1. Κάθε επενδυτικό σχήμα υποβάλλει ολοκληρωμένο επενδυτικό πρόγραμμα μέσω ΠΣΚΕ, το οποίο περιλαμβάνει:
α) μελέτη σκοπιμότητας ανεξαρτήτως ύψους των μεμονωμένων επενδυτικών σχεδίων, με βάση τις προδιαγραφές και τις διαδικασίες που ορίζονται στην απόφαση προκήρυξης και
β) τα μεμονωμένα επενδυτικά σχέδια των επιχειρήσεων και των clusters.
Η υποβολή των προτάσεων συνοδεύεται από την καταβολή παραβόλου, το ύψος του οποίου θα καθορίζεται στην απόφαση προκήρυξης.
2. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, συστήνεται επιτροπή αξιολόγησης των ολοκληρωμένων επενδυτικών προγραμμάτων και των μεμονωμένων επενδυτικών σχεδίων. Τα ολοκληρωμένα επενδυτικά προγράμματα αξιολογούνται με τη μέθοδο της συγκριτικής αξιολόγησης, ενώ τα μεμονωμένα επενδυτικά σχέδια αξιολογούνται με τη μέθοδο της άμεσης αξιολόγησης, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 14 του παρόντος.
3. Κατά την αξιολόγηση των ολοκληρωμένων επενδυτικών προγραμμάτων λαμβάνονται υπόψη τα παρακάτω κριτήρια:
α) η τεκμηρίωση των πρόσθετων ωφελειών που θα προκύπτουν από το ολοκληρωμένο επενδυτικό πρόγραμμα σε σχέση με τα μεμονωμένα επενδυτικά σχέδια για την εθνική οικονομία, την τοπική οικονομία και την εν γένει ανάπτυξη της περιοχής,
β) η συμφωνία των στόχων του ολοκληρωμένου προγράμματος με τους εθνικούς και περιφερειακούς στόχους της στρατηγικής ανάπτυξης,
γ) η δημιουργία ή διατήρηση θέσεων εργασίας,
δ) οι προοπτικές ενίσχυσης της εξωστρέφειας είτε σε τελικά προϊόντα είτε σε ενδιάμεσα προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας σε διεθνείς αλυσίδες,
ε) η ενίσχυση των τοπικών διασυνδέσεων και της ολοκλήρωσης της περιφερειακής οικονομίας,
στ) η αναβάθμιση της αξιοποίησης πρώτων υλών και ενδιάμεσων εισροών από την περιοχή ή τη χώρα.
4. Μετά την έκδοση απόφασης υπαγωγής του ολοκληρωμένου επενδυτικού προγράμματος με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού συστήνεται υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων επιτροπή παρακολούθησης με αντικείμενο την υποβοήθηση του επενδυτικού σχήματος για την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος.
5. Οι λεπτομέρειες σχετικά με τις διαδικασίες αξιολόγησης και υπαγωγής, τις διαδικασίες ελέγχου, την τήρηση υποχρεώσεων και την παρακολούθηση της υλοποίησης των επενδυτικών προγραμμάτων και σχεδίων του παρόντος καθεστώτος καθορίζονται στην απόφαση προκήρυξης.
H χρόνια διαμορφωμένη αντίληψη είναι να καθίστανται οι προκηρύξεις απλώς ταμείο χρηματοδότησης. Η δε επιδίωξη της μόχλευσης των τοπικών οικονομικών και κοινωνικών παραγόντων και των θεσμών της Αυτοδιοίκησης να μένει κενό γράμμα και οι πολιτικές χωρίς συνέχεια. Η εμπειρία δείχνει ότι σημαντικά και με ενδιαφέρον Δίκτυα που κατά το παρελθόν δημιούργησαν σημαντικές προσδοκίες και ωφέλειες στην τοπική οικονομία τελικά «χάθηκαν στην πορεία» ή κατέρρευσαν όταν έπαψε να υπάρχει ή να υποστηρίζει ή να έχει συνέχεια ο μηχανισμός της τοπικής διαβούλευσης, υποκίνησης και παρακολούθησης. Συνεπώς απαιτείται η συνέργεια ΚΑΙ του Επενδυτικού νόμου με άλλα χρηματοδοτικά και υποστηρικτικά μέσα και εργαλεία. Προτείνεται να συμπεριληφθεί στο νόμο η δυνατότητα δημιουργίας μόνιμων μηχανισμών υποκίνησης ή/και στήριξης της επιχειρηματικότητας σύμφωνα και με το σχόλιο μας στο άρθρο 52.
Βασίλης ΤΣΙΤΣΙΡΙΓΚΟΣ –Οικονομολόγος, Δ/ντής ΑΝ.ΕΤ.
Ζωή ΑΚΡΙΒΟΥΛΗ – Οικονομολόγος – Σύμβουλος Επιχειρήσεων
Στα κριτήρια αξιολόγησης, όπως αυτά εξειδικεύουν τον ορισμό των Στρατηγικών Επενδύσεων, θα πρέπει να συμπεριληφθεί και η δράση της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης η οποία ξεπερνά την ερμηνεία της προστασίας του περιβάλλοντος και της διατήρησης ή δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Προτείνεται η υποχρέωση συμπερίληψης στο επενδυτικό σχέδιο, ενός σχεδίου σχετικών δράσεων για την επιστροφή μέρους του παραγόμενου πλούτου στην τοπική κοινωνία για σκοπούς κοινωνικής προστασίας.
Η πριμοδότηση των επενδυτών, οι οποίοι προβλέπουν συνεργασία με υπεργολάβους, αναδόχους, προμηθευτές οι οποίοι εξ ορισμού ανήκουν στις ΜΜΕ και τις κοινωνικές επιχειρήσεις της τοπικής κοινωνίας. Με αυτό τον τρόπο, ενισχύεται η ανάπτυξη του κοινωνικού κεφαλαίου , η ενίσχυση της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής.
Στις Διαδικασίες Ένταξης Στρατηγικών Επενδύσεων του Ιδιωτικού Τομέα θα πρέπει να προβλέπεται επαρκής βαθμός δημοσιότητας (workshops, ημερίδες κτλ), εκ μέρους του επενδυτή, αναφορικά με τις επιθυμητές συνέργειες με προμηθευτές/ υπεργολάβους, οι οποίοι εξ ορισμού ανήκουν και στις κοινωνικές επιχειρήσεις της τοπικής κοινωνίας για την υλοποίηση της επένδυσης, ώστε οι τοπικές επιχειρήσεις (ΜΜΕ και κοινωνικές επιχειρήσεις) να έχουν τη δυνατότητα λήψης στρατηγικών αποφάσεων για την μεγιστοποίηση των ωφελειών της συγκεκριμένης επένδυσης για την τοπική κοινότητα και επιπλέον να εξασφαλίζεται με αυτό τον τρόπο η μέγιστη δυνατή διαφάνεια.