1. Τα καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος νόμου συστήνονται και προκηρύσσονται με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, ή με κοινές αποφάσεις του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και τυχόν συναρμόδιων υπουργών, όπου αυτό απαιτείται.
2. H απόφαση προκήρυξης περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα παρακάτω:
α. το στόχο του καθεστώτος,
β. τη διάρκεια του καθεστώτος και των κύκλων υποβολής των αιτήσεων υπαγωγής,
γ. τον συνολικό προϋπολογισμό του καθεστώτος και την προέλευση της δημόσιας χρηματοδότησης για κάθε κύκλο υποβολής,
δ. τους αρμόδιους φορείς εφαρμογής του καθεστώτος ενίσχυσης,
ε. τις προϋποθέσεις συμμετοχής και τις προδιαγραφές των σχεδίων που είναι επιλέξιμα,
στ. τους κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών, όπου αυτό απαιτείται,
ζ. τα κριτήρια αξιολόγησης, καθώς και την ελάχιστη βαθμολογία που απαιτείται να λάβει το σχέδιο προκειμένου να είναι επιλέξιμο,
η. τη μορφή και το ύψος των χορηγούμενων ενισχύσεων,
θ. τις υποχρεώσεις των ενισχυόμενων φορέων, τόσο κατά το στάδιο υλοποίησης του σχεδίου όσο και μετά την ολοκλήρωσή του,
ι. το ύψος του παραβόλου για την υποβολή αιτήσεων υπαγωγής, αιτημάτων τροποποίησης των αποφάσεων υπαγωγής, καθώς και ελέγχου επενδυτικών σχεδίων.
3. Η απόφαση προκήρυξης του καθεστώτος ενίσχυσης συνιστά αυτοδίκαιη πρόταση εγγραφής ενάριθμου έργου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Το ποσό ενίσχυσης της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης και της επιδότησης του μισθολογικού κόστους, όπως ορίζεται με την κοινή Υπουργική Απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 28 αποτελεί τον Προϋπολογισμό του ενάριθμου έργου.
Παρ. 1
Να αποσαφηνιστεί ο χρόνος προκήρυξης και η διάρκεια των Καθεστώτων.
«2. Η απόφαση προκήρυξης περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα παρακάτω:
στ. κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών
η. τη μορφή και το ύψος των χορηγούμενων ενισχύσεων
ι. το ύψος του παραβόλου για την υποβολή αιτήσεων υπαγωγής, αιτημάτων τροποποίησης των αποφάσεων υπαγωγής, καθώς και ελέγχου επενδυτικών σχεδίων»
Σε ότι αφορά στον ύψος του παραβόλου κατά την υποβολή της αίτησης υπαγωγής, στο νόμο προβλέπεται εξουσιοδότηση καθορισμού του στην απόφαση προκήρυξης του καθεστώτος ενίσχυσης στην περίπτωση του παραβόλου (άρθρο 13, παρ. 6, τελευταίο εδάφιο). Στην περίπτωση υποβολής αιτήματος ελέγχου δεν υπάρχει σχετική εξουσιοδότηση (άρθρο 16, παρ.7)
Δεν υπάρχει συγκεκριμένος προγραμματισμός,κυρίως χρονικός,ο οποίος να ορίζει την έναρξη εφαρμογής του Νέου Αναπτυξιακού. Η αναφορά σε αναγκαιότητα προκήρυξης των επιμέρους καθεστώτων προκαλεί επιπλέον καθυστερήσεις και ανασφάλεια στον επιχειρηματικό κόσμο ο οποίος αναμένει εδώ και 2,5 έτη τον Νέο Επενδυτικό Νόμο και βλέπει ένα σχέδιο νόμου το οποίο χαρακτηρίζεται από ασάφειες και συνεχείς αναβολές.
Ενισχύσεις για περιφερειακές επενδύσεις και απασχόληση αποκλειστικά ανά Περιφέρεια: Από τα μέχρι σήμερα γνωστά στοιχεία, φαίνεται ότι η διαδικασία υπαγωγής στο νέο Αναπτυξιακό νόμο θα γίνεται μέσω προκηρύξεων για κάθε ένα καθεστώς ξεχωριστά και θα είναι ανταγωνιστικό. Δεν είναι γνωστό εάν η προκήρυξη θα γίνεται σε επίπεδο Περιφέρειας ή σε Εθνικό επίπεδο. Σε κάθε περίπτωση, τα επενδυτικά σχέδια που θα υλοποιηθούν στην Περιφέρεια Α.Μ.Θ. και θα αφορούν στους τομείς προτεραιότητας (RIS3), εφόσον κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης λάβουν τον ελάχιστο απαιτούμενο βαθμό, να προβλέπεται ότι θα εγκρίνονται, ανεξάρτητα από τον αριθμό και το ύψος των σχεδίων που θα υποβληθούν συνολικά, αλλά και το διαθέσιμο ποσό. Διαφορετικά, να υπάρχει η δυνατότητα στη σχετική πρόσκληση, η Περιφέρεια Α.Μ.-Θ. να έχει διαθέσιμους πόρους αποκλειστικά για την ίδια και όχι σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες λιγότερο ανεπτυγμένες Περιφέρειες (Ήπειρος / Κεντρική Μακεδονία / Θεσσαλία / Δυτική Ελλάδα). Θα μπορούσε να δοθεί ιδιαίτερη πρόνοια για τις πολύ μικρές ή μικρές επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις της κοινωνικής οικονομίας, συνεταιρισμούς, συνεργατικά σχήματα κ.λ.π.
Επομένως, προς αποφυγή δυσλειτουργιών και απόκρουση φαινόμενων αυτού του τύπου προτείνεται η κατανομή των πόρων να γίνεται αποκλειστικά ανά Περιφέρεια.