1.Ως έγκριση ορίζεται για τους σκοπούς του παρόντος νόμου κάθε εκ των προτέρων πράξη ή διαδικασία που απαιτείται για την έναρξη και λειτουργία κάθε οικονομικής δραστηριότητας. Η έγκριση μπορεί να περιλαμβάνει κάθε μορφή άδειας, βεβαίωσης, πιστοποιητικού ή κάθε άλλη συναφή πράξη ή διαδικασία που προβλέπεται από τη κείμενη νομοθεσία και εκδίδεται από οποιαδήποτε δημόσια αρχή ή άλλη αρχή που ασκεί δημόσια εξουσία. Δεν αποτελεί έγκριση η πράξη, άδεια, προϋπόθεση ή διαδικασία που απαιτείται για την πρόσβαση και την άσκηση επαγγέλματος από φυσικό πρόσωπο.
2.H υπαγωγή οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς έγκρισης κρίνεται δικαιολογημένη για την προστασία συγκεκριμένης πτυχής του δημοσίου συμφέροντος μόνο όταν συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:
α) η άσκηση της οικονομικής δραστηριότητας δημιουργεί αυξημένο κίνδυνο για συγκεκριμένη πτυχή του δημοσίου συμφέροντος και το επίπεδο του κινδύνου είναι τέτοιο που, λαμβανομένων υπόψη της πιθανότητας επέλευσης και των επιπτώσεών του, δικαιολογεί την υπαγωγή,
β) η υπαγωγή της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς έγκρισης στην αρμόδια αρχή σύμφωνα με τις αρχές του άρθρου 1, είναι το απολύτως αναγκαίο μέτρο για την αποτροπή του κινδύνου και
γ) η αποτροπή του κινδύνου δεν μπορεί να επιτευχθεί με την υπαγωγή σε καθεστώς γνωστοποίησης.
Στη περίπτωση αυτή δύναται να προβλέπεται η υποχρέωση έγκρισης εντός των ορίων της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας. Κίνδυνος για το δημόσιο συμφέρον δημιουργείται όταν με βάση αντικειμενικά κριτήρια και με βάση τις υπάρχουσες επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις η άσκηση της οικονομικής δραστηριότητας δύναται να προκαλέσει βλάβη σε αυτό.
3.Αν η άσκηση συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας συνεπάγεται την πρόκληση διαφορετικών κινδύνων προσβολής του δημοσίου συμφέροντος, η υποχρέωση υπαγωγής στο καθεστώς εγκρίσεως ή/και γνωστοποιήσεως κρίνεται ανάλογα για τον κάθε κίνδυνο. Το ανωτέρω εδάφιο ισχύει και για την περίπτωση ασκήσεως περισσοτέρων της μιας οικονομικών δραστηριοτήτων.
4.Με Προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού για τις οικονομικές δραστηριότητες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος εισάγεται υποχρέωση προηγούμενης έγκρισης κατά την έννοια της παραγράφου 1, πέραν των υφιστάμενων στην κείμενη νομοθεσία. Με το ίδιο προεδρικό διάταγμα επεκτείνεται η υποχρέωση λήψης υφιστάμενης έγκρισης σε νέα οικονομική δραστηριότητα. Ο Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και ο κατά περίπτωση συναρμόδιος Υπουργός εκκινούν διαδικασία διαβούλευσης σχετικά με την εισαγωγή της νέας έγκρισης. Με το Προεδρικό Διάταγμα καθορίζεται η υπαγωγή σε καθεστώς έγκρισης, το περιεχόμενο και η διαδικασία της έγκρισης για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, τα θέματα εφαρμογής της έγκρισης μέσω του πληροφοριακού συστήματος, το αρμόδιο όργανο για εξέταση της προσφυγής του άρθρου 9 όταν αυτό δεν ορίζεται με διάταξη Νόμου, καθώς και τα επιμέρους ζητήματα εφαρμογής της επιβολής υποχρέωσης έγκρισης για την εκάστοτε οικονομική δραστηριότητα. Η ως άνω διαβούλευση γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν. 4048/2012 όπως εκάστοτε ισχύει. Επιπλέον, κάθε σχετική πράξη που αφορά τη διαβούλευση, περιλαμβανομένης και της έκθεσης του Γραφείου Νομοθετικής Πρωτοβουλίας του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργείου, δημοσιεύεται όπως προβλέπεται στο άρθρο 15 του παρόντος. Οι απόψεις όλων όσοι επιθυμούν να συμμετάσχουν στην δημόσια διαβούλευση δημοσιεύονται όπως κατατίθενται, εκτός και αν χαρακτηρίζονται από αυτούς εμπιστευτικές συνολικά ή μερικώς, οπότε και εμφανίζεται σχετική αναφορά ότι ο ενδιαφερόμενος ζήτησε να μην δημοσιευθούν οι απόψεις του. Απόψεις, οι οποίες δεν υποβάλλονται σύμφωνα με το παρόν, δεν λαμβάνονται υπόψη στη διαδικασία καθορισμού των όρων και προϋποθέσεων έγκρισης λειτουργίας για την άσκηση συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας. Σύντμηση ή επιμήκυνση του χρόνου της διαδικασίας διαβούλευσης επιτρέπεται μόνο μία φορά με πρωτοβουλία του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού, για αντικειμενικά σπουδαίο λόγο, που ανακοινώνεται τουλάχιστον πέντε (5) ημέρες πριν τη σύντμηση ή επιμήκυνση του χρόνου διαβούλευσης. Η σύντμηση του χρόνου διαβούλευσης δεν μπορεί να είναι για περισσότερο από το μισό της προβλεπόμενης κατά την έναρξη της διαβούλευσης διάρκειας. Η επιμήκυνση του χρόνου διαβούλευσης δεν υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15) ημέρες.
Η ανάλυση των συνεπειών των ρυθμίσεων του άρθρου 7 του ν. 4048/2012 είναι αναγκαία στην περίπτωση των όρων και προϋποθέσεων έγκρισης λειτουργίας.
Μετά τη λήξη της διαβούλευσης, συντάσσεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και των συναρμοδίων Υπουργείων έκθεση με την οποία βεβαιώνεται είτε ότι συντρέχουν οι όροι για την υπαγωγή της οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς έγκρισης και οι αναγκαίοι όροι για την αποτροπή του κινδύνου για συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον είτε ότι δεν συντρέχουν. Η έκθεση δημοσιεύεται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από τη λήξη της διαβούλευσης σύμφωνα με το άρθρο 15 του παρόντος. Σε περίπτωση που παρέλθει άπρακτη αυτή η προθεσμία θεωρείται ότι δεν συντρέχουν οι όροι για την υπαγωγή της συγκεκριμένης δραστηριότητας σε καθεστώς έγκρισης.
Σε περίπτωση που δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την υπαγωγή οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς έγκρισης, ο Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και ο εκάστοτε συναρμόδιος Υπουργός με αιτιολογημένη κοινή απόφασή τους ορίζουν ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις να υπαχθεί η συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα σε καθεστώς προηγούμενης έγκρισης. Σε περίπτωση που συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την υπαγωγή οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς προηγούμενης έγκρισης, ο Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και ο κατά περίπτωση συναρμόδιος Υπουργός κοινοποιούν το σχέδιο προεδρικού διατάγματος στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, εντός τριάντα (30) ημερών από την έκδοση της έκθεσης της προηγούμενης παραγράφου. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού οφείλει να γνωμοδοτήσει επί αυτού εντός τριάντα (30) ημερών. Η γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού δημοσιεύεται σύμφωνα με τον παρόντα νόμο. Η έκθεση της προηγουμένης παραγράφου αποτελεί μέρος της υπουργικής απόφασης του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου ή του προεδρικού διατάγματος του δεύτερου εδαφίου της παρούσας παραγράφου.
5.Με κοινή υπουργική απόφαση του Υπουργού Οικονομίας Ανάπτυξης και Τουρισμού και του εκάστοτε αρμόδιου Υπουργού για τις οικονομικές δραστηριότητες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος τροποποιείται η υπαγωγή σε καθεστώς υφιστάμενης έγκρισης υπό τις αρχές του παρόντος νόμου, ρυθμίζεται το περιεχόμενο και η διαδικασία της έγκρισης για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, τα θέματα εφαρμογής της έγκρισης μέσω του πληροφοριακού συστήματος, το αρμόδιο όργανο για εξέταση της διοικητικής προσφυγής του άρθρου 9 όταν αυτό δεν ορίζεται με διάταξη Νόμου, καθώς και τα επιμέρους ζητήματα εφαρμογής της υποχρέωσης έγκρισης για την εκάστοτε οικονομική δραστηριότητα. Με την ίδια κοινή υπουργική απόφαση μπορεί να καταργείται η υπαγωγή οικονομικών δραστηριοτήτων σε καθεστώς υφιστάμενης έγκρισης.