτε, τη συμφωνία για λόγους δημοσίου συμφέροντος στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και οι λόγοι αποδεδειγμένης αδυναμίας τήρησης της συμφωνίας και για οικονομικούς λόγους που θα οδηγούσαν σε δυσανάλογες συνέπειες», πέραν της προφανούς ασυνταξίας και κυρίως ασάφειας της, ελέγχεται ως αντίθετη προς το κοινοτικό δίκαιο (πρβλ ΕΑ του ΣτΕ 663/2007) και το Σύνταγμα.
Κατά συνέπεια πρέπει να απαλειφθεί και σε κάθε περίπτωση να αναδιατυπωθεί.
Επί πλέον προτάσεις για τροποποίηση
Επ΄ ευκαιρία της παρούσας τροποποίησης του πδ 118/2007, σκόπιμη είναι η τροποποίηση-συμπλήρωση και των ακόλουθων άρθρων του πδ 118/2007. Συγκεκριμένα :
α.-Άρθρο 38 σχετικά με τη συγκρότηση των συλλογικών οργάνων (επιτροπές προμηθειών).
-Εν όψει του ότι παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις στην πρόοδο των διαγωνισμών οφειλόμενες, μεταξύ των άλλων και στην αδράνεια των συλλογικών οργάνων της διοίκησης για την άμεση έκδοση αποφάσεων, επιβάλλεται για την επιτάχυνση των διαδικασιών να οριστούν οι ελάχιστες προθεσμίες σχετικά με το χρόνο της ολοκλήρωσης της ανά στάδια αξιολόγησης των προσφορών, εκτός εάν συντρέχουν ειδικώς αιτιολογημένοι ανά περίπτωση λόγοι, ούτως ώστε να περιοριστούν κατά το δυνατόν οι καθυστερήσεις απ’ αυτήν την πλευρά στην πρόοδο και το επίκαιρο των διαγωνισμών προμηθειών.
-Η παρ. 2 περ. β του ιδίου άρθρου 38 σχετικά με την «επιτροπή προσφυγών του άρθρου 3 παρ. 2 του ν. 2522/1997», δεδομένου ότι ο ν. 2522/1997 έχει καταργηθεί και αντικατασταθεί από το ν. 3886/2010. Επομένως το ορθό είναι «επιτροπή προσφυγών του άρθρου 4 του ν. 3886/2010».
β.- Οι διατάξεις του άρθρου 35 παρ. 7 του πδ 118/2007 σχετικά με τις προθεσμίες για την πληρωμή των προμηθευτών, οι οποίες πρέπει να συμπληρωθούν, κατά το μέρος που δεν ορίζεται ο χρόνος έναρξης της πρώτης προθεσμίας (υποχρέωση σύνταξης πρωτοκόλλων παραλαβής), ούτε τίθεται προθεσμία για τον έλεγχο των δικαιολογητικών από τον Πάρεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθόσον ως έχουν είναι άνευ αντικειμένου.
Πρέπει επίσης να καταργηθούν ως αντίθετες προς το πδ 166/2003 και το πδ 113/2010, οι διατάξεις της εν λόγω παρ. 7 περί αναστολής της πληρωμής του προμηθευτή καθ’ όλο το «χρονικό διάστημα τυχόν δικαστικών διενέξεων» (τούτο άλλωστε είναι αντίθετο και με το άρθρο 346 ΑΚ και το όλο δικαιϊκό μας σύστημα, βάσει του οποίου ο οφειλέτης καθίσταται υπερήμερος κατά το διάστημα της επιδικίας), καθώς και το επομ. εδαφ. με το οποίο ορίζεται ότι «δεν συμπεριλαμβάνεται, επίσης, καθυστέρηση στην υποβολή των δικαιολογητικών πληρωμής από την αρμόδια υπηρεσία προμηθειών της αναθέτουσας αρχής προς την Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία οφείλεται σε έλλειψη σχετικών πιστώσεων».
γ- Η παρ. 4 περ. β του άρθρου 25 περί εγγυητικής επιστολής συμμετοχής σε περίπτωση που επιτρέπεται η υποβολή προσφοράς για μέρος των ζητούμενων ειδών, η οποία λόγω της ασάφειάς της χρήζει επαναδιατύπωσης ως ακολούθως : «Όταν ο διαγωνισμός αφορά υλικά και επιτρέπεται από την διακήρυξη η προσφορά μερικών από αυτά η εγγυητική επιστολή, αρκεί να καλύπτει το ποσοστό που αναλογεί στην προϋπολογιζόμενη αξία του ελάχιστου αριθμού υλικών που προβλέπεται από την διακήρυξη, η δε κατακύρωση περιορίζεται στα υλικά που καλύπτονται από την εγγύηση».
δ.- H διάταξη του άρθρου 15 παρ. 7 περί καταβολής παραβόλου 1.000 € έως 5.000 € για την υποβολή ένστασης κατ’ αποφάσεως της αναθέτουσας αρχής, η οποία πρέπει να καταργηθεί ως αντίθετη προς το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ, σε κάθε δε περίπτωση να τροποποιηθεί τουλάχιστον ως προς το μέρος που δεν προβλέπει επιστροφή του παραβόλου, σε περίπτωση που γίνει δεκτή η ένσταση ή ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη.
ε.-Η παρ. 2 του άρθρου 24 περ. ε του πδ 118/2007, η οποία χρήζει συμπλήρωσης ώστε να εναρμονισθεί με το άρθρο 28 παρ. 1 περί καθορισμού στη σύμβαση του χρόνου παραλαβής των υλικών, ως ακολούθως :
“2. Η σύμβαση περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία της προμήθειας και τουλάχιστον τα εξής:……
ε. Τον τόπο, τρόπο και χρόνο παράδοσης καθώς και παραλαβής των υλικών”.
Στην παράγραφο 1 του νέου άρθρου 34Α να προστεθεί το κείμενο : «…….παραλαβής ή σύμφωνα με το ν. 2672/1998 (ΦΕΚ Α΄290), άρθρο 14 ‘Διακίνηση εγγράφων με ηλεκτρονικό τρόπο’. Τα αποτελέσματα της…..»