Άρθρο 07: Υπεργολαβία

1. Η υπηρεσία χορήγησης αδειών των Επιμελητηρίων υλοποιεί σε κανονικές συνθήκες η ίδια τις αδειοδοτήσεις σε όλα τα στάδια μέχρι την έκδοση της άδειας.

2. Η υπηρεσία χορήγησης αδειών των Επιμελητηρίων δύναται να αναθέτει ως υπεργολαβία κάποιο μέρος της διαδικασίας αδειοδότησης στις παρακάτω περιπτώσεις:

α) όταν το φορτίο υπηρεσιών που διαχειρίζεται η Αδειοδοτούσα Υπηρεσία είναι μεγαλύτερο των δυνατοτήτων της, βάσει του επιπέδου επάρκειας της και με στόχο και κριτήριο την εξασφάλιση του επιπέδου διοικητικής αποτελεσματικότητας για το οποίο έχει δεσμευτεί.

β) όταν τα βασικά στελέχη της Αδειοδοτούσας Υπηρεσίας (πλήθος και επιστημονικές ειδικότητες) δεν επαρκούν για να καλύψουν γνωστικά το πεδίο που εξετάζεται για την αδειοδότηση μιας δραστηριότητας.

γ) όταν η Αδειοδοτούσα Υπηρεσία δεν διαθέτει τα κατάλληλα μέσα εξοπλισμού που απαιτούνται για την άσκηση ελέγχου και την αδειοδότηση μιας δραστηριότητας.

3. Η ανάθεση υπεργολαβίας γίνεται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που διαθέτουν τα κατάλληλα προσόντα.

4. Η Υπηρεσία Χορήγησης Αδειών προδιαγράφει με δική της αποκλειστική ευθύνη τον κατάλογο απαιτούμενων προσόντων των φυσικών ή νομικών προσώπων στα οποία προτίθεται να αναθέσει υπηρεσίες υπεργολαβίας.

5. Η Υπηρεσία Χορήγησης Αδειών των Επιμελητηρίων πρέπει να καταγράφει και να διατηρεί λεπτομέρειες των ερευνών της για την ικανότητα και τη συμμόρφωση των υπεργολάβων της προς τα κριτήρια που τίθενται. Η υπηρεσία χορήγησης αδειών πρέπει να τηρεί κατάλογο όλων των υπεργολάβων ο οποίος θα κοινοποιείται στη ΔΑΝΣ της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας και θα αξιολογείται στο πλαίσιο χορήγησης Βεβαίωσης από το ΕΣΥΔ. Οποιαδήποτε μεταβολή του καταλόγου κατάλληλων προσόντων καθώς και του καταλόγου υπεργολάβων φυσικών ή νομικών προσώπων, υποχρεωτικά γνωστοποιείται στη Γ.Γ.Β., η οποία και εξετάζει την εκπλήρωση των προϋποθέσεων βάσει των οποίων πιστοποιήθηκε η Υπηρεσία Χορήγησης Αδειών με τη συνδρομή του ΕΣΥΔ.

6. Ο τρόπος επιλογής των υπεργολάβων από το Επιμελητήριο, κατά περίπτωση, αναρτάται στο διαδίκτυο.

7. Οι υπεργολάβοι δεν επιτρέπεται να αναλαμβάνουν περιπτώσεις φακέλων που ανήκουν σε συγγενικά τους πρόσωπα έως 2ου βαθμού συγγένειας, καθώς και φακέλους δραστηριοτήτων για τις οποίες έχουν προσφέρει υπηρεσίες μελέτης και αδειοδότησης κατά την τελευταία δεκαετία.

8. Τα έγγραφα έγκρισης της αδειοδότησης μιας Επιχείρησης ανεξαρτήτως της μεσολάβησης ή όχι υπεργολάβου υπογράφονται από τον Τεχνικό Υπεύθυνο ο οποίος θα πρέπει να είναι ικανός να αξιολογεί και τα αποτελέσματα των τμημάτων αυτών που εδόθησαν ως υπεργολαβία.

9. Η υπηρεσία χορήγησης αδειών παραμένει η ίδια υπεύθυνη για τον προσδιορισμό της συμμόρφωσης του υπεργολάβου προς τις απαιτήσεις της αδειοδότησης.

10. Η ευθύνη άσκησης της αρμοδιότητας περιορίζεται ρητά εντός της Αδειοδοτούσας Υπηρεσίας και μόνον.

  • Άρθρο 7, παράγραφος 2.
    Η ανάθεση τμήματος της διαδικασίας αδειοδότησης σε υπεργολάβους θα μπορεί να γίνεται μόνο κατόπιν σύναψης σχετικής συμβάσεως.
    Άρθρο 7, παράγραφος 4.
    Προτείνουμε την πλήρη αντικατάσταση της συγκεκριμένης παραγράφου ως εξής:
    «Ο υπεργολάβος θα πρέπει να έχει την ικανότητα να ελέγχει τη μελέτη, να διενεργεί επιτόπιο έλεγχο – αυτοψία στις υπό αδειοδότηση επιχειρήσεις και να συντάσσει, τόσο την έκθεση ελέγχου, όσο και την έκθεση της επιτόπιας αυτοψίας και να εισηγείται προς τον Τεχνικό Υπεύθυνο της αδειοδοτούσας αρχής του Επιμελητηρίου τη χορήγηση ή μη της αιτούμενης άδειας εγκατάστασης, επέκτασης, εκσυγχρονισμού ή λειτουργίας της δραστηριότητας.
    Οι υπεργολάβοι (ελεγκτές – επιθεωρητές βιομηχανικών εγκαταστάσεων) θα πρέπει να είναι διαπιστευμένοι από το Ε.Σ.Υ.Δ. και, μετά τη διαπίστευση τους, θα υποβάλλουν στο Υπουργείο τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, ώστε να εγγραφούν στο Μητρώο Ελεγκτών – Επιθεωρητών Βιομηχανικών Εγκαταστάσεων, από όπου θα μπορούν να τους επιλέγουν τα Επιμελητήρια.
    Η ισχύς πιστοποίησης των ελεγκτών – επιθεωρητών βιομηχανικών εγκαταστάσεων θα είναι 3 χρόνια. Δύο μήνες πριν τη λήξη της ισχύος της πιστοποίησής τους, θα πρέπει να υποβάλλουν αίτημα για ανανέωση του χρόνου ισχύος της για άλλα τρία χρόνια.
    Οι ελεγκτές – επιθεωρητές βιομηχανικών εγκαταστάσεων θα πρέπει να διαθέτουν επαρκή ασφαλιστική κάλυψη της αστικής ευθύνης τους».
    Δεν είναι δυνατόν να είναι πιστοποιημένες από το ΕΣΥΔ οι υπηρεσίες χορήγησης αδειών των Επιμελητηρίων και να μην είναι αντίστοιχα πιστοποιημένοι από το ΕΣΥΔ οι υπεργολάβοι, με τους οποίους θα επιλέγουν να συνεργάζονται. Άλλωστε, ήδη, σήμερα, υπάρχουν εξωτερικοί φορείς, οι οποίοι εμπλέκονται στην διαδικασία αδειοδότησης (αναφερόμαστε στους φορείς, που ελέγχουν τα διάφορα δοχεία πίεσης που είναι εγκατεστημένα σε μεταποιητικές δραστηριότητες) και οι οποίοι υποχρεωτικά πρέπει να είναι πιστοποιημένοι φορείς. Επομένως, όταν σήμερα υπάρχει απαίτηση πιστοποίησης ενός φορέα, που ελέγχει μόνο τα δοχεία πίεσης, θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να υπάρχει η ίδια απαίτηση για φορείς, οι οποίοι ενδεχομένως θα κληθούν να ελέγξουν ολόκληρες τις εγκαταστάσεις μίας μεταποιητικής δραστηριότητας.
    Επίσης, είναι αδιανόητο η κάθε Υπηρεσία Χορήγησης Αδειών να προδιαγράφει με δική της αποκλειστική ευθύνη τον κατάλογο απαιτούμενων προσόντων των φυσικών ή νομικών προσώπων, στα οποία προτίθεται να αναθέσει υπηρεσίες υπεργολαβίας, καθώς, όπως γίνεται αντιληπτό, τούτο καταλύει κάθε έννοια διαφάνειας, αμεροληψίας και αντικειμενικότητας.
    Οι υπηρεσίες χορήγησης αδειών θα πρέπει να είναι υποχρεωμένες να επιλέγουν τους υπεργολάβους από συγκεκριμένο Εθνικό Μητρώο (πιστοποιημένων) Ελεγκτών – Επιθεωρητών Βιομηχανικών Εγκαταστάσεων, που θα τηρεί η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας.
    Άρθρο 7, παράγραφος 6.
    Στον κανονισμό λειτουργίας των Υπηρεσιών Χορήγησης Αδειών θα πρέπει απαραιτήτως να περιγράφεται ο τρόπος επιλογής των υπεργολάβων.
    Άρθρο 7, παράγραφος 7.
    Σύμφωνα με αυτήν την παράγραφο «οι υπεργολάβοι δεν επιτρέπεται να αναλαμβάνουν περιπτώσεις φακέλων για τις οποίες έχουν προσφέρει υπηρεσίες μελέτης και αδειοδότησης κατά την τελευταία δεκαετία.»
    Το χρονικό διάστημα των δέκα ετών, που τίθεται παραπάνω είναι υπερβολικό και προτείνουμε να μειωθεί στα πέντε χρόνια.

  • Άρθρο 7 παρ. 1. Να προστεθεί …Λαμβανομένης υπ’όψιν και της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου …η υπηρεσία χορήγησης αδειών των Επιμελητηρίων υλοποιεί (να διαγραφούν οι λέξεις : σε κανονικές συνθήκες) η ίδια τις αδειοδοτήσεις σε όλα τα στάδια μέχρι την έκδοση της άδειας.

    Άρθρο 7 παρ. 7 Να προστεθεί…περιπτώσεις φακέλων που ανήκουν σε συγγενικά τους πρόσωπα έως 2ου βαθμού συγγένειας να έχουν υλικό ή ηθικό συμφέρον σχετιζόμενο με την εν λόγω άδεια καθώς και φακέλους δραστηριοτήτων για τις οποίες έχουν προσφέρει υπηρεσίες μελέτης και αδειοδότησης διοικητικές ή ελευθέρου συνεργάτη κατά την τελευταία δεκαετία.
    ———————————————————————
    Όλοι οι υπεργολάβοι πρέπει να διαθέτουν πιστοποίηση ομοίων με την πιστοποίηση που ορίζεται στο παρόν.

    ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

  • 9 Νοεμβρίου 2012, 16:56 | Ιορδανίδης

    Ορθώς κατά τη γνώμη μου απαιτείται η πιστοποίηση της Υπηρεσίας Χορήγησης Αδειών των Επιμελητηρίων από το ΕΣΥΔ στα πλαίσια τήρησης της διαφάνειας και της αμεροληψίας.
    Όμως είναι αδιανόητο η Υπηρεσία του κάθε Επιμελητηρίου να καθορίζει τα προσόντα των φυσικών ή νομικών προσώπων στα οποία προτίθεται να δώσει υπεργολαβία. Δηλαδή κάποιο Επιμελητήριο μπορεί να ορίζει έναν αριθμό απαιτούμενων προσόντων και κάποιο άλλο το διπλάσιο αριθμό. Με αυτόν το τρόπο καταλύεται κάθε έννοια αντικειμενικότητας.
    Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει οι Υπεργολάβοι να είναι και αυτοί διαπιστευμένοι από το ΕΣΥΔ και μάλιστα με αυστηρά κριτήρια όσον αφορά τα προσόντα τους αλλά και την εμπειρία τους σχετικά με το αντικείμενο των αδειοδοτήσεων μεταποιητικών δραστηριοτήτων γιατί στην ουσία αυτοί θα αναλαμβάνουν την ευθύνη να πραγματοποιούν τον έλεγχο για την αδειοδότηση μιας επιχείρησης και τα αποτελέσματα του ελέγχου τους και η εισήγησή τους αφενός θα καθορίζει τη λειτουργία μιας επιχείρησης και από την άλλη θα δεσμεύει και τα Επιμελητήρια τα οποία θα χορηγούν τελικώς την άδεια.
    Προτιμότερο είναι η επιλογή των υπεργολάβων να γίνεται από συγκεκριμένο μητρώο επιθεωρητών, διαπιστευμένων από το ΕΣΥΔ, που θα τηρεί η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας.
    Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται και η ισονομία μεταξύ των μηχανικών που θα θελήσουν να ασχοληθούν με το συγκεκριμένο αντικείμενο ως υπεργολάβοι, καθώς θα αποκλειστούν φαινόμενα αναθέσεων σε υπεργολάβους λόγω φιλικών σχέσεων ή αλλου είδους συμφερόντων.
    Επίσης η αναφορά που γίνεται ότι δεν μπορεί να οριστεί ως υπεργολάβος για την αδειοδότηση μιας επιχείρησης κάποιος ο οποίος έχει προσφέρει υπηρεσίες αδειοδότησης στη συγκεκριμένη επιχείρηση τα τελευταία δέκα χρόνια, θεωρούμε ότι είναι υπερβολική και ο χρόνος αυτός θα πρέπει να μειωθεί στα 3 χρόνια.

  • 9 Νοεμβρίου 2012, 16:15 | ΜΑΡΙΑ

    Εφόσον υπάρχει η απαίτηση να είναι διαπιστευμένα τα επιμελητήρια δεν είναι δυνατό οι συνεργάτες των επιμελητηρίων – υπεργολάβοι ως φορείς να μην έχουν διαπιστευση από το Ε.Σ.Υ.Δ.
    Θα πρέπει στο Υπουργείο Ανάπτυξης να δημιουργηθεί Μητρώο Υπεργολάβων διαπιστευμενων από το Ε.Σ.Υ.Δ.- με συγκεκριμένα προσόντα από όπου θα μπορούν να επιλέγονται από τα Επιμελητήρια και όχι καθε Επιμελητήριο να θετιοε τους δικούς του κανόνες.

    «Οι υπεργολάβοι δεν επιτρέπεται να αναλαμβάνουν περιπτώσεις φακέλων για τις οποίες έχουν προσφέρει υπηρεσίες μελέτης και αδειοδότησης κατά την τελευταία δεκαετία.» Το χρονικό διάστημα των δέκα χρόνων είναι υπερβολικό, θα πρέπει να μειωθεί σε τρία χρόνια.

  • 29 Οκτωβρίου 2012, 16:34 | αφ

    Μεταβιβάζονται αρμοδιότητες της κεντρικής διοίκησης σε Επιμελητήρια που με τη σειρά τους τη μεταβιβάζουν σε υπεργολάβους και εξωτερικούς συνεργάτες «που διαθέτουν τα κατάλληλα προσόντα» όπως «κατά περίπτωση» κρίνει το ΤΕΕ. Καλό θα ήταν να ξέρουμε πώς προκηρύσει,επιλέγει και αναθέτει το ΤΕΕ-ΝΠΔΔ σε συνεργάτες.