Η παράγραφος 1 του άρθρου 11 του Π.Δ. 33/2011 (Α΄83) αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Για την εξυπηρέτηση των αναγκών παρακολούθησης και ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων συνιστάται Εθνικό Μητρώο Πιστοποιημένων Ελεγκτών (ΕΜΠΕ). Στο Μητρώο αυτό εγγράφονται κατά την διαδικασία των επόμενων παραγράφων φυσικά πρόσωπα με την ειδικότητα του οικονομολόγου ή του μηχανικού, ή άλλη όπως θα ορισθεί με τη δημόσια πρόσκληση, τα οποία πρέπει να έχουν πτυχίο Α.Ε.Ι. ή AT.Ε.Ι. Για την εγγραφή τους στο Μητρώο η Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων καλεί με δημόσια πρόσκληση τους ενδιαφερόμενους να υποβάλουν σχετική αίτηση. Στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος εξειδικεύονται τα προαναφερόμενα προσόντα των ενδιαφερομένων και ο τρόπος τεκμηρίωσης αυτών. Η οριστική εγγραφή στο Μητρώο πραγματοποιείται κατόπιν ειδικής εκπαίδευσης και επιτυχούς δοκιμαστικής περιόδου των επιλεγέντων υποψηφίων.»
Να προκηρυχτεί νέα πρόσκληση για τη διεύρυνση του μητρώου ελεγκτών που θα συμπεριλαμβάνει ιδιώτες αλλά και δημοσίους υπαλλήλους που είναι στο μητρώο των αξιολογητών δεδομένου ότι έχουν σημαντική εμπειρία και με την προϋπόθεση να μην κληρώνονται σε επενδύσεις που έχουν ήδη αξιολογήσει.
Τονίζουμε την ανάγκη συστηματικής και διαρκούς εκπαίδευσης για όλους τους ελεγκτές είτε εξ αποστάσεως είτε δια ζώσης καθώς και τη σύνταξη ενός αναλυτικού εγχειριδίου οδηγού ελέγχου προκειμένου για την όσο το δυνατόν κοινή αντιμετώπιση των ελεγχόμενων επενδυτικών σχεδίων αλλά και την εξασφάλιση της αντικειμενικότητας και της διαφάνειας .
Να επαναπροσδιορισθούν οι αμοιβές των ελεγκτών λαμβάνοντας υπόψη: α) τη σοβαρότητα της εργασίας που εκτελούν β) την επιστημονική αλλά και την γενικότερη ευθύνη που αναλαμβάνουν με την σύνταξη της έκθεσης οργάνου ελέγχου και γ) το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της σύνταξης της έκθεσης προκύπτουν ποικίλα λειτουργικά έξοδα (π.χ. εκτυπώσεις, ταχυδρομικά έξοδα).
Προτείνουμε οι ανωτέρω αμοιβές καθώς και οι αμοιβές των γνωμοδοτικών επιτροπών να προέρχονται από κρατήσεις ενός ποσοστού επί των καταβαλλόμενων επιχορηγήσεων των επενδυτικών σχεδίων.
Δεδομένων των δυσκολιών και των καθυστερήσεων που έχουμε διαπιστώσει στον ορισμό Οργάνων Ελέγχου (ΠΟΕ) στο Ν.3908/11 μέσω της ηλεκτρονικής κλήρωσης, προτείνουμε να μην ενεργοποιηθεί το σύστημα ηλεκτρονική κλήρωσης για τα ΠΟΕ των επενδυτικών σχεδίων του Ν.3299/04 μέχρι να ενισχυθεί το ΕΜΠΕ με αρκετά μέλη για την ομαλή διεξαγωγή των κληρώσεων.
Η διάταξη προσπαθεί να απαντήσει στο θέμα της στελέχωσης των ΚΟΕ, που σήμερα είναι προβληματικό, τουλάχιστον αριθμητικά, και αυτό είναι θετικό. Συνεχίζει όμως να μην απαντά στο θέμα της ποιότητας και του μονοσήμαντου της ελεγκτικής διαδικασίας. Ειδικά στην περίπτωση σύνθετων έργων και σύνθετων χρηματοδοτήσεων, έχει παρατηρηθεί έλλειψη γνώσης και κατανόησης νομοθεσίας. Και αυτό είναι λογικό. Ο ελεγκτής αντιμετωπίζει για πρώτη φορά κάτι που στην αγορά είναι σύνηθες και εκεί το σύστημα μπλοκάρει. Η πρόταση που δίνει τη δυνατότητα άσκησης ελέγχου από ελεγκτικές εταιρείες, ξεπερνά το πρόβλημα και επιταχύνει τη διαδικασία. Ταυτόχρονα προκύπτει ότι δεν έχει γίνει αντιληπτό, πως το μείζον θέμα στην καθυστέρηση των ελέγχων, είναι η εσωτερική διαδικασία του Υπουργείου, που σήμερα ξεπερνά κατά μέσο όρο τα 3 χρόνια. Προτείνεται να προστεθεί διάταξη για χρήση νόμιμων ελεγκτών του δημόσιου μητρώου του ν. 3693/2008 (ΦΕΚ 174 Α΄) που παρακάμπτει τη γραφειοκρατία του Υπουργείου και στέλνει το αποτέλεσμα του ελέγχου για υπογραφή στον Υπουργό (ή άλλο εντεταλμένο όργανο).
Η αμοιβή για τον κάθε ελεγκτή είναι απαράδεκτα χαμηλή (δεν ειμαι ελεγκτης). Ως αποτέλεσμα ελεγκτης που κληρώνεται από την ηπειρωτική χώρα για να πάει σε μακρινή απόσταση ή σε νησί θα πρέπει να χρηματοδοτήσει ο ίδιος τον έλεγχο λόγω του ότι θα χάσει και χρόνο απο την εργασία του. Εάν εξετάσετε το θέμα θα δείτε επενδύσεις που καθυστερούν διότι ο ελεγτής/ελέγκτρια δεν είναι διατεθειμένος/η να κάνει μεγάλο ταξίδι για ελέχιστη αμοιβή. Επίσης, οι χαμηλές αμοιβές οδηγούν είτε σε πολύ βιαστικό έλεγχο είτε σε κίνδυνο να επηρεαστούν απο επενδυτές. Ακόμη, αυτό οδηγει να δέχονται τον έλεγχο μονο τοπικοί ελεγκτές με ότι αυτό συνεπάγεται.
Πρόκειται για δουλεια ευθύνης και καθήκοντος προς τον φορολογούμενο και την επιχειρηματική κοινότητα και η αμοιβή θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον τριπλάσια.
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΤΡΩΟ ΕΛΕΓΚΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΑΜΟΙΒΗ ΤΩΝ 35€ ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΑ ΔΗΛ 25€ ΚΑΘΑΡΑ.
Η ΕΥΘΥΝΗ ΕΙΝΑΙ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΓΙ ΑΥΤΟ ΟΥΤΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑΝ ΝΑ ΕΓΓΡΑΦΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΑΤΟΜΑ ΑΝ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΤΥΠΙΚΑ ΚΑΙ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΟΥΤΕ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΘΟΥΝ.
ΕΠΕΙΔΗ ΤΥΧΑΙΝΕΙ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΣΤΟ ΜΗΤΡΩΟ ΟΛΑ ΤΑ ΕΞΟΔΑ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΤΑ ΠΛΗΡΩΝΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΣΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΠΕΡΝΕΙΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΜΗΝΕΣ.
ΠΙΣΤΕΥΩ ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΑ ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗ 80% ΤΩΝ ΕΞΟΔΩΝ ΚΑΙ ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΑΜΟΙΒΗΣ ΕΣΤΩ ΣΤΑ 50€ ΑΝΑ ΕΛΕΓΧΟ ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Τα ΙΕΚ δεν έχουν ειδικότητες που να μπορούν να πιστοποιήσουν την επένδυση?
Τα ΙΕΚ βγάζουν ειδικότητες οπως ειδικός φοροτεχνικού γραφείου οι οποίοι ειναι αρτίως κατηρτισμένοι για αυτό.
Οι συντεχνίες τελικά αποφασίζουν ανεξαρτήτως κυβέρνησης?