Α. Στάδιο ελέγχου πληρότητας και νομιμότητας
1. Η πληρότητα των υποβαλλόμενων αιτήσεων και των σχετικών δικαιολογητικών ελέγχεται μέσω του ΠΣΚΕ από την αρμόδια κατά περίπτωση Υπηρεσία της παρ. 1 του άρθρου 13, με βάση τυποποιημένο έντυπο ελέγχου πληρότητας. Σε περίπτωση που η αίτηση απορριφθεί για λόγους μη πληρότητας του φακέλου, ο αιτών ενημερώνεται σχετικά στην ηλεκτρονική του διεύθυνση, την οποία δήλωσε κατά την εγγραφή του στο ΠΣΚΕ.
2. Κάθε επενδυτικό σχέδιο πρέπει, με ποινή αποκλεισμού, να πληροί τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α. πλήρης συμφωνία της αίτησης υπαγωγής και του υπό έγκριση επενδυτικού σχεδίου με τους όρους του παρόντος νόμου και του κανονιστικού πλαισίου που εκδίδεται σε εφαρμογή του,
β. φερεγγυότητα του φορέα του επενδυτικού σχεδίου με προσκόμιση των σχετικών πιστοποιητικών, όπως ιδίως φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, καθώς και κάθε άλλου πιστοποιητικού που ορίζεται με την απόφαση προκήρυξης,
γ. τεκμηρίωση της δυνατότητας χρηματοδότησης του κόστους του επενδυτικού σχεδίου είτε μέσω ιδίων κεφαλαίων, είτε με εξωτερική χρηματοδότηση.
3. Με ευθύνη της αρμόδιας Υπηρεσίας, ελέγχεται η τήρηση των προϋποθέσεων της παρ. 2. Σε περίπτωση που απαιτούνται διευκρινίσεις σχετικά με το περιεχόμενο του φακέλου, ορίζεται προθεσμία δέκα (10) ημερών προς το φορέα, προκειμένου να τις παράσχει προς την Υπηρεσία. Αν η προθεσμία αυτή παρέλθει άπρακτη ή αν διαπιστωθεί ότι δεν συντρέχουν οι ως άνω προϋποθέσεις της, η αίτηση απορρίπτεται με αιτιολογημένη απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης του Φορέα Υποδοχής, μη επιστρεφόμενου του καταβληθέντος για αυτήν παραβόλου. Η απορριπτική απόφαση αναρτάται στο ΠΣΚΕ και κοινοποιείται στο φορέα του επενδυτικού σχεδίου µε αποστολή στη διεύθυνση του ηλεκτρονικού του ταχυδρομείου. Κατά της απορριπτικής απόφασης ο αιτών δύναται να υποβάλλει ένσταση, εντός δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησής της, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 15.
4. Η διαδικασία του σταδίου ελέγχου πληρότητας και νομιμότητας ολοκληρώνεται εντός είκοσι (20) ημερών από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής.
Β. Στάδιο αξιολόγησης
1. Η αξιολόγηση των αιτήσεων ανατίθεται σε έναν (1) αξιολογητή ο οποίος επιλέγεται από το οικείο Μητρώο με τυχαία ηλεκτρονική επιλογή, μέσω του ΠΣΚΕ. Η αξιολόγηση διενεργείται είτε με τη μέθοδο της συγκριτικής, είτε με τη μέθοδο της άμεσης αξιολόγησης, ανάλογα με τα οριζόμενα στην οικεία απόφαση προκήρυξης των καθεστώτων ενίσχυσης.
Το αποτέλεσμα της αξιολόγησης ελέγχεται από Επιτροπή που συστήνεται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της παρ. 7 του παρόντος άρθρου και αποτελείται από τρία (3) στελέχη της αρμόδιας Υπηρεσίας. Για τη διευκόλυνση και επιτάχυνση του ελεγκτικού έργου της Επιτροπής δύναται να ορίζονται ειδικοί εισηγητές, οι οποίοι δεν είναι μέλη της. Οι όροι, η διαδικασία και οι προϋποθέσεις αξιολόγησης προβλέπονται στην οικεία απόφαση προκήρυξης.
2. Κατά τη διαδικασία της συγκριτικής αξιολόγησης, αξιολογείται το σύνολο των αιτήσεων που πληρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις του παρόντος νόμου και της απόφασης προκήρυξης, με βάση τα κατωτέρω αναφερόμενα κριτήρια:
αα. οικονομική επίδοση του φορέα (δείκτες ρευστότητας, δανειακής επιβάρυνσης, αποδοτικότητας),
ββ. διαθέσιμα κεφάλαια μετόχου/εταίρου,
γγ. κάλυψη ίδιας συμμετοχής με κεφάλαια εξωτερικού,
δδ. χρηματοοικονομική ανάλυση της επένδυσης,
εε. χρηματοοικονομική ανάλυση του φορέα μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης,
στστ. δημιουργούμενες θέσεις εργασίας, με έμφαση σε εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό,
ζζ. υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων στις ειδικές περιοχές ενίσχυσης της περ. η΄ του άρθρου 12 του παρόντος νόμου,
ηη. υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων που εντάσσονται στις ειδικές περιπτώσεις ενίσχυσης της περ. θ΄ του άρθρου 12 του παρόντος νόμου,
θθ. αξιοποίηση αργούντων κτηριακών εγκαταστάσεων.
Με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, καταρτίζεται στο ΠΣΚΕ σχετικός προσωρινός πίνακας αποτελεσμάτων αξιολόγησης. Κατά του προσωρινού πίνακα ο αιτών δύναται να υποβάλει ένσταση κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 15. Μετά την εξέταση των ενστάσεων, καταρτίζεται οριστικός πίνακας κατάταξης, κατά φθίνουσα βαθμολογική σειρά.
Σε περίπτωση ισοβαθμίας, προτάσσονται κατά σειρά μεταξύ των ισόβαθμων, όσα επενδυτικά σχέδια έλαβαν υψηλότερη βαθμολογία στα περισσότερα επιμέρους κριτήρια. Σε περίπτωση νέας ισοβαθμίας, τα επενδυτικά σχέδια κατατάσσονται με κριτήριο το μικρότερο ενισχυόμενο κόστος επένδυσης. Τα επενδυτικά σχέδια με βάση τη σειρά κατάταξής τους στον οριστικό πίνακα υπάγονται στο καθεστώς ενίσχυσης, μέχρι την εξάντληση του αντίστοιχου προϋπολογισμού της απόφασης προκήρυξης.
3. Κατά τη διαδικασία της άμεσης αξιολόγησης, διενεργείται αυτοτελής αξιολόγηση κάθε νόμιμης και εμπρόθεσμης αίτησης υπαγωγής, με βάση την αρχή της χρονικής προτεραιότητας και τους διαθέσιμους πόρους και εκδίδεται σχετική αιτιολογημένη απόφαση. Κατά της απορριπτικής απόφασης, ο αιτών δύναται να υποβάλει ένσταση κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 15.
4. Με την απόφαση προκήρυξης εξειδικεύονται τα κριτήρια, η μεθοδολογία και η διαδικασία της αξιολόγησης, καθορίζονται τα επί μέρους στοιχεία αξιολόγησης, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τα ειδικότερα κριτήρια, όπου αυτό απαιτείται, οι δείκτες βαθμολόγησης και η στάθμισή τους, καθώς και η ελάχιστη βαθμολογία που πρέπει να συγκεντρώνει το επενδυτικό σχέδιο, προκειμένου να συμπεριληφθεί στους πίνακες κατάταξης.
5. Για την αντικειμενική και ισότιμη αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων εκδίδεται και δημοσιοποιείται Οδηγός Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων από τη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, ο οποίος περιλαμβάνει τις μεθόδους αξιολόγησης, πρότυπα κόστη για είδη επενδυτικών σχεδίων και λοιπές οδηγίες για την ορθή εκτέλεση του έργου της αξιολόγησης.
6. Η διαδικασία αξιολόγησης ολοκληρώνεται εντός τριάντα (30) ημερών από την ολοκλήρωση του ελέγχου πληρότητας και νομιμότητας κατά τα οριζόμενα στο Α. «Στάδιο ελέγχου πληρότητας και νομιμότητας» του παρόντος άρθρου.
7. Για τα επενδυτικά σχέδια που πληρούν τις προϋποθέσεις υπαγωγής του παρόντος κεφαλαίου, εκδίδονται ατομικές αποφάσεις υπαγωγής. Αρμόδια όργανα για την έκδοση των αποφάσεων αυτών είναι:
α. ο Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, για τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται στη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού,
β. ο Υπουργός Μακεδονίας και Θράκης, για τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται στη Διεύθυνση Περιφερειακής Αναπτυξιακής Πολιτικής του Υπουργείου Μακεδονίας και Θράκης, και
γ. οι Περιφερειάρχες, για τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται στις αντίστοιχες Διευθύνσεις Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης των Περιφερειών.
8. Για τα μη εγκριθέντα επενδυτικά σχέδια εκδίδονται αιτιολογημένες ατομικές απορριπτικές αποφάσεις, οι οποίες κοινοποιούνται στους ενδιαφερόμενους στη διεύθυνση ηλεκτρονικού τους ταχυδρομείου.