- Οι Αναθέτουσες Αρχές ή οι Αναθέτοντες Φορείς λαμβάνουν ενδεδειγμένα μέτρα:
α) για την καταπολέμηση της απάτης, της ευνοιοκρατίας και της διαφθοράς και
β) για την αποτελεσματική πρόληψη, τον εντοπισμό και την επανόρθωση συγκρούσεων συμφερόντων
που προκύπτουν κατά τη διεξαγωγή διαδικασιών ανάθεσης Συμβάσεων Παραχώρησης, ούτως ώστε να αποφεύγονται τυχόν στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και να διασφαλίζεται η διαφάνεια της διαδικασίας ανάθεσης και η ίση μεταχείριση όλων των Υποψηφίων και Προσφερόντων.
- Σε εφαρμογή της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 1, οι Αναθέτουσες Αρχές ή οι Αναθέτοντες Φορείς:
α) Αποκλείουν Οικονομικό Φορέα από τη διαδικασία ανάθεσης της Σύμβασης Παραχώρησης σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι συντρέχει στο πρόσωπό του ένας από τους λόγους αποκλεισμού της παραγράφου 4 ή των στοιχείων ε΄, ζ΄ και η΄ της παραγράφου 7 του άρθρου 41 σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στις ως άνω διατάξεις και την παράγραφο 8 του άρθρου 41 και με την επιφύλαξη της εφαρμογής της παραγράφου 9 του άρθρου 41,
β) κοινοποιούν την απόφαση περί αποκλεισμού μετά των σχετικών αποδεικτικών στοιχείων στον κατά περίπτωση αρμόδιο Υπουργό, προκειμένου ο τελευταίος να εξετάσει τον αποκλεισμό του Οικονομικού Φορέα από την συμμετοχή σε διαδικασίες ανάθεσης Συμβάσεων Παραχώρησης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 44, και
γ) ενημερώνουν αμελλητί την Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ., την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τις αρμόδιες κυβερνητικές, δημόσιες και δικαστικές αρχές και υπηρεσίες καταπολέμησης της διαφθοράς και της απάτης, προκειμένου να διενεργήσουν τους νόμιμους ελέγχους και να επιβάλλουν τις προβλεπόμενες κυρώσεις, εντός των ορίων της ευθύνης και της αρμοδιότητάς τους.
- Εάν ο Υποψήφιος ή Προσφέρων είναι ένωση ή κοινοπραξία Οικονομικών Φορέων, ο αποκλεισμός ενός μέλους της ένωσης ή κοινοπραξίας, κατ’ εφαρμογή της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 2, επιφέρει τον αποκλεισμό της ένωσης ή κοινοπραξίας.
- Για την πρόληψη, τον εντοπισμό και την επανόρθωση συγκρούσεων συμφερόντων, εφαρμόζεται το άρθρο 37.
- Στα Συμβατικά Τεύχη προσαρτάται «Σύμφωνο Ακεραιότητας», ως παράρτημα της Σύμβασης Παραχώρησης. Στο Σύμφωνο Ακεραιότητας που υπογράφεται από τον Παραχωρησιούχο, ο τελευταίος και οι νόμιμοι εκπρόσωποί του δεσμεύονται ότι κατά την εκτέλεση της Σύμβασης Παραχώρησης θα απέχουν από ενέργειες που εμπίπτουν στις περιπτώσεις των στοιχείων ε΄, ζ΄ και η΄ της παραγράφου 7 του άρθρου 41. Μνεία της υποχρέωσης αυτής περιλαμβάνεται και στα Τεύχη Διαγωνισμού, στα οποία προσαρτάται σχέδιο του Συμφώνου Ακεραιότητας.
6. Στα Συμβατικά Τεύχη προβλέπεται ότι σε περίπτωση που διαπιστωθεί παράβαση των υποχρεώσεων της παραγράφου 4 εκ μέρους του Παραχωρησιούχου ή των νομίμων εκπροσώπων του ή τελεσίδικη καταδίκη του Παραχωρησιούχου ή προσώπου που είναι μέλος του διοικητικού, διευθυντικού ή εποπτικού οργάνου του Παραχωρησιούχου ή έχει εξουσία εκπροσώπησης, λήψης αποφάσεων ή ελέγχου για λογαριασμό του Παραχωρησιούχου για τα εγκλήματα της παραγράφου 4 του άρθρου 41, και με την επιφύλαξη της εφαρμογής της παραγράφου 9 του άρθρου 41, η Αναθέτουσα Αρχή ή ο Αναθέτων Φορέας έχει το δικαίωμα να καταγγείλει την Σύμβαση Παραχώρησης εις βάρος του Παραχωρησιούχου.
36 παρ. 6 σε συνδυασμό με άρθρο 56 παρ.2
Καταπολέμηση της διαφθοράς και πρόληψη της σύγκρουσης συμφερόντων
Να διαγραφεί η παράγραφος αυτή και στην παρ. 2 περ .β του άρθρου 56 του Ν/Σ που ενσωματώνει το άρθρο 44 της Οδηγίας και ρυθμίζει το σχετικό θέμα, δηλ. το δικαίωμα της αναθέτουσας να καταγγείλει την ΣΠ – εφόσον γίνει σχετική πρόβλεψη στα Συμβατικά Τεύχη- στην περίπτωση που ο Παραχωρησιούχος κατά τον χρόνο ανάθεσης της Σύμβασης τελούσε σε μια από τις καταστάσεις της παρ. 4 του άρθρου 41, δηλ, υπήρχε σε βάρος του τελεσίδικη καταδικαστική απόφαση για τα απαριθμούμενα στην διάταξη αυτή αδικήματα (συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, δωροδοκία κλπ) να προστεθεί ότι το εν λόγω δικαίωμα τελεί υπό την επιφύλαξη της εφαρμογής της παρ. 9 του άρθρου 41 (δηλ. την προσκόμιση στοιχείων από τον Παραχωρησιούχο, από τα οποία να τεκμαίρεται ότι έλαβε τα μέτρα που επαρκούν για την απόδειξη της αξιοπιστίας του παρά την ύπαρξη του σχετικού λόγου αποκλεισμού)
Αρ. 36 παρ. 12(β):
Προτείνουμε να διαγραφεί η παράγραφος (β).
Ο αποκλεισμός του Οικονομικού Φορέα από τη συμμετοχή σε μελλοντικές διαδικασίες ανάθεσης Συμβάσεων Παραχώρησης δεν είναι ορθό να αποφασίζεται μόνο από τον αρμόδιο Υπουργό.
Η αμέσως επόμενη παράγραφος (γ) προβλέπει την ενημέρωση των αρμοδίων αρχών (ΕΑΑΔΗΣΥ, Επιτροπή Ανταγωνισμού κλπ) ώστε οι τελευταίες να επιβάλλουν τις προβλεπόμενες κυρώσεις εντός των ορίων της ευθύνης και της αρμοδιότητάς τους. Οι αρχές αυτές είναι και οι καταλληλότερες να επιβάλουν ως κύρωση των αποκλεισμό από μελλοντικές διαδικασίες ανάθεσης Συμβάσεων Παραχώρησης σύμφωνα με τα οριζόμενα στο αρ. 44 του Νομοσχεδίου.
Επίσης, σύμφωνα με την παρ. 3 του αρ. 44 του Νομοσχεδίου ο αποκλεισμός Οικονομικού Φορέα από μελλοντικές διαδικασίες ανάθεσης Συμβάσεων Παραχώρησης επιβάλλεται «με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και του Αναπληρωτή Υπουργού Δικαιοσύνης, αρμοδίου για θέματα καταπολέμησης διαφθοράς» και όχι μόνο από έναν Υπουργό.