Αντικείμενο του παρόντος νόμου είναι ο καθορισμός όρων και προϋποθέσεων για την ομαλή λειτουργία συγκεκριμένων εμπορικών δραστηριοτήτων που ασκούνται σε ανοικτό χώρο.
Αρχική Πλαίσιο Λειτουργίας Υπαίθριων Εμπορικών ΔραστηριοτήτωνΆρθρο 01 – Αντικείμενο – Πεδίο Εφαρμογής.
Άρθρο 01 – Αντικείμενο – Πεδίο Εφαρμογής.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 01 – Αντικείμενο – Πεδίο Εφαρμογής.
- 16 ΣχόλιαΆρθρο 02 – Εννοιολογικοί προσδιορισμοί.
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 03 – Όροι και προϋποθέσεις διάθεσης προϊόντων
- 24 ΣχόλιαΆρθρο 04 – Δικαιούχοι
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 05 – Στοιχεία της άδειας παραγωγού πωλητή υπαίθριου εμπορίου
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 06 – Χωρική ισχύς άδειας παραγωγού πωλητή υπαίθριου εμπορίου.
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 07 – Είδη εμπορίας παραγωγικών αδειών
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 08 – Αρμόδια Αρχή έκδοσης και ανανέωσης των παραγωγικών αδειών
- 19 ΣχόλιαΆρθρο 09 – Δικαιολογητικά για έκδοση παραγωγικής άδειας
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 10 – Ειδικά δικαιολογητικά ανάλογα με το αντικείμενο εμπορίας
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 11 – Ανανέωση παραγωγικών αδειών
- 20 ΣχόλιαΆρθρο 12 – Τριμελείς Επιτροπές για τον έλεγχο των δηλούμενων ποσοτήτων
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 13 – Απαγορεύσεις σχετικά με τις παραγωγικές άδειες
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 14 – Δικαιούχοι
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 15 – Στοιχεία άδειας επαγγελματία πωλητή υπαίθριου εμπορίου
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 16 – Χωρική ισχύς των επαγγελματικών αδειών
- 30 ΣχόλιαΆρθρο 17 – Είδη εμπορίας επαγγελματικών αδειών
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 18 – Αρμόδια Αρχή έκδοσης και ανανέωσης των επαγγελματικών αδειών
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 19 – Δικαιούχοι επαγγελματικών αδειών υπαιθρίου εμπορίου- Θετικές Δράσεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 20 – Χορήγηση επαγγελματικών αδειών υπαιθρίου εμπορίου
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 21 – Απαγορεύσεις σχετικά με τις επαγγελματικές άδειες
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 22 – Ανανέωση επαγγελματικών αδειών υπαιθρίου εμπορίου
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 23 – Μεταβίβαση επαγγελματικών αδειών υπαιθρίου εμπορίου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 24 – Αναπλήρωση επαγγελματιών πωλητώνΆρθρο 24 – Αναπλήρωση επαγγελματιών πωλητών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 25 – Πρόσληψη υπαλλήλων από τους κατόχους αδειών υπαιθρίου εμπορίου
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 26 – Επιλογή χώρου λειτουργίας υπαιθρίων αγορών-Κατηγορίες αυτών
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 27 – Εποπτεία λαϊκών αγορών
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 28 – Επιτροπές Λαϊκών Αγορών
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 29 – Ίδρυση, Κατάργηση, Μετακίνηση, Επέκταση Λαϊκών Αγορών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 30 – Ωράριο λειτουργίας λαϊκών αγορών-Στελέχωση αυτών-Αναλογία διατιθέμενων προϊόντων ανά είδος.
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 31 – Κανονισμός λειτουργίας
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 32 – Κατανομή και Τοποθέτηση Παραγωγών Πωλητών σε λαϊκές αγορές.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 33 – Σύστημα μοριοδότησης για την Κατανομή και Τοποθέτηση Παραγωγών Πωλητών σε Λαϊκές Αγορές.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 34 – Σύστημα Μοριοδότησης για την επιλογή των επαγγελματιών πωλητών μετά από προκήρυξη -Κατανομή και Τοποθέτηση σε Λαϊκές Αγορές.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 35 – Απόδοση – Βελτίωση θέσης εντός συγκεκριμένης λαϊκής αγοράς, αμοιβαία αλλαγή θέσης-Αλλαγή λαϊκής αγοράς
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 36 – Ημερήσιο Τέλος
- 38 ΣχόλιαΆρθρο 37 – Αγορές των Καταναλωτών
- 41 ΣχόλιαΆρθρο 38 – Εμποροπανηγύρεις επ’ ευκαιρία θρησκευτικών ή επετειακών εορτών, Πασχαλινές και Χριστουγεννιάτικες Αγορές, Κυριακάτικες αγορές, λοιπές ειδικές υπαίθριες αγορές.
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 39 – Άδεια κατάληψης κοινόχρηστου χώρου, τέλη, ελάχιστες αποστάσεις
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 40 – Τοποθέτηση Παραγωγών Πωλητών σε θέσεις Στάσιμου Εμπορίου
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 41 – Σύστημα Μοριοδότησης για την τοποθέτηση Παραγωγών πωλητών σε θέσεις Στάσιμου Εμπορίου.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 42 – Τοποθέτηση Επαγγελματιών Πωλητών Στάσιμου Εμπορίου.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 43 – Σύστημα Μοριοδότησης για την τοποθέτηση των Επαγγελματιών Πωλητών στο στάσιμο εμπόριο
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 44 – Γενικά θέματα
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 45 – Χορήγηση άδειας Πλανόδιου Εμπορίου σε Παραγωγούς Πωλητές.
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 46 – Σύστημα Μοριοδότησης για την έγκριση δραστηριοποίησης Παραγωγών Πωλητών στο Πλανόδιο ΕμπόριοΆρθρο 46 – Σύστημα Μοριοδότησης για την έγκριση δραστηριοποίησης Παραγωγών Πωλητών στο Πλανόδιο Εμπόριο
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 47 – Χορήγηση άδειας Πλανοδίου Εμπορίου σε Επαγγελματίες Πωλητές.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 48 – Σύστημα Μοριοδότησης για την χορήγηση αδειών Πλανοδίου Εμπορίου σε Επαγγελματίες Πωλητές
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 49 – Βασικές αρχές
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 50 – Φορείς ελέγχου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 51 – Υποχρεώσεις και καθήκοντα ελεγκτών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 52 – Υποχρεώσεις ελεγχομένου
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 53 – Διαδικασία ελέγχων – διοικητική και δικαστική προστασία
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 54 – Κυρώσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 55 – Διαδικασία είσπραξης των διοικητικών προστίμωνΆρθρο 55 – Διαδικασία είσπραξης των διοικητικών προστίμων
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 56 – Κανόνες επιείκειας
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 57 – Πληροφοριακό Σύστημα
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 58 – Μεταβατικές Διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 59 – Καταργούμενες διατάξεις
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
7 Φεβρουαρίου 2017, 15:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
15 Φεβρουαρίου 2017, 14:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
4 Σχόλια 464 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 14237 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2464 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 537/2014...
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ «ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ,ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΡΥΘΜΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ...
- Σχέδιο νόμου με τίτλο: "Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027"
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου: "Δίκαιη Αναπτυξιακή μετάβαση και ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων απολιγνιτοποίησης"
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2101 ... άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1151 ...
- Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία (ΕΕ) 2019/2161
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2019/2121 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 27ΗΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2019 ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2017/1132
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας ΕΕ-2020/1828 του ΕΚ και του Συμβ. της 25ης Νοεμβρ.2020 σχετικά με τις αντιπροσωπευτικές αγωγές για την προστασία των καταναλωτών,ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών...
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/882 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απριλίου 2019 σχετικά με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών
- Ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων -Ενιαίο πλαίσιο ρύθμισης για τους φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων
- Κανονισμός Απονομής Ελληνικού Σήματος στον ζύθο
- Δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου με τίτλο «Εξυγίανση Ναυπηγείων Ελευσίνας»
- Ενσωμάτωση Κεφαλαίου III της Οδηγίας (ΕΕ)2017/1132,όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία 2019/1151 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019
- Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο:«Ρυθμίσεις για τις Εταιρείες - Τεχνοβλαστούς»
- Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις
- Εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού για την ψηφιακή εποχή-Τροποποίηση ν. 3959/2011 & ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018
- Δημόσια διαβούλευση για την "Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων"
- Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας λαϊκών αγορών και υπαίθριου εμπορίου
- Σχέδιο νόμου για την παραγωγή, εξαγωγή και διάθεση τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L
- Δημόσια διαβούλευση για το "Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων"
- Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:"ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ, ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ"
- Συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1150-δίκαιη μεταχείριση και της διαφάνειας για τους επιχειρηματικούς χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (L 186)
- Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την προώθηση των Πράσινων Δημοσίων Συμβάσεων (2020 – 2023)
- Διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021 - 2025
- Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, διατάξεις για την ανάπτυξη, την έρευνα και την καινοτομία»
- Σχέδιο διατάξεων για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης
- ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΜΗΤΡΩΟ
- Γενικό Εμπορικό Μητρώο
- ΕΘΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
- Διατάξεις για την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα
- Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2015/2436 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
- Νόμος για την προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων
- Εναρμόνιση νομοθετικού πλαισίου για την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο Δημοσίων Συμβάσεων.
- Σχέδιο νόμου «Περί εταιρικών μετασχηματισμών»
- Διαδικασίας καθορισμού, οριοθέτησης και οργάνωσης, των απαιτούμενων δικαιολογητικών, του τρόπου λειτουργίας και διαχείρισης του Επιχειρηματικού Πάρκου Μεμονωμένης Μεγάλης Μονάδας (ΕΠΜΜΜ)
- Περί Ανωνύμων Εταιρειών
- «Ενισχύσεις Καινοτομικού Χαρακτήρα για ΜΜΕ» του Αναπτυξιακού νόμου 4399/16
- Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
Βαλτετσίου 42, Τ.Κ.: 106 81 Αθήνα FAX : 210 / 33.01.408 e-mail:chafartg@otenet.gr
1. ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 1
Σε πολλές χώρες –σχεδόν σε όλες τις μεγάλες πρωτεύουσες της Ευρώπης- η παρουσία των καλλιτεχνών και των χειροτεχνών στο δρόμο είναι μέρος της καλλιτεχνικής ζωής της πόλης και άρρηκτα δεμένο θέμα με την τουριστική της ανάπτυξη. Είναι θέμα πολιτιστικής φυσιογνωμίας του τόπου η παρουσία καλλιτεχνών που να δημιουργούν και να εκθέτουν τα καλλιτεχνήματά τους υπαίθρια και όχι εμπορική πράξη.
Δεν τίθεται θέμα «ζημιάς» που πολλές φορές επικαλούνται οι εμπορικοί σύλλογοι αναφερόμενοι στο υπαίθριο εμπόριο, γιατί τα καλλιτεχνήματα και τα έργα τέχνης δεν ανταγωνίζονται «προϊόντα» που πουλιούνται σε μαγαζιά αφού ο καλλιτέχνης τα δημιουργεί ως επί τι πλείστον επί τόπου. Περισσότερο δε, που ως καλλιτεχνήματα και έργα τέχνης είναι μοναδικά και γι αυτό δεν είναι συγκρίσιμα με ό,τι διατίθεται από τα εμπορικά καταστήματα.
Το ίδιο το Σύνταγμα της χώρας προστατεύει την ελευθερία της Τέχνης (αρθρο 16).
Συνεπώς: Οι εικαστικοί καλλιτέχνες ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΣΤΑΣΙΜΟΥ (ΥΠΑΙΘΡΙΟΥ) ΕΜΠΟΡΙΟΥ, δεν παραγουν αλλά ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ. Η Τέχνη και οι εφαρμογές της δεν θεωρούνται εμπορικά προϊόντα αλλά «δημιουργία» (ΕΚΕΊ ΣΤΗΡΊΖΕΤΑΙ ΚΑΙ Ο Ν. 2676/1999 που απαλάσσει τα μέλη του ΕΕΤΕ από την υποχρεωτική εγγραφή στον ΟΑΕΕ).
Συνεπώς συνολικά ο τίτλος της δραστηριότητας αυτής που περιγράφει το νομοσχέδιο ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΜΑΤΑ.
Στο άρθρο 3 παρ. 3, που υποχρεώνει τους πωλητές υπαίθριου εμπορίου να καταγράφουν τις διακινούμενες ποσότητες.
Στο συγκεκριμένο άρθρο πρέπει να γίνει εξαίρεση των χειροτεχνών-καλλιτεχνών για τους εξής λόγους:
Πολλοί από εμάς δίπλα στους πάγκους μας όταν δεν υπάρχει εμπορική κίνηση, κατασκευάζουμε ή ολοκληρώνουμε τα προϊόντα μας.
Η καταγραφή πρώτων υλών π.χ. σε διακινούμενες ποσότητες μπορεί να αλλάξει κάθε στιγμή. Δεν είναι εφικτό να έχουμε κάθε στιγμή σωστούς καταλόγους. Δηλαδή έχουμε αποδείξεις αγοράς πρώτων υλών , οι οποίες μετατρέπονται σε ένα περαιτέρω στάδιο της επεξεργασίας των προϊόντων μας.
Αν μας αφαιρεθεί αυτή η δυνατότητα, της κατασκευής δίπλα στους πάγκους μας κάποιου σταδίου των προϊόντων μας, θα μειωθεί έτι περαιτέρω η παραγωγή των ολίγων ούτως η άλλως παραγόμενων χειροποίητων προϊόντων όπως αναλύσαμε παραπάνω.
Δεν είναι λογικό και δυνατόν να καταγράφεται αριθμός χαντρών, μήκος κορδονιών, βάρος κόλλας που χρησιμοποιήθηκε, αριθμός κουμπωμάτων κλπ. κλπ. πριν την αναχώρηση και κάτι αντίστοιχο να γίνεται πριν την επιστροφή, όταν αυτή μπορεί να επισπευσθεί λόγω βροχής πχ. Εξάλλου δεν υπάρχει τέτοια υποχρέωση με το υπάρχον καθεστώς για τους μικροπωλητές των πανηγυριών, που και για αυτούς ισχύουν τα περί καιρού.
Στο άρθρο 1, παρ. 11 που αφορά τις «κυριακάτικες αγορές».
Η συγκεκριμένη θεώρηση έρχεται σε αντίθεση με την πραγματικότητα του υπαίθριου εμπορίου όπως έχει διαμορφωθεί παγκόσμια. Οι κυριακάτικες αγορές είναι ανοιχτές σε όλα τα είδη, και οι όποιοι περιορισμοί ως προς τα πωλούμενα είδη εφαρμόζονται μόνο σε περιπτώσεις εξειδικευμένων αγορών.
Επίσης η διατύπωση ’’οι κυριακάτικες υπαίθριες αγορές που λειτουργούν εθιμικά’’ είναι ανασταλτική έως και απαγορευτική για την δημιουργία καινούργιων κυριακάτικων αγορών
Προτείνεται η εξής διατύπωση:
«Κυριακάτικες αγορές»:
Στις Κυριακάτικες υπαίθριες αγορές οι οποίες λειτουργούν ή θα λειτουργήσουν στο μέλλον δραστηριοποιούνται όλων των ειδών οι υπαίθριοι έμποροι και παραγωγοί.
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΚΥΡΩΣΗ ΤΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΧΩΡΙΣ ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ
ΠΛΗΡΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΜΕΣΗΣ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΣΕ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΥΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑΤΑ
Το σχέδιο νόμου για τις αγορές χωρίς μεσάζοντες που έθεσε η κυβέρνηση σε δημόσια διαβούλευση βάλλει ευθέως στην “καρδιά” αυτού του κινήματος, που είναι η αυτοοργάνωσή του από τα κάτω και η λειτουργία του χωρίς ιδιωτικές και κρατικές μεσολαβήσεις και εξαρτήσεις, ενώ ταυτόχρονα επιχειρεί να το αποδυναμώσει και να το περιορίσει. Αυτό προωθείται με την ανάθεση στους δήμους του αποκλειστικού δικαιώματος αδειοδότησης των αγορών χωρίς μεσάζοντες και με τον περιορισμό της διοργάνωσής τους μία φορά κάθε δύο μήνες. Επίσης επιχειρείται και η αποπολιτικοποίηση του κινήματος αυτού, μετονομάζοντας τις «αγορές χωρίς μεσάζοντες» σε «αγορές των καταναλωτών».
Η δυναμική παρουσία του κινήματος αυτού τα τελευταία χρόνια που έδωσε διέξοδο σε χιλιάδες λαϊκές οικογένειες για την κάλυψη των βασικών αναγκών τους με ποιοτικά και φτηνά προϊόντα, και στους άμεσους παραγωγούς τη δυνατότητα παράκαμψης των κυρίαρχων κερδοσκοπικών διόδων της αγοράς και άμεσης επαφής με τους καταναλωτές, έχει ενοχλήσει τα συμφέροντα των κάθε είδους μεσαζόντων και των πελατειακών κυκλωμάτων που λυμαίνονται την αγορά. Αποτελεί δε ένα “επικίνδυνο παράδειγμα” για την καθεστωτική οικονομία και πολιτική γιατί δείχνει στην πράξη ότι μπορούμε να πάρουμε τα πράγματα στα χέρια μας, να αυτοδιαχειριστούμε την κάλυψη των αναγκών μας έξω και πέρα από την αγορά και το κράτος.
Έτσι, μετά την ανοιχτή καταστολή που σε πολλές περιπτώσεις αντιμετώπισαν οι αγορές χωρίς μεσάζοντες, τώρα προωθείται ένα θεσμικό πλαίσιο που στο όνομα της “ρύθμισης” και της “νομιμοποίησης” επιχειρεί στην ουσία να τις ακυρώσει.
Παράλληλα, αποκλείει από τις νέες αγορές παραγωγικά συνεταιριστικά εγχειρήματα, όπως η ΒΙΟΜΕ, για τα οποία οι αγορές χωρίς μεσάζοντες είναι εδώ και χρόνια ο “φυσικός” τους χώρος, αφού η άμεση διάθεση των προϊόντων τους και η αδιαμεσολάβητη επαφή με τους χρήστες τους είναι ζωτικό στοιχείο των νέων σχέσεων παραγωγής-κατανάλωσης-κοινωνικού ελέγχου που οικοδομούνται με τον συνεργατισμό και την αυτοδιαχείριση, αλλά και μοναδική οικονομική διέξοδος απέναντι στις αδηφάγες κερδοσκοπικές και εκμεταλλευτικές συνθήκες της αγοράς. Ο αποκλεισμός αυτός στερεί επίσης την πρόσβαση σε βασικά αγαθά από τους πολίτες, τη στιγμή μάλιστα που η αγορά και το κράτος δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους και διακυβεύεται για πολλούς η ίδια η επιβίωση.
Οι αγορές χωρίς μεσάζοντες ως αυτοοργανωμένες πρωτοβουλίες των από κάτω θα πρέπει να νομιμοποιηθούν ως έχουν, και μάλιστα να γίνει υποχρεωτική για τους δήμους η παραχώρηση χώρων, χωρίς χρονικούς ή άλλους περιορισμούς, για τη διοργάνωσή τους από κάθε υπαρκτή πρωτοβουλία.
Η συμμετοχή παραγωγικών συνεταιρισμών και συνεργατικών εγχειρημάτων θα πρέπει να είναι ελεύθερη σε αυτές, ανεξαρτήτως του είδους των προϊόντων που παράγουν.
Το πλαίσιο λειτουργίας των αγορών χωρίς μεσάζοντες, η επιλογή των συμμετεχόντων, η διασφάλιση της ποιότητας των προϊόντων, η διαχείριση του χώρου της αγοράς και ο έλεγχος θα πρέπει να είναι ευθύνη των συλλογικών διοργανωτών τους, αποτέλεσμα αμεσοδημοκρατικών διαδικασιών αυτοθέσμισης με τη συμμετοχή και τον έλεγχο της κοινωνίας.
Σε αυτή την κατεύθυνση θα συνέβαλε επίσης η δημιουργία ενός οριζόντιου συντονιστικού των αγορών χωρίς μεσάζοντες, με ισότιμη συμμετοχή όλων των σχετικών πρωτοβουλιών που δραστηριοποιούνται πανελλαδικά.
Η ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΒΙΟΜΕ