1. Το Τεχνικό Επιμελητήριο, για την πιστοποίηση της Υπηρεσίας Χορήγησης Αδειών, Επιμελητήρια υποβάλλει αίτηση πιστοποίησης στην αρμόδια Διεύθυνση Ανάπτυξης και Συντονισμού (ΔΑΝΣ) της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας. Η διαδικασία πιστοποίησης, όπως περιγράφεται παρακάτω, ισχύει και για τα εν δυνάμει παραρτήματα της υπηρεσίας χορήγησης αδειών στις έδρες των Περιφερειακών Τμημάτων του.
2. Η αίτηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου συνοδεύεται με φάκελο που περιλαμβάνει τον Ειδικό Κανονισμό Λειτουργίας της Υπηρεσίας Χορήγησης Αδειών όπως εξειδικεύεται στο Παράρτημα ΙΙ και αφορά στις εφαρμόσιμες απαιτήσεις όπως αναφέρονται στο Παράρτημα Ι τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του παρόντος.
3. Η αρμόδια Διεύθυνση Ανάπτυξης και Συντονισμού (ΔΑΝΣ) της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας διενεργεί τυπικό έλεγχο πληρότητας του φακέλου και εν συνεχεία τον διαβιβάζει στο Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) για την αξιολόγηση των εφαρμόσιμων απαιτήσεων. Σε περίπτωση που διαπιστωθούν ελλείψεις στο φάκελο είτε κατά τον έλεγχο από τη ΔΑΝΣ είτε κατά την αξιολόγηση από το ΕΣΥΔ, το Τεχνικό Επιμελητήριο ή τα εν δυνάμει παραρτήματα της υπηρεσίας χορήγησης αδειών στις έδρες των Περιφερειακών Τμημάτων του, ενημερώνονται εγγράφως για αυτές.
4. Κατά το στάδιο της αξιολόγησης του φακέλου από το ΕΣΥΔ μικτό κλιμάκιο με τη συμμετοχή επιθεωρητών του ΕΣΥΔ και εκπροσώπων της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας διενεργεί επιθεώρηση για τον έλεγχο της τεχνικής επάρκειας του Τεχνικού Επιμελητηρίου ή των εν δυνάμει παραρτημάτων του της υπηρεσίας χορήγησης αδειών στις έδρες των Περιφερειακών Τμημάτων του .
5. Εφόσον το Τεχνικό Επιμελητήριο ή τα εν δυνάμει παραρτήματα της υπηρεσίας χορήγησης αδειών στις έδρες των Περιφερειακών Τμημάτων του, πληρούν τις εφαρμόσιμες απαιτήσεις, το ΕΣΥΔ εκδίδει σχετική Βεβαίωση, η οποία έχει ισχύ δυο (2) ετών. Η Βεβαίωση διαβιβάζεται στη ΔΑΝΣ και διαπιστώνεται η διαδικασία της πιστοποίησης της υπηρεσίας χορήγησης αδειών του Τεχνικού Επιμελητηρίου ή των εν δυνάμει παραρτημάτων του της υπηρεσίας χορήγησης αδειών στις έδρες των Περιφερειακών Τμημάτων του, με την έκδοση Απόφασης του Γενικού Γραμματέα Βιομηχανίας η οποία αναρτάται στον οικείο διαδικτυακό τόπο.
6. Η ισχύς της Βεβαίωσης ανανεώνεται με την κατάθεση αιτήματος ανανέωσης από το Τεχνικό Επιμελητήριο ή των εν δυνάμει παραρτημάτων του της υπηρεσίας χορήγησης αδειών στις έδρες των Περιφερειακών Τμημάτων του, δύο (2) μήνες πριν τη λήξη της. Σε περίπτωση που έχει μεσολαβήσει μεταβολή ουσιωδών σημείων του Κανονισμού Λειτουργίας, το Τεχνικό Επιμελητήριο με το αίτημα ανανέωσης καταθέτει εκ νέου το Καταστατικό του, τον Οργανισμό και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του, ενώ μικτό κλιμάκιο επιθεωρητών του ΕΣΥΔ και εκπροσώπων της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας διενεργεί εκ νέου επιθεώρηση.
7. Η πιστοποίηση ανακαλείται με την έκδοση Απόφασης του Γενικού Γραμματέα Βιομηχανίας σε περίπτωση μη κατάθεσης αιτήματος ανανέωσης ή διαπίστωσης παραβίασης ουσιωδών όρων αυτής.
Ε.Ε.Τ.Ε.Μ.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
Ο επιστημονικός και επαγγελματικός ενιαίος φορέας οργάνωσης και εκπροσώπησης των Μηχανικών του τεχνολογικού τομέα ανώτατης εκπαίδευσης
Ταχ. Δ/νση: ΒΕΡΑΝΖΕΡΟΥ 15 –106 77, ΑΘΗΝΑ ΤΗΛ.: 2105227812 – 2105227276
Fax: 2105243701, http://www.eetem.gr – E-mail: eetem@eetem.gr
Αθήνα 12-11-2012
Παρατηρήσεις στα πλαίσια της Δημόσιας Διαβούλευσης
Του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος Αδειοδότησης
από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος
Επί του Άρθρου 3
Λαμβάνοντας υπόψη ότι, το ΤΕΕ αποτελεί και επαγγελματικό φορέα των Διπλωματούχων Μηχανικών στην διαδικασία Πιστοποίησης της Υπηρεσίας Χορήγησης Αδειών του ΤΕΕ, όπως αυτή ρυθμίζεται στο Άρθρο 3, θα πρέπει, ως γνωστό, να διασφαλίζεται ρητά- με σχετική διάταξη- η αμεροληψία του Φορέα Πιστοποίησης έναντι των υποκείμενων σε έλεγχο Μηχανικών, οι οποίοι έχουν αναλάβει τις αντίστοιχες μελέτες αδειοδότησης Βιομηχανιών.
Σε διαφορετική περίπτωση, και δεδομένου ότι οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί μέλη του ΤΕΕ και οι πτυχιούχοι Μηχανικοί μέλη της ΕΕΤΕΜ ανταγωνίζονται επαγγελματικά στον τομέα των υπηρεσιών αδειοδότησης βιομηχανιών, δεν θα διασφαλίζεται η αντικειμενικότητα της διαδικασίας χορήγησης αδειών από το ΤΕΕ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Η αίτηση πιστοποίησης από έναν και μόνο φορέα (Άρθρο 3), ο οποίος είναι προαποφασισμένο ότι θα αναλάβει την αδειοδότηση, υπό τους όρους που έχουν προκηρυχθεί δεν έχει απολύτως κανένα νόημα και, εάν δεν γίνεται δολίως, τότε υποδηλώνει άγνοια της σημαντικότητας του εγχειρήματος.
Τα κριτήρια που δίνονται για την πιστοποίηση (Παραρτήματα Ι και ΙΙ):
είναι γενικόλογα,
δεν εισάγουν δεσμευτικούς όρους (π.χ. ελάχιστο αριθμό προσωπικού, συγκεκριμένες ειδικότητες και επίπεδο σπουδών)
περιορίζονται σε δεσμεύσεις που δύσκολα ελέγχονται (απαγορεύση ελέγχων σε συγγενείς 2ου βαθμού)
Έτσι, ό,τι και αν δηλώσει το ΤΕΕ για κάθε αντίστοιχο κεφάλαιο στον φάκελο που θα υποβάλλει, να μην μπορεί να συγκριθεί με κάποια προδιαγραφή, με αποτέλεσμα δύσκολα να είναι απορριπτέο (άλλωστε στο σχέδιο ΠΔ προεξοφλείται η λήψη της πιστοποίησης, γεγονός που αντιβαίνει στην έννοια της πιστοποίησης).
Ακόμα, δίνεται η δυνατότητα στην Υπηρεσία χορήγησης αδειών να επικαλείται:
φόρτο εργασίας
ανεπάρκεια ειδικοτήτων
ανεπάρκεια εξοπλισμού
κατά το δοκούν, προκειμένου να αναθέτει το έργο της σε εξωτερικούς συνεργάτες (Άρθρο 7). Με άλλα λόγια προδικάζεται ότι η νέα Υπηρεσία θα είναι ανεπαρκής και δίνεται εκ του Π.Δ. έξοδος διαφυγής για κάλυψη της ανεπάρκειας.
Προσωπικά θεωρώ ότι στην εποχή της διαφάνειας, το να αφήνεται εν λευκώ η επιλογή εξωτερικών συνεργατών σε έναν και μόνο φορέα, σαν πρακτική παρέχει μόνο αντικίνητρο παραγωγικότητας και λειτουργεί εναντίον της αμερόληπτης λειτουργίας της ‘Υπηρεσίας χορήγησης αδειών’. Η αίσθηση αυτή εντείνεται από την τάση για εξ αρχής άφεση αμαρτιών σε περίπτωση ελλιπούς ή κακής οργάνωσης.
Προτείνω:
Να εξειδικευτούν τα κριτήρια πιστοποίησης, με βάση αριθμό ειδικοτήτων, επίπεδο σπουδών και πρότερη εργασιακή εμπειρία εργαζομένων, αλλά και αναγκαίο χώρο, εξοπλισμό, μηχανοργάνωση, διοικητικό προφίλ.
Να επιτραπεί σε όποιον οργανισμό δημόσιο ή ιδιωτικό πληρεί τα κριτήρια (π.χ. ιδιωτικά ή δημόσια ΑΕΙ, ΤΕΕ, άλλα επιμελητήρια, τράπεζες) και μπορεί να πιστοποιηθεί, να δικαιούται να αδειοδοτεί.
Οι εξωτερικοί συνεργάτες να επιτρέπονται προκειμένου να καλύψουν θέσεις του αναγκαίου προσωπικού, μέχρι ενός ποσοστού (π.χ. 30% ή 50%), όμως να επιλέγονται από την εποπτεύουσα υπηρεσία και όχι από τον φορέα που δίνει την αδειοδότηση, με βάση μητρώα πιστοποίησης σπουδών και εμπειρίας.
Οι εξωτερικοί συνεργάτες θα πρέπει να έχουν τυπικά προσόντα ανάλογα της θέσης που θα πρέπει να καλύψουν, ανεξάρτητα από το αν είναι μέλη του ΤΕΕ ή όχι.
Σημειολογικά αναφέρω ότι από την στιγμή που ανοίγει ή πρόκειται να ανοίξει το επάγγελμα του μηχανικού, το να ανατίθενται μονοπωλιακού τύπου υπηρεσίες σε συγκεκριμένο οργανισμό (και μάλιστα με δυνατότητα να δηλώνει αδυναμία όποτε τον συμφέρει), ο οποίος δεν έχει και τα μεγαλύτερα εχέγγυα αμεροληψίας, ιστότητας και ισοπολιτείας, τελικά δεν ευνοεί την πρόοδο της κοινωνίας και δεν συνάδει με την ανάγκη για αξιόπιστη παροχή υπηρεσιών από το κράτος στον πολίτη.
Αν το ελληνικό κράτος επιθυμεί να εκχωρήσει αρμοδιότητες που σήμερα έχει σε τρίτους τότε πρέπει να θέτει πραγματικούς ρυθμιστικούς όρους υπό τους οποίους θα γίνεται η εκχώρηση, και πάντα εις όφελος του πολίτη