1. Ως επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων για την εφαρμογή των καθεστώτων ενισχύσεων νοούνται οι κάτωθι, με τους όρους και τις προϋποθέσεις των επόμενων παραγράφων:
α. επενδυτικές δαπάνες σε ενσώματα στοιχεία ενεργητικού,
β. επενδυτικές δαπάνες σε άυλα στοιχεία ενεργητικού,
γ. το μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται ως αποτέλεσμα της υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου υπολογιζόμενο για περίοδο δύο ετών από την δημιουργία κάθε θέσης.
2. Το μισθολογικό κόστος της περ. γ΄ της προηγούμενης παραγράφου αποτελεί επιλέξιμη δαπάνη μόνο αυτοτελώς και όχι σε συνδυασμό με τις περ. α΄ ή/και β΄ της προηγούμενης παραγράφου.
3. Οι επιλέξιμες δαπάνες σε ενσώματα στοιχεία ενεργητικού είναι οι ακόλουθες:
α. η κατασκευή, η επέκταση, ο εκσυγχρονισμός κτηριακών εγκαταστάσεων καθώς και ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτηρίων. Οι δαπάνες αυτές δεν μπορεί να υπερβαίνουν το 50% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου,
β. η αγορά του συνόλου των υφιστάμενων παγίων στοιχείων ενεργητικού (κτήρια, μηχανήματα και λοιπός εξοπλισμός), ή και μέρους των στοιχείων ενεργητικού μιας παραγωγικής μονάδας, προκειμένου για ΜΜΕ, που συνδέονται άμεσα με μια παραγωγική μονάδα, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:
αα. η μονάδα αυτή έχει παύσει τη λειτουργία της,
ββ. η απόκτηση πραγματοποιείται από το φορέα της επένδυσης που δεν σχετίζεται με τον πωλητή,
γγ. η σχετική συναλλαγή πραγματοποιείται υπό τους συνήθεις όρους της αγοράς,
δδ. τα μηχανήματα και ο λοιπός εξοπλισμός δεν δύνανται να είναι παλαιότερα των δέκα (10) ετών από την ημερομηνία πρώτης κτήσης τους. Σε περίπτωση κατά την οποία στοιχεία ενεργητικού έχουν στο παρελθόν επιχορηγηθεί ή επιδοτηθεί μέσω αναπτυξιακών νόμων ή άλλων καθεστώτων ενισχύσεων, εξαιρούνται από τις επιλέξιμες δαπάνες του υποβαλλομένου επενδυτικού σχεδίου,
γ. η αγορά και εγκατάσταση καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών εγκαταστάσεων και των μεταφορικών μέσων που κινούνται εντός του χώρου της εντασσόμενης μονάδας,
δ. τα μισθώματα της χρηματοδοτικής μίσθωσης καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού του οποίου αποκτάται η χρήση, και υπό τον όρο ότι στην σύμβαση χρηματοδοτικής μίσθωσης προβλέπεται ότι ο εξοπλισμός θα περιέλθει στην κυριότητα του μισθωτή κατά τη λήξη της σύμβασης,
ε. οι δαπάνες εκσυγχρονισμού ειδικών εγκαταστάσεων (που δεν αφορούν σε κτήρια) και μηχανολογικών εγκαταστάσεων.
4. Οι επιλέξιμες δαπάνες σε άυλα στοιχεία ενεργητικού είναι οι ακόλουθες:
α. μεταφορά τεχνολογίας μέσω της αγοράς δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, αδειών εκμετάλλευσης, ευρεσιτεχνιών, τεχνογνωσίας και μη κατοχυρωμένων τεχνικών γνώσεων,
β. συστήματα διασφάλισης και ελέγχου ποιότητας, πιστοποιήσεων, προμήθειας και εγκατάστασης λογισμικού και συστημάτων οργάνωσης της επιχείρησης.
Οι ως άνω περιγραφόμενες δαπάνες πρέπει να πληρούν σωρευτικά τις εξής προϋποθέσεις:
αα. να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά στην επιχειρηματική εγκατάσταση που λαμβάνει την ενίσχυση και να παραμένουν συνδεδεμένες με το έργο για το οποίο χορηγείται η ενίσχυση για τουλάχιστον πέντε έτη ή τρία έτη στην περίπτωση των ΜΜΕ,
ββ. να περιλαμβάνονται στα αποσβεστέα στοιχεία ενεργητικού της επιχείρησης, στην οποία χορηγείται η ενίσχυση,
γγ. να αγοράζονται σύμφωνα με τους όρους της αγοράς από τρίτους που δεν έχουν σχέση με τον αγοραστή.
Για τις μεγάλες επιχειρήσεις, οι επιλέξιμες δαπάνες για άυλα στοιχεία ενεργητικού δεν μπορούν να υπερβούν το 50% του συνολικού ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου. Για τις ΜΜΕ το ανώτατο ποσοστό διαμορφώνεται στο 75%.
5. Στην περίπτωση που οι επιλέξιμες δαπάνες υπολογίζονται με βάση το εκτιμώμενο μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας που προκύπτουν από την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου, πρέπει να πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α. το επενδυτικό έργο συνεπάγεται καθαρή αύξηση του αριθμού των εργαζομένων αποτυπωμένης σε Ετήσιες Μονάδες Εργασίας (ΕΜΕ) στη συγκεκριμένη επιχειρηματική εγκατάσταση, σε σύγκριση με τον μέσο όρο του προηγούμενου δωδεκαμήνου με διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας,
β. η πλήρωση όλων των θέσεων εργασίας θα πραγματοποιηθεί εντός τριών ετών από την ημερομηνία ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης,
γ. κάθε θέση εργασίας που δημιουργείται μέσω της επένδυσης, διατηρείται στη συγκεκριμένη περιοχή για περίοδο τουλάχιστον πέντε (5) ετών, ή τριών (3) ετών προκειμένου για ΜΜΕ, από την ημερομηνία δημιουργίας της.
6. Δεν ενισχύονται οι εξής δαπάνες:
α. τα λειτουργικά έξοδα της επένδυσης,
β. η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων έως έξι (6) θέσεων,
γ. η αγορά επίπλων και σκευών γραφείου, εκτός αν αποτελούν μέρος του ξενοδοχειακού εξοπλισμού,
δ. η αγορά οικοπέδων, γηπέδων και αγροτεμαχίων. Σε περίπτωση αγοράς κτηριακών εγκαταστάσεων δεν μπορεί να ενισχυθεί το τμήμα της δαπάνης που αφορά στην αξία του οικοπέδου επί του οποίου αυτές έχουν ανεγερθεί,
ε. η εισφορά στο εταιρικό κεφάλαιο της αξίας μηχανημάτων και λοιπών παγίων στοιχείων,
στ. η ανέγερση ή επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων επί γηπέδου που δεν ανήκει κατά κυριότητα στο φορέα της επένδυσης, εκτός εάν τούτο έχει παραχωρηθεί από το Δημόσιο ή φορέα του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή έχει μισθωθεί για το σκοπό αυτόν τουλάχιστον για δεκαπέντε χρόνια από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης υπαγωγής και έχει νομίμως μεταγραφεί.
7. Δεν επιτρέπεται η σώρευση ενισχύσεων δαπανών του παρόντος άρθρου με τις ενισχύσεις δαπανών του άρθρου 9 για την ίδια επιλέξιμη δαπάνη.
Παρ.2 σε συνδυασμό με το άρθρο 39 παρ.2 Δημιουργείται σύγχυση για το εάν στο Ειδικό Καθεστώς της Γενικής Επιχειρηματικότητας είναι δυνατόν να συνδυαστούν για τις ειδικές κατηγορίες επενδύσεων ενισχύσεις επιδότησης του κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης – που σχετίζονται με το μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας της παρ.2 του άρθρου 8 με το κίνητρο της επιχορήγησης
Παρ. 3 περίπτωση α Να καταργηθεί ο περιορισμός του 50% στις επιλέξιμες δαπάνες που αφορούν σε επιχειρήσεις η δραστηριότητα των οποίων απαιτεί υψηλές επενδύσεις σε πάγιες εγκαταστάσεις.
Στο υπό διαβούλευση Ν/Σ και ειδικότερα στο Αρθρο 8 το οποίο αφορά στις επιλέξιμες δαπάνες, εξαιρούνται οι υπηρεσίες επικοινωνιών καθώς και υπηρεσίες τύπου cloud (υπολογιστικού νέφους).
Οι υπηρεσίες αυτές δεν απαιτούν πάγιες δαπάνες αλλά προσφέρονται μέσω εξειδικευμένων παρόχων υψηλής προστιθέμενης αξίας και επιτρέπουν τη χρήση σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες της επιχείρησης. Έτσι επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να λειτουργούν σύγχρονα, εστιάζοντας τις επενδύσεις τους στην κύρια δραστηριότητά τους ώστε να γίνουν ανταγωνιστικές.
Συγκεκριμένα:
1. Θα πρέπει να συμπεριληφθούν στις επιλέξιμες δαπάνες οι υπηρεσίες σύνδεσης με γρήγορο διαδίκτυο (ενδεικτικά >1GBps) ώστε οι επιχειρήσεις να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Υπάρχουν πολυάριθμες μελέτες οι οποίες αποδεικνύουν το συσχετισμό της ανάπτυξης του GDP μίας χώρας με τη χρήση γρήγορου διαδικτύου.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τη μελέτη του McKinsey Global Institute με τίτλο: The Great Transformer: The Impact of the Internet on Economic Growth and Prosperity (https://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwi-lffM6d7MAhVnYJoKHU1xDV8QFggaMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.mckinsey.com%2F~%2Fmedia%2FMcKinsey%2FIndustries%2FHigh%2520Tech%2FOur%2520Insights%2FThe%2520great%2520transformer%2FMGI_Impact_of_Internet_on_economic_growth.ashx&usg=AFQjCNGEhYLEqDQG-gSY_-6QeZc6f7Wq9A&sig2=oxpxmYV6vWiqEWnsQItwIQ&bvm=bv.122129774,d.d24&cad=rja)
όπου συμπεραίνεται μεταξύ άλλων ότι το Internet συνεισφέρει στο 3.4% του GDP μεγάλων οικονομιών οι οποίες είναι υπεύθυνες για το 70% του παγκόσμιου GDP (σελ. 1 της παραπάνω μελέτης).
2. Θα πρέπει να συμπεριληφθούν στις επιλέξιμες δαπάνες οι υπηρεσίες cloud οι οποίες προφέρονται από εξειδικευμένους παρόχους και τιμολογούνται περιοδικά. Ενδεικτικά αναφέρουμε υπηρεσίες Software As A Service (SaaS), Infrastructure As A Service (IaaS), Security, κλπ. Η χρήση αυτών των υπηρεσιών από επιχειρήσεις (και μάλιστα από αυτές που δεν έχουν ως κύρια δραστηριότητα τις ΤΠΕ) θα επιτρέψει την πρόσβαση σε υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας άμεσα και χωρίς περιττές επενδύσεις οι οποίες δεν είναι συνδεδεμένες με την κύρια παραγωγική δραστηριότητα της επιχείρησης. Η παραπάνω δραστηριότητα θεωρείται στρατηγική ώστε να αξιοποιηθούν επενδύσεις κλίμακος που έχουν γίνει (και συνεχίζουν να γίνονται) από εξειδικευμένες Ελληνικές επιχειρήσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας του κλάδου των ΤΠΕ αλλά και ταυτόχρονα είναι συμβατή τόσο με τις διεθνείς επιχειρηματικές τάσεις και την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Cloud που υλοποιείται στο πλαίσιο της στρατηγικής για την Ενιαία Ψηφιακή Αγορά.
Ενδεικτικά αναφέρουμε την ανακοίνωση της Gartner με τίτλο: Gartner Says Worldwide Public Cloud Services Market Is Forecast to Reach $204 Billion in 2016 (http://www.gartner.com/newsroom/id/3188817) η οποία αναφέρει ότι οι υπηρεσίες cloud προβλέπεται να αναπτυχθούν κατά 16,5% παγκοσμίως το 2016 φθάνοντας στο ύψος των 204 δις. $ από 175 δις. $ το 2015.
Συμπερασματικά, θεωρούμε απαραίτητο να συμπεριληφθεί ρητά η πρόβλεψη στο νόμο για την επιλεξιμότητα των δαπανών για απόκτηση υπηρεσιών πρόσβασης στο γρήγορο διαδίκτυο και για την χρήση υπηρεσιών cloud. Η στρατηγική αυτή θα έχει σημαντικά αναπτυξιακά οφέλη για την Ελληνική οικονομία ενώ ταυτόχρονα είναι απόλυτα συμβατή με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για Ανάπτυξη, Ανταγωνιστικότητα, Αύξηση της Επιχειρηματικότητας και Μείωσης της Ανεργίας.
Κύριε Υπουργέ,
Σε συνέχεια της παράθεσης των απόψεων μας επί της Αρχής του Σχεδίου Νόμου και της Γενικής παρατήρησης επ΄αυτού και του άρθρου 5 επιτρέψτε μας να παραθέσουμε τις απόψεις και παρατηρήσεις μας επί του συγκεκριμένου άρθρου:
β) Άρθρο 08 – Επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων
Παρ 3α
Το ποσοστό 50% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου που τίθεται στο άρθρο 8,παρ 3α για την κατασκευή, την επέκταση, τον εκσυγχρονισμό κτηριακών εγκαταστάσεων καθώς και ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτηρίων , θα δημιουργήσει προβλήματα στα επενδυτικά σχέδια .
Το ποσοστό αυτό, ως μη ρεαλιστικό ,πρέπει να αυξηθεί σίγουρα στο 60‐80% των κτιριακών εγκαταστάσεων για σχέδια ίδρυσης νέων εγκαταστάσεων και Πρέπει να διαχωριστούν οι ειδικές εγκαταστάσεις από τις κτιριακές εγκαταστάσεις. Π.χ. σε μονάδες του κλάδου των φρούτων και λαχανικών , οι οποίες διαθέτουν ψυκτικές εγκαταστάσεις για την αποθήκευση των προϊόντων τους, απαιτείται υψηλό κόστος αγοράς εξοπλισμού ψύξης (αεροψυκτηρες, συμπιεστές, συμπυκνωτές κλπ), επομένως συνυπολογίζοντας τις με το κόστος των κτιριακών εγκαταστάσεων, σε ένα επενδυτικό σχέδιο, το κόστος μπορεί να φτάσει και το 80%
Στην διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση
Για τον
ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΞΑΓΩΓΗΣ,
ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΦΡΟΥΤΩΝ ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΧΥΜΩΝ
INCOFRUIT – (HELLAS)
Με Εντολή και Εξουσιοδότηση Δ.Σ
Γεώργιος Πολυχρονάκης
Στην παρ. 3.α προτείνεται οι δαπάνες κτηριακών και βοηθητικών / υποστηρικτικών εγκαταστάσεων, συμπεριλαμβανομένης της διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου, να ανέρχονται σε ποσοστό 50% του συνολικού κόστους της επένδυσης (τουλάχιστον ειδικά για τις Τουριστικές επενδύσεις).
Στην παρ. 3.β.(δδ) προτείνεται, σε περίπτωση προηγούμενης ενίσχυσης των στοιχείων ενεργητικού που αγοράζονται, να αφαιρείται το ισοδύναμο ποσό της χορηγηθείσας ενίσχυσης, μετά τον υπολογισμό των τυχόν αποσβέσεων.
Παρ.4, εδάφιο β, σημείο γγ. «να αγοράζονται σύμφωνα με τους όρους της αγοράς από τρίτους που δεν έχουν σχέση με τον αγοραστή»
Προτείνεται να διευκρινιστεί η μη επιτρεπτή σχέση μεταξύ αγοραστή και πωλητή
Παρ.3, εδάφιο β, σημείο ββ. «η απόκτηση πραγματοποιείται από το φορέα της επένδυσης που δεν σχετίζεται με τον πωλητή».
Προτείνεται να αποσαφηνιστεί η φράση ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια ερμηνείας κατά περίπτωση και κατά την κρίση εκάστου αξιολογητή και ελεγκτή.
Παρ. 3 «Οι επιλέξιμες δαπάνες σε ενσώματα στοιχεία ενεργητικού είναι οι ακόλουθες:
α. η κατασκευή, η επέκταση, ο εκσυγχρονισμός κτηριακών εγκαταστάσεων καθώς και ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτηρίων. Οι δαπάνες αυτές δεν μπορεί να υπερβαίνουν το 50% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου»
Ειδικά στην περίπτωση των επενδύσεων στον τομέα του τουρισμού (ξενοδοχειακές μονάδες, cpamping, κλπ) οι δαπάνες για κτιριακές εγκαταστάσεις ανέρχονται σε σημαντικά υψηλότερο του 50% ποσοστό του επενδυτικού σχεδίου. Το ανωτέρω όριο του 50% για τη συγκεκριμένη κατηγορία θα πρέπει να αυξηθεί σημαντικά (τουλάχιστον στο 70-80% της επένδυσης).
1. Προτείνεται να υπάρξει πρόβλεψη και μάλιστα κινητροδότηση για την εισαγωγή και χρήση πιο σύγχρονων και αποδοτικών μοντέλων επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν υπηρεσίες νέφους και μάλιστα να γίνει συγκεκριμένη αναφορά σε αυτές, ΧaaS (S.a.a.S., I.a.a.S., κλπ.) αλλά και στο Cloud και τη χρήση του. Με τον τρόπο αυτό οι ενισχυόμενες δαπάνες, θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν αν όχι να αφορούν κατά κύριο λόγο σε νέα επιχειρηματικά μοντέλα, τα οποία κάνουν χρήση του Cloud αντί μόνο για αγορά και εγκατάσταση παγίων και μηχανημάτων.
2. Προτείνεται επιπλέον να συμπεριλαμβάνονται σύγχρονα επιχειρηματικά μοντέλα, όπως η χρήση Managed Services ή Outsourcing υπηρεσιών, όπου οι κεφαλαιουχικές δαπάνες αντικαθίστανται από λειτουργικά έξοδα. Πιστεύουμε πως καλό θα ήταν να συμπεριληφθούν και τέτοιου είδους δαπάνες στις επιλέξιμες, καθώς με αυτό τον τρόπο μπορεί να αυξηθεί σημαντικά η εγχώρια προστιθέμενη αξία και ως εκ τούτου η απασχόληση, καθώς και η μεταφορά τεχνογνωσίας. Επιπλέον, αυτό ίσως αποτελέσει κίνητρο για την υλοποίηση άμεσων επενδύσεων με την μορφή Global Service Centers από πολυεθνικές εταιρείες.
Προβλήματα αναμένεται να δημιουργήσει στα επενδυτικά σχέδια ο περιορισμός που τίθεται στο άρθρο 8 παράγραφος 3.α. του σχεδίου νόμου με βάση τον οποίο οι δαπάνες κάθε επενδυτικού σχεδίου που αφορούν κτιριακές εγκαταστάσεις δεν δύναται να ξεπερνούν το 50% του συνολικού κόστους του έργου. Ο εν λόγω περιορισμός με βάση και την εμπειρία του παρελθόντος είναι μη ρεαλιστικός ειδικά για επενδυτικά σχέδια που αφορούν ίδρυση νέας εγκατάστασης όπου το κατασκευαστικό κόστος αποτελεί κύριο κομμάτι της επένδυσης. Επίσης, αντίστοιχος περιορισμός δεν εντοπίζεται στην Κοινοτική Νομοθεσία και κατά συνέπεια θεωρούμε πως δεν πρέπει να ισχύσει.
Άρθρο 8 παρ.3 «Επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών επενδύσεων»
Σε αρκετούς τομείς της οικονομίας, οι δαπάνες σε ενσώματα στοιχεία ενεργητικού και κυρίως αυτές που αφορούν την κατασκευή, επέκταση, εκσυγχρονισμό κτηριακών εγκαταστάσεων καθώς και των βοηθητικών και ειδικών εγκαταστάσεων των κτηρίων αυτών ξεπερνούν το οριζόμενο ποσοστό του 50% του συνόλου του επενδυτικού σχεδίου. Προτείνεται η κατάργηση του ποσοστού αυτού.
3. στο «Άρθρο 08 – Επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων»:
‒ το εδάφιο γ) της παρ. 1 να συμπληρωθεί ως ακολούθως:
«[…] γ. το μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται καθώς και το κόστος για την υλοποίηση εύλογων προσαρμογών σε περίπτωση απασχόλησης ατόμων με αναπηρία ως αποτέλεσμα της υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου υπολογιζόμενο για περίοδο δύο ετών από την δημιουργία κάθε θέσης[…]»,
‒ το εδάφιο α) της παρ. 3 να συμπληρωθεί ως ακολούθως:
«[…] α. η κατασκευή, η επέκταση, ο εκσυγχρονισμός κτηριακών εγκαταστάσεων καθώς και ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτηρίων και οι δαπάνες κατασκευών για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία. Οι δαπάνες αυτές δεν μπορεί να υπερβαίνουν το 50% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου[…]»,
‒ τα εδάφια β) και γ) της παρ. 6 να συμπληρωθούν ως ακολούθως:
«[…] β. η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων έως έξι (6) θέσεων, εκτός εάν προορίζονται για την ικανοποίηση των αναγκών των ατόμων με αναπηρία,
γ. η αγορά επίπλων και σκευών γραφείου, εκτός αν αποτελούν μέρος του ξενοδοχειακού εξοπλισμού ή διευκολύνουν την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία[…]».
Άρθρο 8 παραγρ.3 -Οι δαπάνες σε ενσώματα στοιχεία ενεργητικού και κυρίως αυτές που αφορούν την κατασκευή, επέκταση, εκσυγχρονισμό κτιριακών εγκαταστάσεων καθώς και των βοηθητικών και ειδικών εγκαταστάσεων των κτηρίων αυτών ξεπερνούν σε πολλούς τομείς της οικονομίας το ποσοστό του 50% του συνόλου του επενδυτικού σχεδίου. Προτείνεται η κατάργηση του ποσοστού αυτού.
Αρθρο 8 , παρ. 3α:
«Το ποσοστό για την κατασκευή, την επέκταση, τον εκσυγχρονισμό κτηριακών εγκαταστάσεων καθώς και ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτηρίων δεν μπορεί να υπερβαίνει το 50% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικου σχεδιου.»
Η ενσταση ειναι διπλη:
1ον: Πρεπει να διαχωριστουν οι ειδικες εγκαταστασεις απο τις κτιριακες εγκαταστασεις. Π.χ. σε μοναδες τροφιμων, οι οποιες διαθετουν ψυκτικες εγκαταστασεις για την αποθηκευση των προιοντων τους, απαιτουν υψηλο κοστος αγορας εξοπλισμου ψυξης (αεροψυκτηρες, συμπιεστες, συμπυκνωτες κλπ), επομενως συνυπολογιζοντας τις με το κοστος των κτιριακων εγκαταστασεων, σε ενα ρεαλιστικο επενδυτικο σχεδιο, το κοστος μπορει να φτασει και το 80%.
2ον: Οπως εχει ηδη αναφερθει, αντιστοιχο προβλημα θα υπαρξει με ξενοδοχειακες μοναδες, οι οποιες απο τη φυση τους απαιτουν υψηλο ποσοστο δαπανων κτιριακων εγκαταστασεων & περιβαλλοντος χωρου επι του προυπολογισμου της επενδυσης.
‘Αρθρο 8, παράγραφος 4.
• Στις επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων, να προστεθούν οι δαπάνες συμμετοχής των ΜΜΕ σε εμπορικές εκθέσεις, με όλους τους όρους και προϋποθέσεις, όπως ορίζονται στο άρθρο 19 του Γ.Α.Κ.
• Στις επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων, να προστεθούν και οι ενισχύσεις για έργα έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης όπως ορίζονται στο άρθρο 25 του Γ.Α.Κ. και ειδικότερα οι δαπάνες προσωπικού, αφού αποτελούν την κύρια επένδυση στις εταιρείες έντασης γνώσης και των τεχνολογιών πληροφορικής, όπου η Ελλάδα διακρίνεται στο διεθνή οικονομικό περιβάλλον.
Παράγραφος 3 περίπτωση α, να καταργηθεί ο περιορισμός του 50% στις επιλέξιμες δαπάνες που αφορούν στην κατασκευή, επέκταση και στον εκσυγχρονισμό κτιριακών εγκαταστάσεων, για επενδύσεις που από τη φύση τους απαιτούν υψηλές δαπάνες σε πάγια (π.χ. ξενοδοχειακές μονάδες).
Θεωρούμε ότι η ποσόστωση του 50% ως μέγιστου ποσοστού συμμετοχής των κτιριακών δαπανών στο σύνολο του προϋπολογισμού (παράγραφος 3 περίπτωση α΄) είναι χαμηλή και η πράξη έχει δείξει πως σε πλείστες περιπτώσεις είναι και απαγορευτική. Ιδιαίτερα δε σε περιπτώσεις ίδρυσης νέων μονάδων, είτε βιομηχανικών είτε ακόμα περισσότερο τουριστικών, το εν λόγω ποσοστό δεν αντανακλά την πραγματικότητα. Προτείνεται συνεπώς το σχετικό ποσοστό να διαμορφωθεί στο 60% για βιομηχανικές εγκαταστάσεις και στο 70% για τουριστικές επιχειρήσεις.
Άρθρο 8 παρ.3«Επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών επενδύσεων»
Οι δαπάνες της παραγράφου αυτής σε πολλά σχέδια και σε πολλούς τομείς της οικονομίας ξεπερνούν το ποσοστό του 50% του συνόλου του επενδυτικού σχεδίου. Προτείνεται η κατάργηση του ποσοστού 50%.
Στις επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων, να προστεθούν οι δαπάνες συμμετοχής των ΜΜΕ σε εμπορικές εκθέσεις, με όλους τους όρους και προϋποθέσεις, όπως ορίζονται στο άρθρο 19 του Γ.Α.Κ.
Στις επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων, να προστεθούν και οι ενισχύσεις για έργα έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης όπως ορίζονται στο άρθρο 25 του Γ.Α.Κ. και ειδικότερα οι δαπάνες προσωπικού, αφού αποτελούν την κύρια επένδυση στις εταιρείες έντασης γνώσης και των τεχνολογιών πληροφορικής, όπου η Ελλάδα διακρίνεται στο διεθνή οικονομικό περιβάλλον.
(Άρθρο 8, παρ. 3, περ. ε)
Αναφέρεται «ε. οι δαπάνες εκσυγχρονισμού ειδικών εγκαταστάσεων (που δεν αφορούν σε κτήρια) και μηχανολογικών εγκαταστάσεων.»
Θα πρέπει να γίνει πιο σαφής ο ορισμός του τι εννοείται ως ΕΙΔΙΚΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ, η οποία δεν αφορά σε ΚΤΗΡΙΑ, αλλά ούτε και σε ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (εφόσον η τελευταία αναφέρεται ξεχωριστά).
ΤΟ ΟΡΙΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΝΟΜΟ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΟΤΥΕΡΟ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΜΙΚΡΑ ΝΗΣΙΑ.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΜΙΚΡΩΝ ΝΗΣΙΩΝ
Στις επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων προτείνεται:
-Στην παράγραφο 2α, οι δαπάνες του επενδυτικού σχεδίου που αφορούν κτιριακές εγκαταστάσεις σε περιπτώσεις ίδρυσης νέων μονάδων όπου το κατασκευαστικό κόστος αποτελεί το κύριο κομμάτι της επένδυσης π.χ. ξενώνες φιλοξενίας νέων, δεν πρέπει να περιορίζεται στο 50% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών.
Όπου αναφέρεται σε ΜΜΕ να διευκρινιστεί ότι περιλαμβάνει και τους συνεταιρισμούς , τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν. Σ.Επ.) του Ν. 4019/2011, τις Ομάδες Παραγωγών (ΟΠ) ,τις Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ) του Ν. 4015/2011 και τους Κοινωνικούς Συνεταιρισμούς Περιορισμένης Ευθύνης – Κοι.Σ.Π.Ε (άρθρο 12 του ν. 2716/1999).
Στην παράγραφο 3α.
Γιατί ο περιορισμός 50% στις κτιριακές δαπάνες;
Πως μπορεί να ιδρυθεί Ξενοδοχειακή μονάδα ή μονάδα Logistics με αυτόν τον περιορισμό;
Ο ίδιος περιορισμός είχε εμφανισθεί και σε προηγούμενο Αναπτυξιακό νόμο και είχαν αναγκασθεί στην τροποποίηση του καθώς διαπιστώθηκε στην πράξη ότι δεν μπορούσε να σταθεί. Γιατί γίνεται πάλι το ίδιο λάθος; Δεν διδάχθηκαν οι αρμόδιοι του υπουργείου από τα προηγούμενα λάθη τους;
Παράγραφος 3γ.
Γιατί δεν ενισχύεται η Αγορά Επίπλων και σκευών Γραφείου; Μια επιχείρηση δεν πρέπει να εξοπλίσει τα γραφεία διοίκησης, το Λογιστήριο, το γραφείο υποδοχής πελατών; Γιατί αυτές οι δαπάνες είναι επιλέξιμες σε όλα τα προγράμματα του ΕΣΠΑ αλλά όχι στον Αναπτυξιακό Νόμο;
Αναμφισβήτητα ο περιορισμός του 50% σε ενσώματα στοιχεία ενεργητικού θα δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στα ξενοδοχεία. Επιπλέον, θα ήτανε πολύ σημαντικό η πρόβλεψη επιδότησης αγοράς ερειπωμένων ή/και διατηρητέων κτιρίων στα κέντρα πόλης. Και αν όχι όλα, έστω αυτά που λειτουργούσανε πριν τα εγκαταλείψουν σαν ξενοδοχεία για να καλυφθεί και μέρος των κριτηρίων του άρθρου 3 παρ. β. Η παρούσα πρόβλεψη Θα βελτίωνε πολύ την αισθητική των κέντρων πόλης μας.
Στο άρθρο 8 παράγραφος 3 περίπτωση α, έχει τεθεί όριο 50% στις επιλέξιμες δαπάνες που αφορούν στην κατασκευή, επέκταση και στον εκσυγχρονισμό κτηριακών εγκαταστάσεων.
Στην περίπτωση της ανέγερσης ή ριζικής ανακατασκευής ενός ξενοδοχειακού συγκροτήματος, το ποσοστό αυτό θα είναι πολύ υψηλότερο του 50%, συνεπώς, ο περιορισμός του 50% δημιουργεί ανεπιεική αποτελέσματα. Θεωρούμε ότι δεν θα πρέπει να υπάρχει καθόλου περιορισμός. Αν για κάποιον λόγο θεωρείτε ότι πρέπει να τεθεί περιορισμός, τα % πρέπει να είναι ανάλογα του Αριθμού Δωματίων και της Αστεροποίησής τους.
Το ίδιο ακριβώς ισχύει στην περίπτωση δ της παραγράφου 6 του άρθρου 8 κατά την οποία περίπτωση δεν ενισχύεται καθόλου η αγορά οικοπέδων, γηπέδων και γεωτεμαχίων.
Σε κάθε περίπτωση, θα έπρεπε να υπάρχει έστω ένα λογικό ποσοστό ενίσχυσης, καθώς σε περίπτωση ανέγερσης νέας τουριστικής εγκατάστασης, το κόστος αγοράς της γης αποτελεί σημαντικό κόστος της όλης επένδυσης.
Μπορείτε να εντάξετε το σύνολο της χώρας και να συγκεκριμενοποιήσετε ανά περιοχή και ειδικότερα περιοχές που θέλετε να πριμοδοτήσετε. Π.χ. στην Κώ και την Ρόδο, ίσως να θέλετε να δώσετε, λόγω μεταναστευτικού, μια ιδιαίτερη μεταχείριση σε σχέση με την Πελοπόννησο και την Κρήτη.
Προτείνεται να περιληφθούν στις επιλέξιμες δαπάνες η χρήση σύγχρονων υπηρεσιών που προσφέρονται στο cloud (όπως Software As A Service, Infrastructure As A Service, κλπ.) και οι οποίες παρέχονται ως υπηρεσία και δεν απαιτούν την αγορά πάγιου εξοπλισμού ή licenses λογισμικού.Για τις υπηρεσίες αυτές απαιτείται να διασφαλίζεται η επιχορήγηση της επένδυσης σε βάθος 5ετίας δεδομένου του ότι οι συμβάσεις αυτές είναι κατά τεκμήριο μακροχρόνιες. Επίσης Στις επιλέξιμες δαπάνες να μπορούν να συμπεριληφθούν τα managed services & Outsourcing services.
Οι επενδύσεις σε λογισμικό και υπηρεσίες πρέπει να μπορούν να αποτελούν το 100% της επένδυσης και σε κάθε περίπτωση να μην αποκλείονται core εφαρμογές που κατά το πλείστον είναι πεπαλαιωμένες στις υφιστάμενες επιχειρήσεις.
Στην παράγραφο 3(α):
H δαπάνη για κτιριακά δεν μπορεί να υπερβαίνει το 50% των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου. Το 50% να γίνει 70% όπως άλλαξε και στον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο. Το 50% δεν εξυπηρετεί καμία λογική. Ειδικά στις τουριστικές επενδύσεις μειώνεται κατ’ ουσία το ποσό της επιχορήγησης.
Στην παράγραφο 6(στ):
Να επαναδιατυπωθεί η παράγραφος ώστε να καλύπτει με σαφήνεια την μίσθωση από τρίτο ιδιώτη, τόσο για το γήπεδο, όσο και για τυχόν υπάρχον κτίσμα επί του οποίου θα γίνει επένδυση.
Επίσης να προστεθεί και η ρύθμιση του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου για τα γήπεδα όπου υλοποιείται επένδυση του γεωργικού τομέα ( π.χ θερμοκήπια).
Διαπιστώνω διαβάζοντας το σχέδιο Νόμου πως δεν είναι επιλέξιμες δαπάνες κτιριακών εγκαταστάσεων εφόσον υπερβαίνουν το 50% του συνολικού κόστους του επενδυτικού σχεδίου. Ο οποιοσδήποτε έχει την ελάχιστη σχέση με τα κατασκευαστικά κόστη για την ίδρυση μιας μεταποιητικής ή ξενοδοχειακής μονάδας αντιλαμβάνεται πως ο συγκεκριμένος περιορισμός είναι τουλάχιστον ανεδαφικός. Είναι λογικό να θέλει το υπουργείου να μπουν δικλίδες ασφαλείας για λόγους υπερτιμολογήσεων όμως κάλλιστα μπορεί να χρησιμοποιήσει τους καταλόγους από τα κόστη κατασκευής των δημοσίων έργων και να εξετάσει τα επενδυτικά σχέδια με βάση τις τιμές μονάδας που περιλαμβάνουν. Εκτός κι αν αδυνατεί να πράξει τα στοιχειώδη.
Στην παράγραφο 3α του άρθρου 8 του παρόντος, ο περιορισμός στο ποσοστό δαπανών για την κατασκευή ή επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων στο 50% του συνολικού προϋπολογισμού ενός επενδυτικού σχεδίου, δημιουργεί τεράστια προβλήματα στα υποβαλλόμενα επενδυτικά σχέδια.
Πιο συγκεκριμένα, στο δικό μου επενδυτικό σχέδιο το οποίο αφορά την ίδρυση Χοιροτροφικής Μονάδας και Μονάδας Συμπαραγωγής θερμοηλεκτρικής ενέργειας, οι απαιτήσεις του βασικού μου εξοπλισμού σε κτιριακές υποδομές οι οποίες προορίζονται αποκλειστικά και μόνο, για την στέγαση του διαμορφώνουν τις δαπάνες ανέγερσης του κτιριακού συγκροτήματος σε ποσοστό 65% – 70% περίπου. Το ίδιο πρόβλημα θα δημιουργείτε σε πάσας φύσεως επενδυτικό σχέδιο, ανεξαρτήτως κλάδου.
Για την επίλυση αυτού του προβλήματος προτείνετε ή η αύξηση του ποσοστού αυτού από 50% σε 70% έτσι ώστε να καλύπτονται οι περισσότερες περιπτώσεις, ή η εξολοκλήρου άρση του περιορισμού αυτού.
παράγραφος 3: δεν υπάρχει στην Κοινοτική Νομοθεσία αντίστοιχος περιορισμός και θεωρούμε
πως δεν πρέπει να υπάρξει και στον Νέο Άναπτυξιακό Νόμο διότι προκαλεί προβλήματα στον
υποβαλλόμενο προϋπολογισμό.
Πρέπει να επιδοτείται η αποθήκευση ενέργειας στην παραγωγή της π.χ σε υφιστάμενους σταθμούς ΑΠΕ. Αναμένουμε άμεσα νέες οικονομικά βιώσιμες μεθόδους αποθήκευσης της ενέργειας που παράγεται από τους σταθμούς ΑΠΕ, η οποία μπορεί να αποδίδεται αργότερα στο δίκτυο , όταν θα είναι αναγκαία. Έχει ξεκινήσει η εγκατάσταση τους παγκόσμια. Μη μείνουμε πάλι τελευταίοι.
Σχετικά με το «Επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων», Αρθρο 8 παραγραφος 3. Οι επιλέξιμες δαπάνες σε ενσώματα στοιχεία ενεργητικού είναι οι ακόλουθες:
«α. η κατασκευή, η επέκταση, ο εκσυγχρονισμός κτηριακών εγκαταστάσεων καθώςκαι ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτηρίων. Οι δαπάνες αυτές δεν μπορεί να υπερβαίνουν το 50% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου»
Οι κτιριακές εγκαταστάσεις ενός πολυτελούς ξενοδοχείου σύμφωνα με τις ελάχιστες προδιαγραφές που θέτει το Υπουργείο Τουρισμού (απόφαση 216/9-1-2015 ΦΕΚ Νο10) μπορεί να υπερβεί το 80% της επένδυσης και θα πρέπει το ποσοστό αυτό να επανεξεταστεί ή να μην υπάρχει όριο.
Καταρχήν μπράβο που έστω και καθυστερημένα προχωράτε στο νέο αναπτυξιακό νόμο.
Κατά δεύτερον θα πρέπει να δείτε την σύντομη και αποπληρωμή των παλαιότερων επενδυτικών σχεδίων που δεν έχουν πάρει ούτε ευρώ.
Και τέλος σε συνέχεια στο σχόλιο του «ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΑΛΤΖΑΚΗΣ» για την αύξηση του 50% ποσοστού για τις δαπάνες κατασκευής κτιριακών εγκαταστάσεων, να δείτε όπως κάνατε και στο παρελθόν και συνεχίζεται να γίνεται σε κάποια προγράμματα , να επιδοτείται η αγορά και παλαιών ή εγκαταλειμένων κτιρίων ή ξενοδοχείων, προκειμένου να μπορέσουν να αξιοποιηθούν μέσω της ανακαίνισης τους. Υπάρχουν αρκετά τέτοια ξενοδοχειακά συγκροτήματα σε πολύ καλές τουριστικά περιοχές που πραγματικά ρημάζουν και μαζί τους και οι περιοχές μένοντας αναξιοποίητα…
Τέλος για τα 20 εκατ. για το σταθερό φορολογικό καθεστώς θα μπορούσαν να είναι λιγότερα(10)…
ευχαριστώ και ελπίζουμε στη γρήγορη ψήφιση και ενεργοποίηση του…
Δαπάνες κτιριακών
Ο περιορισμός των δαπανών αυτών στο 50% του προϋπολογισμού του έργου δημιουργεί προβλήματα σε πολλά επενδυτικά σχέδια (π.χ ίδρυση ή εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακών μονάδων όπου το κόστος των κτιριακών ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον 60%-65% του προϋπολογισμού του έργου), ενώ εξαιρεί από το νόμο πολλά άλλα έργα (π.χ. Πάρκινγκ, logistics κ.λ.π).
Σχετικά με άρθρο 8 παράγραφος 3.
Παρακαλώ εξετάστε την περίπτωση της ένταξης στις επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων της αγοράς και επισκευής διατηρητέων και εγκαταλελειμμένων κτιρίων με σκοπό την δημιουργία ενός ξενοδοχείου. Θεωρώ ότι λόγω του πολλαπλάσιου κόστους της επισκευής ενός διατηρητέου κτιρίου θα πρέπει να δοθεί ένα κίνητρο και για την αγορά του. Είναι λυπηρό ότι τα κέντρα πόλεων έχουνε γεμίσει επικίνδυνα και εγκαταλελειμμένα κτίρια ενώ θα μπορούσανε να μετατραπούνε σε ξενοδοχεία στολίδια που θα αναδεικνύουν την ιστορία της πόλης. Παρακαλώ επίσης να γίνεται πιο διευκρινιστικοί στο άρθρο 8 παράγραφος 3. Για παράδειγμα, ένα διατηρητέο κτίριο που η τελευταία του χρήση ήταν ξενοδοχείο (πριν πολλά χρόνια) αλλά έκτοτε εγκαταλείφθηκε χωρίς να έχει αλλάξει η χρήση του μπορεί να θεωρηθεί πάγιο στοιχείο ενεργητικού και να επιδοτηθεί η αγορά του?
Στο άρθρο 8 παράγραφος 3 περίπτωση α, έχει τεθεί όριο 50% στις επιλέξιμες δαπάνες που αφορούν στην κατασκευή, επέκταση και στον εκσυγχρονισμό κτηριακών εγκαταστάσεων.
Στην περίπτωση της ανέγερσης ή ριζικής ανακατασκευής ενός ξενοδοχειακού συγκροτήματος, το ποσοστό αυτό θα είναι πολύ υψηλότερο του 50%, συνεπώς ο περιορισμός του 50% δημιουργεί ανεπιεική αποτελέσματα. Θεωρούμε ότι δεν θα πρέπει να υπάρχει καθόλου περιορισμός.
Το ίδιο ακριβώς ισχύει στο άρθρο 8 παράγραφος 6 περίπτωση δ, κατά την οποία περίπτωση δεν ενισχύεται καθόλου η αγορά οικοπέδων, γηπέδων και γεωτεμαχίων.
Σε κάθε περίπτωση θα έπρεπε να υπάρχει έστω ένα λογικό ποσοστό ενίσχυσης, καθώς σε περίπτωση ανέγερσης νέας τουρστικής εγκατάστασης, το κόστος αγοράς της γης αποτελεί σημαντικό κόστος της όλης επένδυσης.
(Άρθρο 8, παρ. 3, περ. β, υποπερ. ββ)
Αναφέρεται «από το φορέα της επένδυσης που δεν σχετίζεται με τον πωλητή».
Με ποιον συγκεκριμένο τρόπο ορίζεται η “σχέση” μεταξύ επενδυτή – πωλητή;
1) Στο 1γ. να συμπληρωθει και το μη μισθολογικο κόστος. Δηλαδή να επαναδιατυπωθεί το 1γ. ως εξης «γ.το μισθολογικό και μη μισθολογικο κόστος των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται ως αποτέλεσμα της υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου υπολογιζόμενο για περίοδο δύο ετών από την δημιουργία κάθε θέσης».
2) Στο 5 προτεινεται να αυστηροποιηθουν τα κριτηρια επιλεξιμοτητας του μισθολογικου κόστους τόσο για τις νέες θέσεις εργασίας όσο και τις προϋπάρχουσες. Ειδικότερα για τις προϋπαρχουσες να οριστεί οτι σε περιπτωση που οι προϋπάρχουσες επιδοτουνται απο προγράμματα ή δράσεις και γενικότερα απο άλλες κρατικές ενισχύσεις , να μην προσμετρώνται και να μην μοριοδοτουνται σε οποιαδήποτε βαθμολογηση που γινεται του επιχειρηματικου σχεδίου, διοτι η δημιουργία τους έχει γίνει βάσει άλλης κρατικής ενισχυσης.
2) Γενικότερα προτείνεται αναδιατύπωση με σχόλια που είναι μέσα σε παρενθέσεις ως εξής:
«5. Στην περίπτωση που οι επιλέξιμες δαπάνες υπολογίζονται με βάση το εκτιμώμενο μισθολογικό (και μη μισθολογικο) κόστος των νέων θέσεων εργασίας που προκύπτουν από την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου, πρέπει να πληρούνται σωρευτικά οι
ακόλουθες προϋποθέσεις:
α. το επενδυτικό έργο συνεπάγεται καθαρή αύξηση του αριθμού των εργαζομένων αποτυπωμένης σε Ετήσιες Μονάδες Εργασίας (ΕΜΕ) στη συγκεκριμένη επιχειρηματική εγκατάσταση, σε σύγκριση με τον μέσο όρο του προηγούμενου δωδεκαμήνου με διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας, (προτεινεται ως προηγούμενο δωδεκάμηνο να νοείται ο μήνας που προηγείται της αιτησης για υπαγωγή στον αναπτυξιακο νόμο).
β. η πλήρωση όλων των θέσεων εργασίας θα πραγματοποιηθεί εντός τριών ετών από την ημερομηνία ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης,
γ. κάθε θέση εργασίας που δημιουργείται μέσω της επένδυσης, διατηρείται στη συγκεκριμένη περιοχή για περίοδο τουλάχιστον πέντε (5) ετών, ή τριών (3) ετών προκειμένου για ΜΜΕ, από την ημερομηνία δημιουργίας της, (η οποία δεν δύναται να επιχορηγηθεί/ενισχυθεί τόσο για το μισθολογικό όσο και για το μη μισθολογικό κόστος από άλλη δράση ή κρατική ενισχύση).
Αξιότιμοι κύριοι.
Υπήρξε ένα μεγάλο κενό μεταξύ του παλαιού Αναπτυξιακού Νόμου και του προς διαβούλευση.
Στο διάστημα αυτό, πολλές επιχειρήσεις ξεκίνησαν τεράστιες επενδύσεις αναμένοντας την έναρξη του Αναπτυξιακού Νόμου το 2015, αλλά αυτή θα υλοποιηθεί στο δεύτερο μισό του 2016.
Επειδή, μέρος των συνολικών επενδύσεων που έχει υλοποιήσει μια νεοϊδρυθείσα επιχείρηση εντός του 2015 έχουν αποπληρωθεί, θα πρέπει να προβλεφτεί χωρίο που να προβλέπει την κατάθεση των αντίστοιχων παραστατικών του έτους 2015 στις επιλέξιμες δαπάνες.
Θα πρέπει να συμπεριληφθούν στις διατάξεις του παρόντος νόμου επειδή έχουν δημιουργήσει δαπάνες για εγκατάσταση, εξοπλισμό, μισθοδοσία κλπ και πρόσθετα σαν αναγνώριση σε επιχειρηματίες που πιστεύουν ακόμη στο Ελληνικό επιχειρείν και βοηθούν την χώρα τους προς τον δρόμο της Ανάπτυξης και όχι προς την ύφεση εγκαταλείποντάς την και μετακομίζοντας στο εξωτερικό.
Σχετικά με το «Επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων», Αρθρο 8 παραγραφος 3. Οι επιλέξιμες δαπάνες σε ενσώματα στοιχεία ενεργητικού είναι οι ακόλουθες:
«α. η κατασκευή, η επέκταση, ο εκσυγχρονισμός κτηριακών εγκαταστάσεων καθώςκαι ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτηρίων. Οι δαπάνες αυτές δεν μπορεί να υπερβαίνουν το 50% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου»
σε ένα νεο ξενοδοχείο, η κατασκευή των κτιριακών είναι συνηθως το 70% περίπου της επένδυσης, οπότε ο επενδυτής θα αναγκαστεί να κάνει υπερτιμολογήσεις σε άλλες κατηγορίες δαπανών