1. Σε περιπτώσεις παραβάσεων των διατάξεων του άρθρου 21, οι οποίες αποτελούν όρους και προϋποθέσεις συμβατότητας με τον Γ.Α.Κ., ή εν γένει παραβάσεων των όρων συμβατότητας με το Γ.Α.Κ. ανακαλείται η απόφαση υπαγωγής και ανακτάται με τη διαδικασία είσπραξης δημόσιων εσόδων το σύνολο της ενίσχυσης, προσαυξημένο κατά το ποσό των νόμιμων τόκων από την εκάστοτε καταβολή. Οι σχετικές αποδείξεις καταβολής των ενισχύσεων από το Δημόσιο αποτελούν τίτλο για τη βεβαίωση του χρέους από την αρμόδια Δ.Ο.Υ.
2. Στις λοιπές περιπτώσεις τουάρθρου 21 δύναται να ανακληθεί η απόφαση υπαγωγής και να ανακτηθεί η ενίσχυση ή να παρακρατηθεί ή ανακτηθεί μέρος αυτής προσαυξημένη κατά το ποσό των νόμιμων τόκων από την εκάστοτε καταβολή. Στις περιπτώσεις που η επιχείρηση αξιοποιεί το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής, επιβάλλεται η κύρωση της ολικής ή μερικής απώλειας του φορολογικού οφέλους ή καταβολής του συνόλου ή μέρος τυχόν μη αποδοθέντος φόρου προσαυξημένου κατά το ποσό των νόμιμων τόκων για κάθε έτος χρήσης της ωφέλειας.
3. Σε περιπτώσεις μη τήρησης των ειδικών όρων υπαγωγής του άρθρου 12 επιστρέφεται το πρόσθετο ποσό ενίσχυσης προσαυξημένο κατά ποσοστό 10%. .
4. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία ψευδή ή παραπλανητικά στοιχεία ή ότι έχουν αποσιωπηθεί στοιχεία, η γνώση των οποίων θα οδηγούσε στον αποκλεισμό της υπαγωγής του επενδυτικού σχεδίου στις διατάξεις του παρόντος ή θα οδηγούσε στο να υπαχθεί με όρους διαφορετικούς ή σε μη πιστοποίηση της ολοκλήρωσης, η απόφαση υπαγωγής:
α. εάν δεν έχει ολοκληρωθεί η επένδυση και έχει δοθεί τμήμα της ενίσχυσης, η απόφαση υπαγωγής ανακαλείται και επιστρέφεται η χορηγηθείσα ενίσχυση,
β. εάν έχει ολοκληρωθεί η επένδυση, επιστρέφεται το σύνολο της χορηγηθείσας ενίσχυσης.
5. Οι ανωτέρω συνέπειες επέρχονται, εφόσον η διαπίστωση γίνει εντός δεκαετίας από την ημερομηνία δημοσίευσης της περίληψης της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας και από όργανα που είναι κατά το νόμο αρμόδια για τον έλεγχο των κατά περίπτωση στοιχείων.
6. Σε περίπτωση μη υποβολής στοιχείων σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περίπτωση κ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 21 επιβάλλεται στο φορέα πρόστιμο που μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ 0,5% έως 3% της ενίσχυσης που έχει εγκριθεί, λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικότερες περιστάσεις κάθε υπόθεσης. Σε περίπτωση της κατ’ εξακολούθηση παραβίασης της ως άνω υποχρέωσης διατάσσεται άμεσα έλεγχος κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 16 και επιβάλλονται οι αντίστοιχες κυρώσεις του παρόντος άρθρου.
7. Για την επιβολή των κυρώσεων των παραγράφων 1, 2 και 3 εκτιμώνται οι ειδικότερες περιστάσεις κάθε υπόθεσης και λαμβάνονται υπόψη, κατά περίπτωση, κριτήρια, όπως ιδίως ο χρόνος αθέτησης της υποχρέωσης, το ύψος του ποσοστού συμμετοχής στην εταιρική σύνθεση της εταιρίας, το μέγεθος της ενισχυθείσας επένδυσης που εκμισθώθηκε, το ύψος της αξίας των πάγιων περιουσιακών στοιχείων που έχουν ενισχυθεί και μεταβιβάστηκαν, καθώς και ο βαθμός αναίρεσης της υλοποίησης και λειτουργίας της επένδυσης κατά τους όρους της υπαγωγής. Η επιβολή μερικής επιστροφής της εγκριθείσας ενίσχυσης μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ 0,5% και 30%.
8. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού δύνανται να εξειδικεύονται περαιτέρω οι προβλεπόμενες κυρώσεις και να καθορίζεται ο τρόπος επιβολής των και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
9. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Οικονομικών καθορίζεται η διαδικασία και ο τρόπος για την ανάκληση του φορολογικού οφέλους, την καταβολή των οφειλόμενων φόρων, τον τύπο και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του οφειλόμενου ποσού φόρου, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
11. Σε κάθε περίπτωση επιβολής κυρώσεων, ο φορέας δύναται να υποβάλει ένσταση κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 15.
Ο υπολογισμός του προστίμου θα μπορούσε να γίνεται σε συνάρτηση τόσο του ποσού της επιχορήγησης, όσο και σε αναλογία με την κατηγορία μεγέθους ΜΜΕ (π.χ. μικρότερα πρόστιμα σε πολύ μικρές επιχειρήσεις). Να λαμβάνονται υπόψη απρόβλεπτες οικονομικές μεταβολές που δημιουργούν ιδιαίτερα επαχθείς συνθήκες αλλά και στήριξη των ακριτικών περιοχών
Θέσπιση αυστηρών ποινών σε μη ικανοποίηση και τήρηση των υποχρεώσεων του επιτηδευματία που υλοποίησε το εγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο και έλαβε το ποσό της δημόσιας χρηματοδότησης.
ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΓΙΑ ΜΗ ΤΗΡΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΓΙΑ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΝΕΑΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Όσον αφορά την επιβολή ποινών –προστίμων στους επενδυτές που δεν τηρούν την προβλεπόμενη απασχόληση μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού τους σχεδίου
ιδιαίτερα κατά την περίοδο της κρίσης από το 2009 και μετά και για τα επενδυτικά σχέδια στον 3299/2004 και 3908/2011 να εξετασθεί η δυνατότητα
ΠΡΟΤΑΣΗ
Α) Να μειωθούν – καταργηθούν τα πρόστιμα που προβλέπονται για την μη τήρηση των όρων απασχόλησης ( βλέπε απόφαση 49901/ΦΕΚ 3076 Β 21-11-2012 ) ιδιαιτέρα λόγω τις οικονομικής συγκυρίας.
Β)Να ορισθεί η τριετία ή και διετία , ως χρόνος υποχρέωσης τήρησης των όρων της απασχόλησης , για όλα τα επενδυτικά σχέδια των ΜΜΕ ανεξάρτητα εάν είναι στην Α ή Β φάση του 3299/2004 και να προβλεφθεί ότι ο χρόνος έναρξης των υποχρεώσεων αυτών θα είναι η ημερομηνία ολοκλήρωσης αυτών .
Στην παράγραφο 6 αυτού του άρθρου αναφέρεται «σε περίπτωση μη υποβολής στοιχείων σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περίπτωση κ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 21 ….». Η παράγραφος 1 του άρθρου 21 έχει μόνο μια παράγραφο. Ακόμα και η παράγραφος 3 του άρθρου 21 που έχει αρκετές παραγράφους δεν έχει άρθρο κ’
Επιδότηση μισθολογικού κόστους: Στο Ν.3908/2011, στην Περιφέρεια Α.Μ.-Θ. δεν υπήρξε καμία αίτηση στο αντίστοιχο είδος ενίσχυσης, κυρίως λόγω των μακροπρόθεσμων υποχρεώσεων σε συνάρτηση με τις θέσεις εργασίας, που καθιστούσαν αποτρεπτική την ένταξη. Στο μέτρο αυτό, προτείνεται να προβλεφθεί η δυνατότητα επιδότησης μισθολογικού κόστους για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας επιστημονικού προσωπικού, ιδιαίτερα στους τομείς προτεραιότητας (RIS3), χωρίς άλλη υποχρέωση για το διάστημα πέραν της επιδότησης.
Επιπλέον, προτείνεται η δυνατότητα ισχυρής βαθμολογικής πριμοδότησης στη φάση αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων, τόσο των υφιστάμενων θέσεων εργασίας, όσο και των νέων θέσεων και παράλληλα η επιβολή προστίμων, σε περίπτωση μη τήρησης αυτών, με μεγαλύτερη επιείκεια απ’ ότι μέχρι σήμερα. Ο υπολογισμός του προστίμου να γίνεται σε συνάρτηση τόσο του ποσού της επιχορήγησης, όσο και σε αναλογία με την κατηγορία μεγέθους ΜΜΕ (π.χ. μικρότερα πρόστιμα σε πολύ μικρές επιχειρήσεις). Να λαμβάνονται υπόψη απρόβλεπτες οικονομικές μεταβολές που δημιουργούν ιδιαίτερα επαχθείς συνθήκες.
Στο σημείο αυτό προτείνεται η διαγραφή των προστίμων που προβλέπονται (στον Ν.3299/2004) για τη μη τήρηση των θέσεων εργασίας ιδιαίτερα όταν αναφέρονται στην περίοδο της οικονομικής κρίσης (από το 2009 μέχρι και σήμερα).
(Άρθρο 23, παρ. 6)
Πιθανώς να χρειάζεται η εξής διόρθωση:
«…να κυμαίνεται μεταξύ 0,5% έως 30% της ενίσχυσης…»
(Άρθρο 23, παρ. 6)
Χρειάζεται η εξής διόρθωση:
«…τα οριζόμενα στην περίπτωση κ’ της παραγράφου 3 του άρθρου 21..»
(Άρθρο 23, παρ. 10)
Δεν υπάρχει η παράγραφος 10.
Ωστόσο, στο Άρθρο 18, παρ. 5 μνημονεύεται.