5.1 Τα ΜΑΝ του σημείου 2, θα ομαδοποιηθούν σε τρεις (3) γεωγραφικές ζώνες. Η παραχώρηση της υπηρεσίας διαχείρισης για καθεμία από τις παραπάνω ζώνες αποτελεί διακριτό αντικείμενο της περιγραφόμενης διαδικασίας ανάθεσης σύμβασης παραχώρησης. (σχολιάστε…, αναφέρατε από την πλευρά σας κριτήρια ομαδοποίησης)
5.2 Κάθε οικονομικός φορέας που επιθυμεί να συμμετάσχει στο διαγωνισμό, θα πρέπει να καταθέσει μία ολοκληρωμένη προσφορά (περιλαμβανομένου και επιχειρηματικού σχεδίου) για την γεωγραφική ζώνη του ενδιαφέροντός του, της οποίας (προσφορά και επιχειρηματικό σχέδιο) τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά θα εξειδικεύονται στη διακήρυξη. (σχολιάστε…)
5.3 Στη διακήρυξη θα προβλέπεται η υποβολή διακριτών προσφορών για κάθε ζώνη. Κάθε υποψήφιος ανάδοχος έχει δικαίωμα να υποβάλλει προσφορά/ προσφορές για μία ή περισσότερες ζώνες. Δεν υπάρχουν περιορισμοί ούτε στο πλήθος των ζωνών που μπορεί να συμμετάσχει ένας υποψήφιος ανάδοχος, ούτε στο πλήθος των συμβάσεων παραχώρησης οι οποίες μπορεί να του ανατεθούν. (σχολιάστε…)
5.4 Η αξιολόγηση των προσφορών οδηγεί στην επιλογή ενός και μόνο αναδόχου για κάθε ζώνη. (σχολιάστε…)
5.5 Εφόσον η αρχική διαδικασία ανάθεσης σύμβασης παραχώρησης για συγκεκριμένη ζώνη δεν ολοκληρωθεί επιτυχώς
– είτε λόγω μη κατάθεσης σχετικών προσφορών,
– είτε λόγω μη κάλυψης των ελάχιστων προϋποθέσεων συμμετοχής και απόρριψης όλων των κατατεθεισών προσφορών,
η Αναθέτουσα Αρχή δύναται να προβεί σε ανάδειξη του αναδόχου διαχειριστή σε ένα δεύτερο κύκλο, ακολουθώντας τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης μεταξύ των οικονομικών φορέων που έχουν συμμετάσχει σε μία τουλάχιστον από τις υπόλοιπες ζώνες και έχει κριθεί ότι η αρχική προσφορά τους πληροί τις ελάχιστες προϋποθέσεις συμμετοχής. (σχολιάστε…)
5.6 Δικαίωμα συμμετοχής έχουν φορείς που ασκούν οικονομική δραστηριότητα και λειτουργούν νόμιμα στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου ή σε τρίτες χώρες που έχουν υπογράψει τη Συμφωνία Δημοσίων Συμβάσεων του Παγκοσμίου Οργανισμού Εμπορίου η οποία κυρώθηκε με το νόμο 2513/1997 ή ενώσεις τέτοιων φορέων. (σχολιάστε…)
5.7 Δεν μπορεί να συμμετέχει Φορέας, αυτόνομα ή ως μέλος ένωσης οικονομικών φορέων, που λειτουργεί ως πάροχος δημόσιων ηλεκτρονικών υπηρεσιών σύμφωνα με το ν.3431/2006 περί ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Η περαιτέρω εξειδίκευση των κριτηρίων συμμετοχής θα γίνει από την Αναθέτουσα Αρχή. (σχολιάστε…)
5.8 Ο ανάδοχος Διαχειριστής κάθε ζώνης θα συστήσει νέο, διακριτό νομικό πρόσωπο (εφεξής «Διαχειριστής ΜΑΝ») με το οποίο θα υπογραφεί η σχετική Σύμβαση:.
5.8.1 Στο μετοχικό σχήμα του νέου νομικού προσώπου θα συμμετέχει ο οικονομικός φορέας που έχει επιλεγεί ως ανάδοχος ή στην περίπτωση ένωσης οικονομικών φορέων, από κοινού οι φορείς αυτοί σύμφωνα με το ποσοστό συμμετοχής τους στο διαγωνισμό, το οποίο θα έχει διατυπωθεί ρητώς στη σχετική προσφορά τους. (σχολιάστε…)
5.8.2 Αλλαγή της μετοχικής σύνθεσης του εν λόγω νομικού προσώπου δε δύναται να γίνει χωρίς την έγκριση της Αναθέτουσας Αρχής. (σχολιάστε…)
5.8.3 Το νέο νομικό πρόσωπο υποχρεούται να τηρεί τα διεθνή λογιστικά πρότυπα χρηματοοικονομικής πληροφόρησης, μέσω των οποίων θα παρακολουθείται και θα ελέγχεται το μέρος των υποχρεώσεων του αναδόχου που δύναται να αποτιμηθεί με οικονομικούς/ χρηματοοικονομικούς όρους. (σχολιάστε…)
5.8.4 Στην περίπτωση που ο ίδιος οικονομικός φορέας – Ανάδοχος Διαχειριστής έχει επιλεγεί σε περισσότερες της μίας ζώνες, τότε είναι δυνατό να συσταθεί ενιαίο νομικό πρόσωπο για τις ζώνες αυτές. (σχολιάστε…)
Ο αριθμός γεωγραφικών ζωνών θα πρέπει να προκύπτει από συγκεκριμένη μελέτη και να εξυπηρετεί συγκεκριμένες πολιτικές στο πλαίσιο του διαγωνισμού. Οι πολιτικές και η σχετική μελέτη θα πρέπει να τεθούν και αυτά σε ανοιχτή διαβούλευση. Ενδεικτικά τα κριτήρια για τον προσδιορισμό του αριθμού των ζωνών και την ομαδοποίηση των ΜΑΝs μπορούν να περιλαμβάνουν:
• η βιωσιμότητα και καλύτερη οικονομική διαχείριση των MANs
• η δημιουργία ελκυστικών ζωνών με μίξη μεγάλων με μικρές πόλεις
• η γεωγραφική εγγύτητα, αν αυτό θεωρηθεί ότι δημιουργεί οικονομίες στη διαχείριση των MANs
• οι τεχνικές λεπτομέρειες κατασκευής των ΜΑΝs (π.χ. έργα τα οποία έχουν κατασκευαστεί από τον ίδιο αρχικό ανάδοχο)
Σε κάθε περίπτωση η ομαδοποίηση σε αυτή τη φάση σε τρεις ζώνες δεν είναι δυνατό να σχολιαστεί.
Κάθε οικονομικός φορέας θα πρέπει να καταθέτει μια ολοκληρωμένη προσφορά για κάθε γεωγραφική ζώνη του ενδιαφέροντος του. Επίσης κάθε φορέας θα πρέπει να έχει δικαίωμα να υποβάλλει προσφορά σε περισσότερες από μία ζώνες αρκεί να καλύπτει αθροιστικά τα χρηματο-οικονομικά κριτήρια που θα τεθούν στη διακήρυξη.
Η δυνατότητα δραστηριοποίησης περισσότερου του ενός διαχειριστή σε μια γεωγραφική ζώνη θα πρέπει να εξεταστεί καθώς μπορεί να δημιουργήσει ανταγωνισμό μεταξύ των δύο φορέων υποβοηθώντας την ανάπτυξη και τη συντήρηση των δικτύων. Σε αυτή την περίπτωση προτείνεται να αναπτύσσεται μία φορά η υποδομή σωλήνων – μικροσωλήνιων, από τον ανάδοχο που πρώτος θα ενδιαφερθεί να υλοποιήσει υποδομή σε μια αστική περιοχή. Στη συνέχεια όλοι οι ανάδοχοι θα έχουν δικαίωμα να φυσήξουν ίνες μέσα από τις υποδομές σωληνώσεων εξυπηρετώντας τους τελικούς καταναλωτές. Για τη συντήρηση των υποδομών αυτών μπορεί να ακολουθείται ένα σχήμα play or pay μεταξύ των αναδόχων.
Δικαίωμα συμμετοχής θα πρέπει να έχουν όλοι οι φορείς που ασκούν οικονομική δραστηριότητα σε χώρες που έχουν υπογράψει τη Συμφωνία Δημοσίων Συμβάσεων του Παγκοσμίου Οργανισμού Εμπορίου η οποία κυρώθηκε με το νόμο 2513/1997 ή ενώσεις τέτοιων φορέων (προφανώς και στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση).
Η δημιουργία διακριτού νομικού προσώπου θα βοηθήσει στη διαφάνεια και στην καλύτερη λειτουργία των διαχειριστών.
Στην περίπτωση δημιουργίας διακριτού νομικού προσώπου και ιδιαίτερα στην περίπτωση που σε κάθε περιοχή δραστηριοποιείται περισσότεροι του ενός ανάδοχοι, θεωρείται ότι η συμμετοχή Φορέα ως μέλος ένωσης οικονομικών φορέων, ο οποίος λειτουργεί ως πάροχος δημόσιων ηλεκτρονικών υπηρεσιών σύμφωνα με το ν.3431/2006 περί ηλεκτρονικών επικοινωνιών, δε θα δημιουργήσει ιδιαίτερα προβλήματα στη λειτουργία της αγοράς και ως εκ τούτου δε θα πρέπει να αποκλείεται.
Σχετικά με την παράγραφο 5.1
Α) Προτείνεται για την ομαδοποίηση των ΜΑΝ το σημαντικότερο κριτήριο να είναι η γεωγραφική κατανομή τους ώστε να μειωθεί το κόστος διαχείρισής τους. Μάλιστα, προτείνεται τα ΜΑΝ να ομαδοποιηθούν, όχι σε τρεις ομάδες, αλλά σε περισσότερες (ενδεικτικά ανά περιφέρεια τεχνικού συμβούλου Πρόσκλησης 93 για ομοιογένεια υποδομών)
Β) Υπάρχουν ήδη διαδημοτικές συνεργασίες μεταξύ δήμων ανά την Ελλάδα. Πιστεύουμε ότι για την ομαδοποίηση των δήμων, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η συμμετοχή κάποιων δήμων σε τέτοια σχήματα αλλά αυτή να μην είναι ο καθοριστικός παράγοντας για την συμμετοχή του σε κάποια ομάδα του υπό συζήτηση έργου.
Σχετικά με την παράγραφο 5.2
Α) Για την καλύτερη διαχείριση του υπεδάφους θα πρέπει να υπάρχουν σαφείς προδιαγραφές για τους χάνδακες που θα κατασκευάσει ο διαχειριστής ώστε να καλύπτουν και μελλοντικές ανάγκες.
Β) Σε κάθε περίπτωση η κατασκευή μικροχάνδακα επί οδού σημαίνει πιθανή φθορά του ασφαλτοτάπητα. Για να περιορισθούν οι φθορές αυτές θα πρέπει η πολιτεία να υποχρεώνει κάθε φορέα που προτίθεται να αναπτύξει δίκτυο οπτικών ινών για χρήστες να χρησιμοποιεί τα υπάρχοντα Μητροπολιτικά δίκτυα αντί να αναπτύσσει νέα.
Γ) Από τη διακήρυξη θα πρέπει να προβλέπεται η δυνατότητα του διαχειριστή να αναπτύσσει το δίκτυο σύμφωνα με τον συμφερότερο τρόπο και στις περιοχές που αυτός επιλέγει.
Δ) Στην περίπτωση που επιλεγεί διαφορετικός ανάδοχος ανά περιοχή, και συνεπώς και διαφορετικό Business Plan, το κόστος μίσθωσης των υπηρεσιών του από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους θα μπορούσε να ήταν διαφορετικό. Είναι κάτι τέτοιο είναι αποδεκτό ή η αναθέτουσα αρχή θα επιδοτούσε τις διαφορές;
Ε) Καθώς το σχήμα που θα επιλεγεί ως διαχειριστής των δικτύων θα πρέπει να τα αναπτύξει ώστε να καταστούν εμπορεύσιμα, και κατά συνέπεια να προβεί σε επενδύσεις άμεσα, θα πρέπει να προβλέπετε ότι οι χρήστες που είναι ήδη συνδεδεμένοι στο δίκτυο (φορείς του δημοσίου, σχολεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα) θα πρέπει να καταβάλουν κάποιο μηνιαίο τέλος για τις υπηρεσίες που θα απολαμβάνουν (πχ για ΣΥΖΕΥΞΙΣ – EDUNET κλπ)
Σχετικά με την παράγραφο 5.3
Θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι κάθε προσφορά θα συνοδεύεται από συγκεκριμένο Business Plan, κατάλληλα διαμορφωμένο για την συγκεκριμένη περιοχή. Άλλωστε σκοπός της υποβολής του Business Plan είναι να αποδείξουν οι υποψήφιοι ανάδοχοί ότι η πρότασή τους είναι βιώσιμη για την συγκεκριμένη περιοχή.
Σχετικά με την παράγραφο 5.5
Θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι οι υποψήφιοι που θα συμμετάσχουν στην διαδικασία με διαπραγμάτευση θα υποβάλλουν νέο Business Plan, κατάλληλα διαμορφωμένο για την συγκεκριμένη περιοχή.
Σχετικά με την παράγραφο 5.8.1
Προτείνουμε να υπάρχει όρος στον διαγωνισμό που θα προβλέπει την συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του διαχειριστή και των δήμων των οποίων τα δίκτυα θα του παραχωρηθούν. Προτείνεται, επίσης, το ποσοστό αυτό να είναι της τάξης του 12% και το ποσοστό του κάθε δήμου σε αυτό να είναι ανεξάρτητο του μεγέθους του δήμου ή του δικτύου που θα παραχωρήσει, ώστε να ευνοούνται οι μικρότεροι δήμοι.
Σχετικά με την παράγραφο 5.8.3
Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι οι διαχειριστές θα έχουν ανάγκη χρηματοδότησης από τράπεζες και προς το σκοπό αυτό να υπάρχει κατάλληλο πλαίσιο για τον καθορισμό της μακροπρόθεσμης αξίας του φορέα που θα δημιουργηθεί.
Σχετικά με την παράγραφο 5.8.4
Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ο Ανάδοχος Διαχειριστής θα συντάξει και καταθέσει δύο διαφορετικά επιχειρηματικά σχέδια, τα οποία, είναι πιθανό, να έχουν ως αποτέλεσμα την διαφορετική αντιμετώπιση των δύο ζωνών. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να προβλέπεται η διαφορετική αντιμετώπιση κάθε ζώνης, ώστε το εγχείρημα να είναι βιώσιμο.
Ειδικά για την παράγραφο 5.7, ίσως θα έπρεπε να επεκταθεί ο σχετικός αποκλεισμός και σε φορείς που είτε έχουν υπό τον έλεγχό τους είτε ελέγχουν παρόχους δημόσιων ηλεκτρονικών υπηρεσιών.
Προκειμένου να προετοιμαστεί επιχειρηματικό πλάνο θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο γνωστά τα στοιχεία που αφορούν στα ίδια τα δίκτυα. Και αυτό γιατί είναι αδύνατον να γίνει πρόβλεψη ζήτησης εάν πρώτα δεν είναι γνωστά όλα τα τεχνικά (και κυρίως τα γεωγραφικά) χαρακτηριστικά των δικτύων.
Τα κριτήρια της αξιολόγησης θα πρέπει να είναι «ουδέτερα» και να είναι εστιασμένα όχι στα δυνητκά κέρδη αλλά στις επενδύσεις που θα δεσμευθεί να υλοποιήσει. Οποιαδήποτε αναφορά σε κοστοστρέφεια είναι αδύνατον πρακτικά να τεκμηριωθεί με όρους αγοράς ενώ επιπρόσθετα εμπεριέχει τον κίνδυνο ενός η Πολιτεία να αναλωθεί σε έναν κύκλο διενέξεων χωρίς ουσιαστικό λόγο.
Δεν είναι σαφές πιο πλεονέκτημα δίνει η κατάτμηση σε 3 ζώνες. Εάν η κατάτμηση κρίνεται αναγκαία για κάποιους λόγους οι οποίοι δεν διαφαίνονται στο συγκεκριμένο κείμενο τότε είναι πρόδηλο ότι η ομαδοποίηση ανά περιοχές θα πρέπει να γίνει λαμβάνοντας υπόψη τεχνοοικονομικά κριτήρια ώστε οι 3 περιοχές να αναδεικνύουν ανάλογα πλεονεκτήματα (ή και δυσκολίες).
ο αριθμος των ζωνων πως εχει προκυψει?
εχουν ηδη προκυψειζωνες απο προηγουμενα εργα και ο αριθμος των τριων δεν συνναδει με αυτες.
Ποιες είναι οι τρεις γεωγραφικές ζώνες; Εφόσον θα υποβληθούν διαφορετικές προσφορές για τις τρεις ζώνες, είναι λογικό ότι θα υπάρξουν διαφορετικές τιμολογήσεις προς τους δυνητικούς πελάτες ανάλογα με τη ζώνη. Άρα θα καταλήξουμε με τρεις διαφορετικές τεαχύτητες στα ΜΑΝ και κάποιοι (οι πιο απομακρυσμένοι; οι νησιώτες;) θα πληρώνουν ακριβότερα για τις ίδιες υπηρεσίες. Μήπως πρέπει να γίνει ένιαίος διαγωνισμός για το σύνολο των ΜΑΝ;