1. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, η οποία εκδίδεται εντός τριών μηνών από την έγκριση του ΕΠ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ & ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ορίζονται οι Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης των Περιφερειακών ΕΠ ως Ενδιάμεσοι Φορείς, οι οποίες αναλαμβάνουν την άσκηση των αρμοδιοτήτων της Διαχειριστικής Αρχής του ανωτέρω ΕΠ για πράξεις του Τομέα Περιβάλλοντος που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Συνοχής.
2. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η οποία εκδίδεται εντός τριών μηνών από την έγκριση του ΠΑΑ, ορίζονται οι Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης των Περιφερειακών ΕΠ ως Ενδιάμεσοι Φορείς, οι οποίες αναλαμβάνουν τη διαχείριση μέρους του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης ή συγκεκριμένα καθήκοντα της Διαχειριστικής Αρχής του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο κεφάλαιο 1.3.4γ του ΕΣΠΑ 2014 – 2020.
3. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, δύναται να ορίζονται Ενδιάμεσοι Φορείς, οι οποίοι αναλαμβάνουν τη διαχείριση μέρους Τομεακού ΕΠ ή συγκεκριμένα καθήκοντα της Διαχειριστικής Αρχής του εν λόγω ΕΠ για πράξεις κρατικών ενισχύσεων. Οι Διαχειριστικές Αρχές Τομεακών ΕΠ δύνανται να προβαίνουν σε προσκλήσεις για την υλοποίηση εμπροσθοβαρών δράσεων κρατικών ενισχύσεων μέχρι την ανάληψη της διαχείρισης από Ενδιάμεσο φορέα, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, όπου αυτό απαιτείται.
4. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, μετά από εισήγηση του οικείου Περιφερειάρχη, δύναται να ορίζονται Ενδιάμεσοι Φορείς, οι οποίοι αναλαμβάνουν τη διαχείριση μέρους Περιφερειακού ΕΠ ή συγκεκριμένα καθήκοντα της Διαχειριστικής Αρχής του εν λόγω ΕΠ για πράξεις κρατικών ενισχύσεων.
5. Για τις ανωτέρω περιπτώσεις 3 και 4 δύναται να οριστούν ως Ενδιάμεσοι Φορείς πράξεων κρατικών ενισχύσεων:
α) χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ή άλλα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου με την τήρηση των όρων, των προϋποθέσεων και των διαδικασιών που προβλέπονται στο π.δ. 60/2007 (ΦΕΚ 64 Α΄),
β) νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που θα επιλεγεί μετά από διαγωνιστική διαδικασία και το οποίο, μεταξύ άλλων, πρέπει να πληροί και τις παρακάτω προϋποθέσεις: αα) να έχει φερεγγυότητα και να παρέχει εγγυήσεις όσον αφορά στην ικανότητα του για τη διοικητική και δημοσιονομική διαχείριση του έργου που θα του ανατεθεί, ββ) να διαθέτει εμπειρία στον τομέα που αφορά το αντικείμενο του προγράμματος ή τμήματος του.
γ) δημόσια υπηρεσία ή ΝΠΔΔ, το οποίο ασκεί αρμοδιότητες διαχείρισης βάσει ισχύουσας νομοθετικής πρόβλεψης.
6. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και όπου απαιτείται του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μετά από εισήγηση του οικείου Περιφερειάρχη δύναται να ορίζονται Ενδιάμεσοι Φορείς, οι οποίοι αναλαμβάνουν τη διαχείριση μέρους ΕΠ ή συγκεκριμένα καθήκοντα της Διαχειριστικής Αρχής του εν λόγω ΕΠ, για δράσεις ολοκληρωμένων εδαφικών επενδύσεων ή βιώσιμης αστικής ανάπτυξης.
7. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, και μετά από τεκμηριωμένη εισήγηση της αρμόδιας Διαχειριστικής Αρχής, επιπλέον των ανωτέρω περιπτώσεων, δύναται να ορίζονται ένας ή περισσότεροι Ενδιάμεσοι Φορείς, οι οποίοι αναλαμβάνουν την άσκηση των αρμοδιοτήτων της Διαχειριστικής Αρχής ΕΠ ενεργώντας σε σχέση με δικαιούχους που εκτελούν πράξεις για λογαριασμό και υπό την ευθύνη της Διαχειριστικής Αρχής, ή να ορίσει έναν ή περισσότερους Ενδιάμεσους Φορείς για να επιτελούν συγκεκριμένα καθήκοντα της Διαχειριστικής Αρχής, σύμφωνα με το άρθρο 123 παρ. 7 και 6 του Κανονισμού αντίστοιχα.
9. Οι δυνάμει των διατάξεων του ν.3614/2007 ορισθέντες Ενδιάμεσοι Φορείς Διαχείρισης κρατικών ενισχύσεων, εξακολουθούν να ασκούν τα καθήκοντά τους για τα έργα των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων της περιόδου 2007 – 2013 που μεταφέρονται σε Επιχειρησιακά Προγράμματα της περιόδου 2014 – 2020, υπό τους ίδιους όρους που διαλαμβάνονται στις σχετικές πράξεις ορισμού τους, για τις περιπτώσεις που αυτό κριθεί απαραίτητο. Στην περίπτωση αυτή οι σχετικές ρυθμίσεις μεταξύ της Διαχειριστικής Αρχής και του Ενδιάμεσου Φορέα Διαχείρισης καθορίζονται σε πράξεις εκχώρησης αρμοδιοτήτων που εκδίδονται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
10. Οι αρμοδιότητες που αναλαμβάνουν οι Ενδιάμεσοι Φορείς, σύμφωνα με τα ανωτέρω, δε δύναται να μεταβιβαστούν από αυτούς σε άλλους Ενδιάμεσους Φορείς, με την επιφύλαξη των άρθρων 37 και 38 του Κανονισμού.
Καλησπέρα σας,
σε συνέχεια του σχεδίου Νόμου για το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 που αναρτήθηκε και διαβάζοντας με προσοχή το Άρθρο 13, § 5 , παρατηρώ ότι ενώ στο 5.α ορίζεται ξεκάθαρα ότι η επιλογή των Ενδιάμεσων Φορέων Διαχείρισης θα γίνει σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται στο Π.Δ. 60/2007, στο 5.β δεν αναφέρεται επακριβώς ποια θα είναι η διαγωνιστική διαδικασία και αν αυτή θα βασίζεται ομοίως στο Π.Δ. 60/2007 .
Κρίνω σκόπιμο για λόγους διαφάνειας να καθοριστούν και στην παράγραφο 5.β οι όροι , οι προϋποθέσεις καθώς και η διαδικασία επιλογής ΕΦΔ με σαφήνεια.
Ως προς το ήδη τεθέν σχόλιο (Δρ. Βογιατζή) σχετικά με την παράγραφο 5γ’ του άρθρου 13 και την ανάγκη προσθήκης της περίπτωσης των ΝΠΙΔ που εποπτεύονται από το κράτος και βάσει νόμου ασκούν αρμοδιότητες διαχείρισης, πράγματι πρέπει να καταστεί σαφές εάν προκύπτει ή όχι σχετική εξαίρεση. Αλλιώς, μπορεί να θεωρηθεί ότι τέτοια ΝΠΙΔ εμπίπτουν στην περίπτωση β’ (παρ. 5) και θα πρέπει, ως εκ τούτου, κατ’ άνιση μεταχείριση, να επιλεγούν μετά από διαγωνιστική διαδικασία, ενώ έχουν ήδη ορισθεί ως Ενδιάμεσοι Φορείς Διαχείρισης δυνάμει νομοθετικής πρόβλεψης, το οποίο είναι αντιφατικό με τις εν λόγω μέχρι σήμερα ισχύουσες νομοθετικές προβλέψεις.
Επίσης, στην παράγραφο 9 πρέπει να εξειδικευθεί η έννοια της φράσης «για τις περιπτώσεις που αυτό κριθεί απαραίτητο»,ως προς τους όρους λειτουργίας των Ενδιάμεσων Φορέων Διαχείρισης των μεταφερόμενων ΕΠ 2007-2013.
Θεωρούμε ότι στην παράγραφο 5 θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν τα ΝΠΙΔ της υποπαρ. α) είναι μόνο κερδοσκοπικού χαρακτήρα, οπότε σε κάθε άλλη περίπτωση υπάγονται στα οριζόμενα στην περίπτωση β), ή υπάρχει κάποια άλλη διαφοροποίηση.
Σε διαφορετική περίπτωση καλό θα ήταν να ονοματιστεί απευθείας ο φορέας που περιγράφεται στην υποπ. β), προκειμένου να αποφεύγεται η σύγχυση!
Η διατύπωση στην π. 5 Α) και Β)προκαλεί τουλάχιστον εντύπωση.
Ενώ στο α) ορίζεται ότι το ρόλο του Ε.Φ. μπορεί να αναλάβει (ουσιαστικά) κάθε ιδιωτικός φορέας, με τους όρους και τις προϋποθέσεις του εκάστοτε διαγωνισμού του π.δ. 60, στο β) έρχεται μία διάταξη η οποία φωτογραφίζει συγκεκριμένο φορέα (στον ενικό).
Σε μία πρώτη ανάγνωση φαίνεται ότι η υποπαράγραφος β) περιλαμβάνεται πλήρως στις προβλέψεις της υπογράφους α).
Ποιος ο λόγος ειδικής επιπλέον πρόβλεψης;
1. Στην παράγραφο 5 περ. Β’ προτείνεται η αντικατάσταση της λέξης «διαγωνιστικής» από τη φράση «διαδικασία αξιολόγησης ή επιλογής», δεδομένου ότι η λέξη «διαγωνιστική» από μόνη της χωρίς αναφορά στο νομοθετικό πλαίσιο που τη διέπει, είναι πιθανό να προκαλέσει νομικές ασάφειες και σύγχυση ως προς τη διαδικασία επιλογής. Σε κάθε δε περίπτωση, πρέπει να εξειδικευτεί η διαδικασία και ο τρόπος επιλογής καθώς και ο σχετικός αρμόδιος φορέας.
2. Προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 6 ως ακολούθως:
«Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, μετά από τεκμηριωμένη εισήγηση της αρμόδιας Διαχειριστικής Αρχής ή/και κατόπιν σχετικού αιτήματος ενδιαφερόμενων φορέων, δύναται να ορίζονται ένας ή περισσότεροι Ενδιάμεσοι Φορείς, επιπλέον των ανωτέρω περιπτώσεων, οι οποίοι αναλαμβάνουν την άσκηση των αρμοδιοτήτων της Διαχειριστικής Αρχής ΕΠ ενεργώντας σε σχέση με δικαιούχους που εκτελούν πράξεις για λογαριασμό και υπό την ευθύνη της Διαχειριστικής Αρχής, ή να οριστεί ένας ή περισσότεροι Ενδιάμεσοι Φορείς για να επιτελούν συγκεκριμένα καθήκοντα της Διαχειριστικής Αρχής, σύμφωνα με το άρθρο 123 παρ. 7 και 6 του Κανονισμού αντίστοιχα.
1. Στην παράγραφο 5 περ. β προτείνεται η αντικατάσταση της λέξης «διαγωνιστικής» από τη φράση «διαδικασία αξιολόγησης ή επιλογής», δεδομένου ότι η λέξη «διαγωνιστική» από μόνη της χωρίς αναφορά στο οικείο νομοθετικό πλαίσιο που τη διέπει, είναι πιθανό να προκαλέσει νομικές ασάφειες και σύγχυση ως προς τη διαδικασία επιλογής. Σε κάθε δε περίπτωση, πρέπει να εξειδικευτεί η διαδικασία και ο τρόπος επιλογής καθώς και ο σχετικός αρμόδιος φορέας.
2. Προτείνεται τροποποίηση της παρ. 6 ως ακολούθως:
«Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας μετά από τεκμηριωμένη εισήγηση της αρμόδιας Διαχειριστικής Αρχής ή/και κατόπιν σχετικού αιτήματος ενδιαφερόμενων φορέων, δύναται να ορίζονται ένας ή περισσότεροι Ενδιάμεσοι Φορείς, επιπλέον των ανωτέρω περιπτώσεων, οι οποίοι αναλαμβάνουν την άσκηση των αρμοδιοτήτων της Διαχειριστικής Αρχής ΕΠ ενεργώντας σε σχέση με δικαιούχους που εκτελούν πράξεις για λογαριασμό και υπό την ευθύνη της Διαχειριστικής Αρχής, ή να οριστεί ένας ή περισσότεροι Ενδιάμεσοι Φορείς για να επιτελούν συγκεκριμένα καθήκοντα της Διαχειριστικής Αρχής, σύμφωνα με το άρθρο 123 παρ. 7 και 6 του Κανονισμού αντίστοιχα.»
Στους ενδιάμεσους φορείς διαχείρισης, εξωτερικοί ή μη συνεργάτες αναλαμβάνουν αξιολογήσεις και ελέγχους για εγκρίσεις προτάσεων ή για τον έλεγχο της υλοποίησης. Συχνά παρατηρείται το φαινόμενο σύγχυσης της έννοιας «αξιολόγησης» με αυτήν της «περικοπής». Αξιολογητές χωρίς κανένα λόγο περικόπτουν δαπάνες ή ύψος δαπανών απλά και μόνο επειδή τους δίνεται η δυνατότητα απο τη δράση χωρίς κανένα έλεγχο για το εύλογο του κόστους (ακόμη και σε πλαφοναρισμένες τιμές). Το αποτέλεσμα είναι οι δικαιούχοι να ταλαιπωρούνται και να τρέχουν με μακροχρόνιες διαδικασίες αιτημάτων θεραπείας τα οποία συχνά οδηγούν σε δικαίωση τους. Θα πρέπει να δημιουργηθεί μητρώο αξιολογητών οι οποίοι θα βαθμολογούνται αυτόματα απο το σύστημα. Για κάθε ένσταση του δικαιούχου η οποία θα οδηγεί σε δικαίωσή του, ο αρμόδιος αξιολογητής υπεύθυνος της αναστάτωσης θα παίρνει μία αρνητική βαθμολογία. Στις 3 ή 5 αρνητικές θα πρέπει να βγαίνει προσωρινά απο το μητρώο για ένα ορισμένο διάστημα. Όταν επανέλθει, το διάστημα αυτό θα πρέπει να βαίνει συνεχώς αυξητικό (σε περίπτωση που ο αξιολογητής συνεχίζει να δημιουργεί προβλήματα στη διαχείριση και απορρόφηση χρημάτων απο το ΕΣΠΑ στους δικαιούχους.)
Στο άρθρο 13 «Ενδιάμεσοι Φορείς Διαχείρισης», παράγραφος 5 περίπτωση γ’, προτείνεται για λόγους σαφήνειας και ισοτιμίας να προστεθεί η φράση:
«[…] ή ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα εποπτευόμενο από το κράτος, το οποίο ασκεί αρμοδιότητες διαχείρισης βάσει ισχύουσας νομοθετικής πρόβλεψης», ώστε να αποσαφηνιστεί ότι δεν εξαιρούνται τέτοιες περιπτώσεις, καθότι κατά την προηγούμενη προγραμματική περίοδο 2007-2013, προβλεπόταν ότι μπορούσαν να ορισθούν ως Ενδιάμεσοι Φορείς Διαχείρισης (βλ. άρθρο 4 παρ. 4 περίπτωση α’ του Ν. 3614/2007).
Η παράγραφος 3 προτείνουμε να διατυπωθεί ως εξής:
3. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, μετά από εισήγηση του οικείου ΕΓ που εποπτεύει την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή , δύναται να ορίζονται Ενδιάμεσοι φορείς οι οποίοι αναλαμβάνουν τη διαχείριση μέρους Τομεακού ΕΠ ή συγκεκριμένα καθήκοντα της Διαχειριστικής Αρχής του εν λόγω ΕΠ για πράξεις κρατικών ενισχύσεων.
Η φράση: «Οι Διαχειριστικές … απαιτείται» προτείνουμε να διαγραφεί και να μεταφερθεί στο άρθρο 59 παρ 13 που αναφέρεται στα εμπροσθοβαρή έργα.
«Άρθρο 13 .
1. …….
7. …….»
Προστίθεται «8.» ως εξής :
«8. Οι Επιτελικές Δομές των Υπουργείων αναλαμβάνουν καθήκοντα ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης στα Ε.Π. στα οποία μέρος της στρατηγικής τους υλοποιείται . Εκχωρούνται αρμοδιότητες διαχείρισης για πράξεις σχετικές με την εφαρμογή της στρατηγικής τους, για πράξεις τεχνικής βοήθειας και δράσεις επικοινωνίας και προώθησης των μεταρρυθμίσεων του τομέα τους. Η εκχώρηση αρμοδιοτήτων διαχείρισης σε Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ για την υλοποίηση της στρατηγικής του οικείου τομέα ή μέρους αυτής, γίνεται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης μετά από πρόταση του Υπουργού στον οποίο υπάγεται η Επιτελική δομή. Δεν εκχωρούνται στις Επιτελικές Δομές του ΕΣΠΑ αρμοδιότητες ελεγκτικών οργάνων των Διαχειριστικών Αρχών.»
Στο άρθρο 13 «Ενδιάμεσοι Φορείς Διαχείρισης», παράγραφος 7 προτείνεται να προστεθεί η διάταξη:
» Ειδική Υπηρεσία με την επωνυμία «Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου» (άρθρο 17) δύναται να οριστεί ως Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης, αναλαμβάνοντας τη διαχείριση μέρους του Ε.Π., με σκοπό την υλοποίηση έργων – σημαίας (flagship projects), άμεσα σχετιζόμενα με ανειλημμένες διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας σε συγκεκριμένους τομείς (υγεία, παιδεία, κλπ), με στόχο τον βέλτιστο συντονισμό του Υπουργείου και των Υπηρεσιών του για την άμεση και αποτελεσματική υλοποίηση και ολοκλήρωσή των έργων, εντός των τεθέντων χρονοδιαγραμμάτων.»