1. Η εθνική και ενωσιακή συμμετοχή για όλες τις πράξεις που εντάσσονται στα ΕΠ του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, είναι δημόσιες επενδύσεις και μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τον Κρατικό Προϋπολογισμό μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
2. Η απόφαση ένταξης που εκδίδεται από την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή σύμφωνα με το άρθρο 24, αποτελεί αυτοδίκαια πρόταση εγγραφής στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του ΠΔΕ. Η εγγραφή πραγματοποιείται από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σε συλλογική απόφαση (ΣΑ) διακριτή ανά ΕΠ του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, του αρμόδιου φορέα χρηματοδότησης και βαρύνουν το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων. Με την εγγραφή στον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων εγγράφεται πίστωση για το τρέχον έτος της ένταξης τουλάχιστον ίση με το 10% του προϋπολογισμού του έργου. Η χρηματοδότηση για τα επόμενα έτη γίνεται με την ετήσια εγγραφή πιστώσεων στο ΠΔΕ σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και μετά από εισήγηση της αρμόδιας Διαχειριστικής Αρχής στο φορέα χρηματοδότησης.
3. Όλες οι πράξεις που εντάσσονται στα Περιφερειακά ΕΠ εγγράφονται σε μία (1) συλλογική απόφαση (ΣΑΕΠ), ανά οικεία περιφέρεια.
4. Η εγγραφή στο ΠΔΕ πράξεων για την υλοποίηση των οποίων απαιτούνται προπαρασκευαστικές ενέργειες, όπως μελέτες, έρευνες, απαλλοτριώσεις ή μέρος αυτών, γίνεται σε δύο στάδια. Στο πρώτο στάδιο εγγράφεται στο ΠΔΕ ο προϋπολογισμός των προπαρασκευαστικών ενεργειών. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του πρώτου σταδίου δε μπορεί να υπερβεί το οριζόμενο στην απόφαση ένταξης της πράξης. Σε περίπτωση υπέρβασης το έργο απεντάσσεται αυτοδίκαια από το ΕΠ και οι σχετικές πραγματοποιηθείσες δαπάνες βαρύνουν τον προϋπολογισμό του εθνικού σκέλους του φορέα. Σε περίπτωση ολοκλήρωσης της πρώτης φάσης εντός του χρονοδιαγράμματος, εγγράφεται στο ΠΔΕ και ο προϋπολογισμός της δεύτερης φάσης, μετά από σχετικό αίτημα της αρμόδιας Διαχειριστικής Αρχής προς τη ΔΔΕ.
5. Οι χρηματοδοτήσεις (διάθεση ποσών στο λογαριασμό κάθε συλλογικής απόφασης) των ως άνω συλλογικών αποφάσεων του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του ΠΔΕ, εκτελείται από την Τράπεζα της Ελλάδος με απόφαση της Διεύθυνσης Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας μέσω Κεντρικού Λογαριασμού. Η απόφαση αυτή εκδίδεται κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας αρχής διαχείρισης, μετά από συνεργασία με το φορέα χρηματοδότησης.
6. Οι πληρωμές των έργων του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους πραγματοποιούνται, μέσω λογαριασμών που τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδος, με βάση τις ισχύουσες διατάξεις για το ΠΔΕ.
7. Στις περιπτώσεις δικαιούχων που είναι νομικά πρόσωπα οποιασδήποτε μορφής και οι πληρωμές της παραγράφου 6δεν αφορούν τρίτους αλλά μεταβιβάσεις σε λογαριασμό του νομικού προσώπου οι ενδεχόμενοι τόκοι που δημιουργούνται από τα ποσά αυτά στους λογαριασμούς των νομικών προσώπων είναι Εθνικοί Πόροι και μειώνουν την υποχρέωση του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων. Σε κάθε περίπτωση η συνολική χρηματοδότηση σε βάρος του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει τα απαραίτητα ποσά για την ολοκλήρωση του έργου που έχει εγκριθεί συμπεριλαμβανομένων και των τόκων που δημιουργούνται. Μετά την ολοκλήρωση των πληρωμών για τα ενταγμένα έργα διενεργείται εκκαθάριση με ευθύνη της αρμόδιας Διαχειριστικής Αρχής και τυχόν αχρησιμοποίητα υπόλοιπα επιστρέφονται στα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων.
Στην παρ. 2 προτείνουμε να προστεθεί «με κοινοποίηση στην Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του αντίστοιχου τομέα».
Οι Ειδικοί λογαριασμοί (ιδιότυπο νομικό καθεστώς) που είναι ενταγμένοι σε νυν Ειδικές Υπηρεσίες Εφαρμογής και με το παρόντα θα ενταχθούν σε Επιτελικές δομές, μέσω των οποίων (Ειδικών Λογαριασμών) γίνονται οι εκκαθαρίσεις και πληρωμές των δαπανών έργων ΕΣΠΑ, υπάγονται στη περίπτωση 7 του άρθρου 29; Αν ναι θα πρέπει να περιληφθεί στο σχέδιο νόμου.