1. Η παρ. 1 του άρθρου 7β του κ.ν. 2190/1920 τροποποιείται ως εξής :
«Η δημοσιότητα πραγματοποιείται : α) με την καταχώριση, ύστερα από έλεγχο, των πράξεων και στοιχείων στο Γ.Ε.ΜΗ.. και β) με τη δημοσίευση στο διαδικτυακό τόπο του Γ.Ε.ΜΗ. Η καταχώριση, η δημοσίευση στο διαδικτυακό τόπο του Γ.Ε.ΜΗ. και η έκδοση σχετικής ανακοίνωσης όπου απαιτείται πρέπει, υπό κανονικές συνθήκες, να γίνεται εντός 21 ημερών, το αργότερο, από την παραλαβή της πλήρους τεκμηρίωσης για την εκάστοτε καταχώριση.»
2. Το πρώτο εδάφιο του άρθρου 25 του κ.ν. 2190/1920 αντικαθίσταται ως εξής:
«Η γενική συνέλευση συνέρχεται υποχρεωτικά στην έδρα της εταιρείας ή στην περιφέρεια άλλου δήμου εντός του νομού της έδρας ή άλλου δήμου όμορου της έδρας, τουλάχιστον μια φορά κάθε Εταιρική χρήση και εντός δέκα (10) το πολύ μηνών από τη λήξη της χρήσης αυτής.»
3. Το άρθρο 43β του κ.ν. 2190/1920 αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Οι ανώνυμες εταιρείες δημοσιεύουν στο Γ.Ε.ΜΗ. τις νόμιμα εγκεκριμένες ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, την έκθεση διαχείρισης και τη γνώμη του νόμιμου ελεγκτή ή του ελεγκτικού γραφείου όπου απαιτείται το αργότερο εντός έντεκα (11) μηνών από το κλείσιμο της χρήσης..
Όπου βάσει της διάταξης της περ. 1 της Υποπαρ. Α1 της Παραγράφου Α του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 (ΦΕΚ 94 Α’) απαιτείται γνώμη νόμιμου ελεγκτή ή ελεγκτικού γραφείου, οι ετήσιες οικονομικές καταστάσεις και η έκθεση διαχείρισης δημοσιεύονται με τη μορφή και το περιεχόμενο βάσει των οποίων ο νόμιμος ελεγκτής ή το ελεγκτικό γραφείο έχουν συντάξει το πιστοποιητικό ελέγχου. Συνοδεύονται επίσης από το πλήρες κείμενο της έκθεσης ελέγχου.
Όλα τα ανωτέρω δημοσιεύονται υποχρεωτικά στο διαδικτυακό τόπο του Γ.Ε.ΜΗ.. Οι εταιρείες μπορούν εφόσον το επιθυμούν να δημοσιεύουν τις εγκεκριμένες οικονομικές καταστάσεις στην ιστοσελίδα τους, με την προϋπόθεση ότι αυτή είναι καταχωρισμένη στο Γ.Ε.ΜΗ..
2. Οι πολύ μικρές εταιρείες, εκτός από τις εταιρείες οι οποίες αποτελούν οντότητες δημόσιου ενδιαφέροντος, κατά την έννοια του Παραρτήματος Α του ν. 4308/2014 (ΦΕΚ 251 Α’), απαλλάσσονται από την υποχρέωση δημοσίευσης των αποτελεσμάτων χρήσης και της έκθεσης διαχείρισης. Για το σκοπό της εφαρμογής της παρούσας παραγράφου ο καθορισμός του μεγέθους των επιχειρήσεων γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ν. 4308/2014 (ΦΕΚ Α΄251), όπως ισχύει.
3. Στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος άρθρου εμπίπτουν και προσωπικές εταιρείες, στην περίπτωση κατά την οποία ο απεριόριστα ευθυνόμενος εταίρος είναι κεφαλαιουχική εταιρεία.»
4. Το άρθρο 109 του κ.ν. 2190/1920 αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Στις Ενοποιημένες Οικονομικές Καταστάσεις, στην ενοποιημένη έκθεση διαχείρισης και στη γνώμη του νόμιμου ελεγκτή ή του ελεγκτικού γραφείου όπου απαιτείται εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις περί δημοσιότητας του άρθρου 7β του παρόντος νόμου και ισχύουν οι προθεσμίες της πρώτης παραγράφου του άρθρου 43β του παρόντος νόμου.
2. Όπου βάσει της διάταξης της περ. 1 της Υποπαρ. Α1 της Παραγράφου Α του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 (ΦΕΚ 94 Α’) απαιτείται γνώμη νόμιμου ελεγκτή ή ελεγκτικού γραφείου, οι ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις υποβάλλονται στη δημοσιότητα, που προβλέπεται από την προηγούμενη παράγραφο 1, με τη μορφή και το περιεχόμενο, με βάση το οποίο ο ελεγκτής ή οι ελεγκτές έχουν συντάξει τη σχετική έκθεση ελέγχου τους. Αν οι ελεγκτές έχουν παρατηρήσεις ή αρνούνται την έκφραση γνώμης, το γεγονός αυτό πρέπει να αναφέρεται και να αιτιολογείται στις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις, εκτός αν αυτό προκύπτει από το δημοσιευμένο σχετικό πιστοποιητικό ελέγχου.»
5. Το άρθρο 131 του κ.ν. 2190/1920 αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Η δημοσιότητα των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων των πιστωτικών ιδρυμάτων πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 43β του παρόντος νόμου.
2. Για την δημοσίευση των ενοποιημένων οικονομικών καταστάσεων (ενοποιημένων λογαριασμών) των πιστωτικών ιδρυμάτων εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις του άρθρου 109 του παρόντος νόμου.
3. Οι ετήσιες και ενοποιημένες Οικονομικές Καταστάσεις και Εκθέσεις των πιστωτικών ιδρυμάτων, των οποίων υποκαταστήματα κατά την έννοια της περ. 3 του άρθρου 2 του Ν. 2076/1992 (ΦΕΚ τ.Α`/130) είναι εγκαταστημένα στην Ελλάδα, δημοσιεύονται και στην Ελλάδα, μεταφρασμένες στην ελληνική γλώσσα. Η δημοσιότητα πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις των προηγουμένων παραγράφων 1 και 2.»
6. Το άρθρο 135 του κ.ν. 2190/1920 αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Οι συντεταγμένες κατά τα Δ.Π.Χ.Α. Εγκεκριμένες Ετήσιες Οικονομικές Καταστάσεις και οι Εγκεκριμένες Ετήσιες Ενοποιημένες Οικονομικές Καταστάσεις και καθώς και οι λοιπές προβλεπόμενες από το νόμο Εκθέσεις των επιχειρήσεων:
α. δημοσιεύονται στο Γ.Ε.ΜΗ. κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 7β και 43β του παρόντος νόμου
β. αναρτώνται στην ιστοσελίδα της εταιρείας και παραμένουν προσπελάσιμες για χρονικό διάστημα δύο τουλάχιστον ετών από την πρώτη δημοσίευσή τους και
γ. εφόσον πρόκειται για εταιρείες με μετοχές ή άλλες κινητές αξίες τους εισηγμένες σε οργανωμένη χρηματιστηριακή αγορά, κατατίθενται στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
2. Αν οι εταιρείες, που συντάσσουν οικονομικές καταστάσεις σύμφωνα με τα Δ.Π.Χ.Α., δημοσιοποιούν με οποιονδήποτε άλλον τρόπο λογιστικά στοιχεία, τα δημοσιοποιούμενα στοιχεία πρέπει να είναι εκείνα που προκύπτουν από την εφαρμογή των Δ.Π.Χ.Α. με την επιφύλαξη των πρόσθετων οικονομικών ή πρόσθετων λογιστικών στοιχείων που τυχόν απαιτούνται από άλλες κανονιστικές αρχές για τις εταιρείες των οποίων οι κινητές αξίες είναι εισηγμένες και σε εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης οργανωμένη χρηματιστηριακή αγορά. Η ευθύνη για τη συμμόρφωση με τη διάταξη αυτή βαρύνει το Διοικητικό Συμβούλιο ή τους Διαχειριστές της εταιρείας.»
7. Η παρ. 3 του άρθρου 10 του ν. 3190/1955 αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Η συνέλευση συγκαλείται υποχρεωτικά τουλάχιστον μία φορά κατ’ έτος και εντός δέκα (10) μηνών από τη λήξη της εταιρικής χρήσεως. Εάν η συνέλευση δεν συγκληθεί από τους διαχειριστές εντός της ανωτέρω προθεσμίας, η σύγκληση μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε εταίρο κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρ. 11 παρ. 2 του παρόντος νόμου.»
8. Η παρ. 2 του άρθρου 69 του ν. 4072/2012 αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Η συνέλευση συγκαλείται τουλάχιστον μια φορά κατ` έτος και μέσα σε δέκα (10) μήνες από τη λήξη της εταιρικής χρήσης με αντικείμενο την έγκριση των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων (τακτική συνέλευση).»
9. Η παρ. 2 του άρθρου 98 του ν. 4072/2012 αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Για τη δημοσίευση των εγκεκριμένων ετήσιων οικονομικών καταστάσεων, η οποία γίνεται με μέριμνα του διαχειριστή, εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του άρθρου 43β του κ.ν. 2190/1920.»
10. Στο άρθρο 251 του ν. 4072/2012 προστίθεται παρ. 4 ως εξής:
«Στη δημοσιότητα υπάγονται επίσης οι οικονομικές καταστάσεις των ομορρύθμων εταιρειών της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4308/2014. Η δημοσιότητα πραγματοποιείται κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 7β του κ.ν. 2190/1920 και εντός των προθεσμιών του άρθρου 43β του ίδιου νόμου»
Για τις ανάγκες της υγιούς επιχειρηματικής δραστηριότητας, για την καλύτερη αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας των επιχειρήσεων, αλλά και για τις ανάγκες που προκύπτουν από την σύνταξη μελετών ή ερευνών σχετικά με την αξιολόγηση κλάδων και αγορών, προτείνουμε τα εξής:
•Η δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων και της έκθεσης διαχείρισης να γίνεται υποχρεωτικά στο ΓΕΜΗ από το σύνολο των επιχειρήσεων ανεξάρτητα μεγέθους.
•Η δημοσίευση να γίνεται εντός έξι μηνών από το κλείσιμο της οικονομικής χρήσης.
•Οι οικονομικές καταστάσεις να παραμένουν αναρτημένες για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τριών ετών.
•Kατάργηση της υποχρέωσης υποβολής αποδεικτικού δήλωσης φορολογίας εισοδήματος από τις προσωπικές εταιρείες στο ΓΕΜΗ, στο πεδίο δημοσίευσης οικονομικών καταστάσεων.
•Τα κείμενα και οι αριθμοί να είναι ευκρινώς γραμμένα, αρχικά σε μορφή αρχείου (format) ODF ή άλλο, το οποίο να μετατρέπεται σε PDF.
•Οι γραμμές των οικονομικών καταστάσεων να προσδιορίζονται από γράμματα, αραβικούς και λατινικούς αριθμούς, όπως ορίζονται και στην οδηγία 34/2014. πχ
Δ. Κυκλοφορούν ενεργητικό.
II. Απαιτήσεις
1. Πελάτες.
Για τις ανάγκες της υγιούς επιχειρηματικής δραστηριότητας, για την καλύτερη αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας των επιχειρήσεων, αλλά και για τις ανάγκες που προκύπτουν από την σύνταξη μελετών ή ερευνών σχετικά με την αξιολόγηση κλάδων και αγορών, προτείνουμε τα εξής:
• Η δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων και της έκθεσης διαχείρισης να γίνεται υποχρεωτικά στο ΓΕΜΗ από το σύνολο των επιχειρήσεων ανεξάρτητα μεγέθους.
• Η δημοσίευση να γίνεται εντός έξι μηνών από το κλείσιμο της οικονομικής χρήσης.
• Οι οικονομικές καταστάσεις να παραμένουν αναρτημένες για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τριών ετών.
• Kατάργηση της υποχρέωσης υποβολής αποδεικτικού δήλωσης φορολογίας εισοδήματος από τις προσωπικές εταιρείες στο ΓΕΜΗ, στο πεδίο δημοσίευσης οικονομικών καταστάσεων.
• Τα κείμενα και οι αριθμοί να είναι ευκρινώς γραμμένα, αρχικά σε μορφή αρχείου (format) ODF ή άλλο, το οποίο να μετατρέπεται σε PDF.
• Οι γραμμές των οικονομικών καταστάσεων να προσδιορίζονται από γράμματα, αραβικούς και λατινικούς αριθμούς, όπως ορίζονται και στην οδηγία 34/2014. πχ
Δ. Κυκλοφορούν ενεργητικό.
II. Απαιτήσεις
1. Πελάτες.
Οι ρυθμισεις αυτες σχετικα με το ποτε δημοσιευονται οι οικονομικες καταστασεις φαινεται επαναστατικη μαλλον. Αν καταλαβαινουμε καλα μαλλον θα συμβουν τα ακολουθα με τις οικονομικες καταστασεις:
1. ΑΕ ΕΠΕ ΙΚΕ και καποιες προσωπικες θα δημοσιευουν υποχρεωτικα πλεον χωρις εξαιρεσεις. Επιτελους θα τις βλεπουμε ολες τις οικονομικες καταστασεις.
2. Οι ΑΕ αλλα & οι ΕΠΕ & οι ΙΚΕ δεν θα δημοσιευουν πριν τη Συνελευση τους αλλα μετα. Ειναι σωστο αυτο; Θα δημοσιευσουν τους Ισολογισμους που εχουν ψηφισει στη Συνελευση τους δηλαδη τους ΝΟΜΙΜΟΥΣ ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΥΣ οχι αυτους που ετοιμαζαν και τους αλλαζαν 2 3 φορες λογω ΥΠΟΙΚ οπως συνεβη φετος. Αν πραγματικα ισχυει αυτο τοτε μιλαμε για συνθηκες που ισχυουν επι χρονια σε πολλες ευρωπαικες χωρες γιατι μονο εδω δημοσιευαμε πριν μετα κτλ.
3. Οι ποινες οταν δεν δημοσιευουν ποιες θα ειναι; 150 ευρω οπως στις ΑΕ; Μικρη ποινη γιατι η καταρτιση Ισολογισμων απαιτει περοσσοτερα χρηματα. Η δεν υπαρχει καποια ποινη επομενως και παλι δεν θα δημοσιευουν;
4. Με τα Επιμελητηρια τι θα γινει που καθυστερουν 1 η 2 χρονια την δημοσιευση των ισολογισμων. Ειδικα το ΕΒΕΑ καθυστερει τοσο πολυ που η εταιρεια εχει πεθανει και αυτοι ακομη δημοσιευουν την συσταση.
5. Μηπως και η ιστοσελιδα ειναι μια λυση και μαλιστα φθηνη; Γιατι αλλιως μηπως δεν μπορουμε να βρουμε τους ισολογισμους;
6. Ειναι πολυ καλη η προταση σας για τις απαλλαγες στις μικρες επιχειρησεις. Το γνωριζετε οτι σχεδον τα 2/3 των ευρωπαικων κρατων εχουν υιοθετησει μερος των απαλαρθρο.Προσφατα η εμπειρια μας απο Αυστρια και Γερμανια ειναι αναλογη. Πολυ ευελιξια σαν αυτη που παρουσιαζεται.
7. Η ενοποιηση για τους ομιλους απο ποιον θα ελεγχεται; Απο τα Επιμελητηρια τοτε δεν μιλαμε για ελεγχο αλλα για μηδενικο ελεγχο. Και εδω ισχυον τα σχολια μας οπως στο 2 & 3 αρθρο.
Ως εταιρία ανάληψης επιχειρηματικών κινδύνων θεωρούμε άκαιρες και πιθανότατα αλυσιτελείς τις αλλαγές που προβλέπει το Άρθρο 5 του υπό συζήτηση νομοσχεδίου περί τη Γενική απαίτηση δημοσίευσης, καθότι στην πράξη ματαιώνει-ακυρώνει την μοναδική δημόσια πληροφόρηση για την χρηματοοικονομική κατάσταση κάθε επιχείρησης σε μια δεδομένη χρονική στιγμή, σε συνθήκες εξαιρετικής μεταβλητότητας για την χώρα. Η έλλειψη οικονομικών πληροφοριών εγκαίρως μπορεί να οδηγήσει σε υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας των οικονομικών μονάδων που συναλλάσσονται στην Ελληνική Αγορά, γεγονός που θα οδηγούσε στην έτι περαιτέρω συρρίκνωση της εμπορικής και ως εκ τούτου βιοτεχνικής και βιομηχανικής δραστηριότητας στη χώρα μας, με τις εντεύθεν οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες, σε μια χρονική στιγμή που για την ανάκαμψη των οικονομικών δεικτών απαιτείται ακριβώς το αντίθετο. Πιστεύουμε ότι η παρούσα οικονομική συγκυρία επιβάλει την διάθεση όσο περισσότερων πληροφοριών και όσο πιο άμεσα είναι εφικτό, ώστε να διατηρηθεί το αίσθημα εμπιστοσύνης στην Ελληνική αγορά.
Για τους λόγους αυτούς, προτείνουμε τουλάχιστον:
• Να παραμείνει η υποχρέωση δημοσίευσης για το σύνολο των Α.Ε. ανεξαρτήτως μεγέθους, απαλλασσόμενη από την έκθεση διαχείρισης για τις πολύ μικρές εταιρίες, ως ορίζονται στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου και προκειμένου έτσι να επιτευχθεί διαφοροποίηση των υποχρεώσεων των πολύ μικρών εταιριών, υπό την προϋπόθεση ότι οι πληροφορίες δημοσιοποιούνται στο προσάρτημα των οικονομικών καταστάσεων ή στο κάτω μέρος του Ισολογισμού
• Να παραμείνουν ως ανώτατη χρονική περίοδος υποβολής των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων των επιχειρήσεων στο Γ.Ε.Μ.Η. οι επόμενοι έξι (6) μήνες από το κλείσιμο της οικονομικής χρήσης
• Να παραμείνει υποχρεωτική η υποχρέωση ανάρτησης των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων των εταιριών στην ιστοσελίδα τους
Βάσει του συγκεκριμένου Άρθρου πραγματοποιούνται αλλαγές στη νομοθεσία που δημιουργούν σημαντικές δυσκολίες στην πρόσβαση σε έγκαιρη και αποτελεσματική πληροφόρηση σχετικά με την οικονομική κατάσταση των ελληνικών επιχειρήσεων (πελατών & προμηθευτών), γεγονός που κατά την άποψή μας θα δημουργήσει ανάλογα προβλήματα στη λειτουργία της ελληνικής αγοράς.
Επομένως, προτείνουμε:
α. Να μη διαφοροποιηθεί ο χρόνος υποβολής των οικονομικών καταστάσεων και να παραμείνει στους 6 μήνες από το κλείσιμο της οικονομικής χρήσης, όπως ισχύει μέχρι σήμερα.
β. Να εξακολουθήσουν να δημοσιεύουν καταστάσεις αποτελεσμάτων χρήσης οι πολύ μικρές επιχειρήσεις, να απαλλάσονται παρόλα αυτά από την Έκθεση Διαχείρισης.
γ. Για το σύνολο των εταιριών να παραμείνει η υποχρέωση δημοσίευσης των οικονομικών καταστάσεων στις εταιρικές ιστοσελίδες τους, με διατήρηση της διαθεσιμότητας των οικονομικών καταστάσεων για τουλάχιστον 2 έτη στο συγκεκριμένο ιστότοπο.
Εταιρία Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων (ΕΑΣΕ)
Αγαπητοί Κύριοι,
Ένα από τα ελάχιστα εργαλεία που έχουν απομείνει για να συνεχίζονται οι επί πιστώσει συνδιαλλαγές είναι η έγκυρη και έγκαιρη πληροφόρηση σχετικά με τα οικονομικά στοιχεία των συναλλασσομένων.
Όσο καλύτερη η πληροφόρηση τόσο ασφαλέστερες και άρα μεγαλύτερες σε όγκο και αξία συνδιαλλαγές θα μπορούν να γίνονται.
Επιπροσθέτως, τα πιστωτικά ιδρύματα βασίζονται στην έγκυρη πληροφόρηση που διαθέτουν προκειμένου να παρέχουν πίστωση και χρηματοδότηση για τις εν λόγω συνδιαλλαγές.
Άρα όσο λιγότερη πληροφόρηση διαθέτουν τόσο μικρότερη χρηματοδότηση θα μπορέσουν να προσφέρουν και άρα ο συνολικός τζίρος της αγοράς όχι μόνο θα συρρικνωθεί αλλά δεν θα μπορέσει και να χρηματοδοτηθεί.
Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις απαρτίζουν σχεδόν το 50% των εταιριών της χώρας μας.
Αν τα οικονομικά στοιχεία για αυτές δεν είναι διαθέσιμα πώς θα μπορέσουν αυτές να συναλλαχθούν επί πιστώσει και – ακόμη περισσότερο – ποιός θα μπορέσει να χρηματοδοτήσει αυτές τις συνδιαλλαγές χωρίς να έχει επαρκή εικόνα για τα οικονομικά τους στοιχεία?
Οι εταιρίες αυτές θα κινδυνεύσουν άμεσα διότι η παρεχόμενη ρευστότητα θα ελαχιστοποιηθεί!
Για τους ίδιους λόγους, η δημοσίευση οικονομικών στοιχείων στις εταιρικές ιστοσελίδες θα πρέπει να παραμείνει υποχρεωτική και μάλιστα στο υφιστάμενο χρονικό διάστημα.
Είναι οι οικονομικές συνθήκες της χώρας μας τέτοιες που η χρηματοδότηση είναι έτσι και αλλιώς πολύ ακριβή και δίδεται υπό προϋποθέσεις και διεξοδική αξιολόγηση των εταιριών.
Αν λοιπόν η αξιολόγηση αυτή (μέσω της ελλιπούς πληροφόρησης των οικονομικών στοιχείων) γίνει ακόμη δυσκολότερη τότε η χρηματοδότηση θα γίνει ακόμη πιο δυσεύρετη, ακόμη ακριβότερη.
Αυτό θα οδηγήσει ένα πολύ μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων στην οικονομική ασφυξία διότι – ως γνωστό – οι εταιρίες κλείνουν όταν ξεμένουν από ρευστό.
Για του λόγους αυτούς ο τρόπος και συχνότητα δημοσίευσης των οικονομικών αποτελεσμάτων των εταιριών που εδρεύουν στην Ελλάδα δεν πρέπει να αλλάξει!
Με εκτίμηση,
Γεράσιμος Τζέης
Managing Director
Atradius Credit Insurance NV
Hellenic Branch
Monumental Plaza, Building C, 7th floor
44, Kifissias Ave I 151 25, Maroussi, Greece
Phone: +30 210 7259461,+30 213 0 394 400 I Fax: +30 2107259129
E-mail: makis.tzeis@atradius.com
Website:www.atradius.gr
Παρατηρήσεις και προτάσεις επί του σχεδίου νόμου «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις Α) της Οδηγίας 2013/34/ΕΚ σχετικά με «τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, τις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις και συναφείς εκθέσεις επιχειρήσεων ορισμένων μορφών, την τροποποίηση της οδηγίας 2006/43/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και την κατάργηση των οδηγιών 78/660/EOK και 83/349/ΕΟΚ του Συμβουλίου» (Ε.Ε. L 189 της 29ης Ιουνίου 2013),ως βάση για την διατήρηση της εγκυρότητας ενημέρωσης του επενδυτικού κοινού.
1) Θα πρέπει να επανεξεταστεί η απαλλαγή των πολύ μικρών επιχειρήσεων από την υποχρέωση δημοσίευσης των αποτελεσμάτων και της έκθεσης διαχείρισης, δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις αυτές καλύπτουν μεγάλο ποσοστό (περίπου 50% πληθυσμού) των επιχειρήσεων που υποχρεούνται να δημοσιοποιούν τις οικονομικές τους καταστάσεις και κατά συνέπεια η εξαίρεσή τους δυσχεραίνει την εκπόνηση κλαδικών μελετών και τη διεξαγωγή συμπερασμάτων τόσο σε επίπεδο των επιμέρους κλάδων, όσο και στο σύνολο της οικονομίας.
Πρόταση είναι το Άρθρο 5 παρ.3.2 να επαναδιατυπωθεί ως εξής:
«2. Οι πολύ μικρές εταιρείες, εκτός από τις εταιρείες οι οποίες αποτελούν οντότητες δημόσιου ενδιαφέροντος, κατά την έννοια του Παραρτήματος Α του ν. 4308/2014 (ΦΕΚ 251 Α’), απαλλάσσονται από την υποχρέωση δημοσίευσης της έκθεσης διαχείρισης. Για το σκοπό της εφαρμογής της παρούσας παραγράφου ο καθορισμός του μεγέθους των επιχειρήσεων γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ν. 4308/2014 (ΦΕΚ Α΄251), όπως ισχύει.»
2) Να επανεξεταστεί η διάταξη που αφορά το χρονικό όριο σύγκλισης της γενικής συνέλευσης και δημοσίευσης των οικονομικών καταστάσεων, η οποία πρακτικά επιμηκύνει δυσανάλογα το χρονικό διάστημα ενημέρωσης και δημιουργεί σημαντικό κενό πληροφόρησης στο επενδυτικό κοινό.
Προτείνεται η διατήρηση του χρονικού ορίου των έξι μηνών, ως έχει σήμερα και την αντικατάσταση του Άρθρου 5 και των παρ. 2 και 3.1, ως εξής:
Το πρώτο εδάφιο του άρθρου 25 του κ.ν. 2190/1920 αντικαθίσταται ως εξής:
«Η γενική συνέλευση συνέρχεται υποχρεωτικά στην έδρα της εταιρείας ή στην περιφέρεια άλλου δήμου εντός του νομού της έδρας ή άλλου δήμου όμορου της έδρας, τουλάχιστον μια φορά κάθε Εταιρική χρήση και εντός έξι (6) το πολύ μηνών από τη λήξη της χρήσης αυτής.»
Η συγκεκριμένη πρόταση νόμου αφορά ένα εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα σε ότι αφορά την επιχειρηματικότητα. Ιδιαίτερα πρέπει να τονιστεί η επίπτωση που θα έχει στην επενδυτική και εξαγωγική δραστηριότητα, με δεδομένο ότι οι δημοσιευμένες πληροφορίες συλλέγονται τόσο από Οργανισμούς Εξαγωγικών Πιστώσεων και από δυνητικούς επενδυτές, αλλά δευτερογενώς και από πάσης φύσης μελετητές.
Οι πληροφορίες αυτές, πρέπει να είναι επαρκείς αλλά και κατά το δυνατόν έγκαιρες. Για το λόγο αυτό θεωρούμε πως η υποχρέωση της δημοσίευσης δεν πρέπει να μετατεθεί για το Νοέμβριο του κάθε έτους, αλλά να παραμείνει ως έχει σήμερα.
Αντίστοιχα, θα πρέπει οι πολύ μικρές επιχειρήσεις να δημοσιεύουν και τα Αποτελέσματα Χρήσης, αφού η δημοσίευση του Ισολογισμού επί της ουσίας καταργεί τη χρησιμότητα της δημοσίευσης (ο Ισολογισμός χωρίς τα Αποτελέσματα έχει μικρή χρησιμότητα για τους παραπάνω σκοπούς), χωρίς να προσφέρει κανένα όφελος προς τις επιχειρήσεις (οι οποίες θα επιβαρύνονται έτσι κι’ αλλιώς με το κόστος της δημοσίευσης).
Τέλος, όπως έχει δείξει η πρόσφατη εμπειρία της δημοσίευσης στις ιστοσελίδες, πρέπει να επιβληθεί και ένας ελάχιστος χρόνος διατήρησης της διαθεσιμότητας των οικονομικών καταστάσεων στις εταιρικές ιστοσελίδες.
Νικήτας Κωνσταντέλλος
Διευθύνων Σύμβουλος Ομίλου ICAP GROUP
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου <>.
Δηλαδή μία εταιρεία που κλείνει την χρήση στις 31-12-2015 θα μπορεί να συγκαλέσει Γενική συνέλευση στις 31-10-2016. Η πρακτική αυτή πρόκειται να ακολουθηθεί από το σύνολο σχεδόν των μη εισηγμένων εταιρειών. Από πού τεκμαίρεται αυτό? Από το υφιστάμενο καθεστώς όπου σχεδόν το 80%-90% των ΑΕ συγκαλούσε την Γενική Συνέλευση την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου.
Επόμενο άρθρο . <>.
Δηλαδή θα μπορούν να καταθέσουν τις οικονομικές καταστάσεις που έχει εγκρίνει η Γενική Συνέλευση στο ΓΕΜΗ μέχρι τις 30-11-2016 .
Στην συνέχεια <>.
Δηλαδή θα δημοσιεύονται εάν όλα πάνε καλά με το ΓΕΜΗ στις 21 Δεκεμβρίου 2016.
Επίσης <>
Δηλαδή για το 40%-50% των ελληνικών επιχειρήσεων δεν θα παρέχονται οικονομικές πληροφορίες.
Ερωτηματικά και απορίες.
Η δημοσιοποίηση των οικονομικών καταστάσεων 12 μήνες μετά το κλείσιμο της χρήσης εξυπηρετεί την διαφάνεια η την συσκότιση της οικονομικής πληροφορίας?
Πως θα μπορέσουν να αξιολογήσουν οι πελάτες, οι προμηθευτές και οι εργαζόμενοι την πορεία μιας εταιρείας της οποίας τα οικονομικά στοιχεία θα έρχονται στην δημοσιότητα ένα χρόνο μετά. Εάν αυτό ακούγεται υπερβολικό δεν έχετε παρά να ελέγξετε, δειγματοληπτικά, τα χτυπήματα που είχαν οι ιστοσελίδες των εταιρειών που ανήρτησαν το έτος 2015 τις οικονομικές τους καταστάσεις .
Η οδηγία την οποία επικαλείται το σχέδιο νόμου ότι εναρμονίζεται (άρθρο 30 ) αναφέρει ότι <>
Δηλαδή ο νομοθέτης για να εμφανίσει ότι η Χώρα εναρμονίζεται πλήρως επέλεξε το μέγιστο , ενώ η κοινή λογική επιβάλλει προσαρμογή στο ελάχιστο.
Εξηγούμαι: Πριν λίγα χρόνια οι φορολογικές δηλώσεις των ΑΕ υποβάλλονταν Απρίλιο η Μάιο. Μαζί με την υποβολή της φορολογικές δήλωσης υποβάλλονταν και οι οικονομικές καταστάσεις . Στην συνεχεία υπήρχαν 1-2 μήνες περιθώριο προκείμενου να ελεγχθούν από τους ορκωτούς. Τότε η πλειοψηφία ,περίπου το 95% των εταιρειών ήταν συνεπής με τις ημερομηνίες . Τώρα οι εταιρείες ωθούνται να χαλαρώσουν αναφορικά με τις υποχρεώσεις που έχουν απέναντι στην δημοσιότητα αλλά και την διαφάνεια των οικονομικών τους στοιχείων.
Πρόταση
Ένας απλός τρόπος ο οποίος θα πραγματικά θα εξυπηρετούσε την διαφάνεια θα ήταν να ορισθεί ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής οικονομικών καταστάσεων ο ένας μήνας από την ημερομηνία υποβολής της φορολογικής δήλωσης. Οι ελεγμένες οικονομικές καταστάσεις να υποβάλλονται εκτός από το ΓΕΜΗ και στο taxis net.
Το taxisnet θα μπορούσε έναντι κάποιας ετήσιας η μεμονωμένης συνδρομής να δίνει πρόσβαση σε οποίον ενδιαφερόμενο θέλει στους ισολογισμούς όλων των εταιρειών.
Επίσης την διαφάνεια εξυπηρετεί η δημοσίευση οικονομικών καταστάσεων όλων των εταιρειών ΑΕ, ΕΠΕ, ΙΚΕ ανεξαρτήτως κύκλου εργασιών.
Και κάτι τελευταίο οι εταιρείες που υιοθετούν τα ΔΠΧΠ να αποστέλλουν στο ΓΕΜΗ και στο taxis net την πλήρη έκθεση για να μην έχουμε την σημερινή ξεφτίλα δυο από τα μεγαλύτερα supermarket της Ελλάδος να δημοσιεύουν συνοπτικές οικονομικές καταστάσεις. Αποτέλεσμα κανείς μα κανείς να μπορεί να κατανοήσει την πορεία τους.
Θεωρούμε ότι σκοπός του νομοσχεδίου είναι μεταξύ άλλων, η επίτευξη της κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των συμφερόντων των αποδεκτών των οικονομικών καταστάσεων και του συμφέροντος των επιχειρήσεων. Στα πλαίσια αυτά, θεωρούμε πως το παρόν σχέδιο νόμου κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, με δεδομένο ότι θέτει κατά τρόπο σαφή τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων, ενώ καθορίζει επίπεδα δημοσίευσης πληροφοριών με βάση το αντικειμενικό κριτήριο του μεγέθους της επιχείρησης και όχι τη νομική της μορφή, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα. Ωστόσο, πάντα με σκοπό την ισόρροπη εξυπηρέτηση της πληροφόρησης διαφορετικών ομάδων συμφερόντων και την προαγωγή της διαφάνειας στην επιχειρηματική δραστηριότητα, την προώθηση των εξαγωγών και της ανάπτυξης, είναι χρήσιμες ορισμένες διορθωτικές παρεμβάσεις.
Συγκεκριμένα,
Α) Θα πρέπει να επανεξεταστεί η απαλλαγή των πολύ μικρών επιχειρήσεων από την υποχρέωση δημοσίευσης των αποτελεσμάτων και της έκθεσης διαχείρισης. Θεωρούμε ότι για την προώθηση της εξαγωγικής δραστηριότητας, ειδικά στον ευαίσθητο τομέα των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, θα πρέπει στις απαιτήσεις δημοσιότητας να προστεθούν και τα Αποτελέσματα Χρήσης, τα οποία αποτελούν βασικό κριτήριο αξιολόγησης από εν δυνάμει πελάτες του εξωτερικού, από τους δυνητικούς επενδυτές και κυρίως από τους Οργανισμούς Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων.
Περαιτέρω, η μη δημοσιοποίηση της κρίσιμης πληροφορίας που αφορά την πορεία εργασιών δημιουργεί θέμα σε ότι αφορά την συγκέντρωση στοιχείων και την εκπόνηση μελετών από πάσης φύσης μελετητικούς, και λοιπούς θεσμικούς φορείς (πχ Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, ΙΟΒΕ, Διευθύνσεις Μελετών Τραπεζικών Ιδρυμάτων), οι οποίοι δεν θα είναι σε θέση να εξάγουν χρήσιμα συμπεράσματα σε ότι αφορά την πορεία εργασιών των επιχειρήσεων αυτών και τις αναγκαίες πολιτικές.
Ως εκ τούτου, προτείνουμε το Άρθρο 5 παρ.3.2 να επαναδιατυπωθεί ως εξής:
«2. Οι πολύ μικρές εταιρείες, εκτός από τις εταιρείες οι οποίες αποτελούν οντότητες δημόσιου ενδιαφέροντος, κατά την έννοια του Παραρτήματος Α του ν. 4308/2014 (ΦΕΚ 251 Α’), απαλλάσσονται από την υποχρέωση δημοσίευσης της έκθεσης διαχείρισης. Για το σκοπό της εφαρμογής της παρούσας παραγράφου ο καθορισμός του μεγέθους των επιχειρήσεων γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ν. 4308/2014 (ΦΕΚ Α΄251), όπως ισχύει.»
Β) Προς την ίδια κατεύθυνση, η διάταξη που αφορά το χρονικό όριο σύγκλισης της γενικής συνέλευσης και δημοσίευσης των οικονομικών καταστάσεων, δημιουργεί σημαντικό έλλειμμα πληροφόρησης στο επενδυτικό κοινό και καθιστά κάθε δημοσιευμένη πληροφορία εξαιρετικά ανεπίκαιρη, ιδιαίτερα εφόσον λάβουμε υπόψη και τον προβλεπόμενο φόρτο εργασίας που θα αναλάβει το ΓΕΜΗ και την συνεπαγόμενη καθυστέρηση στην ανάρτηση των ισολογισμών. Επί παραδείγματι, τον Ιανουάριο του 2017 θα γίνεται ανάρτηση οικονομικών καταστάσεων της χρήσης που έληξε στις 31/12/2015 (δηλαδή προ δύο κλεισμένων χρήσεων) με αποτέλεσμα οι περιεχόμενες σε αυτές πληροφορίες να είναι εκ των πραγμάτων παρωχημένες.
Ως εκ τούτου, προτείνουμε τη διατήρηση του χρονικού ορίου των έξι μηνών, ως έχει σήμερα και την αντικατάσταση του Άρθρου 5 και των παρ. 2 και 3.1, ως εξής:
2. Το πρώτο εδάφιο του άρθρου 25 του κ.ν. 2190/1920 αντικαθίσταται ως εξής:
«Η γενική συνέλευση συνέρχεται υποχρεωτικά στην έδρα της εταιρείας ή στην περιφέρεια άλλου δήμου εντός του νομού της έδρας ή άλλου δήμου όμορου της έδρας, τουλάχιστον μια φορά κάθε Εταιρική χρήση και εντός έξι (6) το πολύ μηνών από τη λήξη της χρήσης αυτής.»
3. Το άρθρο 43β του κ.ν. 2190/1920 αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Οι ανώνυμες εταιρείες δημοσιεύουν στο Γ.Ε.ΜΗ. τις νόμιμα εγκεκριμένες ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, την έκθεση διαχείρισης και τη γνώμη του νόμιμου ελεγκτή ή του ελεγκτικού γραφείου όπου απαιτείται το αργότερο εντός επτά (7) μηνών από το κλείσιμο της χρήσης.
Όπου βάσει της διάταξης της περ. 1 της Υποπαρ. Α1 της Παραγράφου Α του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 (ΦΕΚ 94 Α’) απαιτείται γνώμη νόμιμου ελεγκτή ή ελεγκτικού γραφείου, οι ετήσιες οικονομικές καταστάσεις και η έκθεση διαχείρισης δημοσιεύονται με τη μορφή και το περιεχόμενο βάσει των οποίων ο νόμιμος ελεγκτής ή το ελεγκτικό γραφείο έχουν συντάξει το πιστοποιητικό ελέγχου. Συνοδεύονται επίσης από το πλήρες κείμενο της έκθεσης ελέγχου.
Γ) Για τις οικονομικές καταστάσεις που αναρτώνται σε εταιρικές ιστοσελίδες δεν προκύπτει από το σχέδιο νόμου πρόβλεψη για διατήρηση της ανάρτησης για εύλογο χρονικό διάστημα, γεγονός που ενδέχεται να δημιουργήσει ασάφεια. Θεωρούμε ότι πρέπει απαραίτητα να εισαχθεί ελάχιστος χρόνος στα πρότυπα των όσων ισχύουν για τις εταιρείες που συντάσσουν οικονομικές καταστάσεις με βάση τα ΔΠΧΑ (Άρθρο 5 παρ.6.1).
Επιπλέον, η υποχρεωτική δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων στις εταιρικές ιστοσελίδες διασφαλίζει την ταχύτητα διάθεσης της πληροφορίας, δεδομένου ότι έχουν παρατηρηθεί σημαντικές καθυστερήσεις στις αναρτήσεις των οικονομικών καταστάσεων στο Γ.Ε.ΜΗ.
Ως εκ τούτου, προτείνουμε την ακόλουθη διατύπωση στο Άρθρο 5, παρ.3.1
«..Όλα τα ανωτέρω δημοσιεύονται υποχρεωτικά στο διαδικτυακό τόπο του Γ.Ε.ΜΗ καθώς και στην ιστοσελίδα των εταιριών, με την προϋπόθεση ότι αυτή είναι καταχωρισμένη στο Γ.Ε.ΜΗ και οι οικονομικές καταστάσεις να παραμένουν προσπελάσιμες για χρονικό διάστημα δύο τουλάχιστον ετών από την πρώτη δημοσίευσή τους».