1. Η Διαχειριστική Αρχή δύναται να εντάξει στο οικείο ΕΠ πράξεις συνολικού προϋπολογισμού δημόσιας δαπάνης, ο οποίος δεν μπορεί να υπερβεί το 120% ανά άξονα προτεραιότητας ούτε το 110% της συνολικής δημόσιας δαπάνης του ΕΠ. Τα παραπάνω ποσοστά μπορούν να τροποποιούνται ανά ΕΠ με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας με εισήγηση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων – ΕΣΠΑ.
2. Οι ακόλουθες κατηγορίες μη επιλέξιμων δαπανών δύναται να βαρύνουν το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ του οικείου φορέα χρηματοδότησης :
α. Τα καθαρά έσοδα που παράγονται μετά την ολοκλήρωση του έργου, τα οποία, σύμφωνα με τον κανονισμό, μειώνουν τις επιλέξιμες για συγχρηματοδότηση πληρωμές.
β. Τα μη επιλέξιμα ποσά που καταβάλλονται για την υλοποίηση έργων μέσω του Κρατικού Προϋπολογισμού αλλά αντιστοιχούν σε ποσά που βαρύνουν τρίτους.
γ. Τα μη επιλέξιμα ποσά που καταβάλλονται για απόκτηση γης εφόσον αυτά έχουν προσδιοριστεί με βάση την ισχύουσα νομοθεσία.
δ. Τα μη επιλέξιμα ποσά που καταβάλλονται εκτός περιόδου επιλεξιμότητας. Ειδικότερα για τις πράξεις που εντάσσονται στα Ε.Π. και είναι σε εξέλιξη, τα ποσά που έχουν καταβληθεί πριν την έναρξη της ημερομηνίας επιλεξιμότητας. Τα μη επιλέξιμα ποσά που καταβάλλονται μετά την λήξη της ημερομηνίας επιλεξιμότητας του Ε.Π. μπορούν να βαρύνουν τους Εθνικούς πόρους μόνο στην περίπτωση που από την απόφαση ένταξης της πράξης έχουν προγραμματιστεί ή προέκυψαν χωρίς ευθύνη του δικαιούχου.
ε. Τα μη επιλέξιμα ποσά ΦΠΑ που καταβάλλονται σε φορείς με την υποχρέωση επιστροφής τους μετά την εκκαθάρισή του ή όπως ορίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία.
στ. Τα μη επιλέξιμα ποσά που προκύπτουν συνεπεία εφαρμογής της Εθνικής Νομοθεσίας.
ζ. Τα μη επιλέξιμα ποσά που έχουν χορηγηθεί στους φορείς με βάση την Εθνική Νομοθεσία πριν την ένταξή του έργου τους στο Ε.Π. και εφόσον οι δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί από αυτούς είναι νόμιμες και κανονικές σύμφωνα με την ισχύουσα εθνική νομοθεσία κατά τον χρόνο πραγματοποίησής τους.
Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας δύναται να τροποποιούνται και να συμπληρώνονται οι κατηγορίες των μη επιλέξιμων δαπανών που μπορούν να βαρύνουν Εθνικούς πόρους.
3. Σε κάθε άλλη περίπτωση πέραν των αναφερομένων στην παράγραφο 1 οι μη επιλέξιμες δαπάνες βαρύνουν τους πόρους του δικαιούχου και ειδικότερα :
α. Φυσικά πρόσωπα ή Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου μη εποπτευόμενα από το Δημόσιο ή ΝΠΔΔ. Εκδίδεται απόφαση δημοσιονομικής διόρθωσης και ανάκτησης του συνόλου του μη επιλέξιμου ποσού που έχει καταβληθεί. Στις περιπτώσεις κρατικών ενισχύσεων η επιστροφή γίνεται σύμφωνα με τους όρους της απόφασης έγκρισης της ενίσχυσης .
β. Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου εποπτευόμενα από το Δημόσιο ή τα ΝΠΔΔ.
β1. Νομικά πρόσωπα τα οποία έχουν μικτά έσοδα από επιχορηγήσεις και από άλλες δραστηριότητες. Εκδίδεται απόφαση δημοσιονομικής διόρθωσης και ανάκτησης του συνόλου του μη επιλέξιμου ποσού που έχει καταβληθεί. Στις περιπτώσεις κρατικών ενισχύσεων η επιστροφή γίνεται σύμφωνα με τους όρους της απόφασης έγκρισης της ενίσχυσης.
β2. Νομικά πρόσωπα τα οποία έχουν αμιγώς έσοδα από επιχορηγήσεις. Εκδίδεται απόφαση δημοσιονομικής διόρθωσης και μείωση του ορίου πληρωμών του επόμενου οικονομικού έτους του Εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου το οποίο εποπτεύει το υπόχρεο Νομικό Πρόσωπο. Στην απόφαση αναφέρεται ρητά ότι η δημοσιονομική διόρθωση αφορά έργο νομικού προσώπου που ανήκει στη συγκεκριμένη κατηγορία και κοινοποιείται στο εποπτεύον Υπουργείο και στη Διεύθυνση Δημοσίων ΕπενδύσεωνΣτην περίπτωση που δεν επαρκεί να καλύψει το ποσό της δημοσιονομικής διόρθωσης μειώνονται τα ποσά της επιχορήγησης του εποπτεύοντος Υπουργείου μέσω του Τακτικού Προϋπολογισμού που αφορούν τα Νομικά Πρόσωπα που εποπτεύει.
β.3. Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄και β’ Βαθμού. Ειδικά για τους Οργανισμούς Τοπικής αυτοδιοίκησης α΄Βαθμού και τα εποπτευόμενα από αυτούς νομικά πρόσωπα που εμπίπτουν στο προηγούμενο εδάφιο δημιουργείται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων λογαριασμός παρακατάθεσης στον οποίο κατατίθεται το 1% των ποσών που προσδιορίζονται ετησίως για τους ΚΑΠ με σκοπό την κάλυψη των ποσών προς επιστροφή με βάση αποφάσεις δημοσιονομικής διόρθωσης εις βάρος των Νομικών προσώπων της παραγράφου αυτής. Για το σκοπό αυτό η απόφαση δημοσιονομικής διόρθωσης και ανάκτησης των ποσών θα απευθύνεται στο υπόχρεο νομικό πρόσωπο και στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων θα χρεώνει το λογαριασμό παρακατάθεσης και θα καταβάλλει το ποσό στο λογαριασμό που αναφέρεται στην απόφαση εντός της προθεσμίας που θέτει. Στις περιπτώσεις που ο λογαριασμός δεν διαθέτει επαρκές υπόλοιπο η καταβολή του υπολειπόμενου ποσού θα γίνεται από το ταμείο εις βάρος των μελλοντικών καταθέσεων στο λογαριασμό. Στις περιπτώσεις αυτές τα ποσά που το Ταμείο θα αναλάβει από το λογαριασμό όταν πιστωθεί θα προσαυξάνονται με τους αναλογούντες τόκους σύμφωνα με την πολιτική χορήγησης δανείων του Ταμείου.
γ. Κεντρική Διοίκηση
Στις περιπτώσεις που υπόχρεος φορέας επιστροφής είναι Κεντρική Διοίκηση εκδίδεται απόφαση δημοσιονομικής διόρθωσης και μείωση του ορίου πληρωμών του επόμενου ή του μεθεπόμενου οικονομικού έτους του Εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του αρμόδιου Υπουργείου. Η οριστική απόφαση Δημοσιονομικής Διόρθωσης κοινοποιείται υποχρεωτικά στη ΔΔΕ. Στην περίπτωση που δεν επαρκεί να καλύψει το ποσό της δημοσιονομικής διόρθωσης μειώνονται τα ποσά της επιχορήγησης του αρμόδιου Υπουργείου μέσω του Τακτικού Προϋπολογισμού του αντίστοιχου έτους.
4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ρυθμίζονται οι διαδικασίες έκδοσης των δημοσιονομικών διορθώσεων και ανακτήσεων της παραγράφου 3.β.2. και 3.γ και κάθε σχετικό θέμα.