1. Το Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Κρατικών ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) περιλαμβάνει τις διαδικασίες και τα δεδομένα που απαιτούνται για την διαχείριση, έλεγχο και υλοποίηση των δράσεων κρατικών ενισχύσεων. Οι διαδικασίες προδιαγράφονται στο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων και είναι σύμφωνες με τους ενωσιακοί κανονισμούς κρατικών ενισχύσεων και των διαρθρωτικών ταμείων.
2. Το Πληροφοριακό Σύστημα Σώρευσης Κρατικών ενισχύσεων (Σώρευσης) αποτελεί μητρώο συγχρηματοδοτούμενων και εθνικών κρατικών ενισχύσεων και περιλαμβάνει τους κανόνες σώρευσης όπως προκύπτουν από τους κανονισμούς κρατικών ενισχύσεων και σκοπό έχει την παρακολούθηση και τον έλεγχο για την μη υπέρβαση αυτών.
3. Με Υπουργικές αποφάσεις για την διαχείριση της εκάστοτε δράσης κρατικής ενίσχυσης προσδιορίζονται τα στοιχεία που καταχωρίζονται στα Συστήματα ΠΣΚΕ και Σώρευσης, ο χρόνος υποβολής τους, οι ευθύνες των υπόχρεων και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
4. Τα συστήματα ΠΣΚΕ και Σώρευσης διασυνδέονται με συστήματα της Δημόσιας Διοίκησης (ΟΠΣ ΕΣΠΑ, λοιπά συστήματα της Δημόσιας Διοίκησης) για την ανταλλαγή των δεδομένων που απαιτούνται με βάση το ΣΔΕ και τους Κανονισμούς των Διαρθρωτικών Ταμείων και των Κρατικών Ενισχύσεων.
5. Τα συστήματα ΠΣΚΕ και Σώρευσης με βάση και τους κανόνες διαφάνειας όπως ορίζονται από τους κανονισμούς κρατικών ενισχύσεων δύναται να δημοσιεύσουν στοιχεία πράξεων κρατικών ενισχύσεων είτε απευθείας σε διαδικτυακούς κόμβους είτε με τη μορφή ανοιχτών / διασυνδεδεμένων δεδομένων. Την εποπτεία της παραγωγικής λειτουργίας των ΠΣΚΕ και Σώρευσης και τη φιλοξενία των εξυπηρετητών και του δικτυακού εξοπλισμού αναλαμβάνει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Επενδύσεων- ΕΣΠΑ του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σε συνεργασία με την ΜΟΔ ΑΕ.
6. Την παροχή υπηρεσιών για δικτυακή σύνδεση των συστημάτων ΠΣΚΕ και του Σώρευσης, την τεχνική υποστήριξη και επίλυση προβλημάτων του κεντρικού εξοπλισμού και του λογισμικού υποδομής, τη συγκέντρωση των απαιτήσεων των χρηστών, τη συντήρηση και ανάπτυξη του επιχειρησιακού λογισμικού, την εκπαίδευση των χρηστών, τον έλεγχο και αξιολόγηση της παραγωγικής λειτουργίας, την ανάλυση και τον προγραμματισμό για περαιτέρω βελτιώσεις της λειτουργίας και αποτελεσματικότητας των ΠΣΚΕ και Σώρευσης, καθώς και την υλοποίηση των σχετικών αναβαθμίσεων, αναλαμβάνει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Επενδύσεων – ΕΣΠΑ του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σε συνεργασία με την ΜΟΔ Α.Ε
7. Η χρήση του ΠΣΚΕ καθίσταται υποχρεωτική για όλες τις δομές που είναι επιφορτισμένες με την υλοποίηση κρατικών ενισχύσεων.
Αντιλαμβάνομαι ότι ένα ποσοστό ανθρώπων που σχολιάζουν στο πλαίσιο της διαβούλευσης δε γνωρίζουν τα θέματα.
Το ΠΣΚΕ είναι ένα μηχανογραφικό σύστημα που λειτουργεί από την προηγούμενη περίοδο, και ο ρόλος του είναι καθαρά διαχειριστικός. Μέσω του συστήματος αυτού υλοποιούνται οι δράσεις Κρατικών Ενισχύσεων. Σε κανένα σημείο δεν υποκαθιστά, ή δεν εμπλέκεται με τις λειτουργίες του Κεντρικού συστήματος.
Το Πληροφοριακό Συστημα Διαχείρισης Κρατικών Ενισχύσεων και Σώρευσης ήδη υφίσταται και λειτουργεί για έργα και δράσεις του ΕΣΠΑ και παρέχει χρήσιμες πληροφορίες στους χρήστες. Η διασύνδεσή του με άλλα συστήματα της Δημόσιας Διοίκησης προβλέπεται. Θα πρέπει να αναβαθμιστεί, ώστε να εφοδιάζει όλους τους εμπλεκόμενους του ΕΣΠΑ (φορείς, δικαιούχους, ωφελούμενους) με όλη την πληροφόρηση για τα προγράμματα και δράσεις και να στηρίζει ηλεκτρονικά και paperless όλα τα στάδια από αίτηση, χρηματοδότηση έως υλοποίηση .
Δίχως να παραγνωρίζω την αναγκαιότητα τήρησης ενός Κεντρικού μητρώου κρατικών ενισχύσεων, δυσκολεύομαι να διαγνώσω τη δικαιολογητική βάση, κυρίως υπό το πρίσμα της εθνικής έννομης τάξης, στην οποία μπορεί να στηρίζεται η υποχρέωση του συνόλου των φορέων της Δημόσιας Διοίκησης να καταχωρούν δεδομένα, που άπτονται των αρμοδιοτήτων τους σε συστήματα τηρούμενα από την επιμέρους δομή ενός Υπουργείου που είναι επιφορτισμένη με συγκεκριμένο (και άρα κατά μια έννοια περιορισμένο) αντικείμενο, ενώ ταυτόχρονα η εποπτεία και η φιλοξενία των εξυπηρετητών των συστημάτων αυτών ανατίθεται επί της ουσίας σε μια δομή εκτός του σκληρού πυρήνα του Δημοσίου.
Για άλλη μια φορά έχουμε ένα παράδειγμα νομοθέτησης χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ούτε ένας προηγούμενος νόμος (4152/2013) αλλά ούτε και μία ήδη θεσμοθετημένη υπηρεσία του δημοσίου(Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων) η οποία ιδρύθηκε για να καλύψει ένα τεράστιο κενό που υπήρχε μέχρι πρόσφατα στον έλεγχο της συμβατότητας των κρατικών ενισχύσεων και η οποία έχει σαν κύριο σκοπό την αποτροπή χορήγησης παράνομων κρατικών ενισχύσεων.
Επίσης, στην παράγραφο 7 ορίζεται: «Η χρήση του ΠΣΚΕ καθίσταται υποχρεωτική για όλες τις δομές που είναι επιφορτισμένες με την υλοποίηση κρατικών ενισχύσεων», δηλαδή για παράδειγμα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, όπως είναι τα φορολογικά τα οποία αποτελούν μια μορφή κρατικής ενίσχυσης (πχ. αφορολόγητα αποθεματικά) θα φιλοξενούνται στους κεντρικούς εξυπηρετητές μιας ανώνυμης εταιρείας (ΜΟΔ ΑΕ).
Η προσωπική μου άποψη είναι πως τέτοια δεδομένα αλλά και γενικότερα δεδομένα που θα αποτελούν στο μέλλον ένα εθνικό μητρώο κρατικών ενισχύσεων θα πρέπει να φιλοξενούνται αποκλειστικά σε εξυπηρετητές του στενού δημόσιου τομέα (π.χ. ΓΓΠΣ).
Από την προτεινόμενη διάταξη, εύκολα συνάγει και ένας μη νομικός το συμπέρασμα ότι είτε δεν υπάρχει καμία συνεννόηση μεταξύ των Υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης είτε ότι κάποιοι στο ΥπΑντ κινούνται εκ του πονηρού επιδιώκοντας το σφετερισμό αρμοδιοτήτων της ΚΕΜΚΕ. Διαφορετικά πώς να εξηγήσει κανείς ότι μία Αποκεντρωμένη Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων επιδιώκει και την ανάληψη αρμοδιοτήτων που ξεκάθαρα με το Ν. 4152/2013 έχουν ανατεθεί στην Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων (βλέπε ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟ Β8. του ν. 4152/2013).Η παρ. 15 του άρθρου 30 στο προτεινόμενο νομοσχέδιο δεν αρκεί για να καλύψει τη σαφή στρέβλωση που δημιουργείται, αλλά αποτελεί μόνο «στάχτη στα μάτια».
Η εν λόγω ρύθμιση μπορεί να καταστεί επικίνδυνη και για έναν ακόμη λόγο: ανοίγει ο ασκός του Αιόλου, ώστε κάθε άλλη Αποκεντρωμένη Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων, καθώς μία υπάρχει ανά Υπουργείο, να επιδιώξει στο μέλλον την ικανοποίηση ίδιων ….
Το θέμα των κρατικών ενισχύσεων πρέπει να αντιμετωπίζεται με τη δέουσα προσοχή, καθότι είναι ένα αντικείμενο που αγγίζει βασικές πτυχές της ελληνικής επιχειρηματικότητας και σε κάθε περίπτωση δεν αποτελεί «φέουδο» ή «τσιφλίκι» του οποιουδήποτε.
Από τη στιγμή που συστάθηκε η Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Οικονομικών, τι νόημα έχει η ρύθμιση του συγκεκριμένου άρθρου και πως αυτό συνάδει με τη ρύθμιση της ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ Β8 (ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ) του ν. 4152/2013, το οποίο «τρέχει» η Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Οικονομικών;;;;
Με τις συγκεκριμένες διατάξεις ουσιαστικά συστήνεται ένα δίκτυο που λειτουργεί παράλληλα, αλλά και εντελώς ανεξάρτητα από την ΚΕΜΚΕ. Είναι χαρακτηριστικό σε αυτό το πλαίσιο ότι στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο ο πρόσφατα ψηφισθείς νόμος 4152/2013 δεν φαίνεται να αναφέρεται πουθενά, αλλά αντίθετα δίνεται η εντύπωση ότι το περιεχόμενό του αγνοείται εντελώς.
Δηλαδή θα υπάρχουν 2 πληροφοριακά συστήματα για θέματα κρατικών ενισχύσεων που θα τρέχουν παράλληλα;;;;
Εάν αυτό ισχύει, δεν συνάγεται τελικά ότι η πολιτική βούληση για το κρίσιμο ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων φαίνεται να επανακαθορίζεται, αν και σαφώς αυτή είχε διατυπωθεί με το ν. 4152/2013, χωρίς επιφυλάξεις και άνω τελείες;;;;
Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος της στρέβλωσης που επίκειται να συμβεί, αν ο μη γένοιτο ψηφιστούν οι συγκεκριμένες διατάξεις, τίθεται το εξής απλοϊκό ερώτημα: έχει ποτέ φανταστεί κανείς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λειτουργεί με 2 διαφορετικές Γενικές Διευθύνσεις Ανταγωνισμού;;;;
Τέλος, έχουν τα παραπάνω σχέση με αυτό που καλείται ορθή νομοθέτηση;;;;