1. Τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων ελέγχονται κατά την διάρκεια υλοποίησής τους, κατά την ολοκλήρωση και έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης και για την τήρηση των μακροχρόνιων υποχρεώσεών τους. Ο έλεγχος δύναται να είναι διοικητικός ή/και επιτόπιος. Ο διοικητικός έλεγχος διενεργείται είτε από την Υπηρεσία, είτε από εντεταλμένο όργανο ελέγχου, κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 8. Ο επιτόπιος έλεγχος διενεργείται αποκλειστικά από το ως άνω εντεταλμένο όργανο ελέγχου.
2. Σκοπός του ελέγχου είναι:
α. η διαπίστωση της συμμόρφωσης του φορέα του επενδυτικού σχεδίου προς τις διατάξεις του παρόντος νόμου, καθώς και της τήρησης των προϋποθέσεων και των όρων των αποφάσεων προκήρυξης και υπαγωγής,
β. η διαπίστωση της τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.
3. Τακτικός έλεγχος ενεργείται μετά από αίτηση του φορέα του επενδυτικού σχεδίου συνοδευόμενη από τα δικαιολογητικά που ορίζονται στην απόφαση προκήρυξης, προκειμένου να πιστοποιηθεί με την έκδοση σχετικής απόφασης των αρμοδίων οργάνων της παρ. 7 του άρθρου 14:
α. ότι έχει υλοποιηθεί το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο της επένδυσης σε ποσοστό τουλάχιστον 50% κατά την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος ελέγχου, ώστε να ενεργοποιηθεί η διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 20, ή
β. ότι έχει ολοκληρωθεί και έχει αρχίσει η παραγωγική λειτουργία της επένδυσης, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 19.
Τα αιτήματα τακτικού ελέγχου υποβάλλονται υποχρεωτικά μέσω ΠΣΚΕ, εκτός αν ορίζεται άλλως στην απόφαση προκήρυξης.
4. Έκτακτος έλεγχος μπορεί να διενεργείται οποτεδήποτε κρίνεται απαραίτητο με απόφαση της Υπηρεσίας.
5. Μετά την ολοκλήρωση του διοικητικού ή επιτόπιου ελέγχου υποβάλλεται σχετική έκθεση στην αρμόδια υπηρεσία μέσω του ΠΣΚΕ, η οποία τηρείται και σε φυσικό αρχείο, εφόσον αυτό προβλέπεται στην απόφαση προκήρυξης.
6. Η αρμόδια υπηρεσία διενεργεί έλεγχο πληρότητας της έκθεσης ελέγχου και της τήρησης των όρων της απόφασης υπαγωγής και προβαίνει στις ακόλουθες ενέργειες:
α) αν η έκθεση ελέγχου είναι πλήρης, εισηγείται την έκδοση σχετικής απόφασης,
β) αν διαπιστώσει ελλείψεις ήσσονος σημασίας που αφορούν είτε στην έκθεση ελέγχου είτε στην επένδυση, διατάσσει την προσκόμιση συμπληρωματικής έκθεσης ελέγχου,
γ) αν διαπιστώσει σοβαρές ελλείψεις της έκθεσης ελέγχου, διατάσσει την εκ νέου διενέργεια ελέγχου από όργανο με διαφορετική σύνθεση,
δ) αν διαπιστώσει σοβαρές ελλείψεις στην επένδυση, κηρύσσει τον έλεγχο άγονο.
7. Για την υποβολή του αιτήματος ελέγχου απαιτείται παράβολο που ορίζεται στο 0,5 τοις χιλίοις του κόστους του επενδυτικού σχεδίου. Σε κάθε περίπτωση το ως άνω ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των εκατόν πενήντα (150) ευρώ και ανώτερο των δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) ευρώ. Για την υποβολή αιτήματος ελέγχου των επενδύσεων μείζονος μεγέθους του Κεφαλαίου ΙΓ, απαιτείται παράβολο, που ορίζεται στο 0,5 τοις χιλίοις του κόστους του επενδυτικού σχεδίου και το οποίο σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των είκοσι πέντε χιλιάδων (25.000) ευρώ. Για την υποβολή νέου αιτήματος ελέγχου της περ. δ΄ της παρ. 5 απαιτείται παράβολο, που ορίζεται στο διπλάσιο του ως άνω προβλεπόμενου.
8. Το όργανο ελέγχου επενδυτικών σχεδίων συγκροτείται με απόφαση των αρμοδίων οργάνων της παρ. 7 του άρθρου 14 από το Μητρώο Ελεγκτών του άρθρου 25. 9. Για τον αντικειμενικό και ομοιογενή έλεγχο των επενδυτικών σχεδίων εκδίδεται και δημοσιοποιείται Οδηγός Ελέγχου Επενδύσεων από τη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων, ο οποίος περιλαμβάνει τις μεθόδους και κάθε άλλη λεπτομέρεια σχετικά με την ορθή εκτέλεση του ελέγχου και την ισότιμη αντιμετώπιση των φορέων των επενδυτικών σχεδίων.
1] Στο άρθρο 16 και σε κάθε αντίστοιχο άρθρο θα πρέπει να αναφέρεται ο χρόνος περαίωσης του ελέγχου. Εάν δεν τηρείται θα πρέπει να θεωρείτε ως επιτυχών υπέρ του επενδυτή ο έλεγχος και η υπηρεσία ας αναζητήσει εσωτερικά τις ευθύνες.Δεν είναι δυνατόν η σύσταση της επιτροπής να διαρκεί έως και 6-8 μήνες και ο έλεγχος και το πόρισμα κάτι χρόνια. Η παράμετρος χρόνος πρέπει επιτέλους να εισαχθεί και στο Ελληνικό κράτος διαφορετικά θα μας μείνει η καλή πρόθεση.
2)Στο τελικό και στον ενδιάμεσο έλεγχο δώστε την δυνατότητα της παρέκκλισης 10 έως 15% του έργου διότι κατά την κατασκευή και την λειτουργικότητα μπορεί να προκύψουν διάφορες λειτουργικές αλλαγές.
Να θεσπιστούν χρονικές προθεσμίες για τη συγκρότηση των οργάνων ελέγχου και την υποβολή εκ μέρους τους των σχετικών εκθέσεων, ώστε να αποφεύγονται καθυστερήσεις και να διασφαλίζεται η διαφάνεια και η ίση μεταχείριση των επενδυτών.
Θα πρέπει να προσδιοριστεί (α) ο χρόνος ανταπόκρισης της υπηρεσίας στο αίτημα ελέγχου καθώς και (β) ο χρόνος από την διενέργεια του ελέγχου μέχρι και την ολοκλήρωσή του ή την έκδοση απόφασης για «την εκ νέου διενέργειας ελέγχου από όργανο με διαφορετική σύνθεση», ο οποίος χρόνος θα τηρείται από την εκάστοτε υπηρεσία.
‘Αρθρο 16
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΛΕΓΧΩΝ
Το θεσμικό πλαίσιο για το ορισμό των οργάνων ελέγχου έχει σοβαρά προβλήματα, και τα όργανα αυτά δεν συγκροτούνται και οι αναγκαίοι έλεγχοι καθυστερούν για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Επίσης, δεν ορίζονται δεσμευτικές χρονικές προθεσμίες για την απόκριση των υπηρεσιών στα αιτήματα ελέγχου των επενδυτών, στη διενέργεια των αυτοψιών των οργάνων ελέγχου, στη σύνταξη των εκθέσεων ελέγχου, στις συνεδριάσεις των επιτροπών, στη στελέχωση αυτών των επιτροπών, καθώς και στην έκδοση των αναγκαίων διοικητικών αποφάσεων.
Η μέχρι τώρα κακή εμπειρία μας, είναι ότι μέχρι να συνεδριάσουν οι επιτροπές, τα όργανα ελέγχου, κλπ, κλπ μπορεί να περάσουν μήνες, εξάμηνα ή και πολλά χρόνια.
Θα πρέπει να υπάρχει σαφέστατη πρόβλεψη στο τρέχον άρθρο ότι: «σε οποιοδήποτε αίτημα επενδυτή η διοίκηση είναι υποχρεωμένη να απαντήσει εντός προθεσμίας 10 εργασίμων ημερών. Η υπηρεσία εντός της προθεσμίας αυτής, μπορεί μόνο για 1 φορά να ζητήσει συμπληρωματικά στοιχεία, τα οποία θα παραθέσει στον επενδυτή με αιτιολογημένη επιστολή της. Μετά την κατάθεση από τον επενδυτή των συμπληρωματικών στοιχείων, η διοίκηση θα πρέπει να απαντήσει πάλι εντός 10 το πολύ εργασίμων ημερών, στο αίτημα του επενδυτή, αιτιολογώντας την απάντησή της. Ειδάλλως, το αίτημα του επενδυτή θεωρείται ότι έγινε δεκτό και αν ο επενδυτής αιτείται ενέργειες εκ μέρους της διοίκησης, αυτές θεωρούνται ότι έλαβαν χώρα προς όφελος του επενδυτή.»
Επίσης, η μέχρι τώρα εμπειρία μας, λέει ότι θα πρέπει να προστεθεί η εξής διάταξη «Οποιαδήποτε αναδρομική αλλαγή ποσών που έχουν ήδη εγκριθεί με αποφάσεις υπαγωγής, ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ»
ΚΑΚΙΟΠΟΥΛΟΣ ΗΛΙΑΣ
ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΔΡΑΣΗ ΑΒΕΤΕ
Δ/νση: Αγίας Λαύρας 23, Ηράκλειο, Τ.Κ.14121
Τηλ: 210-2837371, Φαξ: 210-2837372
Εmail: fraghiski.skarpathioti@energiakidrasi.gr
Άρθρο 16 παραγρ.7. – Σκοπός του νέου Αναπτυξιακού Νόμου είναι η ενίσχυση της προσπάθειας για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Με την παράγραφο αυτή καλούνται οι επενδυτές να καταβάλουν σημαντικά ποσά πριν ακόμα τα επενδυτικά τους σχέδια ξεκινήσουν να γίνονται πραγματικά προσοδοφόρα. Προτείνεται η απαλοιφή της παραγράφου.
1. Μείωση Γραφειοκρατίας, Επιτάχυνση Διαδικασιών και Ενίσχυση Διαφάνειας
a) Χρήση της Πιστοληπτικής Διαβάθμισης που λαμβάνει μια επιχείρηση από αναγνωρισμένους Οργανισμούς Πιστοληπτικών Αξιολογήσεων ως κριτήριο για την ένταξη του επενδυτικού της σχεδίου στον Αναπτυξιακό Νόμο. Με τον τρόπο αυτό θα αποκλείονται επιχειρήσεις οι οποίες παρουσιάζουν υψηλή πιθανότητα ασυνέπειας και κατά συνέπεια θα γίνεται η βέλτιστη και δικαιότερη κατανομή των πόρων του Αναπτυξιακού Νόμου.
b) Διαμόρφωση και ενεργοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την ανάθεση των διαδικασιών αξιολόγησης και ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων σε διαπιστευμένους ιδιωτικούς φορείς οι οποίοι διαθέτουν την εμπειρία διαχείρισης επενδυτικών σχεδίων, διαθέτουν την απαιτούμενη ευελιξία και υποδομές και μπορούν κατά συνέπεια να ανταποκριθούν με ταχύτητα στην διεκπεραίωση των σχετικών διαδικασιών. Προτείνεται η εποπτεία τους από την Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομίας.
c) Παράλληλη αποσυμφόρηση της Κεντρικής Υπηρεσίας με ανάθεση των διαδικασίων αξιολόγησης & ελέγχου επενδυτικών σχεδίων με Π/Υ > 3 εκ. και σε περιφερειακές δομές.
d) Περαιτέρω βελτίωση και αναβάθμιση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΠΣΚΕ) για την μείωση της γραφειοκρατίας και ενίσχυση της διαφάνειας.
e) Μείωση του κόστους και απλοποίηση των διαδικασιών με διατήρηση ευνοϊκών διατάξεων του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου όπως:
– Προσκόμμιση Έγκρισης Τραπεζικού Δανείου μετά την θετική γνωμοδότηση της αρμόδιας υπηρεσίας για την ένταξη του επενδυτικού σχεδίου στον Αν. Νόμο και πριν την έκδοση της Οριστικής Απόφασης Ένταξης.
– Έκδοση των απαραίτητων αδειών για την υλοποίηση του (π.χ άδεια οικοδομής, άδεια εγκατάστασης κλπ) μετά την ένταξη του επενδυτικού σχεδίου στον Αναπτυξιακό Νόμο και υποχρέωση προσκόμμισης τους κατά τον έλεγχο της επένδυσης.
f) Δυνατότητα Χορήγησης / Εκταμίευσης της επιχορήγησης σε 3 ή και 4 δόσεις αντί για 2 δόσεις που ίσχυε με το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο. Η δυνατότητα αυτή θα βελτιώσει σημαντικά την ρευστότητα των επιχειρήσεων με δεδομένο ότι η λήψη εγγυητικής επιστολής για την προκαταβολή της επιχορήγησης σε πολλές περιπτώσεις είναι αδύνατη.
g) Σύνταξη και έκδοση ενιαίων Οδηγών για το σύνολο των διαδικασιών του Νόμου (Οδηγός Υποβολής Πρότασης, Οδηγός Αξιολόγησης, Οδηγός Υλοποίησης κλπ) στην κατεύθυνση της απλοποίησης τους, της μείωσης της γραφειοκρατίας, της επιτάχυνσης τους και της ενίσχυσης της διαφάνειας.
h) Κωδικοποίηση των παλαιότερων Αναπτυξιακών Νόμων όπως και των ΥΑ, Εγκυκλίων κλπ για την διευκόλυνση του έργου παρακολούθησης και διαχείρισης των επενδυτικών σχεδίων.
i) Ενίσχυση των δαπανών Μελετών και Αμοιβών Συμβούλων (Δαπάνη Υποστήριξης κατά την υλοποίηση του Επενδυτικού Σχεδίου) για όλες τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτου μεγέθους (αντί μόνο για τις νέες Μικρές και Μεσαίες όπως ίσχυε στο προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο). Η υιοθέτηση του μέτρου αυτού θα συμβάλλει στην ενίσχυση της διαφάνειας, ειδικά αν θεσμοθετηθεί η κατάρτιση ειδικού Μητρώου Συμβούλων, η εγγραφή των οποίων σε αυτό θα γίνεται μετά από αξιολόγηση και διαπίστευση.
‘Αρθρο 16
• Δεν ορίζονται δεσμευτικές χρονικές προθεσμίες για την απόκριση των υπηρεσιών στα αιτήματα ελέγχου των επενδυτών, στη διενέργεια των αυτοψιών των οργάνων ελέγχου, στη σύνταξη των εκθέσεων ελέγχου, καθώς και στην έκδοση των αναγκαίων διοικητικών αποφάσεων .
• Θα πρέπει να μειωθούν τα ανώτατα όρια των παραβόλων για τα αιτήματα ελέγχου καθώς και να καταργηθεί το παράβολο για τη διενέργεια επανελέγχου, καθόσον δεν αποσαφηνίζεται ο όρος «σοβαρές ελλείψεις» ο οποίος μπορεί να ερμηνευθεί από τα όργανα ελέγχου αυθαίρετα με αποτέλεσμα την ανούσια επιβάρυνση των επενδυτών.
Είναι καίριας σημασίας η επιτάχυνση των διαδικασιών έκδοσης των απαραίτητων αδειών (πολεοδομικών, βιομηχανικών κλπ.) για τα εντεταγμένα έργα, έτσι ώστε να αποφεύγονται καθυστερήσεις, τόσο στην υλοποίησή τους, όσο και στις διαδικασίες ελέγχων και αποδέσμευσης των σχετικών ενισχύσεων. Για το σκοπό αυτό προτείνεται η λειτουργία Υπηρεσίας μιας Στάσης, σε κάθε Περιφέρεια, για την αδειοδότηση έργων και επιχειρήσεων προϋπολογισμού άνω του 1,5 εκατομμυρίων Ευρώ και με 25 τουλάχιστον εργαζόμενους.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΛΕΓΧΩΝ
Το θεσμικό πλαίσιο για το ορισμό των οργάνων ελέγχου ( 3299/2004 ΚΑΙ 3908/2011 ) είναι προβληματικό σε βαθμό που τα όργανα αυτά δεν συγκροτούνται και οι αναγκαίοι έλεγχοι καθυστερούν για μεγάλο χρονικό διάστημα
Βάσει του τελευταίου Νόμου 3908/2001 προβλέπεται , για την διαδικασία των ελέγχων , η δημιουργία Ε.Μ.Π.Ε ( Μητρώου ελεγκτών) το οποίο αποτελείται τουλάχιστον από 2 μέλη εκ των οποίων το ένα μέλος πρέπει να είναι υποχρεωτικά υπάλληλος της αρμόδιας υπηρεσίας ( Δ/νση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού ) και το οποίο να είναι μέλος του ΕΜΠΕ .
ΠΡΟΤΑΣΗ
Να δοθεί η δυνατότητα με απόφαση της Περιφέρειας – αρμόδιας υπηρεσίας να ορισθούν – εγγραφούν τα μέλη τα οποία και θα συμμετάσχουν στην διαδικασία ελέγχων , από πλευράς υπηρεσίας, καθότι μέχρι σήμερα δεν υπήρξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον , με ιδία πρωτοβουλία των υπαλλήλων , να εγγραφούν οι υπάλληλοι των Δ/νσεων στο Ε.Μ.Π.Ε
Δηλαδή με απόφαση της Περιφέρειας ή και με πρόταση αυτής προς το Υπουργείο να εγγραφούν στο Ε.Μ.Π.Ε οι υπάλληλοι των Δ/νσεων Αναπτυξιακού Προγραμματισμού που έχουν τα κατάλληλα και προβλεπόμενα προσόντα στο Ε.Μ.Π.Ε καθιστώντας έτσι εφικτή την έναρξη τις διαδικασίας των ελέγχων τόσο για τον 3299/2004 όσο και για τον 3908/2011 μέσω της προβλεπόμενης διαδικασίας ( τυχαία ηλεκτρονική κλήρωση κ.λ.π )
Άρθρο 16 παρ.7. « Έλεγχος επενδυτικών σχεδίων»
Προτείνεται η απαλοιφή της παραγράφου αυτής που επιβαρύνει τους επενδυτές από την αρχή της διαδικασίας με σεβαστά έξοδα.
Δεν ορίζονται δεσμευτικές χρονικές προθεσμίες για την απόκριση των υπηρεσιών στα αιτήματα ελέγχου των επενδυτών, στη διενέργεια των αυτοψιών των οργάνων ελέγχου, στη σύνταξη των εκθέσεων ελέγχου, καθώς και στην έκδοση των αναγκαίων διοικητικών αποφάσεων .
Θα πρέπει να μειωθούν τα ανώτατα όρια των παραβόλων για τα αιτήματα ελέγχου καθώς και να καταργηθεί το παράβολο για τη διενέργεια επανελέγχου, καθόσον δεν αποσαφηνίζεται ο όρος «σοβαρές ελλείψεις» και μπορεί να ερμηνευθεί από τα όργανα ελέγχου αυθαίρετα με αποτέλεσμα την ανούσια επιβάρυνση των επενδυτών.
Άρθρο 16 παράγραφοι 5-6-7,
Για μια ακόμη φορά δεν συγκεκριμενοποιείται η ανώτατη χρονική περίοδος υποβολής της Έκθεσης από τα αρμόδια εντεταλμένα όργανα ενώ παραμένουν ως έχουν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες επανεξέτασης της έκθεσης από εισηγητές – υπόλογους κλπ. με αποτέλεσμα η λήψη ενίσχυσης μετά από έλεγχο να παραπέμπεται στις καλένδες….. Επίσης με βάσει τα οριζόμενα στην παράγραφο 7 παρατηρείται πως εισάγεται για πρώτη φορά στα χρονικά η έκδοση χρηματικού παραβόλου για κατάθεση Έκθεσης Ελέγχου!!!!
(Άρθρο 16, παρ. 7)
Χρειάζεται η εξής διόρθωση:
«…της περ. δ’ της παρ. 6 απαιτείται παράβολο…»