Οι εντάσεις και τα ανώτατα ύψη ενισχύσεων των επενδυτικών σχεδίων κάθε καθεστώτος ενίσχυσης καθορίζονται στο οικείο κεφάλαιο του Ειδικού Μέρους, εντός του πλαισίου των οριζόμενων στις ακόλουθες παραγράφους.
1. Εντάσεις και ύψη Περιφερειακών Ενισχύσεων
α. Οι μέγιστες εντάσεις ενισχύσεων για τις επενδύσεις περιφερειακού χαρακτήρα (εγκεκριμένα ανώτατα όρια περιφερειακών ενισχύσεων) καθορίζονται από τον εκάστοτε ισχύοντα Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, κατόπιν έγκρισής του από την Επιτροπή.
β. Οι αναφερόμενες στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις αυξημένες εντάσεις ενισχύσεων του Χ.Π.Ε. δεν ισχύουν για επενδυτικά σχέδια με επιλέξιμες δαπάνες άνω των 50 εκατ. ευρώ. Ο ανωτέρω περιορισμός εφαρμόζεται, επίσης, και στις εκτός Χ.Π.Ε. επιλέξιμες δαπάνες του άρθρου 9.
γ. Στις ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο (α) της Συνθήκης, οι ενισχύσεις μπορούν να χορηγούνται για αρχικές επενδύσεις, ανεξάρτητα από το μέγεθος του δικαιούχου. Στις ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο (γ) της Συνθήκης, οι ενισχύσεις μπορούν να χορηγούνται σε ΜΜΕ για οποιαδήποτε μορφή αρχικής επένδυσης, ενώ σε μεγάλες επιχειρήσεις χορηγούνται μόνο για αρχική επένδυση για νέα οικονομική δραστηριότητα στη συγκεκριμένη περιοχή.
δ. Για τα επενδυτικά σχέδια με επιλέξιμες δαπάνες άνω των πενήντα (50) εκατομμυρίων ευρώ (μεγάλα επενδυτικά σχέδια) το ανώτατο ποσό ενίσχυσης προσδιορίζεται ως εξής:
αα. για το τμήμα της δαπάνης μέχρι πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ παρέχεται το εκατό τοις εκατό (100%) της ανώτατης επιτρεπόμενης έντασης περιφερειακής ενίσχυσης στην οικεία περιοχή, εξαιρουμένης της αυξημένης έντασης ενίσχυσης για μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ανώτατο περιφερειακό όριο),
ββ. για το τμήμα της δαπάνης που υπερβαίνει τα πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ και μέχρι εκατό εκατομμύρια (100.000.000) ευρώ παρέχεται το πενήντα τοις εκατό (50%) του ανώτατου περιφερειακού ορίου,
γγ. για το τμήμα της δαπάνης που υπερβαίνει τα εκατό εκατομμύρια (100.000.000) ευρώ δεν παρέχεται κανένα ποσοστό ενίσχυσης.
2. Εντάσεις και ύψη ενισχύσεων εκτός περιφερειακών
α. Οι δαπάνες της παρ. 1 του άρθρου 9 ενισχύονται μέχρι ποσοστού 5% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου και έως του ποσού των πενήντα χιλιάδων (50.000,00) ευρώ. Το ποσοστό ενίσχυσής τους ορίζεται στο 50% των παραπάνω επιλέξιμων δαπανών,
β. οι δαπάνες της παρ. 2 του άρθρου 9 ενισχύονται σε ποσοστό έως 10% της ενίσχυσης που λαμβάνουν συνολικά οι υπό ίδρυση μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και μέχρι το ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ. Για τις καινοτόμες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις τα όρια αυτά είναι τα διπλάσια,
γ. οι επιλέξιμες δαπάνες της παρ. 3 του άρθρου 9 ενισχύονται σε ποσοστό 50%. Οι επιλέξιμες δαπάνες της παρούσας περίπτωσης δύναται να ανέλθουν έως ποσοστού 1% του συνολικού ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου και έως του ποσού των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ,
δ. οι δαπάνες της παρ. 4 του άρθρου 9 δύνανται να ανέλθουν σε ποσοστό 20% του συνολικού ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου. Το ποσοστό ενίσχυσης των επιλέξιμων αυτών δαπανών ορίζεται στο 50%,
ε. η ένταση των επενδυτικών ενισχύσεων για clusters καινοτομίας ορίζεται στο 50% των επιλέξιμων δαπανών. Η ένταση της ενίσχυσης αυξάνεται κατά δεκαπέντε (15) ποσοστιαίες μονάδες για clusters καινοτομίας εγκατεστημένους σε ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο α΄ της Συνθήκης και κατά πέντε (5) ποσοστιαίες μονάδες για συνεργατικούς σχηματισμούς καινοτομίας εγκατεστημένους σε ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ΄ της Συνθήκης. Η ένταση της ενίσχυσης για τις ενισχύσεις λειτουργίας δεν μπορεί να υπερβαίνει το 50% των συνολικών επιλέξιμων δαπανών κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου χορήγησης της ενίσχυσης,
στ. οι δαπάνες της παρ. 6 του άρθρου 9 δύνανται να ενισχυθούν σε ποσοστό έως 30% των επιλέξιμων δαπανών. Η ένταση της ενίσχυσης αυξάνεται κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες, σε μικρές επιχειρήσεις, και κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες, σε μεσαίες επιχειρήσεις. Η ένταση της ενίσχυσης αυξάνεται κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες για επενδύσεις σε ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο α΄ της Συνθήκης και κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες για τις επενδύσεις σε ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ΄ της Συνθήκης.Οι δαπάνες δύναται να ανέλθουν έως ποσοστού 5% επί του συνολικού ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου,
ζ. οι δαπάνες της παρ. 7 του άρθρου 9 δύναται να ενισχυθούν σε ποσοστό έως 45% των επιλέξιμων δαπανών. Η ένταση της ενίσχυσης μπορεί να αυξηθεί κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες, στην περίπτωση ενισχύσεων που χορηγούνται σε μικρές επιχειρήσεις, και κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες, στην περίπτωση ενισχύσεων που χορηγούνται σε μεσαίες επιχειρήσεις. Η ένταση της ενίσχυσης μπορεί να αυξηθεί κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες για επενδύσεις σε ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο α΄ της Συνθήκης και κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες για τις επενδύσεις σε ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ΄ της Συνθήκης,
η. για τις δαπάνες της παρ. 8 του άρθρου 9 η ένταση της ενίσχυσης ορίζεται σε ποσοστό: α) σαράντα πέντε τοις εκατό (45%) των επιλέξιμων δαπανών, εάν οι επιλέξιμες δαπάνες υπολογίζονται με βάση το στοιχείο α΄ ή β΄ της παρ. 6 του άρθρου 41 Γ.Α.Κ., β) τριάντα τοις εκατό (30%) των επιλέξιμων δαπανών, εάν οι επιλέξιμες δαπάνες υπολογίζονται με βάση το στοιχείο γ΄ της παρ. 6 του άρθρου 41 Γ.Α.Κ. Η ένταση της ενίσχυσης μπορεί να αυξηθεί κατά είκοσι (20) ποσοστιαίες μονάδες, στην περίπτωση ενισχύσεων που χορηγούνται σε μικρές επιχειρήσεις, και κατά δέκα (10) ποσοστιαίες μονάδες, στην περίπτωση ενισχύσεων που χορηγούνται σε μεσαίες επιχειρήσεις. Η ένταση της ενίσχυσης μπορεί να αυξηθεί κατά δεκαπέντε (15) ποσοστιαίες μονάδες για επενδύσεις σε ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο α΄ της Συνθήκης και κατά πέντε (5) ποσοστιαίες μονάδες για τις επενδύσεις σε ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ΄ της Συνθήκης σύμφωνα με τον Χ.Π.Ε., όπως αναφέρονται ανωτέρω. Οι δαπάνες δύναται να ανέλθουν έως ποσοστού δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί του συνολικού ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου,
θ. για τις δαπάνες της παρ. 9 του άρθρου 9 η ένταση της ενίσχυσης για τη μονάδα παραγωγής δεν υπερβαίνει το σαράντα πέντε τοις εκατό (45%) των επιλέξιμων δαπανών. Η ένταση της ενίσχυσης μπορεί να αυξηθεί κατά είκοσι (20) ποσοστιαίες μονάδες, στην περίπτωση ενισχύσεων που χορηγούνται σε μικρές επιχειρήσεις, και κατά δέκα (10) ποσοστιαίες μονάδες, στην περίπτωση ενισχύσεων που χορηγούνται σε μεσαίες επιχειρήσεις. Η ένταση της ενίσχυσης για τη μονάδα παραγωγής μπορεί να αυξηθεί κατά δεκαπέντε (15) ποσοστιαίες μονάδες για επενδύσεις σε ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο α΄ της Συνθήκης και κατά πέντε (5) ποσοστιαίες μονάδες για επενδύσεις σε ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ΄ της Συνθήκης. Το ποσό της ενίσχυσης για το δίκτυο διανομής δεν υπερβαίνει τη διαφορά μεταξύ των επιλέξιμων δαπανών και του κέρδους εκμετάλλευσης. Το κέρδος εκμετάλλευσης αφαιρείται από τις επιλέξιμες δαπάνες εκ των προτέρων ή μέσω μηχανισμού ανάκτησης.
3. Το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο δεν δύναται να υπερβεί το ποσό των πέντε (5) εκατομμυρίων ευρώ, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στο Ειδικό Μέρος του παρόντος νόμου. Οι παρεχόμενες σε κάθε φορέα ενισχύσεις, περιλαμβανομένων και των ενισχύσεων σε συνεργαζόμενες ή συνδεδεμένες επιχειρήσεις, δεν μπορούν να υπερβούν σωρευτικά τα δέκα εκατομμύρια (10.000.000) ευρώ για μεμονωμένη επιχείρηση και τα είκοσι εκατομμύρια (20.000.000) ευρώ για το σύνολο των συνεργαζόμενων ή συνδεδεμένων επιχειρήσεων, με την επιφύλαξη των περιορισμών του άρθρου 4 Γ.Α.Κ.
Ενσωμάτωση της απαραίτητης ανάλυσης για την ενίσχυση των δαπανών των άρθρων 19 (συμμετοχή ΜΜΕ σε εμπορικές εκθέσεις), 36 (προστασία περιβάλλοντος), 37 (προσαρμογή σε ενωσιακά πρότυπα), 47 (ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση αποβλήτων), 53 (Πολιτισμός και Διατήρηση Κληρονομιάς) και 55 (Αθλητικές και Πολυλειτουργικές Ψυχαγωγικές Υποδομές) του ΓΑΚ 651 /2014.
παρ.1.α: Να ενσωματωθεί πίνακας με τα ανώτατα ποσοστά ενισχύσεων του ΠΧΕ.
παρ.1.γ: Να αναγραφούν οι Περιφέρειες της περίπτωσης 3(γ) του άρθρου 107, της ΣΛΕΕ (οι Περιφέρειες για τις οποίες δεν ενισχύονται επενδύσεις σε υφιστάμενη οικονομική δραστηριότητα).
παρ.1.δ: Η διάταξη δεν έχει ουσιαστικό νόημα με βάση τους περιορισμούς του άρθρου 65.
παρ.2.α: Οι δαπάνες του άρθρου 9, παρ. 1 να ενισχύονται μέχρι ποσοστού 10% και έως του ποσού των 100.000 €.
παρ.3: Να αυξηθεί το μέγιστο ποσό της ενίσχυσης ανά επενδυτικό σχέδιο, σε συνδυασμό με τις δημιουργούμενες νέες θέσεις εργασίας (ενδεικτικά πρόσθετη επιχορήγηση 250.000 ανά 1 επιπλέον θέση εργασίας, με ελάχιστο αριθμό βάσης τις 50, με εφαρμογή της διάταξης για ενισχύσεις άνω των 5.000.000 €).
Παρ.2, περ.α: το όριο «μέχρι ποσοστού 5% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου και ως του ποσού των πενήντα χιλιάδων ευρώ» για δαπάνες συμβουλευτικών υπηρεσιών προς ΜΜΕ κρίνεται ιδιαίτερα χαμηλό και θα πρέπει να αυξηθεί τουλάχιστον μέχρι το διπλάσιο ποσό και ποσοστό.
Άρθρο 11 «Εντάσεις και Ύψη Ενισχύσεων» παράγραφος 1β
Το παρόν σχέδιο του νέου αναπτυξιακού στην συγκεκριμένη παράγραφο περιορίζει στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να ενταχθούν με σχέδια όπου οι επιλέξιμες δαπάνες να είναι άνω των 50 εκατ ευρώ αποδυναμώνοντας έτσι την πιθανότητα ένταξης στις διατάξεις του νόμου επιχειρήσεις με μεγάλα επενδυτικά σχέδια που θα γίνουν μοχλοί για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας. Προτείνεται να καταργηθεί ο συγκεκριμένος περιορισμός.
Άρθρο 11 «Εντάσεις και Ύψη Ενισχύσεων» παράγραφοι 1δ και 3
Τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια με προϋπολογισμό άνω των €100 εκ. αποκλείονται από τις ενισχύσεις του νέου Αναπτυξιακού νόμου κατά το μέρος που ο προϋπολογισμός τους ξεπερνά το προαναφερθέν όριο.
Ταυτόχρονα, το ποσό ενίσχυσης καθορίζεται με βάση τα όρια του Χ.Π.Ε. (Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων), του οποίου τα ποσοστά είναι ήδη σημαντικά μειωμένα συγκρινόμενα με τον παλαιότερο Αναπτυξιακό Νόμο.
Με την διάταξη αυτή απομειώνεται σημαντικά το ύψος ενίσχυσης των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων με κίνδυνο να καταστεί προβληματική η προοπτική υλοποίησής τους. Σημειώνεται ότι τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια, πέραν της αναπτυξιακής τους διάστασης και των πολύ σημαντικών οικονομικών ωφελημάτων που προσφέρουν στην Εθνική Οικονομία, αποτελούν κρίσιμο μοχλό καταπολέμησης της ανεργίας αφού είναι αυτά τα οποία δημιουργούν μεγάλο αριθμό νέων θέσεων εργασίας.
Συνεπώς προτείνεται η πρόβλεψη για ενίσχυση των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων να εξαντλεί τα επιτρεπόμενα κατά περίπτωση όρια του Ευρωπαϊκού Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων (ΧΠΕ) και για επιλέξιμες δαπάνες πέραν των € 100 εκ.
Όμως, στην παράγραφο 3 του Άρθρου 11 ορίζεται ότι το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο δεν δύναται να υπερβεί το ποσό των πέντε (5) εκατομμυρίων ευρώ. Η πρόβλεψη αυτή βρίσκεται σε αντίφαση με τα όρια ενισχύσεων που προβλέπονται για τα «Μεγάλα Επενδυτικά Σχέδια», δηλαδή απαξιώνει πλήρως κάθε προσπάθεια υλοποίησης Μεγάλων Επενδυτικών Σχεδίων.
Προτείνεται συνεπώς η κατάργηση των ορίων που υπάρχουν στην παράγραφο 3 του Άρθρου 11. Εφ’ όσον διατηρηθεί ο περιορισμός αυτός των € 5 εκ. ανά επενδυτικό σχέδιο, υπάρχει ο κίνδυνος μη υλοποίησης πολλών μεγάλων επενδυτικών σχεδίων τα οποία θα συμβάλλον, μεταξύ άλλων, στην προσπάθεια ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας.
Mε βάση το άρθρο 11 παράγραφος 1. γ. στις περιφέρειες της Δυτικής Μακεδονίας, των Ιονίων Νήσων, της Κρήτης, της Στερεάς Ελλάδας, της Αττικής και του Νοτίου Αιγαίου οι μεγάλες επιχειρήσεις μπορούν να ενισχυθούν μόνο για ιδρύσεις εγκαταστάσεων. Όπως αντιλαμβάνεστε τεράστιο ποσοστό του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας δεν είναι επιλέξιμο για χρηματοδότηση και ως εκ τούτου οι εν λόγω εγκαταστάσεις κινδυνεύουν με απαξίωση. Ειδικά για την περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου που δέχεται και ένα τεράστιο κύμα προσφυγικών ροών η συγκεκριμένη εξέλιξη αναμένεται να έχει ιδιαίτερα αρνητικό αντίκτυπο.
Πρόταση του Επιμελητηρίου είναι να τροποποιηθεί η ανωτέρω πρόβλεψη και να δίνεται η δυνατότητα για υποβολή επενδυτικών σχεδίων από μεγάλες επιχειρήσεις σε όλη την επικράτεια ανεξαρτήτως του είδους του έργου.
Επίσης πρέπει να αναφερθεί πως το σύνολο των επενδυτικών σχεδίων του κλάδου της Ενέργειας μεταξύ των οποίων και τα επενδυτικά σχέδια στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας εξαιρούνται από την υπαγωγή στα πλαίσια του Νέου Αναπτυξιακού Νόμου. Κατ’ εξαίρεση ενισχύονται επενδυτικά σχέδια παραγωγής θερμότητας και μικρών υδροηλεκτρικών πάρκων.
Πρέπει να διευρυνθεί το πεδίο επιλεξιμότητας των επενδυτικών σχεδίων στον συγκεκριμένο κλάδο και να συμπεριληφθούν επενδυτικά σχέδια όλων των μορφών παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ.
1.Άρθρο 11παράγρ. 1β -Η συγκεκριμένη παράγραφος περιορίζει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να ενταχθούν με σχέδια όπου οι επιλέξιμες δαπάνες θα είναι άνω των 50 εκατ. ευρώ, αποδυναμώνοντας έτσι την πιθανότητα ένταξης στις διατάξεις του Νόμου επιχειρήσεις με μεγάλα επενδυτικά σχέδια που θα γίνουν μοχλοί για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας. Προτείνεται να καταργηθεί ο συγκεκριμένος περιορισμός.
2.Άρθρο 11 παράγ. 1δ και 3 -Το Σχέδιο του νέου Αναπτυξιακού περιορίζει την δυνατότητα ενίσχυσης των επενδυτικών σχεδίων μέχρι ποσού επιλέξιμων δαπανών € 100 εκ. Συνεπώς, τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια, δηλαδή σχέδια με προϋπολογισμό άνω των € 100 εκ. δεν θα είναι δυνατό να ενισχύονται για τις δαπάνες πέραν των € 100 εκ. Ταυτόχρονα, το ποσό ενίσχυσης καθορίζεται με βάση τα όρια του Χ.Π.Ε. (Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων),του οποίου τα ποσοστά είναι ήδη σημαντικά μειωμένα σε σχέση με τον παλαιότερο Αναπτυξιακό Νόμο.
Με την διάταξη αυτή απομειώνεται σημαντικά το ύψος ενίσχυσης των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων με κίνδυνο να καταστεί προβληματική η προοπτική υλοποίησής τους. Σημειώνεται ότι τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια, πέραν της αναπτυξιακής τους διάστασης και των πολύ σημαντικών οικονομικών ωφελημάτων που προσφέρουν στην Εθνική Οικονομία, αποτελούν κρίσιμο μοχλό καταπολέμησης της ανεργίας αφού είναι αυτά τα οποία δημιουργούν μεγάλο αριθμό νέων θέσεων εργασίας.
Συνεπώς προτείνεται η πρόβλεψη για ενίσχυση των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων να εξαντλεί τα επιτρεπόμενα κατά περίπτωση όρια του Ευρωπαϊκού Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων (ΧΠΕ) και για επιλέξιμες δαπάνες πέραν των € 100 εκ.
Όμως, στην παράγραφο 3 του Άρθρου 11 ορίζεται ότι το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο δεν δύναται να υπερβεί το ποσό των πέντε (5) εκατομμυρίων ευρώ. Η πρόβλεψη αυτή βρίσκεται σε αντίφαση με τα όρια ενισχύσεων που προβλέπονται για τα «Μεγάλα Επενδυτικά Σχέδια», δηλαδή απαξιώνει πλήρως κάθε προσπάθεια υλοποίησης Μεγάλων Επενδυτικών Σχεδίων.
Προτείνεται συνεπώς η κατάργηση των ορίων που υπάρχουν στην παράγραφο 3 του Άρθρου 11. Εφ’ όσον διατηρηθεί ο περιορισμός αυτός των € 5 εκ. ανά επενδυτικό σχέδιο, υπάρχει ο κίνδυνος μη υλοποίησης πολλών μεγάλων επενδυτικών σχεδίων τα οποία θα συμβάλλουν, μεταξύ άλλων, στην προσπάθεια ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας.
‘Αρθρο 11
• Επειδή έχει καθυστερήσει η εφαρμογή του νέου αναπτυξιακού νόμου, να ληφθεί πρόνοια εξαιτίας της συνεχιζόμενης για όγδοο έτος οικονομικής ύφεσης, τα ανώτατα όρια του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων να παραμείνουν ως έχουν και να μην μειωθούν και μετά της 1/1/2018 στις περιφέρειες Κρήτης , Ιονίων νήσων, Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας.
Παράγραφος 1, περίπτωση γ
• Να επιτραπεί στις μεγάλες επιχειρήσεις να ενισχυθούν για επιχειρηματικά σχέδια όχι μόνο για νέα οικονομική δραστηριότητα αλλά και για τις υφιστάμενες δραστηριότητές τους. Ο λόγος έγκειται στο γεγονός ότι οι Ελληνικές ή οι Ελληνικών συμφερόντων μεγάλες επιχειρήσεις πρέπει να ενισχυθούν διότι στηρίζουν εντός της κρίσης την εθνική οικονομία, αποτελούν πόλους τοπικής ανάπτυξης προσφέροντας εργασία σε εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ παράλληλα θεωρούνται μικρές σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης και με ελάχιστη πρόσβαση σε κεφάλαια χρηματοδότησης (λόγω της αδυναμίας χρηματοδότησης του χρηματοπιστωτικού συστήματος), με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταγωνισθούν ομοειδείς αλλοδαπές εταιρείες του εξωτερικού. Επιπλέον να επιτραπεί η συμμετοχή των μεγάλων επιχειρήσεων στις υπόλοιπες κατηγορίες επενδύσεων των παραγράφων 4-8.
1. Άρθρο 11 παρ.1β «Εντάσεις και Ύψη Ενισχύσεων»
Προτείνεται να καταργηθεί ο συγκεκριμένος περιορισμόςτων 50 εκατ ευρώ για μεγάλα επενδυτικά σχέδια των ΜΜΕ. Αυτές οι επιχειρήσεις και τα σχέδια αυτών θεωρείται ότι θα γίνουν μοχλοί για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας.
2. Άρθρο 11 παρ. 1δ και 3 «Εντάσεις και Ύψη Ενισχύσεων».
Το σχέδιο του νέου Αναπτυξιακού περιορίζει την δυνατότητα ενίσχυσης των επενδυτικών σχεδίων μέχρι ποσού επιλέξιμων δαπανών € 100 εκ. Συνεπώς, τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια, δηλαδή σχέδια με προϋπολογισμό άνω των € 100 εκ. δεν θα είναι δυνατό να ενισχύονται για τις δαπάνες πέραν των € 100 εκ. Ταυτόχρονα, το ποσό ενίσχυσης καθορίζεται με βάση τα όρια του Χ.Π.Ε. (Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων), του οποίου τα ποσοστά είναι ήδη σημαντικά μειωμένα σε σχέση με τον παλαιότερο Αναπτυξιακό Νόμο.Συνεπώς προτείνεται η πρόβλεψη για ενίσχυση των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων να εξαντλεί τα επιτρεπόμενα κατά περίπτωση όρια του Ευρωπαϊκού Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων (ΧΠΕ) και για επιλέξιμες δαπάνες πέραν των € 100 εκ.
Όμως, στην παράγραφο 3 του Άρθρου 11 ορίζεται ότι το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο δεν δύναται να υπερβεί το ποσό των πέντε (5) εκατομμυρίων ευρώ. Επισημαίνουμε την αντίφαση που υπάρχει στον παρόντα νόμο με τα όρια ενισχύσεων που προβλέπονται για τα «Μεγάλα Επενδυτικά Σχέδια», καθώς επιδρά αρνητικά στις προθέσεις υλοποίησης Μεγάλων Επενδυτικών Σχεδίων.
ΠΑρ. 3: Να αυξηθεί το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο από € 5.000.000 σε τουλάχιστον € 7.500.000 (αρ. 11 παρ. 3)
Να ληφθεί πρόνοια επειδή έχει καθυστερήσει η εφαρμογή του νέου αναπτυξιακού νόμου, καθώς και εξαιτίας της συνεχιζόμενης για όγδοο έτος οικονομικής ύφεσης τα ανώτατα όρια του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων να παραμείνουν ως έχουν και να μην μειωθούν και μετά της 1/1/2018 στις περιφέρειες Κρήτης , Ιονίων νήσων και Δυτικής Μακεδονίας.
Παράγραφος 1, περίπτωση γ
Να επιτραπεί στις μεγάλες επιχειρήσεις να ενισχυθούν για επιχειρηματικά σχέδια όχι μόνο για νέα οικονομική δραστηριότητα αλλά και για τις υφιστάμενες δραστηριότητές τους. Ο λόγος έγκειται στο γεγονός ότι οι Ελληνικές ή οι Ελληνικών συμφερόντων μεγάλες επιχειρήσεις πρέπει να ενισχυθούν διότι στηρίζουν εντός της κρίσης την εθνική οικονομία, αποτελούν πόλους τοπικής ανάπτυξης προσφέροντας εργασία σε εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ παράλληλα θεωρούνται μικρές σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης και με ελάχιστη πρόσβαση σε κεφάλαια χρηματοδότησης (λόγω της αδυναμίας χρηματοδότησης του χρηματοπιστωτικού συστήματος), με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταγωνισθούν ομοειδείς αλλοδαπές εταιρείες του εξωτερικού. Επιπλέον να επιτραπεί η συμμετοχή των μεγάλων επιχειρήσεων στις υπόλοιπες κατηγορίες επενδύσεων των παραγράφων 4-8.
Στις αυξημένες εντάσεις ενισχύσεων που προβλέπονται για τις ΜΜΕ ή μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις να διευκρινιστεί ότι περιλαμβάνονται και οι συνεταιρισμοί, οι Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν. Σ.Επ.) του Ν. 4019/2011, οι Ομάδες Παραγωγών (ΟΠ) ,οι Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ) του Ν. 4015/2011 και οι Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί Περιορισμένης Ευθύνης – Κοι.Σ.Π.Ε (άρθρο 12 του ν. 2716/1999).
Στο άρθρο 11 παράγραφος 3, να αυξηθούν τα συνολικά ποσά ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο από € 5.000.000 σε τουλάχιστον € 7.500.000.
Επίσης, όσο βαδίζουμε πρός την λήξη του Αναπτυξιακού Νόμου και υπάρχουν αδιάθετα κονδύλια, να δίνεται η δυνατότητα στους Συναρμόδιους Υπουργούς μέσω ΚΥΑ να αυξάνουν τα όρια των ενισχύσεων αλλά και τα σωρευτικά ποσά των επιχειρήσεων ή και των συνδεδεμένων επιχειρήσεων.
Οι περιορισμοί που προβλέπονται στην παράγραφο 3, δηλαδή μέγιστη ενίσχυση έως 5 εκ. ευρώ ανά επενδυτικό νόμο, 10 εκ. ευρώ ανά εταιρεία ομίλου και 20 εκ. ευρώ συνολικά ανά όμιλο, δημιουργούν αντικίνητρα για μια μεγάλη επένδυση σε μια περιφέρεια επιλέξιμη βάση του άρθρου 107, παράγραφος 3, στοιχείο α) της συνθήκης της Λισσαβόνας (δηλαδή Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Θεσσαλία, Ήπειρος, Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος, Βόρειο Αιγαίο). Μια τέτοια επένδυση πιθανόν να επιλέξει να εγκατασταθεί σε άλλη περιφέρεια στην Ευρώπη με κίνητρα που δεν έχουν αυτόν τον περιορισμό.
Το άρθρο 4 του ΓΑΚ, ρητά προβλέπει ότι για τις περιφερειακές επενδυτικές ενισχύσεις: το «προσαρμοσμένο ποσό της ενίσχυσης», που υπολογίζεται σύμφωνα με τον μηχανισμό που διευκρινίζεται στο άρθρο 2 σημείο 20, προκειμένου για επένδυση με επιλέξιμες δαπάνες ύψους 100 εκατ. ευρώ.
Προτείνεται να εξαληφθούν οι περιορισμοί και να προβλεφθεί συμβατότητα με το άρθρο 4 του ΓΑΚ 651/2014.
Άρθρο 11 «Εντάσεις και Ύψη Ενισχύσεων» παράγραφοι 1δ και 3.
Το σχέδιο του νέου Αναπτυξιακού περιορίζει την δυνατότητα ενίσχυσης των επενδυτικών σχεδίων μέχρι ποσού επιλέξιμων δαπανών € 100 εκ. Συνεπώς, τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια, δηλαδή σχέδια με προϋπολογισμό άνω των € 100 εκ. δεν θα είναι δυνατό να ενισχύονται για τις δαπάνες πέραν των € 100 εκ.
Ταυτόχρονα, το ποσό ενίσχυσης καθορίζεται με βάση τα όρια του Χ.Π.Ε. (Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων), του οποίου τα ποσοστά είναι ήδη σημαντικά μειωμένα σε σχέση με τον παλαιότερο Αναπτυξιακό Νόμο.
Με την διάταξη αυτή απομειώνεται σημαντικά το ύψος ενίσχυσης των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων με κίνδυνο να καταστεί προβληματική η προοπτική υλοποίησής τους. Σημειώνεται ότι τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια, πέραν της αναπτυξιακής τους διάστασης και των πολύ σημαντικών οικονομικών ωφελημάτων που προσφέρουν στην Εθνική Οικονομία, αποτελούν κρίσιμο μοχλό καταπολέμησης της ανεργίας αφού είναι αυτά τα οποία δημιουργούν μεγάλο αριθμό νέων θέσεων εργασίας.
Συνεπώς προτείνεται η πρόβλεψη για ενίσχυση των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων να εξαντλεί τα επιτρεπόμενα κατά περίπτωση όρια του Ευρωπαϊκού Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων (ΧΠΕ) και για επιλέξιμες δαπάνες πέραν των € 100 εκ.
Όμως, στην παράγραφο 3 του Άρθρου 11 ορίζεται ότι το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο δεν δύναται να υπερβεί το ποσό των πέντε (5) εκατομμυρίων ευρώ. Η πρόβλεψη αυτή βρίσκεται σε αντίφαση με τα όρια ενισχύσεων που προβλέπονται για τα «Μεγάλα Επενδυτικά Σχέδια», δηλαδή απαξιώνει πλήρως κάθε προσπάθεια υλοποίησης Μεγάλων Επενδυτικών Σχεδίων.
Προτείνεται συνεπώς η κατάργηση των ορίων που υπάρχουν στην παράγραφο 3 του Άρθρου 11. Εφ’ όσον διατηρηθεί ο περιορισμός αυτός των € 5 εκ. ανά επενδυτικό σχέδιο, θεωρούμε ότι η προσπάθεια ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας θα δεχθεί σημαντικό πλήγμα.
Tο όριο ενίσχυσης το οποίο αναφέρεται στο άρθρο 11 δεν καθορίζεται σε Κοινοτικές Οδηγίες.
Άντιθέτως, αντιλαμβανόμαστε πως αποτελεί πρωτοβουλία Εθνική. Θεωρούμε πως τόσο το όριο των 5εκ ευρώ / επενδυτικό σχέδιο όσο και τα 10 εκ ευρώ για μεμονωμένη επιχείρηση αλλά και τα 20 εκ ευρώ για το σύνολο συνεργαζόμενων ή συνδεδεμένων επιχειρήσεων είναι όρια τα οποία θα πρέπει να αυξηθούν τουλάχιστον κατά 50% ή ακόμη και να απαλειφθούν.