1. Για τη διαπίστωση των παραβάσεων του παρόντος νόμου εντεταλμένοι υπάλληλοι της εκάστοτε αρμόδιας αρχής ασκούν εξουσίες φορολογικού ελεγκτή και έχουν την αρμοδιότητα ιδίως:
(α) να ελέγχουν κάθε είδους και κατηγορίας βιβλία, στοιχεία και λοιπά έγγραφα των επιχειρήσεων και ενώσεων επιχειρήσεων, καθώς και την ηλεκτρονική εμπορική αλληλογραφία των επιχειρηματιών, διοικητών, διευθυνόντων συμβούλων, διαχειριστών και γενικά εντεταλμένων τη διοίκηση ή διαχείριση προσώπων, καθώς και του προσωπικού των επιχειρήσεων ή ενώσεων επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως της μορφής αποθήκευσης τους, και οπουδήποτε και εάν αυτά φυλάσσονται και να λαμβάνουν αντίγραφα ή αποσπάσματα τους.
(β) να προβαίνουν σε κατασχέσεις βιβλίων, εγγράφων και άλλων στοιχείων, καθώς και ηλεκτρονικών μέσων αποθήκευσης και μεταφοράς δεδομένων, τα οποία αποτελούν επαγγελματικές πληροφορίες.
(γ) να ελέγχουν και να συλλέγουν πληροφορίες και δεδομένα κινητών τερματικών, φορητών συσκευών, καθώς και των εξυπηρετητών τους σε συνεργασία με τις αρμόδιες κατά περίπτωση αρχές, που βρίσκονται μέσα ή έξω από τις κτιριακές εγκαταστάσεις των ελεγχόμενων επιχειρήσεων.
(δ) να ενεργούν έρευνες και αυτοψία στα γραφεία, τις εγκαταστάσεις και τα εργοτάξια και τους λοιπούς χώρους εργασίας και τα μεταφορικά μέσα των επιχειρήσεων. Οι ελεγκτές έχουν αρμοδιότητα να προβαίνουν στη διεξαγωγή ελέγχων και μετρήσεων ορισμένων μεγεθών, στη λήψη δειγμάτων με τη χρήση κατάλληλου εξοπλισμού, καθώς και στη συλλογή κάθε χρήσιμου κατά την κρίση τους στοιχείου για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους με βάση τα ελεγκτικά πρότυπα και με σκοπό την επιβεβαίωση και τεκμηρίωση των χαρακτηριστικών στοιχείων της επιχείρησης, σύμφωνα με τους όρους αδειοδότησης, ή τους όρους δήλωσης συμμόρφωσης, ή την πιστοποίηση σύμφωνα με τα σχετικά πρότυπα.
(ε) να σφραγίζουν οποιονδήποτε επαγγελματικό χώρο, βιβλία ή έγγραφα, κατά την περίοδο που διενεργείται ο έλεγχος και στο μέτρο των αναγκών αυτού.
(στ) να ενεργούν έρευνες στις κατοικίες των επιχειρηματιών, διοικητών, διευθυνόντων συμβούλων, διαχειριστών και γενικά εντεταλμένων τη διοίκηση ή διαχείριση προσώπων, καθώς και του προσωπικού των επιχειρήσεων ή ενώσεων επιχειρήσεων, εφόσον υπάρχουν εύλογες υπόνοιες, ότι φυλάσσονται εκεί βιβλία ή άλλα έγγραφα που συνδέονται με την επιχείρηση και το αντικείμενο του ελέγχου.
(ζ) να λαμβάνουν, κατά την κρίση τους, ένορκες ή ανωμοτί καταθέσεις, με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 212 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, και να ζητούν από κάθε αντιπρόσωπο ή μέλος του προσωπικού της επιχείρησης ή ένωσης επιχειρήσεων, επεξηγήσεις για τα γεγονότα ή τα έγγραφα που σχετίζονται με το αντικείμενο και το σκοπό του ελέγχου και να καταγράφουν τις σχετικές απαντήσεις.
2. Η σχετική εντολή παρέχεται εγγράφως από τον αρμόδιο κατά περίπτωση Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης και περιέχει το αντικείμενο της έρευνας και τις συνέπειες της παρεμπόδισης ή δυσχέρανσης αυτής ή άρνησης εμφάνισης των αιτούμενων βιβλίων, στοιχείων και λοιπών εγγράφων ή χορήγησης αντιγράφων ή αποσπασμάτων τους.
3. Ο αρμόδιος κατά περίπτωση Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μπορεί να ζητάει, εγγράφως, τη συνδρομή των δημόσιων αρχών και υπηρεσιών, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, για τη διεξαγωγή των ερευνών που αναφέρονται στις περιπτώσεις α` μέχρι ζ` της παραγράφου 1.
4. Για τους ελέγχους και τις έρευνες που έγιναν, συντάσσεται από αυτόν που τις διεξήγαγε έκθεση, αντίγραφο της οποίας κοινοποιείται στις οικείες επιχειρήσεις.
5. Με την επιφύλαξη των ποινικών κυρώσεων που προβλέπονται στο άρθρο 32 επ. του παρόντος, επιβάλλεται με απόφαση του κατά περίπτωση αρμοδίου Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης στις επιχειρήσεις, ή σε αυτούς που κατά οποιονδήποτε τρόπο παρεμποδίζουν ή δυσχεραίνουν τις έρευνες των παραγράφων 1, 2 και 3 του παρόντος άρθρου, καθώς και στις επιχειρήσεις ή σε αυτούς που αρνούνται να υποβληθούν στις εν λόγω έρευνες, να επιδείξουν τα αιτούμενα βιβλία, στοιχεία και λοιπά έγγραφα και να χορηγήσουν αντίγραφα ή αποσπάσματά τους, πρόστιμο τουλάχιστον δεκαπέντε (15.000) ευρώ με ανώτατο όριο το 1% του κύκλου εργασιών της προηγούμενης χρήσης στο καθένα από τα πρόσωπα και για κάθε παράβαση. Κατά την επιμέτρηση του προστίμου λαμβάνονται ιδίως υπόψη η σοβαρότητα της εξεταζόμενης υπόθεσης, η απαξία των πράξεων και η επίπτωσή τους στην έκβαση της έρευνας.
6. Σε περίπτωση άρνησης ή παρεμπόδισης με οποιονδήποτε τρόπο των εντεταλμένων υπαλλήλων της εκάστοτε αρμόδιας αρχής στην άσκηση των καθηκόντων τους, αυτοί μπορούν να ζητούν τη συνδρομή των εισαγγελικών αρχών και κάθε άλλης αρμόδιας αρχής. Η συνδρομή αυτή μπορεί να ζητηθεί και προληπτικά.
7. Οι αρμόδιες αρχές δύνανται στην έκταση που αυτό δεν αποτελεί ανεπίτρεπτη παραχώρηση δημόσιας εξουσίας να χρησιμοποιούν για την διεξαγωγή των ελέγχων και την αξιολόγηση των πορισμάτων και τη συνεργασία ιδιωτικών φορέων. Οι ιδιωτικοί αυτοί φορείς μπορεί να είναι φυσικά ή νομικά πρόσωπα τα οποία εν εξαιρούνται κατά περίπτωση σύμφωνα με τον παρόντα νόμο. Η επιλογή του προσώπου που κατά περίπτωση θα χρησιμοποιηθεί γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις για τις δημόσιες συμβάσεις. Σε κάθε περίπτωση την ευθύνη για την διεξαγωμένη έρευνα και τα συμπεράσματά της φέρει η εκάστοτε αρμόδια αρχή. Τηρείται μητρωο σε ηλεκτρονική μορφή στο οποίο καταγράφονται στοιχεία τα οποία εξατομικεύουν τα πρόσωπα τα οποία παρέχουν τις σχετικές υπηρεσίες, τις περιπτώσεις στις οποίες παρήχαν σχετικές πληροφορίες, συγκεκριμένες πληροφορίες για τη εξέλιξη και εκθεσεις ενεργειών στις αρχές οι οποίες δινουν την σχετική εντολή. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης μετά από γνωμοδότηση του ΕΣΥΠ επιβάλονται τα ελάχιστα αναγκαία πρότυπα τα οποία τηρούνται από πρόσωπα που παρέχουν υπηρεσίες σύμφωνα με το παρόν άρθρο σε δημόσιες ελεγκτικές και εποπτεύουσες αρχές, προσδιορίζονται άλλοι όροι και προύποθέσεις για την άσκηση αυτής της δσραστηριότητας, για τον έλεγχο των παρεχόντων τις υπηρεσίες αυτές, οι εκθέσεις τους προς τις αρμόδιες αρχές και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρουσας παραγραφου
Άρθρο 22, παρ. 5 και Άρθρο 21, παρ. 4: Προβλέπονται στο Ν/Σ πρόστιμα από 15.000 € έως 500.000 €, που μπορούν να ανέρχονται και μέχρι 1% του τζίρου της επιχείρησης, για περιπτώσεις άρνησης, δυστροπίας ή καθυστέρησης παροχής πληροφοριών ή ανακριβών & ελλιπών πληροφοριών, με την επιφύλαξη των ποινικών κυρώσεων του άρθρου 32. θεωρούμε ότι τα πρόστιμα είναι υπερβολικά για παραβάσεις που μπορεί να «διαπιστωθούν» με μεγάλη δόση υποκειμενικών κριτηρίων (πχ δυστροπία, άρνηση, ελλιπείς πληροφορίες κλπ). Εξ άλλου τα πρόστιμα είναι εξαιρετικά υψηλά για να επιβάλλονται από τις Αρχές με διοικητική διαδικασία, χωρίς δικαστική απόφαση, καθώς, ως γνωστόν, το Σύνταγμα μας και οι Διεθνείς Συμβάσεις σαφώς προβλέπουν ότι «ουδείς αποχωρίζεται του φυσικού τον δικαστή». Προτείνουμε οι όποιες παραβάσεις και ποινές να αποφασίζονται από την τακτική Δικαιοσύνη και πάντως τα διοικητικά πρόστιμα δεν είναι δυνατόν να υπερβαίνουν το 0,1% του κύκλου εργασιών της επιχείρησης.
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Άρθρο 22, παρ.1: Για την διαπίστωση των παραβάσεων του παρόντος νόμου … οι αρμόδιοι υπάλληλοι ασκούν εξουσίες φορολογικού ελεγκτή. Ερώτηση: Πως είναι δυνατόν σε νόμο που αφορά στο ΥΠΑΝ να μεταφερθούν αρμοδιότητες ελεγκτών του ΥΠΟΙΚ; Προτείνουμε να απαλειφθεί η εν λόγω έκφραση. Εξ’ άλλου πιο κάτω στην ίδια παράγραφο περιγράφεται επαρκώς το τι ελέγχουν οι αρμόδιοι υπάλληλοι.
Παρ. 1, ε: Η δυνατότητα σφράγισης επαγγελματικού χώρου πρέπει να απαλειφθεί διότι συνεπάγεται την διακοπή οικονομικών δραστηριοτήτων η ελευθέρα άσκηση των οποίων προστατεύεται από το Σύνταγμα μας και τις Διεθνείς Συμβάσεις και συνεπώς δεν είναι δυνατόν οι ελεγκτές να έχουν τέτοιες εξουσίες.
Παρ. 1, στ: Η παρεχόμενη με το Ν/Σ δυνατότητας έρευνας των ελεγκτών στις κατοικίες διευθυντών, στελεχών και προσωπικού επιχειρήσεων είναι εντελώς ατυχής διότι παραβιάζει το οικογενειακό άσυλο που προστατεύεται από το Σύνταγμα μας και τις Διεθνείς Συμβάσεις. Τέτοιες έρευνες μπορούν να γίνουν μόνο με προηγούμενη εισαγγελική παραγγελία.
Παρ 1, ζ: Η πρόβλεψη του Ν/Σ ότι οι ελεγκτές μπορούν να λαμβάνουν ένορκες καταθέσεις είναι επίσης ατυχής καθώς δεν έχουν τα απαιτούμενα από τους Νόμους μας τυπικά και ουσιαστικά προσόντα.
Άρθρο 22, παρ.1: Για την διαπίστωση των παραβάσεων του παρόντος νόμου … οι αρμόδιοι υπάλληλοι ασκούν εξουσίες φορολογικού ελεγκτή. Ερώτηση: Πως είναι δυνατόν σε νόμο που αφορά στο ΥΠΑΝ να μεταφερθούν αρμοδιότητες ελεγκτών του ΥΠΟΙΚ; Προτείνουμε να απαλειφθεί η εν λόγω έκφραση. Εξ’ άλλου πιο κάτω στην ίδια παράγραφο περιγράφεται επαρκώς το τι ελέγχουν οι αρμόδιοι υπάλληλοι.
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΑΤΙΚΚΗΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΙΩΣ