Αρθρο 39 – Διαδικασία με διαπραγμάτευση, χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού

(άρθρο 31 οδηγίας 2004/18/ΕΚ)
Οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να συνάπτουν τις δημόσιες συμβάσεις τους προσφεύγοντας σε διαδικασία με διαπραγμάτευση, χωρίς να προηγείται δημοσίευση σχετικής προκήρυξης, στις ακόλουθες περιπτώσεις:
1) Προκειμένου για δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών:
α) εάν, ύστερα από ανοικτή ή κλειστή διαδικασία, δεν υποβλήθηκε καμία προσφορά ή καμία από τις υποβληθείσες προσφορές δεν κρίνεται κατάλληλη, ή εάν δεν υπάρχει κανείς υποψήφιος, εφόσον δεν έχουν τροποποιηθεί ουσιωδώς οι αρχικοί όροι της σύμβασης και με την προϋπόθεση ότι διαβιβάζεται σχετική έκθεση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ύστερα από αίτημά της,
β) εάν, για λόγους τεχνικούς, καλλιτεχνικούς ή σχετικούς με την προστασία αποκλειστικών δικαιωμάτων, η σύμβαση μπορεί να ανατεθεί μόνο σε συγκεκριμένο οικονομικό φορέα,
γ) στο μέτρο που είναι απολύτως απαραίτητο, εάν λόγω κατεπείγουσας ανάγκης, οφειλόμενης σε γεγονότα απρόβλεπτα για τις ενδιαφερόμενες αναθέτουσες αρχές, δεν είναι δυνατή η τήρηση των προθεσμιών που προβλέπονται για τις ανοικτές, κλειστές ή με διαπραγμάτευση διαδικασίες με δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού που αναφέρονται στο άρθρο 38του παρόντος νόμου. Οι περιστάσεις που επικαλούνται οι αναθέτουσες αρχές για την αιτιολόγηση της κατεπείγουσας ανάγκης δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να απορρέουν από δική τους ευθύνη.
2) Προκειμένου για δημόσιες συμβάσεις προμηθειών:
α) όταν τα σχετικά προϊόντα κατασκευάζονται αποκλειστικά για σκοπούς έρευνας, πειραματισμού, μελέτης ή ανάπτυξης, προκειμένου για ποσότητα που δεν εξασφαλίζει την εμπορική βιωσιμότητα του προϊόντος ή την απόσβεση των δαπανών έρευνας και ανάπτυξης.
β) όταν αφορούν συμπληρωματικές παραδόσεις που πραγματοποιούνται από τον αρχικό προμηθευτή και προορίζονται είτε για τη μερική ανανέωση προμηθειών ή εγκαταστάσεων τρέχουσας χρήσης είτε για την επέκταση υφιστάμενων προμηθειών ή εγκαταστάσεων, εφόσον η αλλαγή προμηθευτή θα υποχρέωνε την αναθέτουσα αρχή να προμηθευτεί υλικό με διαφορετικά τεχνικά χαρακτηριστικά, τα οποία είναι ασυμβίβαστα ή προκαλούν δυσανάλογες τεχνικές δυσχέρειες ως προς τη χρήση και συντήρηση. Η διάρκεια των εν λόγω συμβάσεων καθώς και των ανανεώσιμων συμβάσεων δεν υπερβαίνει τα τρία έτη, εκτός αν συντρέχουν εξαιρετικοί λόγοι, η συνδρομή των οποίων θα πρέπει να αιτιολογείται ειδικώς,
γ) όταν πρόκειται για προμήθειες που είναι εισηγμένες και αγοράζονται σε χρηματιστήριο βασικών προϊόντων
δ) όταν έχουν ως αντικείμενο προμήθεια ειδών, υπό ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους, είτε από έναν προμηθευτή που έπαυσε οριστικά την εμπορική δραστηριότητά του, είτε από τον σύνδικο ή τον εκκαθαριστή μιας πτώχευσης ή άλλης ανάλογης διαδικασίας αναγκαστικής εκκαθάρισης.
3) Προκειμένου για δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών: όταν η σχετική σύμβαση έπεται διαγωνισμού μελετών και πρέπει, σύμφωνα με τους εφαρμοστέους κανόνες, να ανατεθεί στο νικητή ή σε έναν από τους νικητές του διαγωνισμού αυτού. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, όλοι οι νικητές του διαγωνισμού καλούνται να συμμετάσχουν στις διαπραγματεύσεις.
4) Προκειμένου για δημόσιες συμβάσεις έργων και υπηρεσιών:
α) όταν αφορούν συμπληρωματικά έργα ή υπηρεσίες που δεν περιλαμβάνονταν στην αρχικώς κατακυρωθείσα μελέτη ούτε στην αρχική σύμβαση και τα οποία, λόγω μη προβλέψιμων περιστάσεων, κατέστησαν αναγκαία για την εκτέλεση των εργασιών ή της υπηρεσίας, όπως περιγράφεται στην αρχική σύμβαση, υπό την προϋπόθεση ότι η ανάθεση γίνεται στον οικονομικό φορέα που εκτελεί τις υπηρεσίες αυτές ή την υπηρεσία αυτή, εφόσον τα συμπληρωματικά έργα ή οι υπηρεσίες είτε δεν μπορούν, από τεχνική ή οικονομική άποψη, να διαχωρισθούν από την αρχική σύμβαση χωρίς να δημιουργηθούν μείζονα προβλήματα για τις αναθέτουσες αρχές είτε μπορούν να διαχωρισθούν από την εκτέλεση της αρχικής σύμβασης, πλην όμως είναι απόλυτα αναγκαία για την ολοκλήρωσή της. Το σωρευτικό ποσό των συναπτομένων συμβάσεων συμπληρωματικών έργων ή υπηρεσιών δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 50% του ποσού της αρχικής σύμβασης
β) όταν έχουν ως αντικείμενο νέα έργα ή υπηρεσίες που συνίστανται στην επανάληψη παρόμοιων έργων ή υπηρεσιών που ανατέθηκαν στον οικονομικό φορέα ανάδοχο της αρχικής σύμβασης από τις ίδιες αναθέτουσες αρχές, υπό την προϋπόθεση ότι αυτά τα έργα ή οι υπηρεσίες είναι σύμφωνες με μία βασική μελέτη που αποτέλεσε αντικείμενο αρχικής σύμβασης και η οποία έχει συναφθεί σύμφωνα με την ανοικτή ή την κλειστή διαδικασία.
Η δυνατότητα προσφυγής στη διαδικασία αυτή πρέπει να επισημαίνεται ήδη κατά την αρχική προκήρυξη διαγωνισμού, και το συνολικό προβλεπόμενο ποσό για τη συνέχιση των εργασιών ή υπηρεσιών λαμβάνεται υπόψη από τις αναθέτουσες αρχές κατά την εφαρμογή του άρθρου 10του παρόντος νόμου . Προσφυγή στη διαδικασία αυτή επιτρέπεται μόνο επί μια τριετία μετά τη σύναψη της αρχικής σύμβασης.

  • 4 Ιανουαρίου 2014, 20:26 | Διονύσιος ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ

    Ένα άλλο σημείο για τη διαπραγμάτευση που πρέπει να ξεκαθαριστεί μέσα απο το Νέο Νομοσχέδιο είναι τα κατώφλια.

    Τα μέχρι σήμερα ισχύοντα ΠΔ περι προμηθειών του Δημοσίου επιτρέπουν τη Διενέργεια των Διαπραγματεύσεων ΠΔ 118/2007 (Άρθρο 22) και ΠΔ 60/2007 ανω των κατωφλίων (άρθρο 60).

    Ως εισηγητής Κρατικών Προμηθειών στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης πολλές φορές γίνομαι δέκτης ερωτημάτων αν μπορεί η απ’ ευθείας ανάθεση να υπερβαίνει τις 20.000 €.

    Και ενώ η υπουργική απόφαση 35130/739/09/08/2010 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 1291 Β΄/11-08/2010),παρ. 4 εδάφιο 1 περίπτωση α ορίζει τα όρια απο την άλλη μεριά το ΠΔ 60/2007 στο άρθρο 25 αναφέρεται για διαπραγματευση.Εφόσον το ΠΔ 60/2007 εφαρμόζει για όρια άνω των κατωφλίων το ερώτημα είναι ποια είναι τα όρια της Διαπραγμάτευσης.

    Θεωρώ ότι αυτό το σημείο χρίζει διευκρίνισης και αποσαφήνισης.

    Με εκτίμηση,

    Διονύσης ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ
    Αναπληρωτής Διοικητής ΓΝ Αργολίδος-Ν.Μ Ναυπλίου

  • 4 Ιανουαρίου 2014, 20:20 | Διονύσιος ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ

    Eπι του άρθρου αυτού θεωρώ ότι πρέπει να αποσαφηνιστεί και να ξεκαθαριστεί ο όρος της διαπραγμάτευσης που δημιουργεί κατα καιρούς παρεξηγήσεις και συγχήσεις.

    Η διαπραγμάτευση δεν είναι προφορική διαδικασία αλλά διοικητική πράξη που πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι πρέπει να υπάρχει «Απόφαση-Πρόσκληση» της Αναθέτουσας Αρχής προς τους ενδιαφερομενους φορείς στην οποία θα υπάρχουν όροι και τεχνικές προδιαγραφές.

    Πρέπει να ακολουθείται απο προσφορά του ενδιαφερομένου/ενδιαφερομένων και δεσμευση αποδοχης των όρων της Απόφασης-Πρόσκλησης.

    Στη συνέχεια πρέπει να υπάρχει διοικητική Πράξη Αποφαση-Αποδοχής της Αναθέτουσας Αρχής και στη συνέχεια υπογραφή σύμβασης.

    Σε κάθε περίπτωση πρέπει να υπάρχει περιγραφή της διαδικασίας απο το Νομο.

    Πρέπει να ξεκαθαρίζεται αν γίνεται απο τριμελή/πενταμελη επιτροπή ή όχι.

    Με εκτίμηση,

    Διονύσης ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ
    Αναπληρωτής Διοικητής ΓΝ Αργολίδος-Ν.Μ Ναυπλίου