1. Δικαιούχοι των ενισχύσεων των καθεστώτων του παρόντος νόμου είναι οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες ή έχουν υποκατάστημα στην ελληνική επικράτεια κατά τη χρονική στιγμή έναρξης εργασιών του επενδυτικού σχεδίου και έχουν μία από τις ακόλουθες μορφές:
α. ατομική επιχείρηση,
β. εμπορική εταιρεία,
γ. συνεταιρισμός,
δ. Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν. Σ.Επ.) του Ν. 4019/2011, Ομάδες Παραγωγών (ΟΠ), Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ) του Ν. 4015/2011,
ε. υπό ίδρυση ή υπό συγχώνευση εταιρείες, με την υποχρέωση να έχουν συσταθεί ή συγχωνευθεί πριν την έναρξη εργασιών του επενδυτικού σχεδίου,
στ. επιχειρήσεις που λειτουργούν με την μορφή κοινοπραξίας με την προϋπόθεση καταχώρισής τους στο ΓΕΜΗ.
2. Οι επιχειρήσεις, των οποίων το ύψος των επενδυτικών σχεδίων υπερβαίνει τις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ και υπάγονται στα καθεστώτα ενίσχυσης του παρόντος νόμου, υποχρεούνται να λάβουν τη νομική μορφή εμπορικής εταιρείας ή συνεταιρισμού..
3. Δεν θεωρούνται δικαιούχοι και εξαιρούνται από τις ενισχύσεις των καθεστώτων του παρόντος νόμου:
α) οι προβληματικές επιχειρήσεις, όπως ορίζονται στο άρθρο 2 παρ. 18 Γ.Α.Κ. και στις ισχύουσες Κατευθυντήριες Γραμμές σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για τη διάσωση και αναδιάρθρωση μη χρηματοπιστωτικών προβληματικών επιχειρήσεων (2014/C 249/ 01) της 31ης Ιουλίου 2014,
β) επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν προβεί σε παύση της ίδιας ή παρεμφερούς δραστηριότητας εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου κατά τη διετία πριν από την υποβολή της αίτησής τους για περιφερειακή επενδυτική ενίσχυση ή που, κατά τη χρονική στιγμή υποβολής της αίτησής τους για ενίσχυση, έχουν προγραμματίσει να προβούν σε παύση της εν λόγω δραστηριότητας εντός μέγιστου χρονικού διαστήματος δύο ετών μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου για την οποία έχουν υποβάλει αίτηση ενίσχυσης στη συγκεκριμένη περιοχή,
γ) δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί, καθώς και οι θυγατρικές εταιρείες τους, στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων συμμετέχουν οι δημόσιοι αυτοί φορείς με ποσοστό μεγαλύτερο του 49%. Επίσης, εταιρείες, στις οποίες συμμετέχει το ελληνικό ή αλλοδαπό Δημόσιο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) ή οργανισμός τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α΄ και β΄ βαθμού με ποσοστό μεγαλύτερο του 49% του μετοχικού τους κεφαλαίου, ή εταιρείες που λαμβάνουν τακτική ή έκτακτη επιχορήγηση από τους φορείς αυτούς που υπερβαίνει το 50% των ετήσιων εσόδων τους,
δ) επιχειρήσεις που υλοποιούν επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται με πρωτοβουλία και για λογαριασμό του Δημοσίου από ιδιώτη, βάσει σχετικής σύμβασης εκτέλεσης έργου, παραχώρησης ή παροχής υπηρεσιών.
Παρ.1 Σε σχέση με τον προηγούμενο νόμο δεν έχει προβλεφθεί η ενίσχυση Ιδιωτικών Κεφαλαιουχικών Εταιρειών (ΙΚΕ) και Συνεταιριστικών Εταιρειών καθώς επίσης και Φορέων όπως, τα Επιμελητήρια και οι Αναπτυξιακές Εταιρίες αυτών.
1)Στο άρθρο 06 – Δικαιούχοι υπαγόμενων επενδυτικών σχεδίων, παράγραφος 1.
Ως δικαιούχοι αναγράφονται οι:
α) ατομική επιχείρηση,
β) εμπορική εταιρία,
γ) συνεταιρισμός,
δ) Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις….
ε) υπό ίδρυση ή υπό συγχώνευση εταιρίες….
στ) επιχειρήσεις πού λειτουργούν υπό μορφή κοινοπραξίας….
Οι πιο πάνω διατυπώσεις αφήνουν αμφιβολίες ως προς το εάν στους δικαιούχους υπάγονται και οι μεταποιητικές επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής.
Προς εξάλειψη οποιονδήποτε αμφιβολιών, προτείνουμε στους δικαιούχους τού αναπτυξιακού να προστεθεί η εξής κατηγορία: (ζ) Μεταποιητικές επιχειρήσεις κάθε είδους και κάθε εταιρικής μορφής (ΙΚΕ, ΟΕ, ΕΕ, ΕΠΕ, ΑΕ) .
2) Στο άρθρο 6 ως δικαιούχοι υπαγωγής στις ενισχύσεις τού αναπτυξιακού νόμου αναγράφονται οι επιχειρήσεις πού είναι εγκατεστημένες στην ελληνική επικράτεια. Όμως τα ποσοστά των περιφερειακών ενισχύσεων ορίζονται από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 651/2014 και έχουν υπολογισθεί με στατιστικά στοιχεία ως προς το ΑΕΠ, προ οικονομικής κρίσης, το 2008.
‘Έκτοτε έχομε πτώση τού ΑΕΠ μεγαλύτερη τού 25% καί συνεπώς η χώρα δικαιούται και οφείλει να επαναδιαπραγματευθεί με την ΕΕ την αύξηση των ποσοστών ενίσχυσης κατά περιφέρεια.
Δικαιούχοι των ενισχύσεων του παρόντος νόμου πρέπει να είναι και οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) με την νομική μορφή Ανώνυμης Εταιρείας Ο.Τ.Α., όσον αφορά τον τομέα παραγωγής, διανομής και υποδομών ενέργειας ,διότι οι επενδύσεις αυτές παράγουν έσοδα και δεν μπορούν ,σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες ενίσχυσης από την Ε.Ε., να ενισχυθούν από προγράμματα του ΕΣΠΑ.
Οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) με την νομική μορφή ανώνυμης εταιρείας ΟΤΑ, είναι Ν.Π.Ι.Δ., έχουν συσταθεί και λειτουργούν ,σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 265 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν.3463/2006) και τις διατάξεις του Ν.2190/1920.
Στο Μετοχικό Κεφάλαιο των ΦΟΔΣΑ με την νομική μορφή Ανώνυμης Εταιρείας , συμμετέχουν υποχρεωτικά όλοι οι Δήμοι της Διαχειριστικής ενότητας.
Στην παράγραφο 3δ προτείνεται να προβλεφθεί διάταξη για εξαίρεση των επενδύσεων που υπερβαίνουν τις συμβατικές υποχρεώσεις.
Ακατανόητος επίσης χαρακτηρίζεται ο όρος για δυνατότητα ίδρυσης ξενώνων φιλοξενίας νέων μόνο από συνεταιρισμούς ή Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν. Σ.Επ.) του Ν. 4019/2011, Ομάδες Παραγωγών (ΟΠ), και Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ) του Ν. 4015/2011. Ο συγκεκριμένος περιορισμός θα δράσει αποτρεπτικά προς όποιο επενδυτικό σχήμα επιθυμεί να επενδύσει στη συγκεκριμένη δραστηριότητα καθώς οι εναλλακτικές μορφές φορέα επένδυσης είναι ελάχιστες και περιορίζουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό. Πρέπει, κατά την άποψή μας, να δίνεται η δυνατότητα για υπαγωγή στην συγκεκριμένη κατηγορία επενδυτικών σχεδίων από όλες τις επιλέξιμες μορφές φορέων επένδυσης κατά το άρθρο 6 του σχεδίου νόμου.
Από τις διατάξεις του νέου νόμου εξαιρούνται και τα επενδυτικά σχέδια για μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων δραστηριότητα επιλέξιμη στον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο υπό των κωδικό 87-Δραστηριότητες βοήθειας με παροχή καταλύματος. Θεωρούμε πως δεν πρέπει να ισχύει η σχετική εξαίρεση καθώς δεν υπάρχει σχετική απαγόρευση από την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία και ο κλάδος δίνει στην Ελληνική Οικονομία σημαντικό ποσοστό θέσεων εργασίας.
Άρθρο 6 παρ.1 και 2 Εμπορική εταιρεία
Η έννοια «εμπορική εταιρεία» είναι ιδιαίτερα στενή και με την χρήση της εξαιρούνται από τις διατάξεις του παρόντος εταιρείες αλλά και επιχειρήσεις που υπάγονται στις βιομηχανίες και τις βιοτεχνίες. Προτείνεται αντί του όρου «εμπορική εταιρεία» να χρησιμοποιηθεί ο όρος «νομική οντότητα όλων των κατηγοριών βάσει του άρθρου 1 του 4308/2014».
Στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού «Θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας» εξαιρούνται από τους δικαιούχους των ενισχύσεων των καθεστώτων, με την παρ. 3(γ) του άρθρου 6, οι επιχειρήσεις στις οποίες συμμετέχει οργανισμός τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α΄ και β΄ βαθμού με ποσοστό μεγαλύτερο του 49% του μετοχικού τους κεφαλαίου ή εταιρείες που λαμβάνουν τακτική ή έκτακτη επιχορήγηση από τους φορείς αυτούς που υπερβαίνει το 50% των ετήσιων εσόδων τους.
Δεδομένου ότι, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο των δημοτικών επιχειρήσεων που λειτουργούν με την μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας, δεν επιτρέπεται επιχορήγηση αυτών από τον δήμο – ιδρυτή, μέτοχο, ούτε και η συμμετοχή τους σε προγραμματικές συμβάσεις αλλά και δεν απολαμβάνουν ειδικών προνομίων και λειτουργούν με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια αλλά και οι δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις που έχουν ως σκοπό τη λειτουργία και εκμετάλλευση των ιαματικών πηγών της περιοχής τους επίσης είναι αναγκαίο να λειτουργούν με κριτήρια και διαδικασίες ιδιωτικής οικονομίας, με πόρους αποκλειστικά και μόνο από τη λειτουργία των δομών του ιαματικού τουρισμού, για τους λόγους αυτούς οι συγκεκριμένες μορφές δημοτικών επιχειρήσεων πρέπει να συμπεριληφθούν στους δικαιούχους των ενισχύσεων.
Κατόπιν των ανωτέρω προτείνεται προσθήκη στο άρθρο 6 του ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ B΄ «Ενισχυόμενες επενδύσεις – Φορείς επενδυτικών σχεδίων – Επιλέξιμες δαπάνες» του ως εξής:
1. Δικαιούχοι των ενισχύσεων των καθεστώτων του παρόντος νόμου είναι οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες ή έχουν υποκατάστημα στην ελληνική επικράτεια κατά τη χρονική στιγμή έναρξης εργασιών του επενδυτικού σχεδίου και έχουν μία από τις ακόλουθες μορφές: α. ατομική επιχείρηση, β. εμπορική εταιρεία, γ. συνεταιρισμός, δ. Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν. Σ.Επ.) του Ν. 4019/2011, Ομάδες Παραγωγών (ΟΠ), Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ) του Ν. 4015/2011, ε. υπό ίδρυση ή υπό συγχώνευση εταιρείες, με την υποχρέωση να έχουν συσταθεί ή συγχωνευθεί πριν την έναρξη εργασιών του επενδυτικού σχεδίου, στ. επιχειρήσεις που λειτουργούν με την μορφή κοινοπραξίας με την προϋπόθεση καταχώρισής τους στο ΓΕΜΗ, στ. δημοτικές ανώνυμες εταιρείες των άρθρων 265 και 266 του ν.3463/2006 (Α΄114) και δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις στους σκοπούς των οποίων υπάγεται η λειτουργία και εκμετάλλευση ιαματικών πηγών.
2. Οι επιχειρήσεις, των οποίων το ύψος των επενδυτικών σχεδίων υπερβαίνει τις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ και υπάγονται στα καθεστώτα ενίσχυσης του παρόντος νόμου, υποχρεούνται να λάβουν τη νομική μορφή εμπορικής εταιρείας ή συνεταιρισμού.
3. Δεν θεωρούνται δικαιούχοι και εξαιρούνται από τις ενισχύσεις των καθεστώτων του παρόντος νόμου: α) οι προβληματικές επιχειρήσεις, όπως ορίζονται στο άρθρο 2 παρ. 18 Γ.Α.Κ. και στις ισχύουσες Κατευθυντήριες Γραμμές σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για τη διάσωση και αναδιάρθρωση μη χρηματοπιστωτικών προβληματικών επιχειρήσεων (2014/C 249/ 01) της 31ης Ιουλίου 2014, β) επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν προβεί σε παύση της ίδιας ή παρεμφερούς δραστηριότητας εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου κατά τη διετία πριν από την υποβολή της αίτησής τους για περιφερειακή επενδυτική ενίσχυση ή που, κατά τη χρονική στιγμή υποβολής της αίτησής τους για ενίσχυση, έχουν προγραμματίσει να προβούν σε παύση της εν λόγω δραστηριότητας εντός μέγιστου χρονικού διαστήματος δύο ετών μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου για την οποία έχουν υποβάλει αίτηση ενίσχυσης στη συγκεκριμένη περιοχή, γ) δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί, καθώς και οι θυγατρικές εταιρείες τους, στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων συμμετέχουν οι δημόσιοι αυτοί φορείς με ποσοστό μεγαλύτερο του 49%. Επίσης, εταιρείες, στις οποίες συμμετέχει το ελληνικό ή αλλοδαπό Δημόσιο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) ή οργανισμός τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α΄ και β΄ βαθμού με ποσοστό μεγαλύτερο του 49% του μετοχικού τους κεφαλαίου, με την επιφύλαξη της περ. στ της παρ.1 του παρόντος ή εταιρείες που λαμβάνουν τακτική ή έκτακτη επιχορήγηση από τους φορείς αυτούς που υπερβαίνει το 50% των ετήσιων εσόδων τους, δ) επιχειρήσεις που υλοποιούν επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται με πρωτοβουλία και για λογαριασμό του Δημοσίου από ιδιώτη, βάσει σχετικής σύμβασης εκτέλεσης έργου, παραχώρησης ή παροχής υπηρεσιών.
(παραγρ.1 και 2 ) Η έννοια «εμπορική εταιρεία» είναι ιδιαίτερα στενή και με την χρήση της εξαιρούνται από τις διατάξεις του παρόντος σχεδίου εταιρείες αλλά και επιχειρήσεις που υπάγονται στις βιομηχανίες και τις βιοτεχνίες. Προτείνεται να αντικατασταθεί με τον όρο «νομική οντότητα όλων των κατηγοριών βάσει του άρθρου 1 του 4308/2014» για μεγαλύτερη σαφήνεια.
‘Αρθρο 7, παράγραφος 2, περίπτωση Β
Να εξαιρεθούν της απαγόρευσης ενίσχυσης από τον νέο νόμο οι κλάδοι:
• του χονδρικού εμπορίου (ΚΑΔ 46), υπό προϋποθέσεις (π.χ. να ορισθεί ελάχιστο κατώφλι επένδυσης, δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης, καθόσον συμβάλλουν αισθητά στα οικονομικά μεγέθη της χώρας,
• του κλάδου «Επιστημονικής έρευνας και ανάπτυξης» (ΚΑΔ 72), καθόσον η χώρα συγκαταλέγεται στις χαμηλότερες θέσεις των χωρών με δαπάνες έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης, ενώ όλες οι δράσεις ενίσχυσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως και οι συγκεκριμένες του Απαλλακτικού Κανονισμού, ενισχύουν την καινοτομία και την τεχνολογική ανάπτυξη, ενώ το ίδιο κείμενο του νόμου στο άρθρο 9 αναφέρει ότι ενισχύει δαπάνες έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης.
‘Αρθρο 6, παράγραφος 3, περίπτωση δ.
• Να καταργηθεί η απαγόρευση ενίσχυσης επιχειρήσεων που υλοποιούν επενδυτικά σχέδια για πρωτοβουλία και λογαριασμό του Δημοσίου, ή εάν ισχύσει η απαγόρευση, να εξαιρεθούν αυτής, οι επενδύσεις που θα υλοποιηθούν σε ακίνητα του Δημοσίου που έχουν παραχωρηθεί προς αξιοποίηση σε ιδιώτες κατόπιν σχετικής προκήρυξης.
• Η συγκεκριμένη διάταξη έρχεται σε αντίθεση με την ενίσχυση που δίδει ο νόμος σε ορισμένες κατηγορίες π.χ. υπηρεσίες μαρίνων, όταν σχεδόν όλες οι μαρίνες της χώρας έχουν παραχωρηθεί κατόπιν διαγωνισμού σε ιδιώτες και συνεπώς εμπίπτουν στη συγκεκριμένη απαγόρευση.
Τα Επιμελητήρια και οι αναπτυξιακές εταιρείες αυτών να συμπεριληφθούν στους δικαιούχους ενισχύσεων του νόμου, για δράσεις που στοχεύουν στην προβολή και ανάπτυξη του αγροδιατροφικού και τουριστικού προϊόντος των νησιωτικών περιοχών.
ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΤΟΜΕΑ
Σχετικά με τα επενδυτικά σχέδια του Πρωτογενή τομέα και της υποχρέωσης ύπαρξης Γνωμοδότησης , από υπηρεσίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων , υπήρξε απόφαση ( 6904/ ΦΕΚ Β 465/25-2-2014 ) στα πλαίσια του 3908/2011 που ανέθετε αυτήν την αρμοδιότητα στις κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου ενώ μέχρι των (Φεβρουάριο του 2014 , στα πλαίσια του 3299/2004 και 3908/2011 , αυτό γινόταν από τις υπηρεσίες τις Δ/νσης Γεωργικής Ανάπτυξης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων .
ΠΡΟΤΑΣΗ
Για λόγους καλύτερης και ταχύτερης εξέτασης – αξιολόγησης και υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων σωστό είναι να επανέλθει αυτή η διαδικασία – αρμοδιότητα ξανά στις Δ/νσης Γεωργικής Ανάπτυξης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων καθότι και την τεχνογνωσία διαθέτουν και την άμεση και πραγματική εικόνα τις περιοχής έχουν και δεν είναι δυνατόν για επενδυτικά σχέδια αυτής τις κατηγορίας να σωρεύονται τα σχέδια , από όλη την Ελλάδα , στο Υπουργείο το οποίο έτσι και αλλιώς για να βγάλει την γνωμοδότηση του ζητάει στοιχεία από τις Π.Ε των Περιφερειών και τις αποκεντρωμένες διοίκησης .
Άρθρο 6 παραγρ. 3«Υπαγόμενα και εξαιρούμενα επενδυτικά σχέδια»
Στο εδάφιο (ε) της παραγράφου, εξαιρούνται από την υπαγωγή τους στον Αναπτυξιακό οι τομείς Παραγωγής, Διανομής και Υποδομών Ενέργειας, δηλ. στη πράξη το σύνολο σχεδόν των μεγάλων ενεργειακών έργων. Προτείνεται να συνεχίσουν να υπάγονται στον Αναπτυξιακό επενδυτικά σχέδια που αναφέρονται στην υλοποίηση Υποδομών Ενέργειας, δεδομένου ότι η εξαίρεσή τους θα σημάνει την εξαφάνιση των προοπτικών ενίσχυσης της Ενεργειακής Ασφάλειας της χώρας, του ανταγωνισμού προς όφελος των τελικών καταναλωτών, της διαφοροποίησης των οδών και πηγών προμήθειας ενέργειας και των διασυνδέσεων της χώρας με την Ε.Ε. και τις υπόλοιπες αγορές της Ν.Α. Ευρώπης.
Άρθρο 6 παρ.1 και 2 Εμπορική εταιρεία
Μία «εμπορική εταιρεία»μπορεί να είναι διαφόρων ειδών οικονομική οντότητα. Με την στενή αυτή έννοια υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να μείνουν εκτός ενίσχυσης σχέδια που μπορεί να ανήκουν σε βιομηχανικές και βιοτεχνικές επιχειρήσεις. Προτείνεται να αντικατασταθεί με τον όρο «νομική οντότητα όλων των κατηγοριών βάσει του άρθρου 1 του 4308/2014».
Να καταργηθεί η απαγόρευση ενίσχυσης επιχειρήσεων που υλοποιούν επενδυτικά σχέδια για πρωτοβουλία και λογαριασμό του Δημοσίου, ή εάν ισχύσει η απαγόρευση, να εξαιρεθούν αυτής, οι επενδύσεις που θα υλοποιηθούν σε ακίνητα του Δημοσίου που έχουν παραχωρηθεί προς αξιοποίηση σε ιδιώτες κατόπιν σχετικής προκήρυξης.
Η συγκεκριμένη διάταξη έρχεται σε αντίθεση με την ενίσχυση που δίδει ο νόμος σε ορισμένες κατηγορίες π.χ. υπηρεσίες μαρίνων, όταν σχεδόν όλες οι μαρίνες της χώρας έχουν παραχωρηθεί κατόπιν διαγωνισμού σε ιδιώτες και συνεπώς εμπίπτουν στη συγκεκριμένη απαγόρευση.
Είναι πρωτεύουσας σημασίας η εισαγωγή ως δικαιούχων των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων στον Αναπτυξιακό νόμο καθώς και η ανάπτυξη δικτύων, συνεργειών, συνεταιριστικών πρωτοβουλιών και η στήριξη της κοινωνικής οικονομίας, γεγονός που δείχνει την φιλοσοφία των συντακτών. Ωστόσο λόγω της φύσης των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων απαιτείται απλοποίηση στην εξειδίκευση των μέτρων και στους φάκελους υποψηφιότητας. Δεδομένου δε ότι επίκειται αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τις ΚΟΙΝΣΕΠ προτείνεται να προβλέπεται ευχέρεια της ΓΓ ή του Υπουργού για απλούστευση των απαιτούμενων φακέλων και διαδικασιών γι’ αυτή τη μορφή επιχειρηματικότητας, χωρίς φυσικά καταστρατηγείται η έννοια του ανταγωνισμού των σχεδίων στον επενδυτικό νόμο.
Βασίλης ΤΣΙΤΣΙΡΙΓΚΟΣ –Οικονομολόγος, Δ/ντής ΑΝ.ΕΤ.
Ζωή ΑΚΡΙΒΟΥΛΗ – Οικονομολόγος – Σύμβουλος Επιχειρήσεων
ΤΟ ΟΡΙΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΝΟΜΟ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΟΤΥΕΡΟ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΜΙΚΡΑ ΝΗΣΙΑ.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΜΙΚΡΩΝ ΝΗΣΙΩΝ
Δικαιούχοι υπαγόμενων επενδυτικών σχεδίων στην παράγραφο 1γ περιλαμβάνονται οι συνεταιρισμοί και στην 1δ οι Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν. Σ.Επ.) του Ν. 4019/2011, Ομάδες Παραγωγών (ΟΠ), Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ) του Ν. 4015/2011, προτείνεται να συμπεριληφθούν και οι Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί Περιορισμένης Ευθύνης – Κοι.Σ.Π.Ε (άρθρο 12 του ν. 2716/1999)
Το εδάφιο β της Παρ. 3:
β) επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν προβεί σε παύση της ίδιας ή παρεμφερούς δραστηριότητας εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου κατά τη διετία πριν από την υποβολή της αίτησής τους για περιφερειακή επενδυτική ενίσχυση ή που, κατά τη χρονική στιγμή υποβολής της αίτησής τους για ενίσχυση, έχουν προγραμματίσει να προβούν σε παύση της εν λόγω δραστηριότητας εντός μέγιστου χρονικού διαστήματος δύο ετών μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου για την οποία έχουν υποβάλει αίτηση ενίσχυσης στη συγκεκριμένη περιοχή,
Τι θα γίνει με επιχειρήσεις που έχουν μηδενικό τζίρο λόγω αδράνειας στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια ως υποκατάστημα αλλοδαπής ανώνυμης εταιρείας λόγω της οικονομικής ύφεσης αλλά παράλληλα να υπάρχει εμπορική δραστηριότητα εκτός Ευρωπαϊκού χώρου από την «Μητρική» εταιρεία;
Γενικότερα υπάρχουν εταιρείες που για να μην μπουν στο «κόκκινο», προτίμησαν να έχουν έχουν μηδενικούς τζίρους (μηδενικές φορολογικές δηλώσεις) κατέχοντας όμως τεράστια τεχνογνωσία και πνευματικά δικαιώματα που θέλουν να αναπτύξουν μέσω του αναπτυξιακού νόμου. Επίσης εταιρείες που έχουν υποκατάστημα αλλοδαπής εταιρείας που είναι σε διαδικασία αδειοδότησης ή τα προηγούμενα χρόνια προσπαθούσαν να αδειοδοτηθούν για να αναπτυχθούν σε τομείς.
Η πρότερη εμπειρία (ή η σύναψη συμφωνιών) σε διεθνές επίπεδο (αποδεδειγμένα) θα επιτρέψει σε αυτές τις εταιρείες να συμπεριληφθούν;
Το εδάφιο γ της παραγράφου 3, του άρθρου 6 (Δικαιούχοι υπαγόμενων επενδυτικών σχεδίων) προτείνομε να τροποποιηθεί ως εξής ώστε να μην εξαιρούνται από τους δικαιούχους υπαγωγής στον αναπτυξιακό νόμο οι πολυμετοχικές ανώνυμες εταιρείες ΟΤΑ.
γ) δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί, καθώς και οι θυγατρικές εταιρείες τους, στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων συμμετέχουν οι δημόσιοι αυτοί φορείς με ποσοστό μεγαλύτερο του 49%.
Επίσης, εταιρείες, στις οποίες συμμετέχει το ελληνικό ή αλλοδαπό Δημόσιο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) ή οργανισμός τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α΄ και β΄ βαθμού
με ποσοστό μεγαλύτερο του 49% του μετοχικού τους κεφαλαίου,(εξαιρουμένων των πολυμετοχικών ανωνύμων εταιρειών) ή εταιρείες που λαμβάνουν τακτική ή έκτακτη επιχορήγηση από τους φορείς
αυτούς που υπερβαίνει το 50% των ετήσιων εσόδων τους,
Αιτιολογία:
Μία πολυμετοχική Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία που συστήνεται με βάση τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 3β) του άρθρου 252 του ν. 3463/06 (Δ.Κ.Κ.) και του άρθρου 265 αυτού και λειτουργεί
με βάση το Νόμο περί Ανωνύμων Εταιρειών (Ν. 2190/20 όπως ισχύει) έχει τα παρακάτω χαρακτηριστικά :
1. Δεν ανήκει σε ΟΤΑ κατά την έννοια της επίτευξης αυτοδιοικητικού σκοπού καθόσον σύμφωνα με το ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β, παράγραφο 1 της Εγκυκλίου 16. «Σκοποί και σύσταση των κοινών Ανωνύμων Εταιρειών Ο.Τ.Α. ……………………………
Κύριος σκοπός των Επιχειρήσεων του τύπου αυτού είναι η άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Επομένως ο αποκλεισμός των πολυμετοχικών ανωνύμων εταιρειών ΟΤΑ από τις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου καταστρατηγεί τον κύριο σκοπό τους που είναι η ‘ασκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Αυτοδιοικητικό σκοπό, βάσει του άρθρου 254 του ν. 3463/06, έχουν μόνον οι Δημοτικές Κοινωφελείς Επιχειρήσεις που ανήκουν σε Ο.Τ.Α. (δηλ. οι αμιγείς επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α. που αποτελούν Ν.Π.Ι.Δ. τους).
2. Δεν ανήκει σε Ο.Τ.Α. κατά την έννοια εποπτείας, διορισμού και ελέγχου της πλειοψηφίας της Διοίκησής της.
Μία πολυμετοχική Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία Ο.Τ.Α. δεν ανήκει και δεν εποπτεύεται από κανέναν Ο.Τ.Α. καθόσον, στους Ο.Τ.Α. ανήκουν και τις εποπτεύουν μόνον οι αμιγείς επιχειρήσεις (Κοινωφελείς και μονομετοχικές Α.Ε.),
ούτε επίσης στο κράτος και λειτουργεί κατά τις διατάξεις της εμπορικής νομοθεσίας (εδάφιο πρώτο, της παραγρ. 1 του Άρθρου 265 του Ν. 3463/06).
Σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο, Νομικά Πρόσωπα των Ο.Τ.Α. είναι τα ΝΠΔΔ, οι Κοινωφελείς Δημοτικές Επιχειρήσεις, οι ΔΕΥΑ και οι μονομετοχικές Ανώνυμες Εταιρείες Ο.Τ.Α. του άρθρου 266 του ν. 3463/06.
(2η Συνεδρίαση Ολομέλειας Ελεγκτικού Συνεδρίου στις 19/01/2011).
Καμία απόφαση της πολυμετοχικής Αναπτυξιακής Ανώνυμης Εταιρείας Ο.Τ.Α. δεν εποπτεύεται ούτε εγκρίνεται από κάποιον ΟΤΑ μέτοχο
Κανένας Ο.Τ.Α. μέτοχος δε διορίζει, εποπτεύει και ελέγχει τη πλειοψηφία της διοίκησης της πολυμετοχικής Αναπτυξιακής Ανώνυμης Εταιρείας Ο.Τ.Α.
Στην πολυμετοχική Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία Ο.Τ.Α., το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) εκλέγεται από τη Γενική Συνέλευση (Γ.Σ.) των μετόχων, όπως συμβαίνει με τις κλασικές Α.Ε., σε καμία περίπτωση δεν ορίζεται
από το Δημοτικό ή Περιφερειακό Συμβούλιο και δεν συμπίπτει υποχρεωτικά με την εκπροσώπηση μόνον από εκλεγμένο εκπρόσωπο των Ο.Τ.Α. καθόσον, οι εκπρόσωποι στη Γενική Συνέλευση (Γ.Σ.) των μετόχων μπορούν να προτείνουν
για μέλος του Δ.Σ. οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο, πέραν και αυτών που έχουν μετοχές.
3. Σύμφωνα με την Αριθμ. Πράξη 60/2009 του VII Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η αύξηση του Μετοχικού Κεφαλαίου Αναπτυξιακής Ανώνυμης Εταιρείας Ο.Τ.Α. με τη συμμετοχή Δήμου δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι αποτελεί έμμεση επιχορήγηση
αυτής για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών της, καθώς αποσκοπεί στην επέκταση της δράσης και στην ενίσχυση της οικονομικής θέσης της Εταιρείας.
4. Δεν επιχορηγείται τακτικά, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, από πόρους του κράτους, Ν.Π.Δ.Δ. ή Ο.Τ.Α.
Σύμφωνα με την παράγραφο 3 του Άρθρου 265 του Ν. 3463/06, απαγορεύεται ρητά η άμεση ή έμμεση επιχορήγηση της πολυμετοχικής Αναπτυξιακής Ανώνυμης Εταιρείας από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) Α’ και Β’ βαθμού,
σε αντίθεση με τις δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις, όπως προβλέπεται στην παράγρ. 1 του Αρθρου 259 του Ν. 3463/06.
Δεν επιχορηγείται (και δεν επιβαρύνει με κανένα ποσό) από τον Κρατικό προϋπολογισμό ή από Ν.Π.Δ.Δ., για κάλυψη των λειτουργικών της δαπανών.
5. Δεν ανήκει στις δημόσιες επιχειρήσεις, οργανισμούς και ανώνυμες εταιρείες, που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του κεφαλαίου Α’ του ν. 3429/2005 (Α’314) όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
6. Δεν υπάγεται στους Φορείς του δημόσιου τομέα, της παραγράφου 6 του άρθρου 1 του ν. 1256/1982 όπως ισχύει.
7. Οι πολυμετοχικές Αναπτυξιακές Ανώνυμες Εταιρείες Ο.Τ.Α. δεν ανήκουν στους Φορείς Γενικής Κυβέρνησης.
ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΣΚΟΠΙΜΟ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ Η ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΠΟΥ ΕΩΣ ΤΩΡΑ ΔΕΝ ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΝΤΑΝ Κ ΣΤΟ ΠΑΡΟΝ ΣΧΕΔΙΟ ΑΚΟΜΑ ΑΓΝΟΟΥΝΤΑΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΔΙΕΥΡΥΝΘΕΙ ΣΤΟ ΜΕΓΙΣΤΟ ΒΑΘΜΟ ΤΟ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑΣ ΑΥΤΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝΩΣH ΤΩΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΩΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ.
ΘΕΩΡΟΥΜΕ ΟΤΙ ΕΦΟΣΟΝ ΔΙΕΥΡΥΝΕΤΑΙ ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ ΣΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΘΑ ΗΤΑΝ ΑΠΟΛΥΤΑ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΝΑ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ Κ Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΑΣΤΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΚΑΘΩΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΥΜΒΑΛΛΟΥΝ ΣΕ ΜΙΑ ΑΝΠΤΥΞΙΑΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ Κ ΣΑΦΩΣ ΣΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ.
Το εδάφιο 1. του άρθρου 6 να διαμορφωθεί ορθότερα και να μην αφήνει »σκιές» αναφορικά με την έννοια του δικαιούχου, έτσι λοιπόν να ξεκαθαριστεί και να προσδιοριστεί:
>η νομική μορφή των δικαιούχων (ΟΕ,ΕΕ, ΙΚΕ, ΕΠΕ, ΑΕ ……..)
>η μορφή δραστηριότητας (εμπορική, υπηρεσιών, μεταποιητική, βιομηχανική)
>το αντικείμενο δραστηριότητας / κλάδος (π.χ. τουρισμός, παραγωγή τροφίμων, υπηρεσίες εφοδιαστικής αλυσίδας, υπηρεσίες υγείας, ΑΠΕ, κ.α.)
το σχέδιο γράφει:
…… και έχουν μία από τις ακόλουθες μορφές:
α. ατομική επιχείρηση, (αφορά σε νομική μορφή!!!!)
β. εμπορική εταιρεία, (αφορά σε μορφή δραστηριότητας)
γ. συνεταιρισμός,