1. Το Τεχνικό Επιμελητήριο ως αδειοδοτούσα αρχή χορηγεί άδειες εγκατάστασης, επέκτασης, εκσυγχρονισμού και λειτουργίας των μεταποιητικών και συναφών δραστηριοτήτων, εκδίδουν αποφάσεις χορήγησης προθεσμίας για μεταφορά ή τεχνική ανασυγκρότηση και τροποποιούν ή ανανεώνουν αυτές σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 17 έως 40 του Νόμου 3982/2011 και τις κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση αυτών.
2. Οι αρμοδιότητες του Τεχνικού Επιμελητηρίου ασκούνται από την αρμόδια υπηρεσία χορήγησης αδειών, η οποία, ως Διεύθυνση ή Τμήμα του , έχει ως αντικείμενο την παρακολούθηση και μελέτη κάθε θέματος που αφορά τη βιοτεχνία-βιομηχανία και τη λειτουργία και εξέλιξη των εγκαταστάσεων των βιομηχανικών μονάδων.
3. Οι αρμοδιότητες του ΤΕΕ ασκούνται στο σύνολο της επικράτειας. Με στόχο την εξυπηρέτηση των ενδιαφερομένων και την καλύτερη εκπλήρωση των αρμοδιοτήτων του το ΤΕΕ δύναται να λειτουργεί στις έδρες των Περιφερειακών Τμημάτων του, παραρτήματα της υπηρεσίας χορήγησης αδειών με αυτοτελή λειτουργία και Τεχνικό Υπεύθυνο.
4. Οι αρμοδιότητες της υπηρεσίας χορήγησης αδειών του Τεχνικού Επιμελητηρίου, η οποία είναι κατάλληλα στελεχωμένη από διοικητικό προσωπικό και Τεχνικό υπεύθυνο, ενδεικτικά είναι οι παρακάτω :
I. α) H χορήγηση μηχανολογικών αδειών εγκατάστασης, επέκτασης, εκσυγχρονισμού, λειτουργίας, αντιγράφου της Υπεύθυνης Δήλωσης, καθώς και οι τροποποιήσεις αυτών, σε βιομηχανικές – βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, επαγγελματικά εργαστήρια, αποθήκες και ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις παροχής υπηρεσιών, σε μονάδες παραγωγής εκρηκτικών υλών καθώς και σε αποθήκες εκρηκτικών υλών και καψυλλίων (ανεξάρτητα από την εγκατεστημένη ισχύ και την αποθηκευτική ικανότητα) και
β) η έγκριση τεχνικού υπομνήματος και προϋπολογισμού καθώς και η θεώρηση σχεδιαγραμμάτων, τα οποία υποβάλλονται προκειμένου να χορηγηθούν οι ανωτέρω άδειες.
II. Ο τεχνικός έλεγχος και η ρύθμιση κάθε θέματος που ανακύπτει από τη λειτουργία των μονάδων της προηγούμενης παραγράφου, με σκοπό τη προστασία των εργαζομένων, των περιοίκων και του φυσικού περιβάλλοντος και ειδικότερα:
α) Η διενέργεια αυτοψίας, αυτεπάγγελτα ή ύστερα από καταγγελία είτε με τους υπαλλήλους και τα τεχνικά μέσα των Επιμελητηρίων είτε με τη συνδρομή του Μητρώου Πιστοποιημένων Επιθεωρητών είτε με τη συνδρομή άλλων συναρμόδιων Υπηρεσιών ή περιφερειακών ή άλλων οργάνων, κατά τη κρίση της Αδειοδοτούσας Αρχής.
β) Η επιβολή πρόσθετων όρων λειτουργίας των μονάδων.
III. Η χορήγηση ειδικών αδειών εργοστασίων κατασκευής και επισκευής ατμολεβήτων.
IV. Η χορήγηση άδειας εγκατάστασης και άδειας λειτουργίας αρτοποιείων, αμιγών κλιβάνων έψησης και κουλουροποιίας.
V. Η χορήγηση άδειας εγκατάστασης, άδειας λειτουργίας και ειδικής δήλωσης στεγνοκαθαριστηρίων, πλυντηρίων ρούχων, σιδηρωτηρίων ρούχων και ταπητοκαθαριστηρίων, δημόσιας χρήσης.
VI. Η χορήγηση βεβαίωσης σχετικά με την αρτιότητα και καταλληλότητα του μηχανολογικού εξοπλισμού βιομηχανικών – βιοτεχνικών μονάδων επεξεργασίας βιομηχανικής ντομάτας.
VII. Η χορήγηση άδειας εγκατάστασης και άδειας λειτουργίας εγκαταστάσεων επικίνδυνων ιατρικών αποβλήτων, οι οποίες ευρίσκονται είτε εντός είτε εκτός υγειονομικών μονάδων.
VIII. Ο έλεγχος των αρχιτεκτονικών, των στατικών, των υδραυλικών και των ηλεκτρομηχανολογικών μελετών, της μελέτης θερμομόνωσης και της μελέτης παθητικής πυροπροστασίας, καθώς και των φορολογικών για την έκδοση ή αναθεώρηση οικοδομικών αδειών και η έκδοση των αδειών αυτών, όπου αυτές δεν εκδίδονται από τις αρμόδιες πολεοδομικές υπηρεσίες.
IX. Ο έλεγχος της πληρότητας του φακέλου της οικοδομικής άδειας, η αποστολή αυτού στις πολεοδομικές Υπηρεσίες Δήμων ή Επαρχείων ή αποκεντρωμένων Πολεοδομικών Υπηρεσιών και η μέριμνα, σε συνεργασία με τις προαναφερόμενες Υπηρεσίες, για την έκδοση της οικοδομικής άδειας.
X. Η διαχείριση του συστήματος ηλεκτρονικής διασύνδεσης των Επιμελητηρίων με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας , Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και της οικείας Περιφέρειας και Αποκεντρωμένης Διοίκησης,
XI. Η αυτεπάγγελτη ή ύστερα από αίτηση των ενδιαφερομένων, αναζήτηση από άλλες Υπηρεσίες ή Αρχές, δικαιολογητικών απαραίτητων για την έκδοση αδειών.
XII. Η συνεργασία με τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) για τη χορήγηση αδειών, πιστοποιητικών ή ειδικών εγγράφων.
XIII. Η συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας και της Κεντρικής Διοίκησης για την εξέταση θεμάτων τα οποία αφορούν στην αδειοδότηση και στη λειτουργία των μεταποιητικών επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών, στην υπαγωγή των ανωτέρω επιχειρηματικών μονάδων σε αναπτυξιακά προγράμματα και σχέδια και γενικά στη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.
5. Το Τεχνικό Επιμελητήριο λειτουργεί ως κέντρο υποδοχής της αίτησης και ενημέρωσης, προκειμένου ο ενδιαφερόμενος να πληροφορείται σχετικά με τη διαδικασία, τα δικαιολογητικά, το χρόνο που απαιτείται και κάθε άλλο σχετικό θέμα που αφορά την αδειοδότηση της δραστηριότητας που τον ενδιαφέρει και να υποβάλει τη σχετική αίτηση και το φάκελο των δικαιολογητικών. Ως κέντρο υποδοχής της αίτησης το Τεχνικό Επιμελητήριο οφείλει να παρέχει τις παραπάνω πληροφορίες και σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, καθώς να θέτουν στη διάθεση του ενδιαφερόμενου υποδείγματα όλων των αιτήσεων.
6. Το Τεχνικό Επιμελητήριο ως κέντρο υποδοχής της αίτησης της παρ. 3, υποχρεούται σε λειτουργία δικτυακού τόπου, με σκοπό τη λεπτομερή ενημέρωση των επιχειρηματιών σχετικά με όλες τις διαδικασίες, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τις διοικητικές πράξεις και γνωμοδοτήσεις που απαιτούνται για την αδειοδότηση των μεταποιητικών και συναφών δραστηριοτήτων.
7. Το Τεχνικό Επιμελητήριο ως αδειοδοτούσα αρχή υποχρεούται σε ηλεκτρονική διασύνδεση και σε υποχρεωτική λειτουργία του ενιαίου ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος, που τηρείται στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, στο πλαίσιο του οποίου θα γίνεται και σε ηλεκτρονική μορφή η υποβολή των αιτήσεων, η ηλεκτρονική διακίνηση τους μεταξύ των συναρμόδιων υπηρεσιών και η τελική τους διεκπεραίωση, καθώς και η τήρηση συνολικού αρχείου αδειών σύμφωνα και με την Κοινή Υπουργική Απόφαση του άρθρου 24 του Νόμου 3982/2011.
8. Η υπηρεσία αδειοδότησης του Τεχνικού Επιμελητηρίου υποχρεούται στην καταγραφή των ανωτέρω διαδικασιών σε ηλεκτρονικό πρωτόκολλο. Υπεύθυνος υπάλληλος για την καταγραφή στο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα και για την επίβλεψη των προθεσμιών του άρθρου 25 του Νόμου 3982/2011 είναι ο χειριστής του φακέλου και ο προϊστάμενος αυτού. Στο πλαίσιο της επίβλεψης αυτής ο χειριστής του φακέλου είναι υποχρεωμένος να ενημερώνει την κάθε αρμόδια υπηρεσία, εγγράφως ή με ηλεκτρονικό τρόπο για τις περιπτώσεις άπρακτης παρέλευσης των προβλεπόμενων προθεσμιών.
9. Όλες οι άδειες ή οι Υπεύθυνες Δηλώσεις των παρ. 1,3 και 4 του Ν.3982/2011, οι αποφάσεις, οι εγκρίσεις και τα αποτελέσματα των ελέγχων που παρεμβάλλονται στο πλαίσιο της διαδικασίας αδειοδότησης, αναρτώνται στο δικτυακό τόπο των Επιμελητηρίων ως αδειοδοτουσών αρχών.
Βάσει του Άρθρου 4 του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος που αναφέρεται στις Αρμοδιότητες των Επιμελητηρίων και του ΤΕΕ, αναφέρεται:
I. α) H χορήγηση μηχανολογικών αδειών εγκατάστασης, επέκτασης, εκσυγχρονισμού, λειτουργίας, αντιγράφου της Υπεύθυνης Δήλωσης, καθώς και οι τροποποιήσεις αυτών, σε βιομηχανικές – βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, επαγγελματικά εργαστήρια, αποθήκες και ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις παροχής υπηρεσιών, σε μονάδες παραγωγής εκρηκτικών υλών, καθώς και σε αποθήκες εκρηκτικών υλών και καψυλλίων (ανεξάρτητα από την εγκατεστημένη ισχύ και την αποθηκευτική ικανότητα).
Αν στα ανωτέρω προσθέσουμε τις αντισυνταγματικές και παράνομες ρυθμίσεις του Ν.3982/2011 και του Άρθρου 228 του Ν. 4072/2012, σύμφωνα με τις οποίες όλες οι μελέτες και οι εγκαταστάσεις στην Ελλάδα βαφτίζονται ως ηλεκτρολογικές και μηχανολογικές, συνθέτουμε το πάζλ:
Της πλήρους καταστρατήγησης των νομοθετικά κατοχυρωμένων επαγγελματικών δικαιωμάτων και των ακαδημαϊκών τίτλων των διπλωματούχων Χημικών Μηχανικών.
• Της ουσιαστικής κατάργησης του Π.Δ 274/97 και τον χαρακτηρισμό των χημικών εγκαταστάσεων.
• Της προσπάθειας δημιουργίας κλειστών επαγγελμάτων (αποτελούμενων από συγκεκριμένες ειδικότητες μηχανικών) γύρω από την μελέτη, κατασκευή, επίβλεψη και λειτουργία των βιοτεχνικών και βιομηχανικών εγκαταστάσεων.
Σε αντίθεση με τα όσα ισχύουν παγκοσμίως, όπου η Χημική Μηχανική θεωρείται η βασικότερη επιστημονική ειδικότητα για το σχεδιασμό, τη μελέτη, την αδειοδότηση και λειτουργία όλων των βιοτεχνικών και βιομηχανικών εγκαταστάσεων, στην τόσο μοναδική μας χώρα παρατηρείται το παράδοξο φαινόμενο της πλήρους απαξίωσής της.
Στη χώρα μας σήμερα εργάζονται χιλιάδες χημικοί μηχανικοί των οποίων κύρια δραστηριότητα ήταν και παραμένει ο σχεδιασμός, η επίβλεψη και η λειτουργία βιομηχανικών και βιοτεχνικών εγκαταστάσεων ανεξαρτήτως εγκατεστημένης συνολικής ισχύος. Η νέα αυτή πρόταση έρχεται να βάλει ένα ακόμα λιθαράκι στην απαξίωση του επαγγέλματος του Χημικού Μηχανικού.
Προτείνουμε την τροποποίηση του άρθρου 4 των σχετικών ΠΔ, με την εξής διατύπωση:
I. α) H χορήγηση Αδειών Εγκατάστασης, Επέκτασης, Εκσυγχρονισμού, Λειτουργίας, αντιγράφου της Υπεύθυνης Δήλωσης, καθώς και οι τροποποιήσεις αυτών, σε βιομηχανικές – βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, επαγγελματικά εργαστήρια, αποθήκες και ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις παροχής υπηρεσιών, σε μονάδες παραγωγής εκρηκτικών υλών, καθώς και σε αποθήκες εκρηκτικών υλών και καψυλλίων (ανεξάρτητα από την εγκατεστημένη ισχύ και την αποθηκευτική ικανότητα).
Επιπροσθέτως, επιθυμούμε να σας γνωρίσουμε τις ακόλουθες αυτονόητες ρυθμίσεις με τις οποίες προτείνουμε να τροποποιηθούν οι αντισυνταγματικές και παράνομες ρυθμίσεις του Ν.3982/2011 και του Άρθρου 228 του Ν. 4072/2012:
α. Όπου αναφέρονται οι όροι «μηχανολογική και ηλεκτρολογική μελέτη εγκατάσταση» να αντικατασταθούν με τον όρο «μελέτη εγκατάστασης». Τα περιεχόμενα των μελετών εγκαταστάσεων αποτελούν λυμένα τεχνικά θέματα και μπορούν να προσδιορίζονται με Π.Δ.
β. Η παρ.10 του Άρθρου 5 του Ν.3982/2011 να αντικατασταθεί ως εξής:
Οι επαγγελματικές δραστηριότητες Μηχανικών Ανωτάτων Τεχνικών Σχολών ασκούνται με βάση το επαγγελματικό περίγραμμα που συνοδεύει τους Τίτλους σπουδών τους.
Οι ορισμοί των διπλωματούχων Μηχανικών και δη το επαγγελματικό περίγραμμα των Χημικών Μηχανικών, είναι εθνικώς και παγκοσμίως γνωστοί και μπορούν να ενσωματωθούν σε σχετικό Νόμο.
Στη δύσκολη οικονομική κατάσταση που βρίσκεται η χώρα και στην προσπάθεια για την παραγωγική ανασυγκρότησή της, δεν επιτρέπετε η προώθηση συντεχνιακών ρυθμίσεων, που αποθαρρύνουν το τεχνικό δυναμικό της και τροχοπεδούν την ανάπτυξη της. Οι Έλληνες Χημικοί Μηχανικοί διαθέτουν την επιστημονική επάρκεια, την εξειδίκευση και την διεθνή εμπειρία να πρωτοστατήσουν στην συλλογική προσπάθεια της χώρας να βρεθεί σύντομα στον δρόμο της βιώσιμης ανάπτυξης, της παραγωγής και της εξωστρέφειας.
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος του ΠΣΧΜ
Κ. Βαφειάδης
Να απαλείφει πλήρως ο όρος «μηχανολογικών» που προσδίδεται στις άδειες εγκατάστασης, εκσυγχρονισμού, λειτουργίας.
Για τη Λήψη Άδειας Εγκατάστασης, Άδειας Εκσυγχρονισμού και Άδειας Λειτουργίας δεν γίνεται μόνο αποτύπωση μηχανολογικού εξοπλισμού, ως εκ τούτου δεν αποτελεί μια μηχανολογική μελέτη κατά τη στενή έννοια του όρου, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για βιομηχανίες – βιοτεχνίες, μονάδες παραγωγής εκρηκτικών υλών και αποθήκες εκρηκτικών υλών και καψυλλίων, όπου η γνώση των χημικών διεργασιών, της ταξινόμησης και επισήμανσης των πρώτων υλών και προϊόντων, καθώς και η επιλογή κατάλληλων των εγκαταστάσεων για την προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων και του περιβάλλοντος, απαιτούν βασικές γνώσεις χημικής μηχανικής.
Αν παραμείνει ως έχει ο συγκεκριμένος όρος ουσιαστικά φωτογραφίζονται συγκεκριμένες ειδικότητες που θα έχουν την δυνατότητα να διεξάγουν αυτές τις μελέτες, δημιουργείται άλλη μια κλειστή αγορά στο χώρο των μελετών και ταυτόχρονα αποκλείονται άλλες ειδικότητες που βάσει του περιγράμματος των προγραμμάτων σπουδών τους είναι σε θέση να εκπονήσουν τέτοιες μελέτες (όπως Χημικοί Μηχανικοί, Μεταλλειολόγοι Μηχανικοί κλπ).
Προτείνω η διατύπωση του συγκεκριμένου άρθρου να γίνει:
I. α) H χορήγηση Αδειών Εγκατάστασης, Επέκτασης, Εκσυγχρονισμού, Λειτουργίας, Βεβαίωσης Κατάθεσης της Υπεύθυνης Δήλωσης (αρ. 19 του Ν. 3982/2011), καθώς και οι τροποποιήσεις αυτών, σε βιομηχανικές – βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, επαγγελματικά εργαστήρια, αποθήκες και ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις παροχής υπηρεσιών, σε μονάδες παραγωγής εκρηκτικών υλών καθώς και σε αποθήκες εκρηκτικών υλών και καψυλλίων (ανεξάρτητα από την εγκατεστημένη ισχύ και την αποθηκευτική ικανότητα).
Γκορόγιας Άρης
Χημικός Μηχανικός
Μέλος ΠΣΧΜ