1. Σε περίπτωση που μία ενταγμένη πράξη αποκλίνει από τους όρους της απόφασης ένταξης ή και του χρονικού προγραμματισμού της εκτέλεσής της, τίθεται σε καθεστώς επιτήρησης, κατά το οποίο η Διαχειριστική Αρχή καθορίζει διορθωτικά μέτρα και περίοδο συμμόρφωσης του δικαιούχου. Στην περίπτωση που ο δικαιούχος δεν υλοποιήσει τα απαιτούμενα διορθωτικά μέτρα εντός της περιόδου συμμόρφωσης, η απόφαση ένταξης της πράξης ανακαλείται αυτοδίκαια. Ειδικότερα, εάν ο δικαιούχος υπερβεί τον προβλεπόμενο στην απόφαση ένταξης χρόνο ανάληψης της πρώτης νομικής δέσμευσης κατά 50%, η Διαχειριστική Αρχή απευθύνει στο δικαιούχο προειδοποιητική επιστολή. Με την παρέλευση άπρακτης προθεσμίας 3 μηνών η απόφαση ένταξης της πράξης ανακαλείται αυτοδίκαια και η πράξη διαγράφεται από τη ΣΑ του ΠΔΕ. Ο Φορέας υποχρεούται να προτείνει την απένταξη του έργου αυτού από τη συγχρηματοδοτούμενη Συλλογική Απόφαση (ΣΑ) του ΠΔΕ και εφόσον επιθυμεί την συνέχιση της χρηματοδότησης από το ΠΔΕ να το προτείνει προς ένταξη στο εθνικό σκέλος σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα διαδικασία.
2. Στις περιπτώσεις συγχρηματοδοτούμενων συμβάσεων προμηθειών αγαθών, παροχής υπηρεσιών και εκτέλεσης έργων, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 2 παρ. 2 περίπτωση γ΄ υποπερίπτωση δδ΄ του ν.4013/2011 (ΦΕΚ Α΄ 204), ως ισχύει, ο έλεγχος της αρμόδιας Αρχής Διαχείρισης έπεται του ελέγχου της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.) και η Αρχή Διαχείρισης λαμβάνει υπόψη της τη γνώμη της Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ. κατά τη διατύπωση της δικής της γνώμης.
3. Για αναθέσεις συγχρηματοδοτούμενων συμβάσεων προμηθειών αγαθών, παροχής υπηρεσιών και εκτέλεσης έργων, που υπόκεινται στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, όπως προβλέπεται κάθε φορά, δεν εφαρμόζεται το άρθρο 2 παρ. 2 περίπτωση γ΄ υποπερίπτωση δδ΄ του ν.4013/2011 (ΦΕΚ Α΄ 204), ως ισχύει, και δεν διενεργείται ο αντίστοιχος έλεγχος της Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.
4. Κατά παρέκκλιση των διατάξεων του άρθρου 77 του ν. 4270/2014, καθώς και κάθε άλλης ειδικής διάταξης, δεν απαιτείται σύμπραξη του Υπουργού Οικονομικών για την έκδοση κανονιστικών διοικητικών πράξεων που αφορούν συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, οι οποίες προκαλούν δαπάνη που, αναγνωρίζεται και βαρύνει το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
5. Οι δαπάνες για αμοιβές μεταδιδακτορικών ερευνητών και μεταπτυχιακών φοιτητών που καταβλήθηκαν μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου από Ερευνητικά Κέντρα ή Ινστιτούτα τους, ΑΕΙ ή άλλους φορείς, βάσει συμβάσεων υποτροφίας και με σκοπό την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων δράσεων από τους ανωτέρω φορείς ως δικαιούχων ΕΠ του ΕΣΠΑ 2007-2013 είναι νόμιμες και επιλέξιμες για συγχρηματοδότηση από τα εν λόγω ΕΠ εφόσον οι συμβάσεις αυτές συνήφθησαν με βάση το ισχύον για τους φορείς θεσμικό πλαίσιο.
6. Η ημερήσια εκτός έδρας αποζημίωση για την ημέρα επιστροφής, που προβλέπεται από τις διατάξεις της αριθμ. 10428/ΕΥΣΣΑΑΠ 663/16−3−2005 (ΦΕΚ 370 B΄) υπουργικής απόφασης, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει και τις διατάξεις της αριθμ. 19248/60/ΓΔΑΠΠΠΔΕ/8−6−2001 (ΦΕΚ 760 B΄) υπουργικής απόφασης όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, καταργείται στο σύνολό της. Ως ημέρα επιστροφής θεωρείται η επομένη ημέρα από τη λήξη των εργασιών. Όταν η ημέρα εργασίας συμπίπτει με την ημέρα επιστροφής, τότε η ημερήσια αποζημίωση καταβάλλεται ολόκληρη. Ημερήσιες αποζημιώσεις, που έχουν καταβληθεί σύμφωνα με τα ανωτέρω είναι νόμιμες.
7. Η διάταξη του άρθρου 58 παρ. 9 του Ν.4075/2012 επεκτείνεται και έχει ανάλογη εφαρμογή, από την έναρξη ισχύος του ως άνω νόμου, και για το προσωπικό που απασχολείται στα Ν.Π.Ι.Δ. της περ. 12 της υποπαραγράφου Γ1 της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α` 222). Η άδεια, για την παροχή υπηρεσίας, στο προσωπικό των ανωτέρω Ν.Π.Ι.Δ. χορηγείται από το αρμόδιο όργανο διοίκησης.
8. Δημιουργείται μητρώο εξειδικευμένων στελεχών προερχόμενων από τον ιδιωτικό τομέα με την αναγκαία τεχνική κατάρτιση, προκειμένου να υποστηρίζουν για συγκεκριμένο χρόνο την επίβλεψη συγχρηματοδοτούμενων έργων, μετά από προηγούμενη διάγνωση αναγκών των δικαιούχων των πράξεων. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ορίζονται λεπτομέρειες για τη σύνταξη του μητρώου, την επιλογή των στελεχών που τοποθετούνται στους δικαιούχους καθώς και το ρόλο τους στην επίβλεψη των έργων. Την ευθύνη της δημιουργίας και τήρησης του μητρώου αναλαμβάνει η ΜΟΔ ΑΕ.
9. α) Για συγχρηματοδοτούμενα έργα από τα ΕΔΕΤ και άλλα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΕΟΧ και στις περιπτώσεις άσκησης ενδίκων βοηθημάτων προσωρινής προστασίας (αίτηση αναστολής εκτέλεσης μετά από άσκηση αίτησης ακύρωσης) κατά των αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ), που αφορούν σε έργα και δραστηριότητες της κατηγορίας Α1 και Α2 όπως αυτές ρυθμίζονται στο νόμο 4014/2011 (ΦΕΚ Α΄209), ή κατά αποφάσεων ανανέωσης, παράτασης ισχύος ή τροποποίησής των εγκεκριμένων ΑΕΠΟ, ή κατά αποφάσεων κήρυξης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, για το παραδεκτό της άσκησής τους κατατίθεται ειδικό παράβολο υπέρ του Δημοσίου.
β) Το παράβολο αυτό ορίζεται σε 5.000 ευρώ ανά αίτηση και τουλάχιστον σε 300 ευρώ ανά προσφεύγοντα. Το ένδικο βοήθημα απορρίπτεται ως απαράδεκτο, εάν κατά την κατάθεσή του δεν κατατεθεί το 1/3 της αξίας του οφειλόμενου παραβόλου.
γ) Σε περίπτωση ολικής ή μερικής αποδοχής της αιτήσεως προσωρινής προστασίας το δικαστήριο διατάσσει την απόδοση του παραβόλου στον αιτούντα. Σε περίπτωση ολικής απόρριψης της αίτησης, καθώς και στην περίπτωση παραίτησης του αιτούντα από το δικαίωμα ή το δικόγραφο της αίτησής του, το δικαστήριο διατάσσει την καταβολή από τον αιτούντα των υπόλοιπων 2/3 της αξίας του παραβόλου.
δ) Για την είσπραξη του ανωτέρω παραβόλου, εκδίδεται αποκλειστικά διπλότυπο είσπραξης από τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες, υπέρ του Ταμείου Χρηματοδοτήσεως Δικαστικών Κτηρίων (ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ.) και υπέρ του Πράσινου Ταμείου, κατ’ ισομοιρία, το οποίο καταμερίζεται σε δύο αντίστοιχους Κ.Α.Ε.
10. Κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, μπορεί να προβλέπεται στις προκηρύξεις συγχρηματοδοτούμενων από το ΕΣΠΑ δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, ότι για τα αποτελέσματα του σταδίου του ελέγχου των δικαιολογητικών συμμετοχής και του σταδίου της αξιολόγησης της τεχνικής προσφοράς μπορεί να εκδίδεται μια και μόνο εκτελεστή διοικητική πράξη από το κατά περίπτωση αρμόδιο όργανο. Κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, μπορεί να προβλέπεται στις προκηρύξεις συγχρηματοδοτούμενων από το ΕΣΠΑ δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, ότι για τα αποτελέσματα του σταδίου της αξιολόγησης της οικονομικής προσφοράς και του σταδίου του ελέγχου των δικαιολογητικών κατακύρωσης του προσωρινού αναδόχου μπορεί να εκδίδεται μια και μόνο εκτελεστή διοικητική πράξη από το κατά περίπτωση αρμόδιο όργανο. Τα ανωτέρω ισχύουν και για τις τεχνικές μελέτες που αφορούν σε έργα επιλέξιμα για συγχρηματοδότηση από τα ΕΠ του ΕΣΠΑ.
11. Η εκταμίευση των προκαταβολών των συγχρηματοδοτούμενων έργων μπορεί να γίνεται και χωρίς την κατάθεση εγγύησης προκαταβολής, μέσω ειδικών τραπεζικών λογαριασμών με τη μορφή «Ανοιχτών Καταπιστευτικών Λογαριασμών (Escrow Accounts)». Οι όροι, οι προϋποθέσεις, η διαδικασία και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια, σχετικά τη λειτουργία των ως άνω λογαριασμών και τη μέσω αυτών εκταμίευση των προκαταβολών, ρυθμίζονται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας.
12. Με την ΥΠΑΣΥΔ ή με όμοια απόφαση εξειδικεύονται οι κανόνες επιλεξιμότητας που τίθενται στους κανονισμούς για την προγραμματική περίοδο 2014-2020, η οποία αποτελεί μέρος της νομικής βάσης για την υλοποίηση των πράξεων των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2014-2020 που συγχρηματοδοτούνται από το ΕΤΠΑ, ΕΚΤ, Ταμείο Συνοχής, ΕΓΤΑΑ και ΕΤΘΑ. Οι κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών έχουν υποχρεωτική εφαρμογή και απευθύνονται σε όλους τους φορείς / υπηρεσίες που εμπλέκονται στη διαχείριση και τον έλεγχο των προγραμμάτων, αλλά και στην υλοποίηση των συγχρηματοδοτούμενων πράξεων.
13. Στο μέρος II της παρ. 5 του άρθρου 1 του ν. 2286/1995 (ΦΕΚ 19 Α`) προστίθεται εδάφιο κγ` ως εξής:
«κγ. Προμήθειες που εντάσσονται σε συγχρηματοδοτούμενα επιχειρησιακά προγράμματα και χρηματοδοτούνται από εθνικούς και ενωσιακούς πόρους.»
14. Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας μπορεί να αναθέσει την εκτίμηση της αξίας γης των ακινήτων που είναι απαραίτητα για την κατασκευή συγχρηματοδοτούμενων έργων (συμπεριλαμβανομένων και των υπερκείμενων) σε διεθνώς διαπιστευμένο εξωτερικό εκτιμητή. Στις περιπτώσεις αυτές, ο φορέας υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενου έργου υποχρεούται να προσφύγει στον εκτιμητή αυτόν και να καταθέσει την εκτίμηση αυτή στο αρμόδιο δικαστήριο για τον υπολογισμό των τιμών μονάδων απαλλοτρίωσης.
15. Η Ειδική Υπηρεσία Κρατικών Ενισχύσεων λειτουργεί ως ΑΜΚΕ του ν. 4152/2013 για όλες τις δράσεις που συγχρηματοδοτούνται από τα ΕΔΕΤ.
16. Η Επιχειρησιακή Πλατφόρμα ΔΙΑΥΛΟΣ για τις δομές των συγχρηματοδοτούμενων έργων αποτελεί τον αποκλειστικό χώρο ανάρτησης, δημοσιοποίησης και διαβούλευσης εγγράφων μεταξύ των Υπηρεσιών/Δομών των συγχρηματοδοτούμενων έργων με στόχο την παροχή έγκαιρης και αποτελεσματικής πληροφόρησης προς τους φορείς που εμπλέκονται στη διαχείριση, τον έλεγχο και την παρακολούθηση των συγχρηματοδοτούμενων έργων.
17. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, κάθε γενική η ειδική διάταξη που ρυθμίζει διαφορετικά τα θέματα που ρυθμίζονται με τον παρόν άρθρο καταργείται.
Το Άρθρο 30.7 έρχεται σε αντίθεση με την Συλλογική Σύμβαση Εργασίας των εργαζομένων στη ΜΟΔ α.ε.
όπως διατυπώνεται στο άρθρο 30 Παρ.14 «σε διεθνώς διαπιστευμένο εξωτερικό εκτιμητή.» πιστεύουμε ότι ορθότερος όρος θα ήταν «διεθνώς πιστοποιημένο / αναγνωρισμένο εξωτερικό εκτιμητή».
Εναλλακτικά θα μπορούσε να υπάρχει παραπομπή στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών του Υπ. Οικονομικών (Νόμος 4152/2013)προϋπόθεση εγγραφής στο οποίο αποτελεί πιστοποίηση απο διεθνή επαγγελματική ένωση ή οργανισμό. http://www.minfin.gr/portal/el/resource/section/Nomothesia
Κατά τη διάρκεια του ΕΣΠΑ σημειώθηκαν αρκετές καθυστερήσεις λόγω της καθυστερημένης απάντησης κάποιων Διαχειριστικών Αρχών σε όλα τα στάδια μιας Πράξης, από την αίτηση για ένταξή της έως και τυχόν αιτήσεις για τροποποιήσεις. Τι μέτρα προβλέπονται για να μην επαναληφθεί το φαινόμενο;
Να προστεθεί παράγραφος (αναλογικά προς την παράγραφο 9 του άρθρου 25 του ν. 3614) η οποία να προβλέπει τα εξής: «Οι δαπάνες αρχαιολογικών ερευνών και εργασιών που προκαλούνται κατά την εκτέλεση συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση δημόσιων τεχνικών έργων υπό την έννοια του Ν. 3669/ 2008, όπως αυτός ισχύει, χρηματοδοτούνται από τον κύριο του έργου και αφορούν: α) την αρχαιολογική παρακολούθηση των εργασιών από την αρμόδια Υπηρεσία Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, β) τη διενέργεια σωστικών ανασκαφών, κατά την έννοια του άρθρου 37 του Ν. 3028/2002 (ΦΕΚ 153 Α΄) γ) τη λήψη προληπτικών μέτρων προστασίας των μνημείων έναντι κινδύνων κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του έργου ή και κατά τη φάση της λειτουργίας του και δ) τη μελέτη και δημοσιοποίηση των ευρημάτων. Εφόσον ο προϋπολογισμός των δαπανών αυτών υπερβαίνει το 5% επί του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, γίνεται με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού μετά από αιτιολογημένη γνώμη των αρμοδίων Κεντρικών Συμβουλίων του ίδιου Υπουργείου».
Η διάταξη αυτή υπάρχει και στον ισχύοντα Ν. 3614/ 2007 και η εφαρμογή της διευκόλυνε την αποτελεσματική υλοποίηση των συγχρηματοδοτούμενων πράξεων. Για το λόγο αυτό εισηγούμαστε την εκ νέου συμπερίληψή της στο σχέδιο νόμου.
Η διατύπωση του άρθρου 30 παρ. 15 περί λειτουργίας ως ΑΜΚΕ με βάση το ν. 4152/2013 δεν αρκεί από μόνη της, ώστε να καλυφθούν/αρθούν οι αστοχίες ιδίως των διατάξεων του άρθρου 15 παρ. 5 και του άρθρου 57 του παρόντος νομοσχεδίου, οι οποίες δημιουργούν σοβαρές στρεβλώσεις λόγω διαφαινόμενων επικαλύψεων αρμοδιοτήτων της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Οικονομικών.