8. Στο άρθρο 26 του Π.Δ. 60 / 2007 (ΦΕΚ Α΄ 64) προστίθενται παράγραφοι 5, 6, 7 ως εξής :
5. Οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό για τη σύναψη της συμφωνίας – πλαισίου υποχρεούνται να καταθέσουν εγγύηση συμμετοχής για ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό 0,5% επί της συνολικής προϋπολογισθείσας δαπάνης της συμφωνίας – πλαισίου σύμφωνα με την παράγραφο 9 του άρθρου 8 του παρόντος διατάγματος, μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Ο επιλεγείς οικονομικός φορέας της συμφωνίας πλαίσιο οφείλει να καταθέσει εγγύηση καλής εκτέλεσης της συμφωνίας πλαισίου σε ποσοστό 1% επί της συνολικής προϋπολογισθείσας δαπάνης η οποία θα αποδεσμεύεται ισόποσα και αναλογικά , κατ’ έτος , σε σχέση με το χρόνο συνολικής διάρκειας , σύμφωνα με το εδάφιο δ’ της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου.
Προκειμένου να υπογραφεί η εκτελεστική σύμβαση ο οικονομικός φορέας υποχρεούται να καταθέσει πρόσθετη εγγύηση καλής εκτέλεσης της σύμβασης αυτής, σύμφωνα με τα εκάστοτε οριζόμενα στον Κανονισμό Προμηθειών Δημοσίου ( Π.Δ. 118 /2007 , ΦΕΚ Α’ 150 ) ή τον Κώδικα Δημοσίων Έργων που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν.3669 / 2008 ( ΦΕΚ Α’ 116 ).»
Κατά τα λοιπά, καθώς και για τις εγγυήσεις που αφορούν τις εκτελεστικές συμβάσεις εφαρμόζονται τα εκάστοτε οριζόμενα στον Κανονισμό Προμηθειών Δημοσίου (Π.Δ. 118/2007, ΦΕΚ Α΄ 150) ή τον Κώδικα Δημοσίων Έργων που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν. 3669/2008 (ΦΕΚ Α΄ 116).
6. Όλα τα θέματα που αφορούν τις εκτελεστικές συμβάσεις μίας συμφωνίας – πλαίσιο, συμπεριλαμβανομένων ιδίως της παραλαβής και έγκρισης των έργων, αγαθών και υπηρεσιών, της πληρωμής του συμβατικού ανταλλάγματος, της έκπτωσης του αναδόχου και της λύσης – καταγγελίας της σύμβασης ρυθμίζονται με εφαρμογή των εκάστοτε ισχυουσών οικείων διατάξεων του Κανονισμού Προμηθειών Δημοσίου ή του Κώδικα Δημοσίων Έργων.
Οι συμφωνίες – πλαίσιο και οι εκτελεστικές αυτών συμβάσεις αποστέλλονται για προληπτικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο, εφόσον αυτό απαιτείται από τις οικείες διατάξεις.
7. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών, Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, μπορεί να ρυθμίζονται λεπτομέρειες της εφαρμογής και θέματα διαδικασίας σχετικά με την εφαρμογή του παρόντος άρθρου.»
Επιχειρείται τροποποίηση της εθνικής νομοθεσίας, αφού το ύφος της εγγυητικής επιστολής καθορίζεται από αυτήν.
Δεν βλέπω κανένα λόγο να μειωθεί η εγγυητική επιστολή συμμετοχής στο 0,5 % του προϋπολογισμού και 1 % για την εγγυητική καλής εκτέλεσης της σύμβασης αν δεν μειωθούν και οι εγγυήσεις ανάλογα και για τους ανοικτούς και κλειστούς διαγωνισμούς όπου οι συνθήκες οικονομικής δυσπραγίας παραμένουν σε υψηλά επίπεδα 5 % και 10% αντίστοιχα εμποδίζοντας τον ανταγωνισμό, υπέρ των ισχυρών. Άρα υπάρχει διαφορετική μεταχείριση.
Αναφορικά με τις εγγυητικές επιστολές, τα ποσοστά που ορίζονται είναι καλά. Υπάρχουν και μικρές εταιρείες που δεν μπορούν να εκδίδουν τεράστιου ύψους εγγυητικές, μεταξύ άλλων επειδή λόγω μεγέθους και τζίρου έχουν άλλη μεταχείριση από τις τράπεζες. Σκοπός είναι να ενισχυθεί η συμμετοχή στους διαγωνισμούς, και όχι να μένουν μόνο οι «μεγάλοι».
«Ηλεκτρονική διενέργεια διαγωνισμών προμηθειών ΥΥΚΑ e-procurement System (EprocSYS)- Πρόταση έκδοσης ειδικού ΠΔ για την θεσική ισχυροποίηση της Ηλεκτρονικής Διενέργειας Διαγωνισμών Προμηθειών (EprocSYS)»
Ο ηλεκτρονικός διαγωνισμός(e-procurement System) είναι η διαδικασία ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων. Άλλα στάδια της διαδικασίας είναι: η ηλεκτρονική δημοσίευση (e-Notification), η ηλεκτρονική υποβολή προσφορών (e-Submission), η ηλεκτρονική κατακύρωση (e-Award), η ηλεκτρονική παραγγελία (e-Ordering), συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών καταλόγων (e-Catalogues), η ηλεκτρονική τιμολόγηση (e-Invoicing) και η ηλεκτρονική πληρωμή (e-Payment). Η χρήση ηλεκτρονικών διαγωνισμών παρέχει την δυνατότητα βελτίωσης των τιμών, αλλά και άλλων στοιχείων των προσφορών, μόνον όμως αν τα στοιχεία αυτά επιδέχονται αυτόματη αξιολόγηση με ηλεκτρονικά μέσα, δηλαδή να είναι προσδιορίσιμα ποσοτικά, κατά τρόπο ώστε να εκφράζονται αριθμητικά ή ως ποσοστά.Το Σύστημα Ηλεκτρονικής Διενέργειας Διαγωνισμών Προμηθειών (EprocSYS) είναι μία διαδικτυακή εφαρμογή η οποία επιτρέπει σε εξουσιοδοτημένους χρήστες – προμηθευτές (username, password) να συνδέονται με ασφαλή τρόπο (HTTPS) από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου (Internet) για να συμμετάσχουν, σε πραγματικό χρόνο (real time), σε μία ή/και περισσότερες ηλεκτρονικές δημοπρασίες με σκοπό την ανάληψη της προμήθειας υλικών – ειδών – υπηρεσιών μέσα από μία διαδικασία συνεχών, μειοδοτικών προσφορών μέχρι την ανάδειξη μειοδότη. Βασική προϋπόθεση για την επιτυχή και αποτελεσματική λειτουργία της Ηλεκτρονικής Διενέργειας Διαγωνισμών Προμηθειών του ΥΥΚΑ (EprocSYS) είναι οι άρτιες και ολοκληρωμένες Τεχνικές Προδιαγραφές. Οι τεχνικές προδιαγραφές, αφού συνταχθούν από αρμόδιες επιστημονικές / τεχνικές επιτροπές, θα πρέπει να είναι προϊόν και δημόσιας διαβούλευσης, ενσωματώνοντας έτσι τις παρατηρήσεις της αγοράς. Με τον τρόπο αυτό προκύπτουν επικαιροποιημένες, αρτιότερες και πιο ολοκληρωμένες τεχνικές προδιαγραφές ως αποτέλεσμα του συνδυασμού τεχνογνωσίας Φορέων Δημοσίου και Εταιρειών, ενισχύοντας τη διαφάνεια στις διαδικασίες και την αίσθηση του δικαίου και εξαλείφοντας παράλληλα τα φαινόμενα «φωτογραφημένων» προδιαγραφών. Η χρήση της οποιαδήποτε ηλεκτρονικής πλατφόρμας που παρέχει υπηρεσίες διεξαγωγής ηλεκτρονικών διαγωνισμών είναι πολύ απλή και η υποδομή που πρέπει να διαθέτει ένας προμηθευτής για να συμμετάσχει στον ηλεκτρονικό πλειστηριασμό είναι μόνο ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής και μία σύνδεση στο διαδίκτυο. Πολύ απλή και σύντομη είναι και η εκπαίδευση των υποψηφίων αναδόχων για την ηλεκτρονική υποβολή των προσφορών τους, αφού κατά τη διάρκεια του πλειστηριασμού οι συμμετέχοντες βλέπουν στον υπολογιστή τους μία απλή οθόνη με πληροφορίες μόνο για τη χαμηλότερη οικονομική προσφορά που έχει υποβληθεί και την κατάταξή τους στο διαγωνισμό. Εφόσον επιθυμούν να υποβάλλουν νέα βελτιωμένη προσφορά έχουν τη δυνατότητα να πληκτρολογήσουν το ποσό της νέας, βελτιωμένης προσφοράς τους και να δουν τη νέα κατάταξή τους. Ο νέος νόμος για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση (Ν.3979/16-6-2011) αποτελεί σημαντικό εργαλείο για την θεσμική θωράκιση των διαδικασιών Ηλεκτρονικής Διενέργειας Διαγωνισμών Προμηθειών σε όλες τις υπηρεσίες του δημοσίου, ιδιαίτερα με την δημιουργία θεσμικού πλαισίου για την ηλεκτρονική διακίνηση ψηφιακών πληροφοριών και εγγράφων.
Πρόταση έκδοσης ειδικού ΠΔ για την θεσική ισχυροποίηση της Ηλεκτρονικής Διενέργειας Διαγωνισμών Προμηθειών (EprocSYS)
Η ηλεκτρονική διενέργεια διαγωνισμών προμηθειών πρέπει να καλύπτεται από ισχυρό νομικό πλαίσιο σε όλα τα στάδια και φάσεις υλοποίησής της, από την αρχή (τεχνικές προδιαγραφές, διακήρυξη, δημοσίευση) μέχρι το τέλος (ανάδειξη μειοδότη, σύμβαση, προμήθεια, πληρωμή) καθώς και όλες οι ηλεκτρονικές διαδικασίες πρέπει να συνοδεύονται από αποτελεσματική νομική κάλυψη διασφαλίζοντας έτσι, τόσο το Φορέα που διενεργεί το διαγωνισμό, όσο και τους συμμετέχοντες.
Δημιουργία ανά φορέα Ηλεκτρονικό Μητρώο Προμηθευτών, η εγγραφή στο οποίο αποτελεί βασική προϋπόθεση αν κάποιος επιθυμεί να συμμετάσχει σε ηλεκτρονικό διαγωνισμό. Στο ΗΜΠ καταχωρούνται τα στοιχεία του συμμετέχοντα προμηθευτή και τα ψηφιοποιημένα δικαιολογητικά / έγγραφά του (φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα ή υπεύθυνη δήλωση ότι είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερος, δελτίο ταυτότητας του υπεύθυνου της εταιρείας, έναρξη επιτηδεύματος). Το Ηλεκτρονικό Μητρώο Προμηθευτών μπορεί να είναι Ενιαίο (πανελλαδικά) και να ενημερώνεται περιοδικά (π.χ. αποστέλλεται ένα χρόνο μετά την εγγραφή αυτόματο μήνυμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας για ανανέωση / ενημέρωση των στοιχείων και δικαιολογητικών).
Κατά την εγγραφή του στο ΗΜΠ ο προμηθευτής συμφωνεί ενυπογράφως ηλεκτρονικά με τους όρους χρήσης του EprocSYS και του κανονιστικού / νομικού πλαισίου λειτουργίας του. Κατά τη συμμετοχή στην ηλεκτρονική διενέργεια ενός διαγωνισμού οι προμηθευτές έχουν αποδεχθεί και συμφωνήσει πλήρως με τους όρους της διακήρυξης και με τις τεχνικές προδιαγραφές. Η ανωτέρω προϋπόθεση και τα απαραίτητα δικαιολογητικά υπάρχουν ως πληροφορία και στο σώμα της διακήρυξης για την οποία ενημερώνεται από το web site ο συμμετέχων. Με την ολοκλήρωση της εγγραφής στο ΗΜΠ ο προμηθευτής παραλαμβάνει και τα στοιχεία πρόσβασης (username, password) στο EprocSYS.
Αναφορικά με τη διαφορά μιας προσφοράς από την τελευταία τρέχουσα προσφορά, ώστε να είναι έγκυρη, προτείνεται η δημιουργία κλίμακας ποσοστών ανάλογα με το ύψος της προϋπολογισθείσας δαπάνης του ηλεκτρονικού διαγωνισμού, π.χ.:
μέχρι 50.000€ (συμπ. ΦΠΑ) 0,5% μικρότερη από την τελευταία τρέχουσα προσφορά.
Μεγαλύτερη από 50.000€ (συμπ. ΦΠΑ) μέχρι 200.000€ (συμπ. ΦΠΑ) ) 1% μικρότερη από την τελευταία τρέχουσα προσφορά.
Μεγαλύτερη από 200.000€ (συμπ. ΦΠΑ) μέχρι 1.000.000€ (συμπ. ΦΠΑ) ) 2% μικρότερη από την τελευταία τρέχουσα προσφορά.
Μεγαλύτερη από 1.000.000€ (συμπ. ΦΠΑ) 5% μικρότερη από την τελευταία τρέχουσα προσφορά.
Προτείνεται η θέσπιση δύο Φάσεων (Α και Β) για την ηλεκτρονική διαδικασία. Στη Φάση Α συμμετέχουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι προμηθευτές σύμφωνα με το διάγραμμα που παρατίθεται σε προηγούμενη σελίδα μέχρι τη λήξη του διαγωνισμού. Αφού λήξει η Φάση Α, επαναλαμβάνεται η ηλεκτρονική διενέργεια μετά από 30’ μόνο με τους τρεις χαμηλότερους μειοδότες (Φάση Β) μέχρι τη λήξη της και την κατακύρωση του αποτελέσματος στο μειοδότη. Η θέσπιση δύο φάσεων θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε διαγωνισμούς στους οποίους διαφαίνεται η πιθανότητα επίτευξης μεγάλης έκπτωσης σε σχέση με την προϋπολογισθείσα δαπάνη (η μεγάλη έκπτωση προκύπτει κατά την φάση Β).
Κατά την υποβολή ηλεκτρονικών προσφορών από τους προμηθευτές, κάθε προσφορά παίρνει έναν μοναδικό αύξοντα αριθμό. Σε δοκιμαστικούς ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς στο EprocSYS, παρατηρήθηκε η περίπτωση, δευτερόλεπτα πριν την εκπνοή του διαγωνισμού, να καταχωρηθούν στο σύστημα σχεδόν ταυτόχρονα δύο προσφορές (π.χ. Προμηθευτής 1 – 10:59:56, Προμηθευτής 2 – 10:59:56). Το EprocSYS, ακόμα και σε αυτή την περίπτωση, αποδίδει διαφορετικούς αύξοντες αριθμούς (π.χ. Προμηθευτής 1 – α/α 34 και Προμηθευτής 2 – α/α 35) διότι οι δύο προσφορές διαφέρουν κατά μερικά εκατοστά του δευτερολέπτου, καταχωρώντας ως ΕΓΚΥΡΗ την α/α 34 και ως ΑΚΥΡΗ την α/α 35 (επειδή διαφέρει από την τελευταία τρέχουσα προσφορά, ήτοι την α/α 34, κατά λιγότερο από 0,5%). Η εφαρμογή των Φάσεων Α και Β θα έδινε τη δυνατότητα σε αυτούς τους δύο προμηθευτές (και σε ένα τρίτο) να αποχωρήσουν από τη διαδικασία, όταν αυτή λήξει και ανακηρύξει μειοδότη.
Θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα στο νομικό πλαίσιο που καλύπτει τη συνολική διαδικασία σχετικά με τις συνέπειες για το μειοδότη και τις επόμενες ενέργειες αν διαπιστωθεί πως τα προσφερόμενα είδη / υπηρεσίες είναι κατώτερα των τεχνικών προδιαγραφών της διακήρυξης (ως προς τις οποίες έχει ήδη δηλώσει σύμφωνος για να λάβει μέρος στον ηλεκτρονικό διαγωνισμό). Αν διαπιστωθεί ασυμφωνία στην παράδοση υλικών, φαρμάκων ή υπηρεσιών με τις τεχνικές προδιαγραφές κατά την προσέλευση του μειοδότη για την υπογραφή της σύμβασης (προσκομίζοντας τεχνικές προδιαγραφές κατασκευαστών των προσφερόμενων ειδών) και ο μειοδότης δε συμμορφώνεται, τότε:
•να αποκλείεται με ποινή ενός έτους από οποιαδήποτε διαγωνιστική διαδικασία με το Δημόσιο.
•να κατακυρώνεται αμέσως η προμήθεια στον επόμενο μειοδότη.
•να υπολογίζεται η ζημία που προκλήθηκε στο φορέα από την καθυστέρηση που επήλθε λόγω μη τήρησης της σύμβασης και θα επιβάλλεται ρήτρα / πρόστιμο στον ανάδοχο (σε συνάρτηση με το ύψος δαπάνης της προμήθειας, το μέγεθος της καθυστέρησης, τη σπουδαιότητα της προμήθειας, π.χ. φάρμακα και υγειονομικό υλικό, [προτείνεται η κατάρτιση αντίστοιχου πίνακα]).
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Γ. ΤΣΑΤΣΟΣ
Εγγύηση συμμετοχής για ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό 0,5%…
Α) Να γίνει 1% Εγγύηση συμμετοχής
Εγγύηση καλής εκτέλεσης της συμφωνίας πλαισίου σε ποσοστό 1% επί της συνολικής προϋπολογισθείσας δαπάνης η οποία θα αποδεσμεύεται ισόποσα και αναλογικά , κατ’ έτος , σε σχέση με το χρόνο συνολικής διάρκειας , σύμφωνα με το εδάφιο δ’ της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου.
Α) Εδώ η εγγύηση να γίνει 2% και να παραβλεφθούν κάποιοι άλλοι φωτογραφικοί όροι.
Με εκτίμηση.