Αρθρο 59 – Τεχνικές ή/και επαγγελματικές ικανότητες

(άρθρο 48 οδηγίας 2004/18/ΕΚ)
1. Οι τεχνικές ή/και επαγγελματικές ικανότητες των οικονομικών φορέων αξιολογούνται και ελέγχονται σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3 του άρθρου αυτού
2. Οι τεχνικές ικανότητες των οικονομικών φορέων αποδεικνύονται με έναν ή περισσότερους από τους ακόλουθους τρόπους, ανάλογα με τη φύση, την ποσότητα ή τη σπουδαιότητα και τη χρήση των έργων, των προμηθειών, ή των υπηρεσιών:
α) i) υποβολή καταλόγου των εργασιών που έχουν εκτελεσθεί κατά την προηγούμενη πενταετία, συνοδευόμενο από πιστοποιητικά ορθής εκτέλεσης των σημαντικότερων εργασιών. Τα πιστοποιητικά αυτά αναφέρουν το ποσό, τον χρόνο και τον τόπο εκτέλεσης των εργασιών και προσδιορίζουν εάν πραγματοποιήθηκαν σύμφωνα με τους κανόνες της τέχνης και εάν περατώθηκαν κανονικά. Η αρμόδια αρχή μπορεί να διαβιβάζει τα πιστοποιητικά αυτά απευθείας στην αναθέτουσα αρχή,
α) ii) υποβολή καταλόγου των κυριότερων παραδόσεων ή υπηρεσιών που πραγματοποιήθηκαν κατά την προηγούμενη τριετία, με αναφορά του αντίστοιχου ποσού, της ημερομηνίας και του δημόσιου ή ιδιωτικού παραλήπτη. Οι παραδόσεις και οι παροχές υπηρεσιών αποδεικνύονται εάν μεν ο αποδέκτης είναι αναθέτουσα αρχή, με πιστοποιητικά που έχουν εκδοθεί ή θεωρηθεί από την αρμόδια αρχή, εάν δε (ο αποδέκτης) είναι ιδιωτικός φορέας, με βεβαίωση του αγοραστή ή, εφόσον τούτο δεν είναι δυνατόν, με απλή δήλωση του οικονομικού φορέα,
β) αναφορά του τεχνικού προσωπικού ή των τεχνικών υπηρεσιών, είτε ανήκουν απευθείας στην επιχείρηση του οικονομικού φορέα είτε όχι, ιδίως των υπευθύνων για τον έλεγχο της ποιότητας και, όταν πρόκειται για δημόσιες συμβάσεις έργων, εκείνων που θα έχει στη διάθεσή του ο εργολήπτης για την εκτέλεση του έργου,
γ) περιγραφή του τεχνικού εξοπλισμού, των μέτρων που λαμβάνει ο προμηθευτής ή ο πάροχος υπηρεσιών για την εξασφάλιση της ποιότητας και του εξοπλισμού μελέτης και έρευνας της επιχείρησής του,
δ) εάν τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες που παρέχονται είναι σύνθετα ή, κατ’ εξαίρεση, πρέπει να ανταποκρίνονται σε κάποιον ιδιαίτερο σκοπό, απαιτείται έλεγχος διενεργούμενος από την αναθέτουσα αρχή ή, εξ ονόματός της, από αρμόδιο επίσημο οργανισμό της χώρας όπου είναι εγκατεστημένος ο προμηθευτής ή ο πάροχος υπηρεσιών, με την επιφύλαξη της συναίνεσης του οργανισμού αυτού. Ο έλεγχος αυτός αφορά το παραγωγικό δυναμικό του προμηθευτή ή τις τεχνικές ικανότητες του παρόχου υπηρεσιών και, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, τα μέσα μελέτης και έρευνας που αυτός διαθέτει καθώς και τα μέτρα που λαμβάνει για τον έλεγχο της ποιότητας,
ε) αναφορά τίτλων σπουδών και επαγγελματικών προσόντων του παρόχου υπηρεσιών ή του εργολήπτη ή/και των διευθυντικών στελεχών της επιχείρησης, ιδίως δε του ή των υπευθύνων για την παροχή των υπηρεσιών, ή την εκτέλεση των εργασιών
στ) προκειμένου για τις δημόσιες συμβάσεις έργων και υπηρεσιών και μόνο στις ενδεδειγμένες περιπτώσεις, αναφορά των μέτρων περιβαλλοντικής διαχείρισης που μπορεί να εφαρμόζει ο οικονομικός φορέας κατά την εκτέλεση της σύμβασης,
ζ) δήλωση σχετικά με το μέσο ετήσιο εργατοϋπαλληλικό δυναμικό του παρόχου υπηρεσιών ή του εργολήπτη και τον αριθμό των στελεχών της επιχείρησης κατά την τελευταία τριετία,
η) δήλωση σχετικά με τα μηχανήματα, τις εγκαταστάσεις και τον τεχνικό εξοπλισμό που διαθέτει ο πάροχος υπηρεσιών ή ο εργολήπτης για την εκτέλεση της σύμβασης
θ) αναφορά του τμήματος της σύμβασης, το οποίο ο πάροχος υπηρεσιών προτίθεται, ενδεχομένως, να αναθέσει σε τρίτους υπό μορφή υπεργολαβίας
ι) όσον αφορά στα προϊόντα που παρέχονται:
i) δείγματα, περιγραφή ή/και φωτογραφίες, η αυθεντικότητα των οποίων πρέπει να μπορεί να βεβαιώνεται κατόπιν αιτήσεως της αναθέτουσας αρχής,
ii) πιστοποιητικά εκδιδόμενα από επίσημα ινστιτούτα ή επίσημες υπηρεσίες ελέγχου της ποιότητας, που έχουν σχετική αρμοδιότητα, με τα οποία βεβαιώνεται η καταλληλότητα των προϊόντων, επαληθευόμενη με παραπομπές σε ορισμένες προδιαγραφές ή πρότυπα.
3. Ένας οικονομικός φορέας μπορεί, εφόσον παραστεί ανάγκη και για μια συγκεκριμένη σύμβαση, να στηρίζεται στις δυνατότητες άλλων φορέων, ασχέτως της νομικής φύσης των δεσμών του με αυτούς. Στην περίπτωση αυτή, πρέπει να αποδεικνύει στην αναθέτουσα αρχή ότι, για την εκτέλεση της σύμβασης, θα έχει στη διάθεσή του τους αναγκαίους πόρους, παραδείγματος χάριν με την προσκόμιση της δέσμευσης των φορέων αυτών να θέσουν στη διάθεση του οικονομικού φορέα τους αναγκαίους πόρους.
4. Υπό τις ίδιες συνθήκες, μια κοινοπραξία οικονομικών φορέων από τις αναφερόμενες στο άρθρο 21του παρόντος νόμου, μπορεί να στηρίζεται στις δυνατότητες των μετεχόντων στην κοινοπραξία ή άλλων φορέων.
5. Στο πλαίσιο των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων που έχουν ως αντικείμενο προμήθειες, για τις οποίες απαιτούνται εργασίες τοποθέτησης ή εγκατάστασης, ή την παροχή υπηρεσιών ή και την εκτέλεση έργων, η ικανότητα των οικονομικών φορέων να παράσχουν αυτή την υπηρεσία ή να εκτελέσουν την εγκατάσταση μπορεί να αξιολογείται ιδίως βάσει της τεχνογνωσίας, της αποτελεσματικότητας, της πείρας και της αξιοπιστίας τους.
6. Η αναθέτουσα αρχή διευκρινίζει στην προκήρυξη ή στην πρόσκληση υποβολής προσφορών ποια δικαιολογητικά από τα αναφερόμενα στην παράγραφο 2 πρέπει να προσκομισθούν.

  • 28 Ιανουαρίου 2014, 17:10 | αργυρης πλέσιας

    Τα χρονικά όρια που τίθενται για την απόδειξη των τεχνικών δυνατοτήτων των παρόχων είναι εξαιρετικά στενά και αντιεπιστημονικά. Ειδικότερα στον τομέα των μελετητικών υπηρεσιών, όπου ο χρόνος εκπόνησης τους υπερβαίνει συνήθως τα 2 έτη (παρεμβάλλονται εγκρίσεις, γνωμοδοτήσεις φορέων κλπ), η εφαρμογή της διάταξης οδηγεί σε εξαιρετικές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού. Στην πραγματικότητα, όποιος έχει ολοκληρώσει μια ειδική δραστηριότητα (μελετητική) σε διάστημα 2- 3 ετών, θα εξασφαλίζει την ανάληψη των υπολοίπων υπηρεσιών της πενταετίας.
    Προτείνεται η ουσιαστική διεύρυνση των χρονικών ορίων για τις μελετητικές τουλάχιστον υπηρεσίες.

  • 25 Ιανουαρίου 2014, 15:46 | ΑΛΑΦΟΓΙΑΝΝΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

    Το συγκεκριμένο άρθρο ,όπως και το προηγούμενο δεν συνυπολογίζει την οικονομική κρίση και τις συνέπειές της τόσο στα επιμέρους κριτήρια τεχνικής και οικονομικής ικανότητας όσο και στον συνδυασμό τους .
    Ιδίως εάν ληφθεί υπόψη η ολοένα και μεγαλύτερη μείωση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων είναι αυστηρή η εφαρμογή τους όταν αξιολογείται με ελάχιστο απαιτούμενο χρονικό όριο σε συνδυασμό με το ελάχιστο απαιτούμενο όριο ως ποσοστό επί του προϋπολογισμού π.χ. το κριτήριο της εμπειρίας σε παρόμοιο με το αντικείμενο του διαγωνισμού αντικείμενο την τελευταία πενταετία είναι ασαφές και καταχρηστικό.Δηλαδή εάν ένας διαγωνιζόμενος είναι πάροχος υπηρεσιών συντήρησης και ταυτόχρονα και εργολήπτης δημοσίων έργων κάτοχος Δ΄τάξεως πτυχίου στο Μητρώο Εμπειρίας Κατασκευαστών και τα τελευταία 5 χρόνια δεν έχει εκτελέσει το «εξειδικευμένο» αντικείμενο δεν μπορεί να συμμετέχει,ενώ έχει πιστοποιηθεί η εμπειρία του από τη Δ 15 του ΥΠΟΜΕΔΙ .
    Γι αυτούς τους λόγους προτείνεται οι κάτοχοι των αντίστοιχων βεβαιώσεων ΜΕΕΠ και ΜΕΚ ,που εκδίδονται από το ΥΠΟΜΕΔΙ και πιστοποιούν την τεχνική και οικονομική επάρκεια του διαγωνιζομένου να εξαιρούνται της προσκόμισης των επιμέρους δικαιολογητικών για τις συμβάσεις που περιγράφονται στην παράγραφο 5 του παρόντος άρθρου.
    Τα συγκεκριμένα κριτήρια τεχνικής ικανότητας θα πρέπει να εφαρμόζονται αυστηρά χωρίς ελάχιστο απαιτούμενο όριο επί ποινή αποκλεισμού π.χ. ελάχιστος κύκλος εργασιών την τελευταία τριετία τουλάχιστον ίσος με το 30%,40% ή και το 2 πλάσιο του προϋπολογισμού της υπό δημοπράτηση σύμβασης,εμπειρία στο συγκεκριμένο αντικείμενο την τελευταία τριετία από μία μόνο σύμβαση κ.α. που καταλήγουν συνδυαστικά να «φωτογραφίζουν» υποψηφίους.ΑΛΑΦΟΓΙΑΝΝΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
    ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΕΡΓΟΛΗΠΤΩΝ ΔΑΣΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ
    ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΔΜΕΔΕ

  • 25 Ιανουαρίου 2014, 15:35 | ΑΛΑΦΟΓΙΑΝΝΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

    Το συγκεκριμένο άρθρο ,όπως και το προηγούμενο δεν συνυπολογίζει την οικονομική κρίση και τις συνέπειές της τόσο στα επιμέρους κριτήρια τεχνικής και οικονομικής ικανότητας όσο και στον συνδυασμό τους .
    Ιδίως εάν ληφθεί υπόψη η ολοένα και μεγαλύτερη μείωση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων είναι αυστηρή η εφαρμογή τους όταν αξιολογείται με ελάχιστο απαιτούμενο χρονικό όριο σε συνδυασμό με το ελάχιστο απαιτούμενο όριο ως ποσοστό επί του προϋπολογισμού π.χ. το κριτήριο της εμπειρίας σε παρόμοιο με το αντικείμενο του διαγωνισμού αντικείμενο την τελευταία πενταετία είναι ασαφές και καταχρηστικό.Δηλαδή εάν ένας διαγωνιζόμενος είναι πάροχος υπηρεσιών συντήρησης και ταυτόχρονα και εργολήπτης δημοσίων έργων κάτοχος Δ΄τάξεως πτυχίου στο Μητρώο Εμπειρίας Κατασκευαστών και τα τελευταία 5 χρόνια δεν έχει εκτελέσει το «εξειδικευμένο» αντικείμενο δεν μπορεί να συμμετέχει,ενώ έχει πιστοποιηθεί η εμπειρία του από τη Δ 15 του ΥΠΟΜΕΔΙ .
    Γι αυτούς τους λόγους προτείνεται οι κάτοχοι των αντίστοιχων βεβαιώσεων ΜΕΕΠ και ΜΕΚ ,που εκδίδονται από το ΥΠΟΜΕΔΙ και πιστοποιούν την τεχνική και οικονομική επάρκεια του διαγωνιζομένου να εξαιρούνται της προσκόμισης των επιμέρους δικαιολογητικών για τις συμβάσεις που περιγράφονται στην παράγραφο 5 του παρόντος άρθρου.
    Τα συγκεκριμένα κριτήρια τεχνικής ικανότητας θα πρέπει να εφαρμόζονται αυστηρά χωρίς ελάχιστο απαιτούμενο όριο επί ποινή αποκλεισμού π.χ. ελάχιστος κύκλος εργασιών την τελευταία τριετία τουλάχιστον ίσος με το 30%,40% ή και το 2 πλάσιο του προϋπολογισμού της υπό δημοπράτηση σύμβασης,εμπειρία στο συγκεκριμένο αντικείμενο την τελευταία τριετία από μία μόνο σύμβαση κ.α. που καταλήγουν συνδυαστικά να «φωτογραφίζουν» υποψηφίους.

    ΑΛΑΦΟΓΙΑΝΝΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
    ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΕΡΓΟΛΗΠΤΩΝ ΔΑΣΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ
    ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΔΜΕΔΕ

  • 21 Ιανουαρίου 2014, 11:24 | ΕΛΕΝΗ ΚΩΤΣΑΛΟΥ

    Οι τεχνικές ή/και επαγγελματικές ικανότητες των οικονομικών φορέων ελέγχονται, δεν αξιολογούνται ούτε βαθμολογούνται.