1. Η παράγραφος 1 του άρθρου 2 του Ν. 2882/2001 όπως ισχύει αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Ο Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή, κατά περίπτωση ο αρμόδιος εκ του σκοπού της απαλλοτρίωσης Υπουργός δύναται, αντί της κατά το άρθρο 1 αναγκαστικής απαλλοτρίωσης υπέρ του Δημοσίου, να προβαίνει στην απευθείας εξαγορά του ακινήτου. Η εξαγορά αυτή δύναται να γίνει και μετά την κήρυξη της απαλλοτρίωσης, πάντως όμως μέχρι να εκδοθεί η δικαστική απόφαση καθορισμού της αποζημίωσης. Η εξαγορά γίνεται με τίμημα που καθορίζει η εκτιμητική επιτροπή του άρθρου 15.
Κατά τη σύναψη της σχετικής σύμβασης το Δημόσιο εκπροσωπείται από τον Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή κατά περίπτωση, από τον αρμόδιο Υπουργό, οι οποίοι δύνανται να εξουσιοδοτήσουν εγγράφως για την υπογραφή αυτής τον Προϊστάμενο της οικείας Κτηματικής Υπηρεσίας ή άλλης Υπηρεσίας του νομού.
Αντίγραφο της συναπτόμενης σύμβασης, μαζί με το διάγραμμα στο οποίο εικονίζεται το ακίνητο που περιέρχεται στο Δημόσιο αποστέλλεται στην αρμόδια αρχή για να καταγραφεί ως δημόσιο κτήμα.»
2. Η περίπτωση α) της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του Ν. 2882/2001 όπως ισχύει αντικαθίσταται ως εξής:
«α) κτηματολογικό διάγραμμα, στο οποίο απεικονίζονται η απαλλοτριούμενη έκταση και οι ιδιοκτησίες που περιλαμβάνονται σε αυτήν.»
3. Επιτρέπεται, κατ’ εξαίρεση από κάθε γενική ή ειδική διάταξη η κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ακινήτων καθώς και η σύσταση εμπράγματου δικαιώματος σε βάρος αυτών εντός σχεδίου πόλεως, με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εσωτερικών για την εκτέλεση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, ύδρευσης, αποχέτευσης δημιουργίας εξόδων διαφυγής σε υπόγεια τεχνικά έργα και αποκατάστασης υποδομών από φυσικές καταστροφές, άμεσα συνδεδεμένων με τη προστασία της δημόσιας ασφάλειας και δημόσιας υγείας.
Η απαλλοτρίωση κηρύσσεται υπέρ του Δημοσίου και με δαπάνες του φορέα που ορίζεται στη πράξη απαλλοτρίωσης, και θεωρείται κατεπείγουσα.
Μετά τη κήρυξη της απαλλοτρίωσης το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Κλιματικής Αλλαγής προβαίνει στην τροποποίηση του σχεδίου πόλεως σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις λαμβάνοντας υπόψη το όριο της απαλλοτρίωσης που κηρύχθηκε με τις διατάξεις του παρόντος και τις τυχόν ειδικές συνθήκες που δημιουργήθηκαν εξαιτίας του έργου, στο οποίο αφορά η απαλλοτρίωση.
Η διάνοιξη εξόδων διαφυγής σε υπόγεια τεχνικά έργα θεωρείται σκοπός δημόσιας ωφέλειας»
4. Στο άρθρο 5 του ν. 1838/1951 (ΦΕΚ Α 170) προστίθενται παράγραφοι 4 και 5 ως εξής:
«4. Κάθε ιδιοκτήτης, νομέας ή κάτοχος που επιτάσσεται το ακίνητό του υποχρεούται να παραδώσει αυτό στο φορέα υπέρ ου η επίταξη, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από τη σχετική πρόσκληση και με την προϋπόθεση ότι έχει παρέλθει χρονικό διάστημα τριάντα ημερών από τη γνωστοποίηση της απόφασης επίταξης και έχει καταβληθεί η προσδιορισθείσα αποζημίωση σύμφωνα με το οικείο πρακτικό ζημιών της επιτροπής ή παρακατατεθεί στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων υπέρ του θιγόμενου.
Εάν ο νομέας ή ο κάτοχος αρνείται να παραδώσει το ακίνητο ελεύθερο ο υπερού η επίταξη μπορεί να ζητήσει την απόδοση του ακινήτου που επιτάχθηκε με την διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων περί νομής των διατάξεων του άρθρου 733 και των παραγράφων 1,2 και 5 του άρθρου 734 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. Στην περίπτωση αυτή δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις των παραγράφων 3 και 4 του παραπάνω άρθρου 734. Η συζήτηση για την απόφαση των ακινήτων προσδιορίζεται σε δεκαπέντε (15) ημέρες από την υποβολή της αίτησης και η απόδοση εκδίδεται εντός είκοσι (20) ημερών από τη συζήτηση. Αναβολή της συζήτησης επιτρέπεται μόνο μια φορά και για εξαιρετικό λόγο. Νέα συζήτηση της υπόθεσης προσδιορίζεται μέσα σε δέκα (10) ημέρες και σε αυτή κλητεύονται μόνο όσο διάδικοι απουσίαζαν. Η κλήτευση για τη νέα συζήτηση γίνεται πριν τρεις (3) μέρες.
5. Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου ισχύουν και στις επιτάξεις που έχουν κηρυχθεί κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου»
Στο άρθρο 33, περί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων υπάρχει πρόβλεψη μόνο για τα εντός σχεδίου και μόνο «…για την εκτέλεση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, ύδρευσης, αποχέτευσης…». Τι προβλέπεται για τα εκτός σχεδίου και τι προβλέπεται για την περίπτωση που εντός του οικοπέδου υπάρχει αυθαίρετο κτίσμα που δεν έχει νομιμοποιηθεί/τακτοποιηθεί από τον ιδιοκτήτη; Αποζημιώνει το κράτος μη νομίμως υφιστάμενα κτήρια;