Το παρακάτω κείμενο προέρχεται από το forum Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ( http://www.pfy.gr/forum/index.php/topic,1529.0.html ) και αποτελεί κείμενο που τέθηκε στην κρίση ιατρών, νοσηλευτών και φαρμακοποιών που συμμετέχουν σε αυτό το μη στρατευμένο forum. Αποτελεί κείμενο το οποίο καταγράφει την υπάρχουσα κατάσταση με σημαντική πληρότητα και προτείνει λύσεις σε τεχνικό και οργανωτικό πλαίσιο.
Είμαστε στην διάθεση σας για περισσότερες λεπτομέρειες και ελπίζουμε σε ένα καλύτερο και ηλεκτρονικό σύστημα για την συνταγογραφία.
Με εκτίμηση,
Δημήτρης Κουναλάκης
Γενικός Ιατρός
Δημόσια Διαβούλευση για το Ηλεκτρονικό Συστήμα Συνταγογράφησης
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στην υλοποίηση ενός συστήματος συνταγογραφίας είναι η ανομοιομορφία των μονάδων (δημοσίων και ιδιωτικών) που καλούνται να το χρησιμοποιήσουν καθώς και οι υποδομές που είναι ήδη διαθέσιμες ή απαιτούνται για την λειτουργία του. Επίσης, οι συμβάσεις που υπάρχουν για συνταγογράφηση φαρμάκων διαφέρουν ανά ταμείο και επιρεάζουν τον τρόπο λειτουργίας της συνταγογραφίας. Ενδεικτικά στα ασφαλιστικά ταμεία συμβαίνουν τα εξής:
α) ΟΠΑΔ,ΟΓΑ,ΕΤΑΑ,ΤΥΔΚΙ: Φάρμακα μπορούν να συνταγογραφήσουν στο συνταγολόγιο όλα ΝΠΔΔ του υπουργείου υγείας και συμβεβλημένοι ιδιώτες ιατροί που εργάζονται στο ιδιωτικό τους ιατρείο ή σε ιδιωτικά νοσοκομεία ή σε συμβάσεις έργου με φορείς του δημοσίου (πχ ΟΤΑ). Οι ιατροί πληρώνονται κατά επίσκεψη.
β) ΙΚΑ: Φάρμακα μπορούν να συνταγογραφήσουν ιατροί του ΙΚΑ, ιατροί των ΚΥ & των ΠΥ (αλλά όχι των νοσοκομείων) περιοχών που δεν υπάρχει μονάδα ΙΚΑ και ιατροί σε ειδικές συμβάσεις των ΟΤΑ πχ ΚΑΠΗ
γ) ΟΑΕΕ: Φάρμακα μπορούν να συνταγογραφήσουν στο συνταγολόγιο οι συμβεβλημένοι ιδιώτες ιατροί που επιλέγει ο ΟΑΕΕ και είναι οικογενειακοί ιατροί ανά ειδικότητα για τον ασφαλισμένο και όπου αυτοί δεν υπάρχουν, γιατροί των ΝΠΔΔ του υπουργείου υγείας ή ο ασφαλισμένος καταθέτει απλή ιατρική συνταγή και απόδειξη αγοράς φαρμάκων. Οι συμβεβλημένοι ιατροί του ΟΑΕΕ πληρώνονται με μηνιαίο αντιμίσθιο και κάνουν συμβάσεις έργου για 1-2 έτη.
δ) Σε άλλα μικρότερα ταμεία, φάρμακα μπορούν να συνταγογραφήσουν στο συνταγολόγιο όλα ΝΠΔΔ του υπουργείου υγείας και συμβεβλημένοι ή μη ιδιώτες ιατροί που εργάζονται στο ιδιωτικό τους ιατρείο ή σε ιδιωτικά νοσοκομεία ή σε συμβάσεις έργου με φορείς του δημοσίου (πχ ΟΤΑ). Συχνά ο ιδιώτης εκδίδει απλή συνταγή και ο ασφαλισμένος καταθέτει την απλή συνταγή και την απόδειξη αγοράς των φαρμακων για την επιστροφή από το ταμείο των χρημάτων.
Ένα επίσης αρχικό σημείο που θα πρέπει να προϋπολογήσουμε είναι να ορίσουμε τα σημεία που πρέπει να γίνεται και γίνεται συνταγογραφία. Έτσι, συνταγογραφία γίνεται σήμερα στα ακόλουθα σημεία:
α) Νοσοκομεία του ΕΣΥ που διαθέτουν κλινικές και εξωτερικά ιατρεία με ιατρούς που πληρώνονται με μηνιαίο μισθό. Η πλειοψηφία των κλινικών διαθέτει έναν τουλάχιστον Η/Υ που ελήφθη με τα τελευταία ΟΠΣΥ και συνήθως βρίσκεται στο γραφείο της προϊσταμένης ή στο γραφείο των ιατρών. Αντίθετα η πλειοψηφία των εξωτερικών ιατρείων δεν διαθέτει Η/Υ σε κάθε ιατρείο και τα ΤΕΠ είναι σε ακόμη χειρότερη κατάσταση με ένα ή κανένα Η/Υ ενώ υπάρχουν πάνω πάνω από 5 ιατρεία. Υπάρχει υποδομής δικτύωσης Η/Υ και πρόσβασης στο διαδίκτυο μέσω του Syzefxis.
β) Νοσοκομεία ιδιωτικά που διαθέτουν κλινικές και εξωτερικά ιατρεία ή πολυκλινικές και που έχουν σύμβαση με κάποια ταμεία. Η πλειοψηφία των κλινικών διαθέτει έναν τουλάχιστον Η/Υ και συνήθως βρίσκεται στο γραφείο της προϊσταμένης ή στο γραφείο των ιατρών. Στα εξωτερικά ιατρεία ανάλογα με το νοσοκομείο ή το πολυϊατρείο διαθέτει ή δεν διαθέτει Η/Υ σε κάθε ιατρείο. Υπάρχει υποδομής δικτύωσης Η/Υ και πρόσβασης στο διαδίκτυο. Οι ιατροί πληρώνονται είτε με μηνιαίο μίσθωμα ή κατά πράξη και περίπτωση.
γ) Κέντρα υγείας και Περιφερειακά ιατρεία. Τα κέντρα υγείας στην πλειοψηφία τους διαθέτουν ελάχιστο ή μηδενικό αριθμό Η/Υ και τα περισσότερα δεν διαθέτουν εσωτερική δικτύωση Η/Υ. Διαθέτουν πρόσβαση στο διαδίκτυο μέσω του Σύζευξις. Έχουν τουλάχιστον 5 ιατρεία ανά ΚΥ, λειτουργούν σε 24ωρη βάση και βρίσκονται κατά βάση σε μη αστικές περιοχές. Τα ΠΙ έχουν συνήθως ένα ή δύο ιατρούς ως προσωπικό και δεν διαθέτουν στην πλειοψηφία τους Η/Υ και δικτύωση. Ο ιατρός συνήθως μετακινείται στην διάρκεια της εβδομάδας και σε άλλα ιατρεία πλην της έδρας του, όπου συχνά βασικές υποδομές απουσιάζουν. Οι ιατροί πληρώνονται με μηνιαίο μισθό.
δ) Μονάδες των ΟΤΑ (πχ ΚΑΠΗ, δημοτικά ιατρεία) τα οποία έχουν ιατρούς με συμβάσεις έργου ορισμένου χρόνου και καλύπτουν επιλεγμένους πληθυσμούς. Η υποδομή σε δικτύωση Η/Υ μπορεί να υπάρχει ή να είναι δυνατή και άλλοτε υπάρχει Η/Υ και άλλοτε όχι.
ε) Ιδιωτικά ιατρεία ή πολυ-ατρεία από ιδιώτες ιατρούς που εργάζονται ως ελεύθεροι επαγγελματίες ή με συμβάσεις σε ταμεία ως οικογενειακοί ιατροί. Στο ΙΚΑ και στα στρατιωτικά σώματα οι ιατροί διατηρούν και ιδιωτικό ιατρείο και συμβάλλονται με ταμεία. Η πλειοψηφία των ιδιωτών ιατρών δεν διαθέτει Η/Υ και δικτύωση στο ιατρείο. Πληρώνονται κατά πράξη.
στ) Στο σπίτι του ασθενή όταν ο ιατρός επισκέπτεται έναν ασθενή στο σπίτι είτε για εξέταση και συνταγογραφία, είτε μόνο για συνταγογραφία. Ελάχιστοι ιατροί διαθέτουν φορητό Η/Υ με δυνατότητα για ηλεκτρονική συνταγογραφία.
ζ) Ειδικά ιατρεία σε στρατιωτικά ιατρεία, μονάδες στρατιωτικών σωμάτων που εξυπηρετούν το προσωπικό με συνταγολόγια κατά βάση του ΟΠΑΔ. Ελάχιστα ιατρεία αυτού του είδους διαθέτουν Η/Υ και δικτύωση.
Μια ιδιαίτερη περίπτωση στην συνταγογράφηση αφορά τις ειδικότητες ιατρών και τους ανειδίκευτους ιατρούς. Οι ιατροί που δεν έχουν λάβει ειδικότητα (αγροτικοί, ειδικευόμενοι, λοιποί ανειδίκευτοι) δεν μπορούν να συνταγογραφήσουν φάρμακα χωρίς την ύπαρξη γνωμάτευσης από ειδικευμένο ιατρό. Σε τέτοια περίπτωση περίπτωση το ηλεκτρονικό σύστημα συνταγογράφησης πρέπει να διατηρεί στοιχεία για τον ιατρό που χορήγησε την συνταγή, την ειδικότητα του, και τον χρόνο ισχύος της γνωμάτευσης. Ανάλογο αλλά σημαντικότερο πρόβλημα εμφανίζεται σε περιπτώσεις όπου οι ασθενείς πηγαίνουν σε ιατρό του ταμείου τους ή σε κέντρο υγείας με απλή συνταγή για φάρμακα που προέρχεται από ιατρό ειδικότητας που δεν υπάρχει συμβεβλημένος ιατρός της ίδιας ειδικότητας (στο νομό ή στο δήμο) για το συγκεκριμένο ταμείο. Σε αυτή την περίπτωση, συχνά ο γενικός ιατρός, ο παθολόγος ή/και ο παιδίατρος του ταμείου του ασθενή συνταγογραφεί στο βιβλιάριο του ασθενή φάρμακα εκτός της ειδικότητας ή της εξειδίκευσης του, τα οποία λαμβάνει ο ασθενής και που μπορεί να μην είναι της σύμφωνης γνώμης του ιατρού που φαίνεται στο βιβλιάριο του ασφαλιστικού ταμείου ότι τα συνταγογράφησε. Και εδώ πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα να δηλώνεται σε ειδικές περιπτώσεις ποιος ιατρός έδωσε αρχικά την συνταγή και παρακολουθεί τον ασθενή. Αυτό το πρόβλημα που επηρεάζει σημαντικά την συνταγογραφία ιατρών σε συγκεκριμένες ειδικότητες και θέσεις αναμένεται να δημιουργήσει προβλήματα στην εξαγωγή των στατιστικών συνταγογραφίας για κάθε ιατρό. Μια λύση σε αυτό θα μπορούσε να είναι η αποδοχή όλων των ιατρών να συνταγογραφούν σε κάθε ασθενή αλλά με διαφορετικό ποσοστό συμμετοχής για τους μη «συμβεβλημένους» ή την έγκριση της συνταγής μετά από έλεγχο που θα πραγματοποιείται ηλεκτρονικά. Μια τέτοια λύση θα μείωνε σημαντικά το φόρτο των δημοσίων μονάδων υγείας σε θέματα συνταγογράφησης, θα εξυπηρετούσε σημαντικά τον πολίτη, και θα αποτελούσε μέσο για τον φορολογικό έλεγχο των ιδιωτών ιατρών.
Στην απέναντι πλευρά, το φαρμακείο δέχεται και εκτελεί την συνταγή και δίδει τα φάρμακα στον ασθενή ή στον οικείο του και σχεδόν πάντα μεταχρονολογημένα ζητάει τις απαιτούμενες θεωρήσεις ή ελεγκτικές πράξεις από το ελεγκτή ιατρό του ταμείου. Επίσης, είναι αρκετά συχνό να γίνεται απόδοση κάποιων εκ των φαρμάκων της συνταγής σε δεύτερο χρόνο καθώς μπορεί να μην είναι διαθέσιμα την στιγμή που αυτή προσκόμισης και πρέπει να παραγγελθούν. Μια επίσης συνηθισμένη τακτική είναι ο φαρμακοποιός να δίδει φάρμακα που λαμβάνει σε χρόνια βάση ο ασθενή πριν αυτά συνταγογραφηθούν στο βιβλιάριο του ασθενή με σκοπό να γραφούν εκ των υστέρων και να εκτελεστεί η συνταγή. Αυτό είναι ιδιαίτερα συχνό σε μεγάλα αστικά κέντρα και όπου οι ασφαλισμένοι συγκεκριμένων ταμείο (πχ ΙΚΑ) δεν εξυπηρετούνται από τα ραντεβού των ιατρών καθώς ο χρόνος αναμονής ξεπερνάει σχεδόν πάντα τις 15 ημέρες. Αυτό όμως σαν πρακτική έχει ανοίξει την συνήθεια της χορήγησης φαρμάκων που απαιτείται ιατρική συνταγή ακόμη και όταν αυτή δεν υπάρχει.
Τα περισσότερα φαρμακεία διαθέτουν Η/Υ με κύριο σκοπό την διαχείριση και τις παραγγελίες του stock των φαρμάκων που διαθέτουν καθώς και την αυτοματοποίηση της κατάθεσης των δικαιολογητικών για την πληρωμή τους από τα ταμεία. Οι επιχορηγήσεις από κοινοτικές και άλλες επιδοτήσεις αλλά και η ύπαρξη λογισμικών κατάλληλων για φαρμακεία έχει οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας τους σε αντίθεση με τα δημοσία νοσοκομεία και ιατρεία. Πολλά φαρμακεία έχουν αυτοματοποιήσει και την διεκπεραίωση κάθε συνταγής με εκτύπωση απευθείας σε αυτή.
Στο τμήμα της συνταγογράφησης είναι συχνή τακτική οι ασφαλισμένοι να επισκέπτονται ιατρό που δεν έχει σύμβαση με το ταμείο του ασφαλισμένου ώστε να συνταγογραφηθούν τα φάρμακα και λαμβάνει απλή ιατρική συνταγή. Αυτό είναι ιδιαίτερα συχνό στο ΙΚΑ (αλλά και σε άλλα ταμείο, πχ ΟΑΕΕ) καθώς ακόμη και στα νοσοκομεία του ΕΣΥ δεν επιτρέπεται από τους ιατρούς η συνταγογράφηση στο βιβλιάριο του ΙΚΑ. Ο ασφαλισμένος κατόπιν επισκέπτεται τον ιατρό του ταμείου του ή ιατρό κέντρου υγείας/περιφερειακού ιατρείου προκειμένου να «περάσει» τα φάρμακα της απλής συνταγής στο συνταγολόγιο του ταμείου και να πληρώσει μόνο την συμμετοχή. Έτσι, σε ένα μεγάλο αριθμό συνταγών των ιατρών των ταμείων και του ΕΣΥ, τα φάρμακα μπορεί να έχουν ήδη αγοραστεί και συνταγογραφούνται για να πληρωθεί μόνο η συμμετοχή. Παράλληλο, λόγω των δυσκολιών πρόσβασης σε ιατρό ορισμένων ασφαλιστικών ταμείων, είναι υπαρκτό το φαινόμενο οι φαρμακοποιοί να δίδουν φάρμακα που λαμβάνουν ως χρόνια αγωγή και να κρατούν τα κουπόνια προκειμένου να συνταγογραφηθούν εκ των υστέρων.
Μια μεγάλη συζήτηση υπάρχει σχετικά με το εάν πρέπει να συνταγογραφείται το σκεύασμα ή η φαρμακευτική ουσία. Σε πολλές χώρες είναι δοκιμασμένα στην ίδια χώρα σε διαφορετικές χρονικές περιόδους και τα δύο συστήματα χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερη ωφέλεια για ασθενή και το ασφαλιστικό του ταμείο και από τις δύο. Στην περίπτωση των σκευασμάτων κυρίαρχο ρόλο έχει ο ιατρός με αποτέλεσμα περιπτώσεις διαφθοράς σε ιατρός, χρησιμοποιούνται όμως στην πλειοψηφία τους γενόσημα φάρμακα που είναι φτηνότερα και υπάρχει η δυνατότητα δοσορύθμισης και επιλογής από το ίδιο άτομο καθώς και η ευθύνη της συμμόρφωσης του ασθενή, τον ιατρό. Στην περίπτωση των φαρμακευτικών ουσιών κυρίαρχο ρόλο έχει ο φαρμακοποιός όπου και εκεί υπήρξαν περιπτώσεις διαφθοράς και η συνταγογραφική ταχτική των ιατρών είναι τότε η συνταγογράφηση ουσιών από καινούργια φάρμακα που δεν υπάρχει δυνατότητα επιλογής από γενόσημα με μεγαλύτερο κόστος για το ασφαλιστικό ταμείο και πιθανούς κινδύνους για τον ασθενή καθώς δεν υπάρχει η εμπειρία από την χρήση που υπάρχει σε παλαιότερα φάρμακα. Επίσης, σε συνταγογράφηση φαρμακευτικής ουσίας η ευθύνη για την συμμόρφωση του ασθενή και τις τυχόν συνέπειες μοιράζεται πλέον και στον φαρμακοποιό. Συνεπώς, μάλλον το υπάρχον σύστημα είναι καλύτερο εφόσον υπάρχει ο κατάλληλος έλεγχος από τα ασφαλιστικά ταμεία.
Ο σχεδιασμός ενός συστήματος συνταγογράφησης θα πρέπει να λάβει υπόψιν του όλη την παραπάνω υπάρχουσα κατάσταση με δεδομένο ότι μεγάλης έκτασης αλλαγές είτε κινδυνεύουν να μην πραγματοποιηθούν είτε απαιτούν σημαντικούς πόρους για την υλοποίηση. Σε εξέλιξη βρίσκεται η προσπάθεια τυποποίησης των συνταγολογίων, εκτιμάται όμως ότι η χρήση διακριτών σημείων που «μουτζουρώνονται» για να επιλεχθεί πχ η συμμετοχή του ασφαλισμένου ή η υποχρέωση για να αναγραφή των ψηφίων σε συγκεκριμένα «κουτάκια» δεν πρόκειται να αποδώσει στην πράξη καθώς αναμένεται ότι δεν θα υπάρξει συμμόρφωση και είτε δεν θα μπορεί να γίνει αυτόματη αναγνώριση είτε θα ταλαιπωρείται ο ασφαλισμένος με μια συνταγή που θα έχει «λάθη». Επίσης, ο εξοπλισμός που απαιτείται από τους φαρμακοποιούς για την εκτύπωση στα νέα συνταγολόγια έχει δυσανάλογα μεγάλο κόστος με κίνδυνο την διακοπή της μηχανοργάνωσης των φαρμακείων. Ταυτόχρονα, η πλήρης εφαρμογή ενός ηλεκτρονικού συστήματος με πλήρως ηλεκτρονική συνταγογράφηση με κάρτα ή μη, αναμένεται ότι θα έχει σημαντικό κόστος τόσο στην αγορά εξοπλισμού όσο και στην εκπαίδευση του προσωπικού. Μια τέτοια αλλαγή χαρακτηρίζεται πολύ μεγάλη και έχει σοβαρούς κινδύνους να αποτύχει αλλά παραμένει ο στόχος που πρέπει να έχουμε.
Το μοντέλο που πρέπει να έχουμε στόχο και που έχει υλοποιηθεί και σε άλλα κράτη με αντικατάσταση του συνταγολογίου και του βιβλιαρίου από κάρτα υγείας ασθενή τύπου smartcard στην οποία καταγράφονται στοιχεία για επείγουσες καταστάσεις του ασθενή και πρόσφατα δεδομένα υγείας (πχ συνταγές, νοσήματα, χρόνια αγωγή) και χρησιμοποιείται για την ηλεκτρονική συνταγογράφηση και παραγγελία εξετάσεων. Οι ιατροί και οι φαρμακοποιοί διαθέτουν επίσης ηλεκτρονικές κάρτες ταυτοποίησης τύπου smartcard με τις οποίες μπορούν να έχουν πρόσβαση στην κάρτα υγείας ασθενή και να επιτελέσουν έκδοση και εκτέλεση συνταγής αντίστοιχα. Οι κάρτες διαθέτουν ψηφιακά πιστοποιητικά με τα οποία γίνεται η πιστοποίηση ασθενών, ιατρών, φαρμακοποιών. Παράλληλα, δημιουργείται ένα κεντρικό σύστημα ανάλογο με αυτό του taxisnet, προσβάσιμου μέσω κρυπτογραφημένων συνδέσεων μέσω του Διαδικτύου Internet ή μέσω υποδομών του Δημοσίου Δικτύου Σύζευξις που το ονομάζουμε Κέντρο Ηλεκτρονικού Συστήματος Συνταγογράφησης (ΚΗΣΣ). Το ΚΗΣΣ καταγράφει on-line κάθε έκδοση συνταγής φαρμάκων, κάθε παραγγελία εξέτασης και κάθε εκτέλεση συνταγής ή εξέτασης. Η κάρτα υγείας του ασθενή και η κάρτα ταυτοποίησης του ιατρού/φαρμακοποιού εισάγονται μαζί σε ειδικό αναγνώστη που συνδέεται με Η/Υ ή εμπεριέχεται σε ειδική συσκευή και πραγματοποιείται on-line επικοινωνία με το σύστημα ΚΗΣΣ βάση συγκεκριμένου πρωτοκόλλου είτε για την έκδοση συνταγής, είτε για την εκτέλεση της. Η πρόσβαση γίνεται με υπηρεσίες περιεχομένου τύπου XML σε πρωτόκολλο secure http με βάση προδιαγραφές που θέτει το υπουργείο και με τις οποίες μπορούν να συνδεθούν τα λογισμικά όποιου κατασκευαστή το επιθυμεί. Τα λογισμικά που θα χρησιμοποιηθούν για την έκδοση συνταγής, την παραγγελία εξετάσεων, την εκτέλεση των συνταγών και την εκτέλεση των εξετάσεων είναι ελεύθερο για τον ιατρό και το φαρμακοποιό να επιλεγούν από λογισμικά πολλών κατασκευαστών που όλα ακολουθούν συγκεκριμένη δημοσιευμένη από το υπουργείο διαδικασία τόσο για την επικοινωνία με τις κάρτες όσο και για την επικοινωνία με το ΚΗΣΣ. Με τον τρόπο αυτό μπορούν να ακολουθηθούν οι ιδιαίτερες ανάγκες που έχει κάθε ιατρείο/φαρμακείο. Το μοντέλο αυτό αποτελεί την αμιγή ηλεκτρονική συνταγογράφηση. Ο ιατρός μπορεί εάν θέλει να τυπώσει την συνταγή παράλληλα με την ηλεκτρονική έκδοση της. Ο φαρμακοποιός κατά την εκτέλεση της συνταγής λαμβάνει ένα μοναδικό αλφαριθμητικό κωδικό με τον οποίο καταθέτει έντυπο με τις αυτοκόλλητες ταινίες των φαρμάκων που χορηγήθηκαν. Και στις δύο περιπτώσεις δίδεται άμεσα έγκριση τόσο για την παραγγελία όσο και για την εκτέλεση και δεν απαιτούνται πρόσθετες θεωρήσεις και άλλες γραφειοκρατικές διαδικασίες που ταλαιπωρούν τον ασθενή.
Το παραπάνω σύστημα απαιτεί την προμήθεια και εγκατάσταση ειδικού εξοπλισμού και ταυτόχρονα εκπαίδευση του προσωπικού στις μονάδες υγείας. Τεχνικές δυσκολίες αλλά και η έλλειψη ευελιξίας που υπάρχει κυρίως στο δημόσιο τομέα μπορεί να οδηγήσει στην ακύρωση αυτής της αλλαγής. Έτσι, προτείνεται η λειτουργία του ταυτόχρονα με το υπάρχον χάρτινο σύστημα για ένα χρονικό διάστημα και την πλήρη εφαρμογή του σε σταδιακά βήματα. Δίδεται σε κάθε ασθενή κάρτα υγείας που χρησιμοποιείται για την αμιγή ηλεκτρονική συνταγογράφηση και παράλληλα εξακολουθεί να υπάρχει το υπάρχον σύστημα με τα χάρτινα συνταγολόγια, το οποίο ψηφιοποιείται σε επίπεδο φαρμακείου. Για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, το χάρτινο συνταγολόγιο παραμένει και χρησιμοποιείται ταυτόχρονα με την ηλεκτρονική κάρτα, όπου:
– Είτε εκδίδονται όπως σήμερα χάρτινες συνταγές με ταυτοποίηση του ασθενή με βάση τον ΑΜΚΑ και ψηφιοποιούνται στο φαρμακείο,
– Είτε εκδίδεται ηλεκτρονική συνταγή μέσω της κάρτας και ένα αντίγραφο της συνταγής επικολλάται με αυτοκόλλητο σε φύλλο του χάρτινου συνταγολογίου. Το αντίγραφο της συνταγής επικολλάται ώστε να γνωστοποιείται σε μελλοντική επίσκεψη σε ιατρείο που δεν διαθέτει ηλεκτρονική υποδομή για την κάρτα, τι έχει λάβει ο ασφαλισμένος.
Σε επίπεδο μονάδων προτείνεται:
α) Τα νοσοκομεία του ΕΣΥ επιλέγουν να χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό ή προσωρινά το χάρτινο σύστημα συνταγογράφησης ή και τα δύο στα εξωτερικά ιατρεία. Σε επίπεδο κλινικής, είναι υποχρεωτικό άμεσα το ηλεκτρονικό σύστημα.
β) Στα Κέντρα Υγείας επιλέγεται να χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό ή προσωρινά το χάρτινο σύστημα συνταγογράφησης ή και τα δύο. Στα περιφερειακά ιατρεία, το χάρτινο σύστημα παραμένει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
γ) Όλα ιδιωτικά ιατρεία και νοσοκομεία ή πολυκλινικές χρησιμοποιούν άμεσα και υποχρεωτικά το ηλεκτρονικό σύστημα συνταγογράφησης. Στο ίδιο σύστημα μπορούν να ενταχθούν τόσο η παραγγελία εξετάσεων που πληρώνονται από το ασφαλιστικό ταμείο όσο και οι ιατρικές αμοιβές σε συμβεβλημένους ιατρούς.
δ) Οι ιατροί μονάδων υγείας του ΙΚΑ ή των ΟΤΑ ή άλλοι δημόσιοι φορείς μπορούν να επιλέξουν το ηλεκτρονικό ή το χάρτινο σύστημα συνταγογράφησης με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα μετάβασης σε ηλεκτρονικό σύστημα.
ε) Τα φαρμακεία υποστηρίζουν υποχρεωτικά και άμεσα το ηλεκτρονικό σύστημα συνταγογράφησης και αποτελούν το σημείο ψηφιοποίησης των συνταγών που είναι σε χάρτινη μορφή. Κατά την εκτέλεση της συνταγής εισάγουν στο σύστημα είτε την κάρτα του ασθενή (σε ηλεκτρονική συνταγή), είτε εισάγουν τα στοιχεία της χάρτινης συνταγής με μια εικόνα-φωτογραφίας από σαρωτή της συνταγής και λαμβάνουν άμεσα έγκριση ή μη για την εκτέλεση της συνταγής. Με τον τρόπο αυτό η συνταγή υποβάλλεται άμεσα στο ταμείο προς πληρωμή. Ειδική μνεία θα πρέπει να υπάρξει ώστε κάθε φάρμακο το οποίο ανήκει στα χρόνια φάρμακα του ασθενή θα μπορεί δίδεται από τον φαρμακοποιό (εφόσον αυτός το κρίνει ασφαλές και το επιθυμεί) μέχρι ένα εμβαλάγιο χωρίς ιατρική συνταγή και να καταγράφεται στο σύστημα ώστε να εξυπηρετείται ο ασφαλισμένος και μην απαιτούνται over-the-counter ταχτικές.
Η μηχανοργάνωση σε μια σειρά από επίπεδα είναι πιο εφικτή στην παρούσα κατάσταση και αναμένεται να υπάρχουν άμεσα οικονομικά οφέλη χωρίς να απαιτούνται μεγάλες δαπάνες άμεσα σε εξοπλισμό στους δημόσιους φορείς. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να βρεθούν «συμμαχίες» προς την εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος. Με αυτή τη λογική, η ηλεκτρονική on-line επιβεβαίωση με έλεγχο μιας συνταγής και η αυτόματη κατάθεση της μειώνει την γραφειοκρατία και το ρίσκο να απορριφθεί μια εκτελεσμένη συνταγή με το οικονομικό κόστος που έχει για ένα φαρμακοποιό. Η υποχρεωτική ηλεκτρονική συνταγογραφία στον ιδιωτικό τομέα αποτελεί μια έμμεση φορολογική επιβεβαίωση των χρήσεων υπηρεσιών υγείας από τους ασθενείς σε ιατρούς και συναφή παρα-ιατρικά επαγγέλματα και θα βοηθήσει στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Η απελευθέρωση της συνταγογράφησης από οποιοδήποτε ιατρό μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος συνταγογραφησης (με ταυτόχρονη διατήρηση της υπάρχουσας κατάστασης -ιατροί ταμίων- στο χάρτινο, χωρίς όμως να υπάρχει ιατρική αμοιβή σε ιατρούς που δεν είναι συμβεβλημένοι με τα ταμεία) θα αποτελέσει βαθμό ελευθερίας για τον ασφαλισμένο να επιλέξει τον ιατρό του χωρίς ταλαιπωρίες στην συνταγογράφηση με βάση με την υπάρχουσα πράξη.
Αν διαβασατε όλες τις προτάσεις σίγουρα θα διαβασατε και την προσφορα της Digital Life η οποια εξειδικεύεται στο ηλεκτρονικό βιβλιάριο του ασθενούς.
Το πρόγραμμα δεν έχει πρόβλημα συμβατότητας με τα συστήματα που χρησιμοποιούν τα νοσοκομεία, ιατροί φαρμακοποιοί, αφαλιστικοί φορείς καθώς το σύστημα που χρισιμοποιεί είναι ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα καταχώρησης ιατρικών δεδομένων του ασθενούς.
Δεν προσκρούει στα προσωπικά δεδομένα ασθενων, γίνεται άμεσος και ολοκληρωμένος έλεγχος των δαπανών των ταμείων, του κάθε ιατρού και φαρμακοποιου ξεχωριστά.
Το ηλετρονικό βιβλιάριο, το έχει στην κατοχή του ο ασθενής και το ανανεώνει με κάθε επισκεψη ο ιατρός και φαρμακοποιός-καθώς κρατείται αυτόματα το ιστορικό του ασθενούς από τον θεράποντα ιατρό.
Ο φαρμακοποιός εκτελεί τη συνταγογραφημένη αγωγή εισάγωντας το ηλεκτρονικό βιβλιάριο στο computer και μέσω barcode γίνεται εύκολα και αυτόματα η εκτέλεση της συνταγής. Ο Φαρμακοποιός κρατεί οικονομικά και στοιχεία σχετικά με τις πωλήσεις του κάθε φαρμάκου.
Με αυτόν τον τρόπο επωφελούνται όλοι οι παραγοντες, κατοχος-ιατρός/νοσοκομειο-φαρμακοποιός.
Δεν υπάρχει κάποιο άλλο σύστημα καλύτερα μελετημένο και ευκολότερο στην χρήση!
Ολυμπία Χατζοπούλου
«ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΙΑΣ – ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΉ ΚΑΡΤΑ ΥΓΕΙΑΣ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟΣΗΜΑΝΤΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟ»
ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ:
0. Δημιουργία μίας ομάδας επιστημόνων αποτελούμενη από γιατρούς, φαρμακοποιούς, άτομα εκπαιδευμένα στην πληροφορική, εκπροσώπους των ασφαλιστικών ταμείων, το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ & το υπουργείο οικονομίας όπου μαζί θα μελετήσουν και θα υποβάλουν μία ολοκληρωμένη πρόταση.
1. Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές σε όλα τα Ιατρεία της Ελλάδας
2. Σύνδεση στο διαδίκτυο των ιατρείων
3. Κοινός τόπος λειτουργίας των Δομών του ΕΣΥ (σύνδεση Περιφερειακών, Κέντρων Υγείας, Νοσοκομείων).
4. Δημιουργία ενός ηλεκτρονικού συστήματος – μίας ηλεκτρονικής κάρτας υγείας όπου θα καταγράφονται οι επισκέψεις των ασθενών, τα νοσήματα, τα φάρμακα, οι νοσηλείες, τα αποτελέσματα των εξετάσεων κ.ο.κ. με δυνατότητες μεταξύ των άλλων
α)υπολογισμού ποιοτικών δεικτών υγείας,
β) ηλεκτρονικής συνταγογράφησης (ελέγχου αλληλεπιδράσεων φαρμακευτικών ουσιών)
5. Σύνδεση των φαρμακείων με το σύστημα.
Η σημερινή κατάσταση στα Περιφερειακά Ιατρεία της χώρας, στα Κέντρα Υγείας, στα Νοσοκομεία, στα Ιατρεία Συνταγογραφίας των Ταμείων είναι γνωστή σε όλους:
…ο ιατρός, με το χέρι, περνάει τα φάρμακα στο συνταγολόγιο του εκάστοτε ασφαλιστικού ταμείου…
… οι χρόνιες συνταγές επαναλαμβάνονται κάθε μήνα… σε ορισμένες περιπτώσεις γράφονται3μηνες επαναλαμβανόμες συνταγές.
Ο χρόνος που δαπανάται στη χειρόγραφη αναπαραγωγή των συνταγών είναι ανυπολόγιστος. Τα λάθη που γίνονται με αυτό τον τρόπο πολλά.
Υπάρχουν γιατροί που σήμερα το μόνο που κάνουν είναι να επαναλαμβάνουν συνταγές. Το κράτος δηλαδή πληρώνει τους γιατρούς αυτούς όχι για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους (ΘΕΡΑΠΕΙΑ – ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ – ΠΡΟΛΗΨΗ)αλλά για να κάνουν τους γραμματείς.
Οι γιατροί αυτοί αντί να ασχολούνται με το πως θα προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες υγείας στους ασθενείς τους, αναλώνονται γράφοντας-γράφοντας φάρμακα.
Υπολογίζεται πως το 70-80% της καθημερινής εργασίας των ιατρών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στη χώρα μας αναλώνεται στη συνταγογράφηση. Εάν πραγματικά την κυβέρνηση την ενδιαφέρει η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας τότε μπορεί πολύ απλά να αλλάξει την εικόνα. Με την ηλεκτρονική κάρτα υγείας και την ηλεκτρονική συνταγογράφηση θα απαιτείται ένα 5-10% του χρόνου του γιατρού σε αυτόν τον τομέα δίνοντας όλο τον υπόλοιπο χρόνο στην παροχή ανάλογων της εκπαίδευσης υπηρεσιών υγείας που τόσο έχει ανάγκη ο πληθυσμός της χώρας μας.
Συνεπώς η κουβέντα που γίνεται δεν μπορεί να μη συμπεριλάβει ΚΑΙ το υπουργείο υγείας. Το θέμα της συνταγογραφίας δεν είναι μόνο το οικονομικό.
Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση οφείλει να είναι το υποσύνολο της Ηλεκτρονικής Κάρτας Υγείας που θα συμπεριλαμβάνει πρωτίστος το ιστορικό του ασθενούς, το ιστορικό των επισκέψεων, των εξετάσεων, τα χρόνια νοσήματα και βέβαια τα χρόνια φάρμακά του. Δεν μπορεί να αποκοπεί το θέμα της συνταγογράφησης από τον ίδιο τον ασθενή.
Ας κοιτάξουμε τα συστήματα που χρησιμοποιούν άλλα κράτη, όπως για παράδειγμα η Μεγ. Βρετανία (NHS). Ένα από τα 2-3 συστήματα που υπάρχουν στη χώρα είναι το EMIS (http://www.emis-online.com/). Υπάρχουν πολλά παραδείγματα και από άλλα κράτη.
Εάν είναι να γίνει ένα βήμα, να γίνει προς τη σωστή κατεύθυνση.
Με εκτίμηση,
Μανόλης Σμυρνάκης, MD, PhD, MSc
Επ. Β Γενικής Ιατρικής
ΠΙ Βάβδου – ΚΥ Παλαιοχωρίου Χαλκιδικής
Διδάσκων ΠΔ407/80 Ιατρικής Σχολής ΑΠΘ
Καλά όλα αυτά αλλά το ίδιο το σύστημα είναι λάθος. Και αυτό γιατί δικαιολογεί φάρμακα και εξετάσεις υποκοστολογόντας την ιατρική πράξη.
Κατ’αυτόν τρόπο η δομή αυτή οδηγεί σε πολυφαρμακία και διαγνωστικολαγνεία και … τα γνωστά βιβλιάρια σαΐτες.
Το σύστημα πρέπει να δικαιολογεί….χρήματα.
Κάθε ασφαλισμένος ας έχει την προσωπική χρεωστική κάρτα υγείας όπου κάθε 6μηνο θα πιστώνεται με χρηματικό ποσό ανάλογα με το επιδημιολογικό προφίλ του κτλ κτλ.
Εάν ο ασφαλισμένος κάνει περιορισμένη χρήση της κάρτας του τότε ένα ποσό πχ 10% θα μεταφέρεται στην επόμενη χρήση.
Τα οφέλη αυτού του συστήματος :
1. Ο ασφαλισμένος «πονάει» την κάρτα του και δεν την παρκάρει εδώ και εκεί.
2. Πραγματικά δωρεάν υγεία καθώς δεν προβλέπεται συμμετοχή.
3. Ο ασθενής καταφεύγει στον ιατρό που θεωρεί καταλληλότερο και ενίοτε οικονομικότερο (ελεύθερη επιλογή ιατρού) , ο Γ.Ι μπορεί να λύσει πολλά προβλήματα υγειάς σε μια επίσκεψη (κόστος vs απόδοση).
4. Επιτυγχάνεται ανταγωνισμός μεταξύ των μονάδων υγείας και ιατρών.
5. Άμεση χρέωση και είσπραξη της ιατρικής πράξης σε τιμές της αγοράς με μηδενική δυνατότητα φοροδιαφυγής.
6. Άμεση είσπραξη = πόροι για το ΕΣΥ.
7. Ανταγωνισμός ΕΣΥ – Ιδιωτικού τομέα.
8. Είναι απαραίτητο οι ιατροί του ΕΣΥ, σωμάτων ασφαλείας να λαμβάνουν ποσοστά από αυτά τα έσοδα υπό την μορφή ετησίου bonus.Κατ’αυτόν τον τρόπο ούτε η δωρεάν υγεία καταργείται ούτε το θεσμικό πλαίσιο του ΕΣΥ αλλοιώνεται.
Βέβαια η εφαρμογή του συστήματος προϋποθέτει μόνο ΕΝΑΝ φορέα χρηματοδότησης.
Υ.Γ. Καλό θα ήταν η βάση δεδομένων που θα εγκατασταθεί στο Υπουργείο Υγείας να έχει back up αρκετά χιλιόμετρα μακριά, σεισμογενής χώρα είμαστε.
Το αρχείο xml στο προηγούμενο σχόλιο μου δεν είναι εμφανες λόγω τροποποιήσεων που έκανε το λογισμικό του opengov
To ξαναστέλνω με την ελπίδα να είναι ορατό πλέον χωρίς τροποποιήσεις:
<syntages>
<syntagi>
<id>1</id>
<patient>
<name>Δημήτρης Κουναλάκης</name>
<amka>1234567890</amka>
<birth>1900</birth>
<tameio>1</tameio>
</patient>
<iatros>
<name>Ιατρόπουλος Γιάννης</iatros>
<tsay_ID>100000</tsay_ID>
</iatros>
<drug1>
<drug>1234568994</drug> <—- Κωδικος ΕΟΦ για ένα φάρμακο
<num>2</num> <—- Αριθμός κουτιών
<symmetoxi>25</symmetoxi> <—- ποσοστό συμμετοχής ασφαλισμένου
</drug1>
<drug2>
<drug>1234568994</drug> <—- Κωδικος ΕΟΦ για ένα φάρμακο
<num>2</num> <—- Αριθμός κουτιών
<symmetoxi>25</symmetoxi> <—- ποσοστό συμμετοχής ασφαλισμένου
</drug2>
</syntagi>
<syntagi>
……….
</syntagi>
</syntages>
Η αλήθεια είναι ότι αυτή η δημόσια διαβούλευση είναι απογοήτευση.
Το σίγουρο είναι ότι από το κράτος δεν φαίνεται να υπάρχει ξεκάθαρη γνώση της κατάστασης και δεν είμαι σίγουρος εάν ξέρουν τι θέλουν να κάνουν.
Εάν θέλουν να έχουν σε ηλεκτρονική μορφή τις συνταγές τότε αρκεί να ζητάνε από τους φαρμακοποιούς να καταθέτουν ένα xml αρχείο ανάλογο του xml που παράγει η εφαρμογή του Ε9 στο taxisnet και το οποίο θα μπορούσε να έχει την μορφή:
1
Δημήτρης Κουναλάκης
1234567890
1900
1
Ιατρόπουλος Γιάννης
100000
1234568994 <—- Κωδικος ΕΟΦ για ένα φάρμακο
2 <—- Αριθμός κουτιών
25 <—- ποσοστό συμμετοχής ασφαλισμένου
1234568994 <—- Κωδικος ΕΟΦ για ένα φάρμακο
2 <—- Αριθμός κουτιών
25 <—- ποσοστό συμμετοχής ασφαλισμένου
……….
Τα περισσότερα φαρμακεία είναι μηχανογραφημένα και έχουν συμβόλαια συντήρησης που σημαίνει ότι σε 2-3 αυτό το αρχείο θα έβγαινε αυτόματα από το υπάρχον λογισμικό τους με μια αναβάθμιση. Με μια εφαρμογή ανάλογη της E9 του taxisnet θα μπορούσαν φαρμακεία χωρίς μηχανογράφηση να εισάγουν τις συνταγές και να τις υποβάλουν προς εκκαθάριση είτε μέσω ιστοσελίδας είτε μέσω δισκέτας-CD.
Με τον τρόπο αυτό το κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία έχουν άμεσα ηλεκτρονικά δεδομένα του τι γίνεται στην συνταγογράφηση. Προσέξατε ότι λείπει η διάγνωση; Δεν είναι παράλογο, όταν τα γράμματα και οι διαγνώσεις στις συνταγές είναι τόσο δυσανάγνωστα που οι ίδιοι οι συνάδελφοι μου ιατροί που τις εκδίδουν αμφιβάλλω εάν μπορούν κάποιες φορές να διαβάσουν τι έγραψαν. Επίσης, εάν η διάγνωση δεν είναι διακριτή με την χρήση κάποιας standard κωδικοποίησης νοσημάτων όπως το ICD10 και το ICPC2 τότε δεν έχει νόημα η καταγραφή της.
Άρα εάν θέλουμε να προχωρήσουμε πέρα από μια απλή επιδημιολογική απεικόνιση και να πραγματοποιήσουμε έλεγχο πρέπει να κάνουμε ηλεκτρονική και την έκδοση της συνταγής για να έχουμε και διαγνώσεις που να είναι κωδικοποιημένες και να μπορούν να χρησιμοποιηθούν.
Εκεί φαίνεται η προχειρότητα όλων των προτάσεων που κατατέθηκαν από τις εταιρίες. Υπάρχει εμφανής αυτή η τάση να πουληθεί μαζί και ηλεκτρονικός φάκελος ή εφαρμογή για το γιατρό, τον φαρμακοποιό, τα ταμεία, να μην πω και για κανένα άλλο. Αδυνατούν οι υπεύθυνοι από τις εταιρίες να κατανοήσουν ότι δεν μπορεί να υπάρξει όμοιος φάκελος ασθενή σε κάθε μονάδα, ότι δεν μπορεί ο κάθε φαρμακοποιός και το προσωπικό του να μαθαίνουν από την αρχή ένα νέο λογισμικό ακόμη και σε web. Ακόμη και στο Ηνωμένο Βασίλειο, εκεί όπου η μηχανοργάνωση στους GPs αγγίζει το 90%, το NHS έχει πιστοποιήσει 4-5 διαφορετικά λογισμικά από διαφορετικές εταιρίες λογισμικού σε κάθε περιφέρεια που ο κάθε γιατρός επιλέγει ποιο τον βολεύει και όλα χρησιμοποιούν το ίδιο προσυμφωνημένο πρωτόκολλο για να επικοινωνήσουν με τους servers του NHS. Είναι δύσκολο να φτιαχτούν 2-3 τύποι αρχείων xml όπως το παραπάνω και να οριστούν 4-5 διαδικασίες επικοινωνίας και να βγει αυτό το πρωτόκολλο σε δημόσια διαβούλευση ώστε κάθε εταιρία να μπορεί να δημιουργεί λογισμικό που θα επικοινωνεί με το σύστημα συνταγογράφησης που θα φτιαχτεί και να πουλάει ιατρικό φάκελο/λογισμικό φαρμακείου σε γιατρούς/φαρμακοποιούς και να υπάρχουν ανταγωνιστικά λογισμικά που οι χρήστες τα επιλέγουν εφόσον καλύπτουν τις ανάγκες τους; Γιατί αυτή η μιζέρια και η λύσσα να επιβάλλουν όλοι το λογισμικό τους για ηλεκτρονικό φάκελο;
Η παντελής έλλειψη εμπειρίας από τον ηλεκτρονικό φάκελο φαίνεται από το γεγονός ότι καμιά εταιρία δεν παρουσιάζει δείκτες ταχύτητας χρήσης του λογισμικού της. Είναι τόσο δύσκολο να σκεφτούν τόσα στελέχη σε εταιρίες πληροφορικής ότι ένας ιατρός έχει να εξετάσει έναν ασθενή και να εκδώσει μια συνταγή δεν έχει χρόνο περισσότερο από 10-15 λεπτά για όλα. Αλήθεια, πόση ώρα χρειάζεται η web εφαρμογή τους για να εκδοθεί μια συνταγή; Αρκούν 20-30 δευτερόλεπτα; γιατί τόσο θέλει ένας ιατρός σήμερα για να γράψει μια συνταγή στο συνταγολόγιο. Ανάλογα ισχύουν και για τον φαρμακοποιό. Συνεπώς, καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης είναι η προσαρμογή του λογισμικού στις ανάγκες του χρήστη και η ταχύτητα χρήσης. Και σε αυτό τον τομέα όλες οι προτάσεις των εταιριών κερδίζουν το χρυσό ολοστρόγγυλο μηδενικό.
Πάμε στις υποδομές. Αστυ-κεντρικές οι περισσότερες προτάσεις θα κάνουν σε μια μέρα ηλεκτρονική συνταγογράφηση και θα χρησιμοποιήσουν και web εφαρμογές. Έχουν αναρωτηθεί ότι υπάρχουν περιοχές στην ύπαιθρο με ιατρεία που δεν έχουν ούτε ADSL και συχνά ούτε τηλέφωνο; Τα περίφημα Ζωνιανά για παράδειγμα δεν έχουν υποδομή για ADSL από τον ΟΤΕ που κάνει προτάσεις μάλιστα σε αυτή τη διαβούλευση και για MPLS όταν δεν μπορεί από το 2007 να φτιάξει το Σύζευξις να λειτουργεί δίπλα από τα Ζωνιανά στο Κέντρο Υγείας Ανωγείων. Πως θα λειτουργήσει η ηλεκτρονική συνταγογράφηση εκεί; Ξεχνάμε ότι υπάρχουν ιατρεία σε θέσεις που δεν πιάνει ούτε το GSM δίκτυο για να δουλέψουν τα SMS μηνύματα άλλης πρότασης; Τελικά, ο τρόπος σύνδεσης δεν έχει τόσο σημασία και καλό θα ήταν να βγει έξω από την δημόσια διαβούλευση καθώς μπορεί η πρόσβαση να είναι δυνατή με πολλαπλούς τρόπους αλλά με κοινό πρωτόκολλο επικοινωνίας των λογισμικών ιατρών/φαρμακοποιών με τον server του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
Ξεκίνησα και διάβασα όλες τις προτάσεις, ξεκίνησα να κάνω σχόλια από το τέλος προς την αρχή αλλά το μόνο που κατάλαβα είναι ότι αυτή η διαβούλευση είναι σε λάθος βάση.
Θα ήθελα να εκφράσω μερικές σκέψεις που δεν αφορούν καμία συγκεκριμένη πρόταση, αλλά γενικότερα την πορεία της επιλογής πρότασης και κυρίως υλοποίησης.
1. Να μελετηθούν τα αντίστοιχα συστήματα που έχουν υιοθετηθεί σε άλλες χώρες της ΕΕ, ο βαθμός επιτυχίας τους και ο φορέας υλοποίησης τους. (Να μην ανακαλύψουμε πάλι τον τροχό). Είναι δυνατόν έτσι να επιλεγεί το ΠΛΕΟΝ ΕΠΙΤΥΧΕΣ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΟ σύστημα, εύκολα, ταχύτατα και με το μικρότερο δυνατό ρίσκο.
2. Εάν τελικά προτιμηθεί διαγωνιστική διαδικασία, θα πρέπει να αποκλειστούν εξ αρχής
α. Φορείς που δεν έχουν σχέση με το αντικείμενο, αλλά ασχολούνται γενικά με υπολογιστικά συστήματα.
β. Φορείς που έχουν δημιουργήσει στο παρελθόν αρνητικά προβλήματα στη χώρα μας.
γ. Φορείς που έχουν ήδη αναλάβει παρεμφερή έργα στο παρελθόν με αμφισβητούμενα αποτελέσματα.
Θα πρέπει να κατισχύσει η σκέψη «»Το έργο, αν υλοποιηθεί πρέπει να επιτύχει ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ, άλλως θα πάει στις ‘καλένδες’ και το κόστος στο ‘βρόντο'»».
Συμφωνώ με τον κ. Κουναλάκη τον οποίο γνωρίζω προσωπικά και ξέρω ότι εκτός από το ότι ασκεί την μάχιμη κλινική Ιατρική σαν Γενικός Ιατρός εδώ και χρόνια έχει και πάρα πολλές γνώσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών. Εκτός αυτού έχει εκπονήσει διδακτορική διατριβή στο Πανεπιστήμιο Κρήτης σχετικά με την μηχανοργάνωση του τομέα της Υγείας στην Ελλάδα.
Είναι σημαντικό γιατί νομίζω ότι το υπουργείο πριν πάρει τις όποιες αποφάσεις του πρέπει να ακούσει και την γνώμη Ιατρών που αφενός ασκούν την μάχιμη Ιατρική αφετέρου είναι εξοικιωμένοι και με τους υπολογιστές.
Να τονίσω κάποια σημεία της πρότασης του κ. Κουναλάκη που τα θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικά.
Την ηλεκτρονική συνταγογράφηση πρέπει να την αφήσουμε ελεύθερη να την αναλάβουν διάφορες εταιρείες που θα ανταγωνίζονται μεταξύ τους και όχι να την κάνει μονοπώλιο της μόνο μία εταιρεία. Πρέπει να εκμεταλλευτούμε σαν χώρα τα πλεονεκτήματα του ελεύθερου ανταγωνισμού. Τότε η εταιρείες θα αναγκαστούν να γίνουν πιο ανταγωνιστικές και ως προς την τιμή του προγράμματός τους και ως προς την ποιότητά του. Απλώς πρέπει να υποχρεώσουμε τις διάφορες εταιρείες να κάνουν προγράμματα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης που θα είναι συμβατά μεταξύ τους. Ας αφήσουμε μετά τον κάθε Ιατρό, Φαρμακοποιό και Ταμείο να επιλέξουν μόνοι τους την εταιρεία ηλεκτρονικής συνταγογράφησης που τους ταιριάζει καλύτερα.
Συμφωνώ επίσης ότι αν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές, πρέπει για κάποιο χρονικό διάστημα να μπορούμε να συνταγογραφούμε και ηλεκτρονικά αλλά και συμβατικά γράφοντας τις συνταγές. Προτείνω ωστόσο οι Ιατροί που επιλέγουν να συνταγογραφούν ηλεκτρονικά να έχουν μια αύξηση στον μισθό τους ώστε να παρακινήσουμε όλο και περισσότερους να μάθουν να συνταγογραφούν ηλεκτρονικά. Πιστέψτέ με, ότι τότε ακόμη και αυτοί που είναι 65 ετών θα μάθουν να χειρίζονται τον υπολογιστή πολύ γρήγορα.
Συμφωνώ επίσης ότι ο Ασθενής πρέπει να αναγνωρίζεται στο σύστημα συνταγογράφησης από το ΑΜΚΑ του και όχι από άλλον αριθμό π.χ. το ΑΦΜ ή τον αριθμό της Αστυνομικής του Ταυτότητος. Τα πρώτα 6 ψηφία του ΑΜΚΑ αποτελούνται από την ημερομηνία γενεθλίων του ασθενούς και βοηθά πολύ έναν Ιατρό να γνωρίζει την ηλικία ενός ασθενούς πριν κάνει μια κλινική εκτίμηση. Με την βοήθεια του ΑΜΚΑ ο γιατρός έχει την ηλικία του ασθενούς έτοιμη χωρίς να είναι αναγκασμένος να το ρωτήσει. Εκτός αυτού είναι πιο εύκολο για τον κάθε πολίτη να θυμάται αυτό τον αριθμό απ΄ έξω. Κάτι παρόμοιο με το ΑΜΚΑ (από όπου προκύπτει και η γενέθλια ημερομηνία του πολίτη) έχουν και στην Σουηδία και στην Νορβηγία και το χρησιμοποιούν ταυτόχρονα και ως αριθμό Αστυνομικής Ταυτότητας και ως Αριθμού Φορολογικού Μητρώου και ως Αριθμό Μητρώου Συνταξιοδοτικής και Υγειονομικής Ασφάλισης και είναι πολύ πρακτικό.
Μετά τιμής,
Αργυρίου Αργύριος
Γενικός – Οικογενειακός Ιατρός,
Πτυχιούχος Πανεπιστημίου Lund Σουηδίας.
Ειδικότητα Γενικής Ιατρικής στο Linkoping Σουηδίας.
Νυν ιδιώτης Γενικός Ιατρός στην Καβάλα, και Ιατρός του ΙΚΑ Καβάλας.
http://www.argiriou.se