1. Το επενδυτικό σχέδιο ολοκληρώνεται με την υλοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου και με την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, εφόσον εξυπηρετούνται οι αρχικοί σκοποί παραγωγικής λειτουργίας και ο ολοκληρωμένος χαρακτήρας της επένδυσης, εντός της ορισθείσας στην απόφαση υπαγωγής προθεσμίας, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τρία (3) έτη από την ημερομηνία δημοσίευσης της ως άνω απόφασης. Η ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης πιστοποιείται με την έκδοση σχετικής απόφασης από τα αρμόδια όργανα της παρ. 7 του άρθρου 14.
2α. Η προβλεπόμενη στην απόφαση υπαγωγής προθεσμία ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου δύναται να παραταθεί έως δύο (2) έτη κατ’ ανώτατο όριο, υπό τις εξής προϋποθέσεις σωρευτικά:
αα. υποβολή του σχετικού αιτήματος τουλάχιστον έξι (6) μήνες πριν από τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης, όπως αυτή ορίζεται αρχικά στην απόφαση υπαγωγής,
ββ. υλοποίηση του 50% του εγκριθέντος έργου,
γγ. ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολόγηση για την αδυναμία ολοκλήρωσης της επένδυσης εντός της αρχικά ορισθείσας προθεσμίας,
δδ. πλήρης τεκμηρίωση της δυνατότητας ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου εντός της νέας προθεσμίας.
β. Η προβλεπόμενη στην απόφαση υπαγωγής προθεσμία ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου δύναται επίσης να παραταθεί για λόγους ανωτέρας βίας για χρονικό διάστημα ίσο με εκείνο της διακοπής ή της καθυστέρησης, με την προϋπόθεση ότι θα τεκμηριώνεται η δυνατότητα ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου εντός της νέας προθεσμίας.
3. Για την πιστοποίηση της έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης απαιτείται να τεκμηριώνεται η λειτουργία της μονάδας, ιδίως με την πώληση προϊόντων ή παροχή υπηρεσιών και με την έκδοση όλων των νομιμοποιητικών αδειών.
4. Ο επενδυτής υποβάλλει αίτηση ηλεκτρονικά μέσω ΠΣΚΕ για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης το αργότερο μέσα σε εξήντα (60) μέρες από τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης της επένδυσης, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 19.
5. Εάν ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου δεν υποβάλει την αίτηση της προηγούμενης παραγράφου, συνοδευόμενη από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και εντός της ως άνω προθεσμίας, η επένδυση θεωρείται ως μη ολοκληρωθείσα. Στην περίπτωση αυτή η απόφαση υπαγωγής ανακαλείται και ανακτώνται τα ποσά ενίσχυσης, τα οποία τυχόν έχουν χορηγηθεί, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 9 και 10 του άρθρου 23.
6. Με την απόφαση προκήρυξης ορίζονται οι προϋποθέσεις ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων και οι αντίστοιχες κυρώσεις σε περίπτωση μη τήρησής τους.
Να απαλειφθούν τα εδάφια (γγ) και (δδ), σε σχέση με τη χορήγηση παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων, με δεδομένο ότι η τυχόν εφαρμογή τους δεν θα στηρίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια.
Στο άρθρο αυτό θα πρέπει, επίσης, να καθοριστούν οι όροι / χρονικές προθεσμίες για τη δημιουργία των νέων θέσεων εργασίας.
Παρ.1. «Το επενδυτικό σχέδιο ολοκληρώνεται με την υλοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου και με την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, … … …, εντός της ορισθείσας στην απόφαση υπαγωγής προθεσμίας, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τρία (3) έτη από την ημερομηνία δημοσίευσης της ως άνω απόφασης.»
«2α. Η προβλεπόμενη στην απόφαση υπαγωγής προθεσμία ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου δύναται να παραταθεί έως δύο (2) έτη κατ’ ανώτατο όριο, υπό τις εξής προϋποθέσεις σωρευτικά: … … …»
Ο προτεινόμενος χρόνος υλοποίησης ενώ κρίνεται αρκετός για τον κύριο όγκο των επενδυτικών σχεδίων ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να μην επαρκεί για μια σειρά λόγων όπως ενδεικτικά καθυστερήσεις στην έκδοση των αδειών έναρξης και λειτουργίας της επένδυσης (πολεοδομικές, εγκατάστασης, λειτουργίας, κα) με συνέπεια οι επενδυτές να προσφεύγουν στα περιθώρια ερμηνείας της ανωτέρας βίας. Η μέχρι εμπειρία από τις επενδύσεις που εντάχθηκαν στους αναπτυξιακούς νόμους είναι ότι ο χρόνος υλοποίησης αυτών είναι σημαντικά μεγαλύτερος.
Άρθρο 18 παρ. 2α, «Ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων»
Για τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια- με προϋπολογισμό πάνω από 50 εκατομμύρια ευρώ που τεκμηριωμένα ο σχεδιασμός υλοποίησής τους είναι πολύπλοκος και συνεπώς χρονοβόρος, προτείνεται να υπάρξει πρόβλεψη δυνατότητας παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης επενδυτικού σχεδίου πέραν των 2 ετών. Ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να υποβάλει σχετικό αίτημα με το απαιτούμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και εμπεριστατωμένη αιτιολόγηση του απαιτούμενου χρόνου.
Παρακαλούμε να λάβετε υπόψιν – ιδίως στην διαδικασία πιστοποίησης έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης – την ύπαρξη επιχειρήσεων με σημαντική προστιθέμενη αξία, οι οποίες όμως λειτουργούν σε ιδιαίτερο καθεστώς το οποίο επιβάλλεται από τις σύγχρονες εξελίξεις και τον ανταγωνισμό σε διεθνές επίπεδο. Τα χαρακτηριστικά αυτών των επιχειρήσεων είναι:
– Λειτουργία ως αυτόνομες Μονάδες Έρευνας και Ανάπτυξης (Research and Development (R&D) Units) με παραγωγικές δραστηριότητες που βασίζονται στις απαιτήσεις εταιρειών – πελατών του εξωτερικού σε συστήματα τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής
(Β2Β με αμιγώς εξαγωγικό προσανατολισμό) ή άλλους τομείς προηγμένων τεχνολογιών.
– Παραγωγή όχι τελικών προϊόντων αλλά ενδιάμεσων κατά παραγγελία προϊόντων (που παραδίδονται π.χ. στη μορφή πακέτων λογισμικού) συμβάλλοντας στην δημιουργία προϊόντων τα οποία λαμβάνουν τελική μορφή από την εταιρεία-πελάτη σε χώρα του εξωτερικού
– Τα οικονομικά αποτελέσματα δεν αποτιμώνται στην βάση επίτευξης λειτουργικών κερδών, αλλά στην βάση διεύρυνσης της απασχόλησης και της παραγόμενης υπηρεσίας (αύξηση των παραγγελιών, πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού και κάλυψη του αντιστοίχου κόστους απασχόλησης).
– Απασχολούν μεγάλο αριθμό επιστημόνων τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής (με μεταπτυχιακές σπουδές ή εξειδικευμένη ακαδημαϊκή ή βιομηχανική εμπειρία), με σαφή ανταγωνισμό από αγορές εργασίας με ιδιαίτερη ανάπτυξη σε τομείς προηγμένων τεχνολογιών και με χαμηλότερο κόστος απασχόλησης .
– Θα μπορούσαν να προσκαλέσουν μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη προϊόντων ή υποπροϊόντων και υπηρεσιών τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής, με αντίστοιχη αύξηση της απασχόλησης, εάν εκμεταλλευόντουσαν μέρος των επενδυτικών κινήτρων που ισχύουν στην χώρα μας για συμβατικές επενδύσεις του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα.
ΑΡΘΡΟ 18, § 2, εδ. α
Η υποβολή του σχετικού αιτήματος, για παράταση του χρόνου υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου, να γίνεται δύο (2) μήνες πριν τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης.
1.Άρθρο 18 παραγρ. 2α -Προτείνεται να συμπεριληφθεί πρόβλεψη δυνατότητας παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης επενδυτικού σχεδίου πέραν των 2 ετών σε περίπτωση μεγάλου επενδυτικού σχεδίου με προϋπολογισμό πάνω από 50 εκατομμύρια ευρώ, ή επενδυτικών σχεδίων που είναι πολύπλοκα και χρονοβόρα στην υλοποίηση τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις να προβλέπεται η δυνατότητα στον φορέα του επενδυτικού σχεδίου να υποβάλει σχετικό αίτημα με το απαιτούμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και εμπεριστατωμένη αιτιολόγηση του απαιτούμενου χρόνου.
2.Άρθρο 18 παραγρ. 2 ββ -Προκειμένου να μη υπάρχουν προβληματισμοί και διαφορετικές ερμηνίες κατά την διάρκεια του ελέγχου πιστοποίησης ολοκλήρωσης ποσοστού του επενδυτικού σχεδίου, ειδικότερα όταν κάποιο από τα μέρη του φυσικό ή οικονομικό δύναται να προηγηθεί από το άλλο, θεωρείται επιτακτικό να προσδιοριστεί συγκεκριμένα ότι το ποσοστό υλοποίησης του σχεδίου μπορεί να αφορά συνδυαστικά και τα δύο μέρη του έργου. Προτείνεται συνεπώς η επαναδιατύπωση της συγκεκριμένης παραγράφου ως εξής :«υλοποίηση του 50% συνδυαστικά του οικονομικού και φυσικού μέρους του εγκριθέντος έργου».
1. Άρθρο 18 παρ. 2α, «Ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων»
Έργα μεγάλα και χρονοβόρα είναι αυτά με προϋπολογισμό πάνω από 50 εκατομύρια ευρώ.Προτείνεται να συμπεριληφθεί πρόβλεψη δυνατότητας παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης επενδυτικού σχεδίου πέραν των 2 ετών εφόσον ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου να υποβάλει σχετικό αίτημα με το απαιτούμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και ανάλογη αιτιολόγηση του υπολειπόμενου χρόνου.
2. Άρθρο 18 παρ 2 ββ, «Ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων»
Προτείνεταιη αλλαγή διατύπωσης της παραγράφου ως εξής :«υλοποίηση του 50% συνδυαστικά του οικονομικού και φυσικού μέρους του εγκριθέντος έργου». Με τον τρόπο αυτό θα διασφαλίζεται ο αντικειμενικός έλεγχος της πιστοποίησης ολοκλήρωσης ποσοστού του επενδυτικού σχεδίου.
ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2α,γγ,δδ,β.
ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΑΓΜΕΝΕΣ ΣΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ Ν.2601/98 ΕΦΟΣΟΝ ΕΧΟΥΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΟ 100%,ΜΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΤΟΥ ΕΟΤ, ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΚΑΤΕΣΤΗ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΟΥΝ ΕΜΠΡΟΘΕΣΜΑ ΤΑ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΑ ΤΟΥΣ ΣΧΕΔΙΑ, ΛΟΓΩ ΣΥΝΘΕΤΩΝ ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΧΡΟΝΟΒΟΡΩΝ -ΠΑΡΟΛΑ ΑΥΤΑ ΟΜΩΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ ΕΙΔΙΚΟ ΣΗΜΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ Ν.3766/2009 Ή ΑΚΟΜΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΤΑΚΤΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΥΧΟΝ ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ, ΕΙΔΙΚΟ ΣΗΜΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ Ν.4178/2013, ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ – ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΤΟΥΣ ΣΧΕΔΙΩΝ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 31/12/2017.
παράγραφος 2α
Δεν επεξηγείται η αναγκαιότητα κατάθεσης αιτήματος παράτασης υλοποίησης της επένδυσης 6 μήνες πριν τη χρονική λήξη αυτής. Να αντικατασταθεί ως εξής «Η προβλεπόμενη στην απόφαση υπαγωγής προθεσμία ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου δύναται να παραταθεί έως δύο (2) έτη κατ’ ανώτατο όριο, υπό τις εξής προϋποθέσεις σωρευτικά:
αα. υποβολή του σχετικού αιτήματος έως τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης, όπως αυτή ορίζεται αρχικά στην απόφαση υπαγωγής,»
Παράγραφος 4.
Προβλέπεται το αίτημα πιστοποίησης της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας να υποβάλλεται το αργότερο εντός (60) ημερών. Με δεδομένη την πολυπλοκότητα του πληροφοριακού συστήματος, τις καθυστερήσεις που παρουσιάζονται στην καταχώρηση αλλά και τον όγκο των στοιχείων σε περίπτωση μεγάλων επενδυτικών σχεδίων προτείνεται το χρονικό διάστημα να είναι έξι (6) μήνες, όπως ίσχυε άλλωστε και στους προηγούμενους νόμους.